ԵՐԿԱՐԱԺԱՄԿԷՏ ՀԱՇՈՒԱՐԿ
Քաղաքական օրակարգին վրայ կան բազմաթիւ խնդիրներ, որոնց ընթացքը կախում ունի յառաջիկայ Ապրիլի 24-էն։ Բազմաթիւ են այն իրադարձութիւնները, որոնք պայմանաւորուած են Ապրիլի 24-ին ապրուելիքներով։ Այս տարի, սակայն, բացառաբար ուրիշ նիւթ մըն ալ եկած է աւելնալ այդ ցուցակին վրայ։ Համայնքային կեանքին վերաբերեալ էական խնդրի մը կը վերաբերի խօսքը։ Թէեւ թրքահայութեան ներքին հարցերուն վերաբերեալ գործընթացները առհասարակ կը տարանջատուին քաղաքական իրադարձութիւններէն, սակայն այս տարուան արտասովոր միջավայրին մէջ բացառութիւն մը գոյացած է սոյն բնագաւառին շրջագծով։ Այս վերջերս շրջանառութեան մէջ են խօսակցութիւններ, ըստ որոնց Ապրիլի 24-էն վերջ Պատրիարքական Աթոռը շարժման պիտի անցնի նոր գահակալի մը ընտրութեան ուղղութեամբ։
Ակնյայտ է, որ վերջին եօթ-ութ տարիներուն Պատրիարքական ընտրութեան հարցը հրատապ դարձած է թրքահայ իրականութեան մօտ։ Քննարկումները, նաեւ հասարակութեան կողմէ պահանջները գետի նման կը վարարին ժամանակ առ ժամանակ։ Սա բնականաբար լոկ ժամանակագրական երեւոյթ մը չէ, այլ նաեւ՝ գործընթացի մը անխուսափելի հասունացումը։
Եթէ վերյիշենք միային վերջին քանի մը ամիսներուն ապրուածները, ապա կրնանք ենթադրել, թէ հարցը վերջնականօրէն սառնադարանին մէջ չի գտնուիր, այլ նաեւ հանրային կարծիքի աչքէն հեռու կ՚ապրուին որոշ զարգացումներ։
Անցեալ տարեվերջին Համայնքային վագըֆներու հարթակին (VADİP) կողմէ պատուիրակութիւն մը այցելած էր Պատրիարքարան՝ քննարկելու համար ընտրութեան խնդիրը։ Տեսակցութիւն մը տեղի ունեցած էր Պատրիարքական Ընդհանուր Փոխանորդ Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի եւ աշխարհական գործիչներուն միջեւ։ Ներկայ էին նաեւ Կրօնական ժողովի անդամները։ Հանդիպումէն վերջ Պատրիարքարանի աղբիւրները պաշտօնապէս խօսած էին շարք մը նախապատրաստութիւններու շուրջ։ Կարճ ժամանակ վերջ, այս անգամ տարեմուտին, Ս. Ծննդեան ընդունելութեան ընթացքին ընդհանուր փոխանորդը դարձեալ խօսած էր նոյն նիւթին շուրջ՝ քիչ մը աւելի յստակ կամ քիչ մը աւելի մանրամասն։ Թէեւ կային գործնականութեան ազդանշաններ, սակայն արագութեան առումով չարդարացան ակնկալութիւնները։ Քանի մը շաբաթ վերջ, այս անգամ Անգարայի մէջ, նոյն խնդրին անդրադարձ կա-տարուած էր Վարչապետ Ահմէտ Տավուտօղլուի եւ ոչ-իսլամ փոքրամասնութեանց աշխարհական ներկայացուցիչներու ընթրիքին ժամանակ։ Հուսկ, VADİP-ի վերջին ժողովին տեւողութեան Պետրոս Շիրինօղլու օրակարգի վրայ բերած էր նոյն խնդիրը եւ տեղեկացուց, թէ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան մտադիր էր այս հարցին առընչութեամբ շարժման անցնիլ Ապրիլի 24-էն վերջ։ Ժողովականներն ալ հաւանութիւն տուած էին այդ նախընտրութեան։ Անտարակոյս, սա տրամաբանական, իրատես մօտեցում մըն էր, որովհետեւ 2015-ի մթնոլորտին մէջ այնպիսի պայմաններ ստեղծուած են, որ հայոց հետ ուղղակի կամ անուղղակի առընչակից ամէն ինչ կախեալ դարձած է Ապրիլի 24-էն։
Ուրեմն, Ապրիլի 24-ի ճիշդ նախօրեակին Պատրիարքարանի մէջ զրուցեցինք Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի հետ։ Որքան որ ալ ընդհանուր օրակարգը ըլլայ յագեցած, որքան որ ալ համայնքային կեանքը ծանրաբեռնուած ըլլայ բազում նիւթերով, մենք նախընտրեցինք զրոյցի ընթացքին նախապատուութիւն ընծայել պատրիարքական ընտրութեան հարցին։ Ընդհանուր փոխանորդը այս կապակցութեամբ ամփոփեց այս նիւթին առընչութեամբ ցարդ խօսուածները։ Ան ըսաւ, որ Ապրիլի 24-էն վերջ Պատրիարքական Աթոռը ընտրութեան հարցին առընչութեամբ շարժման պիտի անցնի եւ յաչս պետութեան պիտի կատարուին պատկան դիմումները։
Թէ ինչպէ՞ս պիտի ընթանան նախատեսուած աշխատանքները։ Կանխաւ ըսենք, որ Պատրիարքական Աթոռը կողմնակից չէ ժամանակաւոր, օրը փրկելու հետամուտ կարգադրութիւններ ընելու։ Ընդհակառակն, վերջին եօթ-ութ տարիներուն ընթացքին ապրուածներուն փորձառութիւնը Պատրիարքարանը կը ձգտի արժեւորել երկարաժամկէտ լուծումներու հասնելու, հեռահար նպատակներ կեանքի կոչելու առաջադրութեամբ։ Այսպէս, ինչպէս Ս. Ծննդեան ընդունելութենէն վերջ ալ գրած էինք՝ Նորին Սրբազնութեան յայտարարութիւններուն հիման վրայ, Պատրիարքարանը պատրաստած է կանոնադրութեան մը նախագիծը։ Երբ Աթոռի պաշտօնական կարգավիճակի սահմանման խնդիրը տակաւին կը մնայ անլոյծ, մշակուած այս կանոնադրութեան նախագիծը կրնայ լուծման հեռանկար մը ընձեռել՝ պատրիարքական ընտրութիւններու հանգրուանին ապրուած շփոթութիւնները յաղթահարելու եւ նման իրավիճակներու մէջ անհրաժեշտ գործողութիւնները կանխատեսելի, կանոնակարգուած հունի մը մէջ դնելու իմաստով։
Ըստ Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի, նախագիծը պատրաստուած է՝ հիմք ընդունելով 1836 թուականի Ազգային սահմանադրութեան տրամադրութիւնները։ Կմախքի պատրաստութեան հանգրուաններուն, մասնագիտական առումով, աշխատանք տարուած է նաեւ իրաւաբաններու հետ։ Առանցքային նորութիւններէն մին այն է, որ պատրիարքական ընտրութեան վերաբերեալ այս նախագծին մէջ նախատեսուած են նաեւ աշխարհականներուն վերաբերեալ հեռանկարներ։ Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի խօսքով՝ Ազգային պատգամաւորական ժողովը դարձեալ գոյութիւն պիտի չունենայ մշտապէս եւ բացառապէս պիտի գումարուի՝ միայն պատրիարքական ընտրութիւններուն ժամանակ։ Ան համոզուած է, որ այ-սօրուան քաղաքական իրադրութեան պայմաններուն ներքեւ, պատկան մարմիններուն պատրաստակամութեան աստիճանէն դատելով՝ անիմաստ է նման պահանջ մը յառաջ քշել, որովհետեւ դժուար թէ ընթացք տրուի։
Բայց եւ այնպէս, նոր նախագիծը կը նախատեսէ աշխարհականներէ բաղկացեալ մարմնի մը ընտրութիւնը։ Այսպէս, պատրիարքական ընտրութեան ժամանակ, Ազգային պատգամաւորական ժողովը պիտի ընտրէ ինչպէս Կրօնական ժողովին կազմը, այնպէս ալ Ազգային կեդրոնական վարչութիւնը։ Այս վերջինը, ծանօթ է, որ 1863 թուակիր Ազգային սահմանադրութեամբ նախատեսուած մարմին մըն է արդէն։ Յառաջիկային, երբ յառաջանայ անհրաժեշտութիւն, օրուան պատրիարքը նշանակովի ձեւով պիտի կարենայ համալրել ինչպէս Կրօնական ժողովին կազմը, այնպէս ալ Ազգային կեդրոնական վարչութիւնը։ Սա համահունչ է Հանրապետական շրջանին ստեղծուած նախընթացներուն։
Տ. Արամ Արք. Աթէշեան այս բոլոր բացատրութիւններուն լոյսին տակ ընդգծեց, որ առաջին հերթին սոյն կանոնադրութեան նախագիծը պիտի յղուի պատկան իշխանութիւններու ղեկավարման եւ անոր հաւանական վաւերացումէն վերջ է, որ դիմում պիտի կատարուի պատրիարքական ընտրութեան ձեռնարկելու նպատակով։ Ապրիլի 24-էն վերջ, կանոնադրութեան մշակուած նախագիծը պիտի յանձնուի թէ՛ Ներքին գործոց նախարարութեան եւ թէ զուգահեռաբար՝ Իսթանպուլի կուսակալութեան՝ որպէսզի անոնք հաստատեն զայն։
Ընդհանուր փոխանորդին խօսքերով, թէեւ Պատրիարքարանը Ապրիլի 24-էն վերջ այդ նախագիծը պիտի ներկայացնէ պետութեան, սակայն իրենք կը գիտակցին նաեւ, որ Յունիսի 7-ին նախատեսուած խորհրդարանական ընտրութիւններն ալ պիտի ունենան իրենց ազդեցութիւնը՝ այս հարցին վրայ։ Արդարեւ, ներկայիս գործի գլուխ կը գտնուի ժամանակաւոր ներքին գործոց նախարար մը։ Իրենք թէեւ պիտի ներկայացնեն դիմումը կամ պիտի յանձնեն նախագիծը, սակայն կը գիտակցին, թէ քննարկումներն ու հաւանական վաւերացման գործընթացը պիտի սկսին նոր կառավարութեան ձեւաւորումէն վերջ։ Ի դէպ, այստեղ անբնական բան չկայ։
Նորին Սրբազնութիւնը միջանկեալ ձեւով աւելցուց, որ նման սպասման շրջան մը կ՚ենթադրուի նաեւ համայնքային կառոյցներու մատակարար մարմիններու յետաձգեալ ընտրութեանց խնդրին լուծման համար։ Այս ուղղութեամբ Վագըֆներու խորհուրդին մօտ փոքրամասնութեանց ներկայացուցիչ Տոց. Թորոս Ալճանն ալ ունի նման կանխատեսումներ։
«ՅՈՎԱԿԻՄ 1461»
Պատրիարքարանի պաշտօնական կարգավիճակի սահմանման հարցին անլոյծ մնալը, անշուշտ, դժուարութիւններ չի յառաջացներ միայն ընտրութեան տեսանկիւնէն, այլ ընդհանրապէս Աթոռը կ՚ենթարկուի կաշկանդումներու։ Այս ծիրէն ներս, ընթացիկ բազում խնդիրներու համար, թէկուզ միջանկեալ լուծումներ գտնելու համար կը գործադրուին բազմակողմանի ջանքեր։ Նորին Սրբազնութիւնը այս նոյն շրջագծին մէջ կանգ առաւ նաեւ «Յովակիմ 1461» կոչեալ նորաստեղծ հիմնարկին (վագըֆին) վրայ։ Այս վերջինը հիմնուած է Քաղաքացիական օրէնքի տրամադրութիւններուն համաձայն։ Հիմնադիր-բարերարը հանդիսացած է Տ. Արամ Արք. Աթէշեան, որ իր սեփական կալուածը կտակած է՝ այս հիմնարկի հաստատումը ապահովելու նպատակով։ Դատական իշխանութիւնները տուած են անհրաժեշտ որոշումը, իսկ ներկայիս կը սպասուի այդ որոշման Պաշտօնաթերթի մէջ հրապարակման։ Օրէնսդրական պատշաճութիւններուն լոյսին տակ պատրաստուած է «Յովակիմ 1461»ի կանոնադրութիւնը։ Երբ որ այս հիմնարկը սկսի գործել պաշտօնապէս, ապա Պատրիարքարանը պիտի կարենայ ընդունիլ կտակներ, ինչ որ նոր հասոյթներու, հետեւաբար նաեւ առկայ անբաւարարութիւններու յաղթահարման հեռանկարներ պիտի ուրուագծէ Աթոռին առջեւ։ Առաջին հերթին, Պատրիարքարանը Պէյքոզի Ս. Նիկողայոս եկեղեցւոյ թաղային խորհուրդին հետ պիտի աշխատի՝ տեղւոյն երբեմնի գերեզմանատան տարածքի արժեւորման համար։ Ազդանշաններ կան նաեւ այլ կտակներու ձեռքբերման համար։
«Յովակիմ 1461»ի հիմնադրութեան համար թէեւ վիթխարի գործ մը տեսնուած է, սակայն ըստ Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի, երբ որ Պատրիարքարանի պաշտօնական կարգավիճակի հարցը լուծուի, ապա այս հիմնարկը պիտի լուծարուի, որովհետեւ պիտի դադրի անհրաժեշտ ըլլալէ։
ՀԱՄԱՅՆՔԷՆ ՆԵՐՍ Ի՞ՆՉ ՊԻՏԻ ԸԼԼԱՅ ԱՊՐԻԼԻ 24-ԻՆ
Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի հետ զրուցելու ընթացքին հարց տուինք նաեւ, թէ համայնքէն ներս ի՞նչ պիտի ըլլայ այս Ուրբաթ՝ Ապրիլի 24-ին։ Ս. Զատկի շրջանէն սկսեալ թէեւ Նորին Սրբազնութիւնը զանազան առիթներով տուած էր շարք մը բացատրութիւններ, սակայն իրմէ ուզեցինք իմանալ, թէ ինչպիսի հունի մը մէջ կը հասուննան նախապատրաստական աշխատանքները։
Պատրիարքական Աթոռին տեսակէտէ հարցը նուրբ բնոյթ մը կը ստանայ այն առումով, որ յառաջիկայ Ապրիլի 23-ին 1915-ի նահատակները պիտի սրբադասուին եւ այդ հանգրուանէն սկսեալ եկեղեցական առումով կարգ մը նրբութիւններ խնդրոյ առարկայ պիտի դառնան ոգեկոչումներուն շրջագծով։ Արդարեւ Հայ Եկեղեցւոյ աւանդու-թիւններով ու վարդապետութեամբ՝ սուրբերուն համար հոգեհանգստեան պաշտօն չի կատարուիր, այլ կը խնդրուի անոնց բարեխօսութիւնը։
Տ. Արամ Արք. Աթէշեան մեզի յայտնեց, թէ մեր Պատ-րիարքարանը ունի ինքնուրոյն դիրք մը եւ այդ հանգա-մանքով պայմանաւորուած ամէն տեսակ մանրամասնու-թիւն իր կողմէ բացատրուած է Գերագոյն հոգեւոր խոր-հուրդի վերջին նստաշրջանին ընթացքին, որ անցեալ Մեծ պահոց սկիզբին տեղի ունեցած էր Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի մէջ, Վեհափառ Հայրապետի բարձր նախագահութեամբ։ Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի խօսքերով, Պատրիարքական Աթոռը ըստ հետեւեալի կը բանաձեւէ իր վերաբերմունքը յառաջիկայ Ապրիլի 24-ին համար.
«Ծանօթ է մեր ժողովուրդին, թէ Ս. Զատկի Կիրակիէն սկսեալ քառասուն օրեր ամէն օր կ՚ապրինք զատկական ուրախութիւնը եւ կը գովերգենք Քրիստոսի Ս. Յարութիւնը։ Այս շրջանին կը համընկնի Ա. Համաշխարհային պատերազմի վասն հաւատոյ զոհուած եւ Ապրիլի 23-ին սրբադասուելիք նահատակներու յիշատակութիւնը։
«Պատրիարքական Աթոռի տնօրինութեամբ՝ 24 Ապրիլ 2015, Ուրբաթ, Ի. Օր Յինանց, Ս. Պատարագ պիտի մատուցուի Ս. Աստուածածին Աթոռանիստ մայր եկեղեցւոյ մէջ, մեր հանդիսապետութեամբ։ Պիտի մատուցանենք Ս. Պատարագը եւ պիտի տանք օրուան պատգամը։ Արարողութեանց պիտի մասնակցին Պատրիարքական Աթոռի միաբանները, քահանայից եւ սարկաւագաց դասերը։ Ս. Պատարագի երգեցողութիւնները պիտի կատարուին իսթանպուլահայ դպրաց դաս-երգչախումբերու անդամներէն բաղկացեալ միացեալ կազմի մը կողմէ՝ Կոմիտասեան բազմաձայն եղանակաւ՝ ղեկավարութեամբ Յակոբ Մամիկոնեանի։
«Յաւարտ Ս. Պատարագի ընդհանուր հոգեհանգստեան պաշտօն պիտի կատարուի ի Տէր ննջած եւ ոչ-սրբադասեալ հանգուցեալներու հոգիներուն խաղաղութեան համար։
«Կը հաւատանք, թէ սրբոց յիշատակին հետ հաղորդակցութեան միջոցը Ս. Պատարագի մատուցումն է։ Ուստի, մեր համայնքային եւ թաղային պաշտօնական մարմինները եւ հաւատացեալ ժողովուրդը սիրով կը հրաւիրուի մասնակցելու Ս. Պատարագին, փառաբանելու մեր Տիրոջ եւ Փրկչին Յիսուսի Քրիստոսի հրաշափառ Ս. Յարութեան աւետիսը եւ Ս. Յարութեան աւետիսին ընդմէջէն աղօթքներով հաղորդ դառնալու մեր հանգուցեալներու յիշատակին»։
ՎԵՀԱՓԱՌ ՀԱՅՐԱՊԵՏԻ ԴԷՊԻ ՎԱՆ ԱՅՑԵԼՈՒԹԵԱՆ ՊԱՐԱԳԱՆ ՊԻՏԻ ՅՍՏԱԿԱՆԱՅ ՄԱՅԻՍԻՆ
Տարեմուտէն ի վեր օրակարգի վրայ են, 2015-ի ոգեկոչումներուն շրջագծով, Ամենայն Հայոց Տ.Տ. Գարեգին Բ. Կաթողիկոսի դէպի Վան այցելութեան հաւանականութեան մասին լուրերը։ Եկեղեցական շրջանակներէն ներս շրջանառութեան մէջ են լսումներ, ըստ որոնց Սեպտեմբերին Վեհափառ Հայրապետը կրնայ պատարագել Վանայ լճի Աղթամար կղզիի Ս. Խաչ եկեղեցւոյ մէջ։
Տ. Արամ Արք. Աթէշեան յայտնեց, որ իշխանութիւնները որեւէ անպատեհութիւն չեն նկատած նման հաւանականութեան մը շուրջ։ Եթէ ծրագիրը գործնական փուլ թեւակոխէ, ապա իր պաշտօնական հրաւէրին հիման վրայ պիտի իրականանայ։ Յամենայնդէպս, Վեհափառ Հայրապետի դէպի Վան հաւանական այցի պարագան պիտի յստականայ յառաջիկայ Մայիսին։
ՊԱՏՐԻԱՐՔԱՐԱՆԻ ՀԱՄԱԼԻՐԷՆ ՆԵՐՍ ՉՈՐՍ ՆՈՐ ՀԻՒՐԱՍԵՆԵԱԿ
Տ. Արամ Արք. Աթէշեան մեզի յայտնեց, որ Պատրիարքարանի համալիրէն ներս վերջերս կառուցուած է չորս նոր հիւրասենեակ։ Ճարտարապետ Գէորգ Էօզգարակէօզի աշխատանքով կեանքի կոչուած է այս շինարարական ծրագիրը։ Պատրիարքարանի պարտէզին ետեւը գտնուող շէնքի պատշգամը արժեւորելով ապահոված են այս չորս նոր հիւրասենեակները, որոնք օժտուած են անհրաժեշտ բոլոր յարմարութիւններով։
Ամառնամուտին կը ծրագրուի պաշտօնական բացման հանդիսութիւն մը կազմակերպել ու նոյն առթիւ մեծարել նաեւ բարերարները։
ՄԱՆՈՒԿԵԱՆ ՊԱՏՐԻԱՐՔ ԱՆՊԱՏԱՍԽԱՆ ԹՈՂԱԾ Է ԱՐԱՄ ԱՐՔ. ԱԹԷՇԵԱՆԻ ՆԱՄԱԿԸ
Ամենայն Հայոց Տ.Տ. Գարեգին Բ. Կաթողիկոսին հասցէագրուած ամօթալի նամակին բերումով, Տ. Արամ Արք. Աթէշեանն ալ մասնակցած է Երուսաղէմի Մանուկեան Պատրիարքին դէմ բարձրացուած բողոքի ձայնին։ «Ես ալ նամակ մը ուղարկեցի Երուսաղէմի պատրիարքին՝ ուղղելով խաղաղութեան կոչ։ Եղբայրական նամակ մըն էր, սակայն ան թողուց անպատասխան։ Նիւթը մնաց մեր երեքին՝ Վեհափառ Հայրապետին, պատրիարքին եւ իմ միջեւ», ըսաւ սրբազանը մեզի հետ զրուցելու ընթացքին։
ԱՐԱ ԳՕՉՈՒՆԵԱՆ