ԱԳԱՀՈՒԹԵԱՆ ՄԱՍԻՆ
Գլխաւոր մոլութիւն մըն է ագահութիւնը՝ որ ծնունդ կու տայ ուրիշ մեղքերու, այլ մոլութիւններու։ Ուստի ագահութիւնը մայրն է շատ մեղքերու, մարդկային տկարութիւններու եւ թերութիւններու։ Ագահութեան ախտով մարդիկ կը վերածուին աւելի եւս եսամոլ, անձնասէր եւ ինքնակեդրոն։ Ագահ մարդը կ՚ուզէ, որ ամէն ինչ ի՛րը ըլլայ եւ այս պատճառով ո՛չ իրաւունքը կը ճանչնայ ուրիշին եւ ոչ ալ ազատութիւնը։ Ագահ մարդուն համար կարեւորը միայն ի՛նքն է եւ «ուրիշ»ը որեւէ արժէք չի՛ ներկայացներ։ Ագահութիւնը մարդուն բնածին զգացում մըն է, որ երբ հակակշռութեան տակ չառնուի՝ անհատական եւ մանաւանդ հասարակական վնասներու պատճառ կը դառնայ։ Ագահութեան համազօր մոլութիւններ են հպարտութիւնը, նախանձը, բարկութիւնը, վաւաշատութիւնը, որկրամոլութիւնը, ծուլութիւնը եւ հեղգութիւնը՝ բոլորն ալ ագահութեան չափ վտանգաւոր եւ վնասակար մարդկային կեանքին համար։
Ագահութիւնը մարդիկը իրարու մեղսակից կը դարձնէ, անոնց մէջ կը տիրէ բռնութիւնը, ցանկութիւնը եւ անարդարութիւնը։ Արդարեւ ո՛ւր որ կայ ագահութիւն, հոն արդարութեան մասին խօսիլ, արդարութիւն եւ իրաւունք վայելել, գրեթէ անկարելի՛ է…։ Ագահութիւն, իր լայն առումով կը նշանակէ՝ անյագութիւն, ա՛լ աւելի շատը ունենալու զգացում, արծաթպաշտութիւն։ Այս իմաստով ագահ մարդը յափշտակող է՝ խաբեբայ, ողորմութիւն չի՛ գիտեր, ողորմութեան զգացումը ամլացած է իր մէջ, գութ չունի, օտար է անոր համար մարդասիրութիւն, եղբայրսիրութիւն եւ հեռո՜ւ է սիրոյ զգացումէն։ Սէր ունի միա՛յն արծաթին, նիւթականին, եթէ այդ սէրը կարելի է կոչել «սէր»։
Ագահութիւնը կը մերժէ ողորմութիւնն ու աղքատասիրութիւնը՝ որոնք որեւէ իմաստ չունին ենթակային՝ ագահին համար։ Ուստի ագահ մարդը անգութ է եւ կ՚ուրանայ ամէն բարիք, որ պիտի ծառայէ իրմէ ուրիշի մը օգտին։ Ագահ մարդը չա՛ր է…։
Ագահութիւնը ինչպէս ըսինք «ախտ» մըն է. ախտ մը՝ ա՜յնքան վնասակար, որ Սուրբ Գիրքը զայն կ՚անուանէ. «կռապաշտութիւն», այն աստիճան, որ համազօր է անաստուածութեան։ Արդարեւ «կռապաշտութիւն» կը նշանակէ՝ ուրանալ Աստուած եւ պաշտել ու ծառայել ունայն եւ սին բաներու։
Այս իսկ պատճառով է, որ Սուրբ Գիրքը խորհուրդ կու տայ՝ գանձերը դիզել ու կուտակել ո՛չ թէ այս աշխարհի մէջ, երկրի վրայ՝ ուր ցեցն ու ժանգը կ՚ոչնչացնեն, իսկ գողերը կը գողնան, այլ՝ երկնքի մէջ, ուր ո՛չ ցեցը եւ ոչ ալ ժանգը կ՚ոչնչացնեն ու ո՛չ ալ գողերը կը գողնան, ինչպէս կ՚ըսէ Աւետարանիչը (ՄԱՏԹ. Զ 19-21)։
Մինչդեռ մարդ երջանիկ ըլլալու համար պէտք չունի աշխարհային բարիք դիզելու, այլ չափաւոր ըլլալու՝ գոհանալու եւ բաւականանալու իր ունեցածովը։ Մարդ եթէ իր կարողութենէն, կարելիութենէն եւ տարողութենէն վեր բաներ յուսայ՝ ի վերջոյ յուսախաբ ըլլալու եւ դժբախտ մնալու դատապարտուած կ՚ըլլայ։ Միշտ կը կրկնենք, չափաւորութիւնը կէս Աստուած է, կ՚ըսէ ժողովրդական իմաստութիւնը։ Ուստի աստուածանման ըլլալու համար մարդ պէտք է չափաւոր ըլլայ եւ գոհանալ գիտնայ իր ունեցածով՝ իր տարողութեամբ ու կարողութեամբ տէր եղածներուն։ Ո՜վ կարող է իր տարողութենէն վեր գործ մը կատարելու… բայց այս պէտք չէ ծուլութեան եւ ամլութեան պատճառ դառնայ, քանի որ հարցը դարձեալ ինքնաճանաչութեան հարց է։
Անյագ ըլլալ, չկշտանալ, մարդս երբեք չ՚երջանկացներ, ընդհակառակը՝ դժբախտ կ՚ընէ, հետզհետէ կը հեռացնէ երջանկութենէն։ Սուրբ Գիրքի մէջ «արգիլուած ծառին պտուղ»ն ալ չափաւորութեան, չափ ու սահման գիտնալու եւ ըստ այնմ վարուելու խորհրդանիշը չէ՞…։ Աւելին ուզել, չափն ու սահմանը անցնիլ, մարդս միշտ դժբախտ ըրած է։
Արդարեւ կը պատմուի, թէ ագահ մարդը՝ որուն ամէն ինչը ոսկի էր եւ ուտելիք հացն իսկ ոսկիի վերածուած էր, ի վերջոյ անօթի կը մեռնի, քանի որ ոսկին թանկագին է բայց չ՚ուտուիր, ուտելիք չէ՛…։
Ահաւասիկ չափաւորութեան կարեւորութիւնը՝ եթէ ամէն ինչ ոսկի ըլլայ, ապա ուրեմն կրնայ մարդ անօթի մեռնիլ։ Կեանքի մէջ իսկական երջանիկներ են անոնք՝ որ գիտեն չափաւորել եւ հաւասարակշռել իրենց պահանջքները, կրնան ներդաշնակել իրենց կեանքին պահպանման ու տեւականացման համար պէտք եղածները եւ անպէտները, աւելորդները կրնան զատել եւ չխճողել իրենց կեանքը աւելորդութիւններով։ Պահանջքներու զանազանութեան մէջ, մարդ պէտք է իրարմէ զատել գիտնայ՝ մանրամասնութիւնները եւ էականը։ Քանի որ ընդհանրապէս մարդիկ մանրասնութիւններու մէջ զանց կ՚առնեն, կ՚անտեսեն էականը, եւ կը տուժեն շատ անգամ։
Ուրեմն պէտք չէ՛ խճողել պահանջքները, այլ պէտք է լա՛ւ որոշել օգտակարը եւ դուրս նետել այն ամէն պահանջք, որ ի վերջոյ վնասի պատճառ պիտի դառնայ։ Բայց ագահ մարդը չի կրնար այս դատողութիւնը ընել, քանի որ ան անյագ է՝ միշտ կ՚ուզէ, միշտ աւելի՛ն կ՚ուզէ եւ երբեք չի կշտանար։
Արդարեւ ագահ մարդիկ «յաւիտենական դժգոհ»ներ են։ Իսկ դժգոհութիւնը մարդկային նկարագրի տկար ու թերի կողմերէն մին է։ Ագահ մարդիկ ամէն բանի մասին դժգոհութիւն կը յայտնեն, քանի որ միշտ «պակա՛ս» մը ունին, միշտ պարապութիւն մը ունին եւ ո՜րքան ցաւալի զգացում մըն է տեւական «պակաս» զգալ, տեւապէս «պարապութիւն» զգալ կեանքի մէջ։ Ագահ մարդը, իրականութեան մէջ, ինքն ալ չի գիտեր, թէ ի՛նչ կ՚ուզէ՝ ի՛նչ է իր պակասը. ի՛նչ բան «պարապ» է կեանքին մէջ։
Մարդ, սկսեալ նախաստեղծ Ադամէն, մինչեւ այսօր եւ մինչեւ վե՜րջ, դժբախտաբար, ագահութեան ախտով կ՚ապրի, ոմանք շատ, ոմանք նուազ, բայց աստիճանը որքան ալ փոխուի՝ մարդուն մէջ կայ միշտ ագահութեան զգացումը, միշտ պակաս մը, պարապութիւն մը զգալու յոռի բնազդը։ Եւ կեանքի ընդհանուր փորձառութիւնը մեզի ցոյց կու տայ, թէ երջանիկ վերջաւորութիւն չեն ունենար ագահները, քանի որ երբեք պիտի չյագենան անոնք…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Նոյեմբեր 6, 2015, Իսթանպուլ