ԿՈՐՈՒՍՏԻՆ ՇԱՀԱՒԷՏ ԿՈՂՄԸ
«Կորուստ» իր լայն առումով կը նշանակէ՝ վնաս, ձեռքէ ելլել, կորսնցնել, ունեցածին նուազումը, պակսիլ, քիչնալ եւ կամ բոլորովին ոչնչանալը։ Ուրեմն, այս իմաստով, կորուստը՝ վնասաբեր, վնաս հասցնող, ապա ուրեմն, մարդուս ցաւ ու վիշտ պատճառող երեւոյթ մը՝ իրադարձութի՛ւն մըն է։
Ուրեմն, կարելի չէ կորուստէն բարիք կամ շահ ապահովել։ Բանականօրէն այս կարելի է եզրակացնել «կորուստ»ին ընդհանուր իմաստէն։
Բայց կեանքի մէջ շատ երեւոյթներ, իրեր եւ իրադարձութիւններ եւ արժէքներ յարաբերական եւ համեմատական են։ Կարելի չէ՛ բացարձակ եւ ստոյգ, որոշ հանգամանք մը տալ որեւէ արժէքի, քանի որ ան պարագաներու եւ պայմաններու համեմատութեամբ յարափոփոխ եւ անկայուն վիճակ մը ցոյց կու տայ։ Զոր օրինակ՝ որեւէ իր օգտակար կրնայ համարուիլ, բայց նաեւ կրնայ վնասակար ըլլալ։ Գաղափարներ, մտածումներ, տեսակէտներ ալ նոյնպէս՝ երբեմն օգտաւէտ, երբեմն վնասաբեր կրնան ըլլալ պարագաներու եւ պայմաններու նկատմամբ։
«Կորուստ»ն ալ, առաջին ակնարկով վնասաբեր կ՚երեւի, բնութեան ընդհանուր կանոնը՝ պատճառ եւ արդիւնքի յարաբերութիւնը, ըստ փորձառութեան, միշտ նոյն ընթացքը ցոյց կու տան։ Որոշ «պատճառ»ներ՝ որոշ «արդիւնք»ներու կը յանգին։
Ուրեմն, կորուստը միշտ վնաս կը պատճառէ։
Բայց, ինչպէս ըսինք, կեանքի ընդհանուր փորձառութիւնը մեզի ցոյց կու տայ նաեւ՝ թէ որոշ պատճառներ, անպայման որոշ արդիւնքներու չեն հասնիր, կարելի է եւ տեսնուած է, որ սովորականէն տարբեր արդիւնքներ ալ ձեռք բերուին։ Արդարեւ, ինչպէս Վոլթէր կ՚ըսէ, բնութիւնը միշտ անակնկալներով լեցուն է եւ դարձեալ, բնութիւնը՝ ի՛նք «հրաշք» մըն է։
Ուստի տեսնենք, թէ կորուստը ի՛նչպէս կրնայ արդիւնաբեր ըլլալ։ Նախ՝ կորսուած ամէն ինչ թանկագին է կորսնցնողին համար։ Ուրեմն կորսուելով, որեւէ բան, կը յիշեցնէ իր արժէքը, կորսուելով՝ բոլոր ուշադրութիւնը, մարդ կը կեդրոնացնէ կորսուածին վրայ։ Եւ կարելի է ըսել, որ կարգ մը արժէքներ կորսուելով արժէք կը ստանան եւ կամ զայն կորսնցնողներ կ՚անդրադառնան անոր արժէքին եւ շատ անգամ, նոյնիսկ կ՚անդրադառնան կորսուածին նախապէս գոյութեան։ Յետոյ՝ կորսուածը փնտռելու պահանջքը երբ կը զգայ մարդ, կ՚անդրադառնայ «յոյս»ին արժէքին եւ վերջապէս՝ երբ գտնուի կորսուածը մեծ ուրախութիւն կը պատճառէ գտնողին եւ կորսուածին վերայայտնութիւնը երջանկութիւն կը ստեղծէ։
Արդարեւ, ժողովրդական իմաստութիւնը, կորսուածին արժէքը կորսուելէն յետոյ գնահատելու զգացումը սա առածով կ՚արտայայտէ. «Գնա, մեռի՛ր, եկուր սիրե՛մ»։ Բոլորիս ծանօթ է այս ասոյթը, որ յաճախ կը գործածենք՝ ուշ, յապաղած գնահատանքներու համար, որ կեանքի մէջ ստէպ կը պատահի, դժբախտաբար։ Մարդիկ, ընդհանրապէս ներկայի արժէքներու, զանոնք անհետանալէ, կորսուելէ ետք՝ ապագայի մէջ կ՚անդրադառնան։
Ահաւասիկ, հո՛ս է «կորուստ»ին արդիւնաբեր հետեւանքը, կամ «պատճառ»ի մը անակնկալ արդիւնքը։ Ուրեմն «կորուստ»ն ալ ունի իր օգուտը…։
Այս խորհրդածութիւններէն կը հետեւի, թէ՝ կորուստը բացարձակ վնասարար երեւոյթ մը չէ, այլ եւ կրնայ օգտակարութիւններ ալ ունենայ ենթակային։
Առողջը բժիշկի պէտք չունի, արդարը ինքզինք որեւէ կերպով ապացուցանելու պէտք չունի, քանի որ առողջը՝ առո՛ղջ է եւ արդարն ալ՝ արդա՛ր։ Ուստի չկորսը-ւածը պէտք չունի փնտռտուքի, քանի որ ան ներկա՛յ է եւ պատրա՛ստ ինքզինք յայտնելու։
Փնտռտուքի կ՚ելլեն անոր համար՝ որ կորսուած է։
Մարդոց համար մոլորածները պէտք ունին խրատի, ուղեցոյցի եւ քարոզի, իսկ անոնք որ արդէն շիտակ են եւ ուղիղ ճամբով կ՚ընթանան, պէտք չունին ուղեցոյցի, քանի որ իրենց ընթացքը շիտակ է։
Ամէն ինչ փնտռելու արժանի է այս աշխարհի վրայ, որ կորսուած է, քանի որ ամէն գոյութիւն արժէք կը ներկայացնէ, ի զուր չէ իր էութիւնը, իր գոյութիւնը այս աշխարհի վրայ, եւ քանի որ կերպով մը ստեղծուած է, պէտք է գոյապահպանուի եւ գոյատեւումը ապահովուի։ Եւ երբ ամէն գոյութեան համար կ՚ըսեն այս, հապա ո՜րքան աւելի՝ մարդուն համար, քանի որ ան հոգեկան էութեամբ եւ իմաստութեամբ վե՛ր է ամէն արարածէ, աւելի եւս արժէք կը ներկայացնէ միւս բոլոր արարածներուն նկատմամբ։ Մարդուն կորուստը աւելի եւս ցաւ եւ վիշտ կը պատճառէ, որովհետեւ ան իմացականութիւն եւ զգացում ունի, բանականութիւն ունի եւ ինքնագիտակցութեամբ օժտուած է։
Մարդուն կորուստը աւելի եւս զգալի կ՚ըլլայ, քանի որ ան ունի նոյնպէս իմաստութեամբ եւ ինքնագիտակցութեամբ օժտուած՝ խոհուն եւ զգայուն անձերէ բաղկացած միջավայր մը, եւ եթէ կորուստին ենթական մարդ է, կորուստը եւ կորուստին պատճառած բացակայութիւնը աւելի զգալի եւ աւելի յայտնի կ՚ըլլայ։ Ուստի մարդկային գիտակցական եւ զգայական փոխյարաբերութիւնները կ՚աւելցնեն «կորուստ»ին կամ ըսենք, բացակայութեան ազդեցութիւնը, բացակայողին արժէքը կը բարդեն եւ կարօտը կ՚աւելցնեն։
Եւ շա՜տ աւելի ցաւ ու վիշտ կը պատճառէ՝ մարդուս բացակայութիւնը, քանի որ իրաւ արժէք մը կը պակսի անոր կորուստով…։
Մարդը քանի՜ պատիկ արժէք կը ներկայացնէ, քան որեւէ արարած։ Մարդ՝ որ հոգեկան, զգացական եւ իմացական կարողութիւններով օժտուած է, մարդ՝ որ իմաստութեան եւ հոգեկան էութեան տէր է, անոր կորուստը, անշուշտ շատ աւելի պիտի ազդէ իր միջավայրին եւ նոյնիսկ մարդկութեան։
Եւ աւելի մեծ ցաւ կը պատճառէ «կորուստ»ը, երբ կ՚ենթադրէ «բարոյական անկում», հոգեւոր արժէքներու անէացում։ Վերջապէս, երբ խորհինք, որ մա՛րդ անփոխարինելի է երբեմն կարգ մը դիրք եւ վիճակներու մէջ, այդ պարագային շատ աւելի զգալի եւ ծանր կ՚ըլլայ «կորուստ»ին կամ բացակայութեան պատճառած ցաւն ու վիշտը։
Երանելի՜ են անոնք՝ որ իրենց արժէքը միշտ գնահատուած է եւ կը շարունակէ գնահատուիլ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Հոկտեմբեր 1, 2016, Իսթանպուլ