ԽՐԱԽՈՒՍԱԿԱՆ ՆԱԽԱԴՐԵԱԼ
Պատրիարքական Աթոռին շուրջ ստեղծուած տագնապը կը շարունակէ մնալ թրքահայ համայնքի թիւ մէկ խնդիրը։ Հանրապետութեան նախագահ Րէճէպ Թայյիպ Էրտողանի կողմէ 24 Ապրիլի առթիւ Պատրիարքական Ընդհանուր Փոխանորդ Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի ուղարկած պատգամին մէջ պատրիարքական ընտրութեան հարցին կատարուած անդրադարձը նոր փուլ մը բնորոշած է այս խնդրին առումով։ Թէ ի՞նչ նշանակութիւն ունի կամ կրնայ ունենալ Էրտողանի ակնարկութիւնը։ Այս հարցը վերջին օրերուն հետզհետէ աւելի կը քննարկուի համայնքային շրջանակներէն ներս՝ առկայ անորոշ վիճակի յաղթահարման որոնումներու մթնոլորտին մէջ։ Ակնյայտ է, որ պատրիարքական ընտրութեան գործընթացէն ներս տեղաշարժ մը ապահովել կարելի պիտի ըլլայ՝ եթէ գտնուի համադրութիւն մը մեր եկեղեցական կանոններուն, Պոլսոյ Աթոռի նախընթացներուն եւ պետութեան սպասումներուն միջեւ։ Այս ամբողջին տեսակէտէ առանձնայատուկ կարեւորութիւն կը ներկայացնէ Հանրապետութեան նախագահ Էրտողանի կողմէ կատարուած ակնարկութիւնը։ Այս առումով հիմա ի՞նչ կարելի է ակնկալել եւ ինչպէ՞ս պէտք է գործել Պատրիարքարանի շուրջ ստեղծուած թնճուկի յաղթահարման համար։ Այս նիւթին շուրջ զրուցեցինք Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի եւ Կրօնական Ժողովի Ատենապետ Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեանի հետ։ Ընթացքին տեղեկացանք նաեւ, որ վերջին օրերուն երկու սրբազաններուն միջեւ սկսած է նոր շունչով, թարմ յոյսերով երկխօսութիւն մը։ Արդարեւ, անցեալ Ուրբաթ Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեան Պատրիարքարան երթալով հանդիպում մը ունեցած է Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի հետ։ Երկու բարձրաստիճան եկեղեցականները քննարկած են Աթոռի առկայ խնդիրները եւ լուծման հեռանկարները։ Ուրբաթ օրուան այդ տեսակցութենէն վերջ անցեալ Կիրակի օրն ալ երկու սրբազանները անմիջական զրոյց մը ունեցած են Սամաթիոյ Սուրբ Գէորգ եկեղեցւոյ խորհրդարանին մէջ։
Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեան մեզի յայտնեց, որ Հանրապետութեան նախագահ Էրտողանի 24 Ապրիլի պատգամին մէջ կատարած ակնարկութիւնը նոր հնարաւորութիւն մըն է՝ որպէսզի Պատրիարքարանը անմիջապէս պատկան իշխանութիւնները տեղեակ պահէ 26 Հոկտեմբեր 2016 թուականին տեղի ունեցած Եկեղեցականաց համագումարի արդիւնքներէն։ Ծանօթ է, որ այդ համագումարի որոշումով Տ. Մեսրոպ Արք. Մութաֆեան հանգստեան կոչուեցաւ պատրիարքի պաշտօնէն, Պատրիարքական Աթոռը հռչակուեցաւ թափուր եւ յարմար նկատուեցաւ ձեռնարկել նոր գահակալի մը ընտրութեան։ Նորին Սրբազնութեան համոզմամբ, թէկուզ յապաղումով, բայց պետութիւնը տեղեակ պէտք է պահուի այդ որոշումներէն եւ անոր պաշտօնապէս պէտք է ներկայացուի նաեւ Տ. Մեսրոպ Արք. Մութաֆեանի առողջապահական վիճակին վերաբերեալ բժշկական մասնագիտական տեղեկագիրը։ «Քանի որ պետութիւնը իրեն իբրեւ երկխօս կը ճանչնայ Տ. Արամ Արք. Աթէշեանը՝ ես գացի իրեն այցելութեան։ Խաղաղ զրոյց մը տեղի ունեցաւ մեր միջեւ, սակայն Տ. Արամ Արք. Աթէշեան համոզուած չէ, որ ներկայ փուլին որեւէ լուր պէտք է տալ պետութեան, կամ ընդհանրապէս որեւէ քայլ պէտք է առնել։ Այս պայմաններուն ներքեւ, հաւանաբար այդ դիմումը կատարենք մենք։ Այսինքն, Կրօնական ժողովի եւ Եկեղեցականաց համագումարի դիւանները նամակ մը գրի առնելով կրնան յանձնել կուսակալութիւն։ Սա հաւանականութիւն մըն է, որ ներկայիս մեր օրակարգին վրայ կը գտնուի։ Կ՚ընդունիմ, որ որոշ վտանգներ կրնայ ունենալ այս ձեւը։ Արդարեւ, պետութիւնը որպէս երկխօս կը ճանչնայ Տ. Արամ Արք. Աթէշեանը՝ որպէս պատրիարքական ընդհանուր փոխանորդ։ Եթէ նամակին տակ չըլլայ անոր ստորագրութիւնը, ապա մեր նախաձեռնութիւնը կրնայ որոշ չափով վտանգուիլ։ Բայց եւ այնպէս, մենք յանձն կրնանք առնել այդ հաւանականութիւնը՝ որպէսզի մեր ժողովուրդը հերթական անգամ տեսնէ ու համոզուի, թէ ո՛վ կը խուսափի ընտրութեան դիմումը ընելէ։ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան անցումային շրջանի պայմաններով ստեղծուած ներկայ համակարգին գլուխը կը գտնուի։ Եթէ ցայսօր պետութեան հետ տարուած աշխատանքին մէջ եղած է թերացում մը կամ զանցառում մը, ապա այդ բանին ալ գլխաւոր պատասխանատուն բնականաբար ինքն է։ Վերջին շրջանին խօսակցութիւններ կը տարածուին, թէ ես ալ՝ որպէս կրօնական ժողովի ատենապետ այդ թերացումներուն մէջ բաժին ունեցած եմ։ Բայց պէտք է հասկնալ, որ կրօնական ժողովի ատենապետը այդպիսի դիմում մը չի կրնար ընել։ 26 Հոկտեմբեր 2016 թուականի Եկեղեցականաց համագումարէն վերջ մենք պատրաստեցինք դիմում-նամակի մը նախագիծը։ Այնտեղ կը խօսուէր նաեւ ընտրութեան ձեռնարկելու համար նախաձեռնարկ մարմին մը ստեղծելու շուրջ։ Նախաձեռնարկ մարմնի ստեղծուիլը ընտրութեան հարցը գործնական հուն տեղափոխելու հիմնաքարն է։ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան խուսափեցաւ այդ քայլէն», ըսաւ Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեան։
Մեր հեռախօսազրոյցին ընթացքին Նորին Սրբազնութիւնը բացատրեց, որ առկայ խնդիրներու յաղթահարման համար պէտք է ստեղծել համախոհութիւն մը։ «Այս պատճառով Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի հետ ալ պէտք է կապի մէջ ըլլանք եւ ես այդ դուռը բացի։ Պէտք է ձեւով մը Տ. Արամ Արք. Աթէշեանը քաշենք այս գործին մէջ։ Իր ներգրաւումով պաշտօնական քայլերը պէտք է առնուին եւ այս ընտրութեան գործին առջեւ պէտք է ճանապարհ հարթուի։ Մենք առկայ կացութեան կը հանդուրժենք ի սէր խաղաղութեան։ Տակաւին որեւէ ձեւով ընդդիմութիւն մը չէ սկսած Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի դէմ համայնքէն ներս, սակայն այս կացութիւնն ալ յաւիտեան չի կրնար տեւել։ Պատրիարքական ընտրութեան գործընթացը պէտք է ընթանայ։ Մենք հիմա ունինք տեղապահ մը, որ գործի գլուխ չի կրնար անցնիլ եւ ունինք նաեւ փոխանորդ մը, որ եկեղեցական առումով չունի որեւէ օրինականութիւն։ Այս կացութենէն դուրս պէտք է գանք», ըսաւ ան։
Ընտրեալ-տեղապահ Տ. Գարեգին Արք. Պեքճեան Իսթանպուլէն Գերմանիա մեկնելէ առաջ հրապարակած վերջին յայտարարութեան մէջ խօսած էր նախաձեռնարկ մարմին մը ստեղծելու շուրջ։ Այժմ Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեանն ալ կը խօսի Տ. Արամ Արք. Աթէշեանէն անկախ ձեւով պատկան իշխանութիւններուն դիմում կատարելու մասին՝ ընդունելով հանդերձ ռիսքերը։ Տ. Գարեգին Արք. Պեքճեանի մեկնումին ժամանակ իր անմիջական շրջանակէն ազգայիններ տեղեկացուցած էին, որ ան ներկայ շաբթուան առաջին կէսին վերադարձած կ՚ըլլայ քաղաքս։ Այս կապակցութեամբ, սակայն, Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեան մեր զրոյցին ընթացքին փոխանցեց բոլորովին այլ լուրեր։ «Տ. Գարեգին Արք. Պեքճեան վերջին անգամ Պոլիսէն բաժնուեցաւ զգացական ծանրութիւնով։ Ան մեր Պատրիարքական Աթոռին կապուած հոգեւորական մըն է եւ այս փուլին կ՚ակնկալէ յստակութիւն։ Տ. Գարեգին Արք. Պեքճեան Պոլիս պիտի գայ՝ այստեղէն դրական լուրեր առնելէ վերջ։ Այլապէս, այժմու կացութիւնը ամօթ է եւ անյարմար։ Մէկ կողմէ իրեն կ՚ըսուի, թէ իբրեւ ընտրեալ-տեղապահ մեր գլխուն վրայ տեղ ունի, սակայն միւս կողմէ իրեն նկատմամբ ցուցաբերած վերաբերմունքը, իրեն ենթարկուածը իսկապէս վիրաւորական է։ Մեր համակարգը այժմ դարձած է կաթուածահար», ըսաւ Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեան։
Կրօնական ժողովի ատենապետին հարց տուինք, թէ Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի հետ իրենց միջեւ սկսած նոր երկխօսութիւնը կրնա՞յ յոյս մը ներշնչել ապագայի համար։ Այս կապակցութեամբ Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեան եզրափակեց.
«Ուրբաթ Պատրիարքարանի մէջ տեղի ունեցած մեր զրոյցէն վերջ, Կիրակի օրն ալ տեսակցեցանք Սամաթիոյ եկեղեցւոյ խորհրդարանին մէջ։ Կիրակի պարզապէս զրուցեցինք, Պատրիարքարանի խնդիրներուն չանդրադարձանք, որովհետեւ առանձին չէինք։ Մեր յարաբերութիւնը Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի հետ միշտ կրնայ բարելաւուիլ, որովհետեւ ես իր հետ անձնական խնդիր մը չունիմ։ Խնդիրը իր դիրքորոշումն է։ Ես գիտեմ, որ ինքն ալ ինծի հետ անձնական խնդիր մը չունի։ Բայց միւս կողմէ կայ սկըզ-բունք մը եւ այդ մէկը մենք չենք կրնար մէկ կողմ թողուլ։ Պատրիարքական ընտրութեան խնդիրը լուծելիք անձը ինքն է, սակայն ներկայիս խնդիրը լուծող անձէ աւելի՝ խնդիրը խոչընդոտողի դերին մէջ կը գտնուի։ Պատրիարքական ընտրութեան հարցին շուրջ մենք պէտք է ընենք մեզմէ կախեալ ամէն ինչ, ամէն պատրաստութիւն պէտք է տեսնենք ու գնդակը պէտք է տեղափոխենք պետութեան դաշտը՝ որպէսզի մեր հոգեւորականաց դասը փրկուի պատասխանատուութեան առկայ ծանրութենէն։ Պետութիւնը տեղեակ պահելու, պետութեան լուր տալու բնոյթով ամէն ինչը մենք պէտք է ընենք։ Մենք է, որ մեր տալիք տեղեկութիւնով շարժման պիտի անցընենք պետութիւնը»։
Նոյն կապակցութեամբ շօշափեցինք նաեւ Տ. Արամ Արք. Աթէշեանին կարծիքը։ Ան եւս ուրախութիւն յայտնեց վերջին օրերուն Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեանի հետ ունեցած հանդիպումներուն շուրջ։ «Մենք որպէս հոգեւորականներ՝ անձնական հարցեր չունինք ու չենք կրնար ունենալ։ Որպէս երկու բարձրաստիճան եկեղեցականներ՝ մենք կը կրենք Պատրիարքական Աթոռին ամբողջ ծանրութիւնը մեր ուսերուն վրայ։ Ես կ՚ընդունիմ, որ տարբեր մտածելակերպերով, տարբեր ընկալումներով կը մօտենանք առկայ խնդիրներուն եւ անոնց լուծման հեռանկարներուն, բայց կը պահեմ իմ յոյսս, թէ եղբայրական ոգիով, միասնական ու շինիչ աշխատանքով պիտի կարենանք ի վերջոյ գտնել լուծում մը», ըսաւ ընդհանուր փոխանորդը։
Թէ ի՞նչ կը մտածէ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան՝ Հանրապետութեան նախագահ Էրտողանի պատգամին մէջ պատրիարքական ընտրութեան հարցին կատարուած ակնարկութեան մասին։ Նորին Սրբազնութիւնը համոզուած է, որ սա շատ դրական երեւոյթ մըն է, ողջունելի է։ Իր խօսքերով, որքան որ ալ արտօնութենէ աւելի մաղթանքի մը բնոյթը ունենայ՝ սա կը նշանակէ, որ հանրապետութեան նախագահը նկատի կ՚առնէ մեր հարցը, իր տուած խոստումներուն տէրն է՝ համայնքային ընտրութիւններու հարցին շուրջ։ Թէ՛ համայնքային հաստատութիւններու ընտրութիւններուն եւ թէ պատրիարքական ընտրութեան շուրջ։ «Հասկնալի է, որ Հանրապետութեան նախագահ Էրտողանի պատգամի այդ ակնարկութիւնը չի նշանակեր անմիջապէս ձեռնարկել ընտրութեան, սակայն սա շատ կարեւոր նախադրեալ մըն է՝ մեր դժուարին խնդրին դրական լուծում մը ապահովելու համար», ըսաւ Նորին Սրբազնութիւնը։
Մեր խնդրանքով մեկնաբանելով Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեանի մօտեցումներն ու դիտարկումները՝ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան կանխաւ յայտնեց, որ չի փափաքիր հրապարակային վէճի մը մէջ մտնել իր հոգեւոր եղբօր հետ։ «Բայց եւ այնպէս, որպէսզի մեր ժողովուրդը լուսաբանուի ամբողջական ու կատարեալ ձեւով՝ կրնամ ամփոփ ձեւով բացատրել հետեւեալը։ Հասկնալի է, որ կեանքի մէջ ամէն ինչը պէտք է կատարել ճի՛շդ տեղին ու ճի՛շդ ժամանակին։ 26 Հոկտեմբեր 2016 թուականի Եկեղեցականաց համագումարէն ի վեր արդէն անցած է շուրջ եօթ ամիս։ Յաչս պետութեան պաշտօնական իրազեկումը այդ ժամանակ պէտք է կատարուէր Եկեղեցականաց համագումարի դիւանին կողմէ, սակայն չկատարուեցաւ։ Հիմա եօ՞թ ամիս անց լուր պիտի տրուի։ Անկեղծօրէն ըսեմ՝ ես թերահաւատութեամբ կը մօտենամ նման քայլի մը ու կը մտահոգուիմ, որ պատկան մարմինները կրնան նկատի չունենալ այդպիսի քայլ մը։ Նայեցէք, եթէ խնդիրը պետութեան լուր տալու մէջ է, ես արդէն այդ ժամանակ ընդունած էի այդ մէկը։ Ես համաձայն էի նաեւ, որ պետութեան մօտ կատարուելիք դիմումին մէջ շեշտուի պատրիարքական ընտրութեան ձեռնարկելու մեր պահանջը, մեր սպասումը։ Ես վերապահութիւն յայտնեցի միայն նախաձեռնարկ մարմին մը կազմելու, այդ ալ կանխաւ կազմելու ուղղութեամբ՝ ըստ էութեան երկու պատճառով։ Առաջին պատճառը այն էր, որ երկրին մէջ արտակարգ դրութիւն գոյութիւն ունէր եւ մինչեւ հիմա ալ գոյութիւն ունի։ Երկրորդ պատճառը այն էր, որ նախապէս այս վերջին տարիներուն մենք անգամ մը կազմեցինք նախաձեռնարկ մարմին մը եւ արդիւնքին դէմ յանդիման մնացինք դժուարութիւններու, բարդութիւններու եւ հարցը հասաւ մինչեւ մեր ստեղծած այդ նախաձեռնարկ մարմնին լուծարումը։ Հետեւաբար, իմ ըսածս այն էր, որ այս երկու հանգամանքները հաշուի առնելով՝ նոր նախաձեռնարկ մարմին մը կազմելու մասին սկսինք խօսիլ՝ կանխաւ պետութեան հետ համաձայնեցնելէ, ամուր ենթագետին մը ստեղծելէ վերջ», ըսաւ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան։
Իր յայտարարութիւններուն տեւողութեան Նորին Սրբազնութիւնը դիտել տուաւ, որ ներկայ փուլը նախապատրաստական շրջան մը կը համարուի։ «Պետութիւնը մեզմէ պահանջած է պատրիարքական ընտրութեան համար պատրաստել կանոնադրութեան նախագիծ մը։ Ես այս հարցը օրակարգի վրայ բերի Կրօնական ժողովին մօտ։ Բայց եւ այնպէս, ժողովին ատենապետը՝ Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեան եւ կարգ մը անդամներ վերապահութիւն դրսեւորեցին։ Պատճառը այն էր, որ անոնց համոզմամբ նման կանոնադրութիւններու պատրաստութիւնը անկարելի է, կամ ճիշդ չէ պատրիարքի մը բացակայութեան պայմաններով։ Իմ մօտեցումս տարբեր էր, սակայն ես յարգեցի անոնց պատճառաբանութիւնը։ Դժուար չէ ենթադրել, որ պատկան իշխանութիւններն ալ հիմա այս նիւթին շուրջ վերջնական որոշում մը տալէ առաջ իրենց հերթին կը տանին որոշ աշխատանք մը։ Երբ մենք ունինք այս տուեալները, ապա պէտք է վարուինք խոհեմութեամբ ու համբերատարութեամբ։ Սա չի նշանակեր, որ ես ընտրութիւն չեմ ուզեր, կամ ընտրութենէ կը խուսափիմ, սակայն իրադարձութիւններէն առաջ անցնիլը լուծում մը պիտի չբերէ մեր խնդիրներուն, եթէ պատկան մարմիններուն հետ համաձայնութեամբ աշխատինք, ապա ամէն ինչ պիտի ըլլայ շատ աւելի դիւրին եւ հեզասահ», եզրափակեց Տ. Արամ Արք. Աթէշեան։
ԱՐԱ ԳՕՉՈՒՆԵԱՆ