ԲԱՐԵԿԱՄՈՒԹԵԱՆ ՆԱԽԱՊԱՅՄԱՆԸ
Իր լայն առումով «բարեկամութիւն» կը ստեղծուի այն ատեն՝ երբ մէկը իր ինքնամոլութենէն եւ անձնասիրութենէն կը պարպուի եւ կը լեցուի դիմացինին անձովը, կամ կը նոյնանայ անոր հետ։ Արդարեւ ամէն ժամանակներու «ոսկի կանոն»ն է՝ վարուիլ մէկու մը հետ այնպէս՝ ի՛նչպէս որ մարդ կ՚ուզէ որ ուրիշը վարուի իրեն հետ։ Այս սկզբունքը կը տեսնուի Պուտտայի քով աւելի չէզոք մօտացումով՝ թէ չընե՛լ բան մը մէկուն, ի՛նչ որ չես ուզեր որ ընեն ուրիշները քեզի։
Յիսուս այս սկզբունքը վերածեց աւելի գործնականի եւ օգտակար ձեւի, ըսելով՝ թէ ըրէ՛ ուրիշին այն՝ ի՛նչ որ կ՚ուզես որ ընեն ուրիշները քեզի։ Արդարեւ չարիք չընել «բարի ըլլալ» չի՛ նշանակեր, քանի որ «բարութիւն»ը գործ եւ աշխատանք կը պահանջէ՝ բարիք ընել, բարի գործել, օգտակար ըլլալ…։
Մէկու մը համար «չար չէ՛», ըսել երբեք անոր «բարի» ըլլալու նշանը չէ՜, քանի որ չէզոքութենէ ո՛չ թէ բարիք, այլ թերեւս չարիք կրնայ գոյանալ։
Կարօտ մէկու մը, զոր օրինակ՝ իր կարօտութիւնը չաւելցնել, զայն չհարուածել բարիք չէ՛, այլ անտարբերութիւն, չէզոք դիրք ունենալ, ի՛նչ որ որեւէ օգուտ չ՚ապահովեր կարօտեալին եւ ուրեմն «բարիք» չէ՛, բարեկամութիւն չի համարուիր։ Այլ երբ մէկու մը կարօտութիւնը գոնէ մասամբ նուազացնելու համար ջանք ընել, աշխատիլ «բարի՛ք» է եւ բարեկամութիւն, անշուշտ մարդ եթէ անկեղծ է իր վարմունքին մէջ։
Ուրեմն «բարեկամութիւն»ը գործ եւ աշխատանք, դրական վարմունք կը պահանջէ։ Եւ այս դրական վարմունքը, մեծ մասամբ կ՚իրականանայ զոհողութեամբ, իրմէ բան մը տալով դիմացինին։ Եւ իսկական բարեկամը ո՛չ թէ իր աւելորդէն, այլ իր ամբողջ ունեցածէն տուողն է, զոհելու եւ զոհուելու պատրաստակամութիւն ցոյց տուո՛ղը։ Բարեկամը՝ անկեղծ է, սրտակից է եւ համակիր ու մտերի՛մ։ Ուստի «բարեկամութեան» մէջ «կա՛մք» պէտք է ըլլայ, այսինքն՝ բան մը ընելո՛ւ եւ ուզելու կարողութիւն, կորով եւ եռանդ, որ ընդհանուր առումով «աշխատա՛նք» կ՚ենթադրէ։
«Բարեկամ» է այն՝ որ բան մը, օգտակա՛ր բան մը կ՚ընէ կամ պատրաստակամութիւնը ունի, թէ ո՛չ անտարբեր ու չէզոք մնալով՝ եթէ ո՛չ վնասակար, բայց օգտակարութիւն ալ չունեցողը, զոհողութենէ խուսափողը բարեկամ համարել կարելի չէ՛։
Բարեկամութեան այս ընդարձակ սահմանին մէջ երբ մարդկային փոխյարաբերութիւնները վերլուծենք՝ կը տեսնենք, թէ ճշմարիտ բարեկամը ո՛վ է…։
Եւ դարձեալ բարեկամութեան այս սահմանին կենդանի լուսաբանութիւնը կը տեսնենք անշուշտ մարդոց մէջ, բայց պատահաբար եւ ցանցառօրէն, այլ մի՛շտ եւ անբացառ՝ Բնութեա՛ն մէջ։
Բնութեան մէջ է որ կը տեսնենք ճշմարիտ, անկեղծ, պայծառ ու յստակ «բարեկամութիւն»ը։
Թերեւս տարօրինակ թուի մեր այս կարծիքը, քանի որ ընդհանրապէս վարժուած ենք «բարեկամութիւն»ը հասկնալ միա՛յն մարդոց փոխյարաբերութիւններու նկատմամբ։ Բայց բարեկամութիւնը շատ աւելի լա՜յն եւ ընդարձակ սահմաններու մէջ պէտք է հասկնալ մինչեւ իսկ Բնութեան բարեկամութիւնը։ Եւ երբ այս իմաստով մօտենանք, կը տեսնենք, որ «բարեկամութիւն»ը իր իսկական նշանակութիւնը կը գտնէ Բնութեան մէջ, քանի որ Բնութիւնը անկեղծ է՝ այն, ինչ որ կը տեսնուի, չի խաբեր, խաբեբայ չէ՛, որեւէ խարդախութիւն չունի, չի ստեր, իրենը չի՛ փնտռեր, շահամոլ չէ՛, եւ ընդհակառակը՝ մօր մը պէս, կ՚ընդունի ամէն ինչ՝ զոհելու եւ զոհուելու համար, կու տայ ի՛նչ որ ունի, անվերապահօրէն, եւ առանց փոխարէնի ակնկալութեամբ…։ Եւ այս իսկ պատճառով է որ կ՚ըսենք. ամենէն անկեղծ, ճշմարիտ բարեկամը՝ Բնութիւնն է՝ որուն մէջ ո՛չ կեղծիք եւ ոչ ալ նենգութիւն կայ։
Պահ մը խորհեցէք սիրելի՜ բարեկամներ. որքան յաճախ մեր յոգնած ու տառապած հոգին իր հանգիստը եւ խաղաղութիւնը գտած է դաշտի մը, կամ անտառի մը մէջ՝ ծառի մը տարածուած թեւերուն տակ, եւ կամ առուակի մը, ծովի մը ափն ի վեր քալած ատեն՝ մեր սրտին քակուած լարերը պրկած է եւ հաւատքին մրմունջը մեր ալ երգը ըրած ենք։
Ճամբուն վրայ երբ մեր աչերը կը վերցնենք դէպի բլուրները եւ լեռները եւ կամ ծովուն վրայ կը դիտենք անհո՜ւն հորիզոնը, գունագեղ ամպերը մեր ներաշխարհին մէջ կը հաստատուի հոգեւոր արժէքներու տեւականութեան հաւատքը։ Կը զգանք ապաւէնը, ապաստանը եւ պատսպարանը՝ որ կը ներշնչէ մեզի անկեղծ եւ ճշմարի՛տ բարեկամ մը՝ մեզի համար զոհելու եւ զոհուելու պատրա՛ստ հերոս մը։
Յուսախաբուած մարդոց շահամոլութենէն, կեղծաւորութենէն, նենգամտութենէն, անամօթ դաւադրութիւններէն եւ վատութենէն, ե՛ւ զազրելի անբարոյութենէն՝ եւ մարդ դառնայ Բնութեան, եւ անոր բուժիչ սիրոյն ենթարկուի, վէրքերուն բուժում գտնէ… ահաւասիկ պիտի տեսնուի մարդուն եւ Բնութեան զգալի տարբերութիւնը անկեղծութեան, հաւատարմութեան, բարեկամութեան եւ բարեմտութեան տեսակէտէ։
Աստուած թարմ ժամերուն կը նորոգէ մարդուս պտոյտը եւ կը կազդուրէ զայն։ Աստուծոյ ստեղծագործութիւնն է Բնութիւնը եւ ան ապաստան է՝ «խաղաղութեան քաղաք», որուն մէջ Աստուած Ի՛նք կը յայտնուի Իր փառքին լիութեամբը ամբողջ։
Արդարեւ Աստուծոյ նկարագրին հայելին պէտք է փնտռել ո՛չ թէ մարդկային սրտին մէջ, այլ՝ Բնութեան եւ բնութենական բոլոր երեւոյթներուն մէջ՝ որոնք Աստուծոյ կամքին տիրակալութեան եւ կարողութեան ապացոյցներն են։ Մարդուս երկինքը՝ երկրի վրայ Բնութիւնն է։ Եւ եթէ «Աստուծոյ թագաւորութիւն»ը՝ Արքայութիւնը պիտի գայ մրադոց մէջ, զոր օրինակ՝ ասկէ յիսուն հազար կամ աւելի տարի ետք, ան արդէն եկա՛ծ է Բնութեան մէջ։
Սաղմոսերգուն չըսաւ՝ մարդիկ իրենց կեանքովը Աստուծոյ փառքը կը պատմեն, հապա յայտարարեց, «երկինք» եւ «հաստատութիւն» կը պատմեն Անոր փառքը։ Հոս պէտք է նկատի ունենալ, որ «հաստատութիւն»ը Բնութի՛ւնն է, ուրեմն Բնութիւնը Աստուծոյ փառքը կը յայտնէ երկրի վրայ։
Այս պատճառով իսկ «Բնութեան հարազատ ու անկեղծ բարեկամութեան տաճար»ին մէջ մարդ կը մատուցանէ իր պաշտամունքը Աստուծոյ, հոն՝ ուր սրբութիւնը անժխտելի՛ է, ուր երգը՝ անկեղծ զգացումներու արտայայտութիւնը եւ վերջապէս՝ աղօթքը հաւատարմութիւն եւ հնազանդութի՛ւն է։
Եւ մարդ պէ՛տք է երջանիկ զգայ ինքզինք Բնութեան բարեկամութիւնովը, քանի որ ան մինակ չէ՛ Բնութեան մէջ, քանի որ Աստուած իրեն հետ է, ի՛նք՝ Աստուծոյ հետ։ Ուրեմն մարդ երբե՛ք մինակ չէ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մայիս 12, 2016, Իսթանպուլ