ԱՌՈՂՋ ՄԱՐԴՈՒ ՏԻՊԱՐԸ
Յաճախ կը կրկնենք՝ «առողջութիւն»ը իր ընդհանուր եւ լայն առումով, պէտք չէ՛ հասկնալ միայն «մարմնական առողջութիւն»։ Արդարեւ, մարդ միայն մարմնաւոր էակ մը չէ, այլ նաեւ՝ հոգեւոր եւ մտաւոր, բանական էակ մըն է։ Ուրեմն չի բաւեր միայն «մարմնական առողջութիւն»ը՝ կատարեալ առողջ մարդ մը ըլլալու համար, հապա պէտք է նաեւ հոգեկան ու մտային առողջութիւնը, ըսենք՝ կատարելութիւնը։
Փրոֆ. Հըքսլէ այս մասին կ՚ըսէ.-
«Դաստիարակուած մարդը՝ ճշմարտապէս դաստիարակուած մարդը ա՛ն է, որ իր տղայութեան օրերէն մարմինը՝ ֆիզիքական էութիւնը կանոնաւոր մարզանքի տակ պահած է եւ կրնա՛յ զայն ծառայեցնել իր կամքին, եւ կատարել ամէն գործ «մեքենայ»ի մը պէս արագաշարժութեամբ, կանոնաւոր եւ ճշդութեա՛մբ։ Եւ դարձեալ, ան է դաստիարակուած մարդը՝ որ իր իմացական կարողութիւններով կրնա՛յ ամէն խնդիր վերլուծել լրջօրէն, դատել բանականութեամբ, որուն միտքը համբարուած է բնական գիտութիւններով ե՛ւ ճշմարտութիւններով։ Եւ վերջապէս, դաստիարակուած մարդը ա՛յն է, որ կեանք ու կրակ ունի իր մէջ, գիտէ իր կիրքերը զսպել ու հպատակեցնել զանոնք՝ իր զօրեղ ու տիրապետող կամքին եւ ծառան ընել, հպատակեցնել իր զգայուն խղճին, ան որ սորված է սիրե՛լ գեղեցիկը՝ ըլլա՛յ բնութեան մէջ, ըլլա՛յ արուեստի մէջ եւ կամ մարդկային յարաբերութիւններու մէջ եւ ատե՛լ ամէն վատութիւն, նաեւ յարգել ուրիշները՝ իր անձին պէս»։
Եւ ահաւասի՛կ, առողջ, կատարեալ մարդու տիպարը՝ որ կոչումն է մարդ էակին՝ իր ստեղծագործութենէն իսկ։ Մարդ պէտք է նպատակ ընդունի՝ մարմնով, հոգիով եւ միտքով կատարեալ ըլլալու եւ ո՛չ միայն իրեն համար, այլ մանաւանդ իր շուրջիններուն համար։
Այս կատարելութեան հասնելու համար պէտք է, որ մարդ ունենայ զօրաւոր մարմին՝ ֆիզիքական կազմութիւն, ազնիւ հոգի եւ մշակուած, զարգացած միտք։
Միտքը, հոգին եւ մարմինը ներդաշնակող մարդը՝ իրապէս կատարեալի մօտ «անձ» մըն է, քանի որ ան գիտէ չափ ու կշիռ իր կիրքերուն, մտածումներուն եւ զգացումներուն մէջ։ Զոր օրինակ միտքը՝ բանականութեան կարողութիւնը, գիտէ պատշաճ կերպով գործածել, եւ հեռո՛ւ մնալ ամէն չափազանցութենէ, որոնք կը վնասեն «մարդ»ուն լիակատարութեան, եւ պատճառ կ՚ըլլան որ լուծուի հաստատուած ներդաշնակութիւնը՝ մարմնին, հոգիին եւ մտքին։
Ուստի երանելի՜ է այն մարդը, որ կրնայ ապահովել ե՛ւ պահպանել այդ ներդաշնակութիւնը, կրնայ գոյապահպանել զայն եւ գոյատեւել անով մշտնջենապէս։
Մարդ, ըսինք, մտաւոր, այսինքն բանականութեամբ օժտուած էակ մըն է, եւ ուրեմն գաղափարներ կրնայ յղանալ եւ արտայայտել զանոնք, բնական է այդ…։
Բայց «գաղափար յղանալ» եւ «գաղափար արտայայտել» ունի իր բնական օրէնքները եւ կանոնները, որոնք կարեւոր են եւ անհրաժեշտ ամէն գաղափար յղացողի եւ արտայայտողի համար։
Եւ ահաւասիկ այս հարցին մէջ ալ կարեւոր դեր կը ստանայ «չափաւորութեան եզր»ը՝ չափ ու կշիռ ունենալը, սահմանը լա՛ւ որոշելը։
Կը հարցնեմ, սիրելի՜ ընթերցող բարեկամներ, ի՞նչ է ձեր կարծիքը՝ գաղափար յղանալու համար, եւ անշուշտ զայն արտայայտելու համար, գաղափարը յղացուած եւ արտայայտուած նիւթին մասին որոշ գիտութիւն մը, նուազագոյն տեղեկութիւն մը ունենալ պէտք չէ՞։ Ուրիշ խօսքով՝ առանց գիտութեան կարելի է գաղափար կազմել կամ յղանալ եւ մանաւանդ զայն արտայայտել։ Կարելի՞ է որ մարդ առանց նախնական գոնէ գիտութիւն ունենալու «գաղափար» ունենայ որեւէ նիւթի մասին։
Մեր համեստ կարիծքով՝ որոշ չափով գոնէ գիտութիւն ունենալ պէտք է, որպէսզի «գաղափար»ը կազմուի։ Եւ մանաւանդ երբ այդ սխալ կամ թերի, կիսատ «գաղափար»ը արտայայտուի, կ՚երեւակայէ՞ք, թէ ի՜նչեր կը պատահի եւ ո՜րքան վնասի պատճառ կը դառնայ այդ «սխալ» կամ «անկատար» գաղափարը…։ Զոր օրինակ, երբ առողջապահական հարց մը ծագի, ձեր շուրջ ամէն ոք «բժիշկ»ի կամ «դեղագործ»ի հանգամանք կը ստանան եւ կը սկսին հանգամանօրէն յանձնարարութիւններ, յորդորներ տեղացնել, եւ ցաւալին այն է, որ իրենց կեանքէն օրինակներ կու տան, ըսելով, թէ իրենք սա մէկ դեղը օգտագործած եւ ապաքինած, բուժուած են։
Հապա ո՞ւր է «ախտաճանաչում»ը։
Առանց ախտաճանաչումի դեղ ու դարման կարելի՞ է որոշել, մանաւանդ որ մարդուս կեանքը խնդրոյ առարկայ է։ Կը նայիք, ամէն մարդ բժիշկ է, ամէն մարդ դեղագործ է, իրականին՝ ո՛չ մէկը…։
Ըսինք, գաղափար յղանալու, գաղափար կազմելու համար որոշ գիտութիւն մը անհրաժեշտ է, եւ ասիկա ընդհանուր կանոն է եւ պահանջք։ Իսկ յղացուած գաղափարը յայտնել՝ լո՛ւրջ պատասխանատուութիւն կը պահանջէ։ Մէկը կրնայ մտածել, խորհրդածել որեւէ նիւթի մասին, ըսելիք չունինք այդ մասին, բայց եթէ հանգամանք չունի, թո՛ղ իրեն պահէ իր միտքն ու գաղափարը, եւ զայն արտայայտելու, յայտնելու համար գիտնայ իր պատասխանատուութեան սահմանը. իր «սխալ»ով ուրիշներն ալ սխալեցնելու իրաւունքը չէ՛ տրուած իրեն, պէտք է գիտակցի իր չափ ու կշիռին եւ ըստ այնմ վարուի, որպէսզի «օգտակար ըլալլ»ու պատրուակով՝ ուրիշներու անհատապէս կամ հաւաքապէս «վնասակար» չհանդիսանայ։ Եւ ի՜նչ վեհութիւն է, մեծութիւն է՝ մէկու մը, չգիտցածը քաջաբար ըսելը, ո՜րքան կարեւոր առաքինութիւն է լռել, խօսելէ դադրիլ նիւթի մը մասին՝ որուն մասին բաւարար տեղեկութիւն եւ գիտութիւն չունի։ Եւ ի՜նչ քաջութիւն է, կարենալ ըսել. «Չե՛մ գիտեր…»։
Գաղափար յղանալու եւ մանաւանդ յայտնելու գործին կարեւոր է նաեւ հանդուրժողութիւնը, եւ համբերատարութիւնը։ Գաղափար յայտնողներ նախ պէտք է գիտակցին գաղափար յայտնելու կերպին ու ոճին կարեւորութեան, գաղափարներու փոխադարձ յայտնութիւնը՝ թերեւս «գաղափարներու բախում» կամ «միտքերու ընդհարում» է, բայց եւ երբե՛ք՝ գաղափարներու կռիւ կամ մտածումներու ճակատամարտ…։
Դէ՛մ գաղափար մը յայտնողը, թերեւս կոչուի «հակառակորդ»՝ իր դէմ եւ հակառակող մտածումին պատճառով, բայց դէմ միտք յայտնողը ո՛չ եւ երբեք «թշնամի» կարելի չէ՛ համարել, կարելի է կոչել զայն «մրցակից» եւ ա՛յդքան։
Ֆրանսուա-Մառի Առուէ Վոլթէր (1694-1778) գաղափար յայտնելու մասին, իր «հակառակորդ»ին սապէս կ՚ըսէ. «Խստութեամբ եւ սաստիկ կը հակառակիմ ձեր յայտնած գաղափարին, սակայն ձեր գաղափարը յայտնելու իրաւունքը եւ ազատութիւնը կը պաշտպանեմ ի գին ամէ՛ն բանի»։
Ահաւասի՛կ իրաւ «գաղափարի մա՛րդ»ը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յունիս 23, 2016, Իսթանպուլ