ՅՍՏԱԿՈՒԹԵԱՆ ՈՐՈՆՈՒՄ
Թրքահայ համայնքը ներկայ շաբաթն ալ թեւակոխած է պատրիարքական ընտրութեան գործընթացին վերաբերեալ հրատապ օրակարգով։ Ինչպէս հաղորդած էինք, անցեալ շաբաթ Արտաքին գործոց նախարարութեան կողմէ պաշտօնատարներ այցելած էին Սուրբ Փրկիչ Ազգային հիւանդանոց, ուր Հոգաբարձութեան ատենապետ Պետրոս Շիրինօղլուի հետ խորհրդակցութիւն մը ունեցած էին այս խնդրին շուրջ։ Այդ հանդիպման ընթացքին բարձրաստիճան դիւանագէտներուն կողմէ փոխանցուած պատգամները մեկնաբանուած էին՝ որպէս կլիմայի փոփոխութիւն, որովհետեւ ազդանշաններ կային Ընտրեալ-տեղապահ Տ. Գարեգին Արք. Պեքճեանի հանգամանքի պաշտօնապէս ճանաչման ուղղութեամբ։ Այժմ այս հիման վրայ յստակութեան որոնում մը սկսած է համայնքէն ներս։ Այս շրջագծին մէջ, ըստ էութեան, հիմնական քանի մը հարցումի պատասխանը պէտք է վերջնականօրէն բիւրեղանայ, որպէսզի իրադարձութիւնները շարունակուին շատ աւելի կանխատեսելի ու մեր համայնքին կողմէ գոհացուցիչ հունի մը մէջ։
Ա) Եթէ Տ. Գարեգին Արք. Պեքճեան որպէս տեղապահ պաշտօնապէս ճանչցուի պետութեան կողմէ, ապա սա ի՞նչ նշանակութիւն պիտի ունենայ։ Պատկան իշխանութիւնները այսպիսի կարգադրութիւնով մը կը ձգտին պարզապէս հերքե՞լ այն տպաւորութիւնը, թէ պետութիւնը կը միջամտէ Թուրքիոյ Հայոց Պատրիարքութեան կրօնա-եկեղեցական գործերուն, թէ ոչ այդ ճանաչումը պիտի նշանա՞կէ պատրիարքական ընտրութեան գործընթացի շօշափելի ձեւով, գործնականօրէն արագանալը։ Արդարեւ, տրամաբանութիւնը այն է, որ եթէ տեղապահ մը պաշտօնապէս գործի ձեռնարկէ, ապա ինքնաբերաբար եւ անխուսափելիօրէն պատրիարքական ընտրութեան գործընթացը սկիզբ առած կը համարուի, անշուշտ նախաձեռնարկ մարմնի մը ստեղծումով հանդերձ։
Վերջին շուրջ ինն տարուան ընթացքին ապրուածները եկած են տակն ու վրայ ընել մեր բոլոր նախընթացներն ու անոնցմէ բխած տրամաբանութիւնը։ Ճիշդ է, որ Հանրապետական շրջանին առանց տեղապահի, փոխանորդներով ալ թրքահայութիւնը կատարած է պատրիարքական ընտրութիւն։ Բայց եւ այնպէս, եթէ այս անգամ փոխանորդի մը պաշտօնը պիտի դադրի եւ անոր պիտի յաջորդէ տեղապահ մը՝ ուրեմն սպասումը կ՚ըլլայ այն, որ նոր գահակալի ընտրութիւնը անմիջապէս իրականանայ։
Բ) Տ. Արամ Արք. Աթէշեան 2010 թուականին ընդհանուր փոխանորդի պաշտօնը ստանձնելու ժամանակ ունեցած էր պետական մարմիններու կողմէ հաւանութիւն, Իսթանպուլի կուսակալութեան կողմէ ուղարկուած պաշտօնագրով մը։ 15 Մարտ 2017 թուականին գումարուած Եկեղեցական համագումարէն վերջ ալ, դարձեալ Իսթանպուլի կուսակալութեան կողմէ Պատրիարքարան ուղարկուած պաշտօնագրի մը տրամադրութիւններուն հիման վրայ ցայսօր ընդհանուր փոխանորդը մնացած է պաշտօնի գլուխ։ Կուսակալութենէն հասած այդ գրութիւնը կանխած է Տ. Գարեգին Արք. Պեքճեանի որպէս տեղապահ պաշտօնի ձեռնարկելը՝ հակառակ ընտրուած ըլլալուն։ Այժմ արդեօք կուսակալութեան կամ այլ պետական մարմինէ մը նոր գրութի՞ւն մը պիտի ուղարկուի Պատրիարքարան՝ տեղապահի հանգամանքի ճանչցուած ըլլալուն շուրջ, թէ ոչ գործընթացը պիտի շարունակուի գործնական կարգադրութիւններով։
1998 թուականի պատրիարքական ընտրութենէն առաջ, օրինակ, դարձեալ Իսթանպուլի կուսակալութենէն Պատրիարքարան ուղարկուած էր պաշտօնագիր մը։ Այդ շրջանի փոխ-կուսակալին կողմէ ստորագրուած պաշտօնագրին մէջ նշուած էր, որ պատկան իշխանութիւնները որպէս փոխանորդ կը ճանչնան Տ. Շահան Արք. Սվաճեանը (այժմ հոգելոյս) ու ոչ թէ Տ. Մեսրոպ Արք. Մութաֆեանը (այժմ հանգստեան կոչուած պատրիարք)։ Աւելի վերջ այդ պաշտօնագրին մէջ արտայայտուած տրամադրութիւնները ենթարկուած էին որոշ փոփոխութեան եւ պետութեան դրական վերաբերմունքով կարելի եղած էր ձեռնարկել պատրիարքական ընտրութեան՝ մեր աւանդութիւններուն եւ նախընթացներուն հիման վրայ։
Ուրեմն, այս օրինակին լոյսին տակ կը ծնի հետեւեալ հարցումը. արդեօք պետութիւնը 15 Մարտ 2017 թուականին Պատրիարքարան ուղարկուած պաշտօնագրի փոխարէն նո՞ր գրութիւն մը պիտի ուղարկէ, թէ ոչ դարձեալ գործնական կարգադրութիւն մը պիտի ըլլայ։
Պատրիարքարան ուղարկուած վերջին պաշտօնագրին մէջ բացայայտօրէն ընդգծուած է, որ այժմ իրաւականօրէն կարելի չէ ձեռնարկել պատրիարքական ընտրութեան։ Տ. Գարեգին Արք. Պեքճեանի տեղապահի հանգամանքի ճանաչումը կրնա՞յ նշանակել, որ այդ մօտեցումը բարեփոխուած է եւ հիմա անոր հանգամանքին ճանաչումը կրնայ ինքնաբերաբար սահմանել նոր պատրիարքի մը ընտրութեան գործընթացին սկիզբը։ Այլապէս, եթէ հիմնաւորեալ բանաձեւումներով նոր պաշտօնագիր մը չըլլայ, ապա ինչպէ՞ս պիտի հարթուին մեր համայնքէն ներս այն իրերամերժ տեսակէտները, թէ ընտրութեան գործընթացի մեկնարկին համար պետութեան թոյլտուութիւնը անհրաժեշտ է կամ ոչ։ Աւելորդ է մատնանշել, որ իւրաքանչիւր պատրիարքական ընտրութեան ժամանակ եղած կարգադրութիւնները տուեալ պահուն կ՚ընկալուին գործնականօրէն, սակայն երկարաժամէտ առումով կ՚ունենան նաեւ պատմական նշանակութիւն, յաջորդող պատրիարքական ընտրութիւններուն տեսակէտէ։
Ուրեմն, այս բոլորի լոյսին տակ վերջին իրադարձութիւններուն զուգահեռ օրակարգի վրայ եկած հարցականներու յստակեցումը ունի չափազանց նշանակութիւն։ Ինչպէս հաղորդած էինք, Սուրբ Փրկիչ Ազգային հիւանդանոցի հոգաբարձութեան ատենապետ Պետրոս Շիրինօղլու այսօր հանդիպում մը կ՚ունենայ Վաքըֆներու ընդհանուր տնօրէն Ատնան Էրթէմի հետ, որ նման կարգադրութիւններու պարագային լուրջ ազդեցութիւն եւ դերակատարութիւն ունի պետութեան պատկան օղակներէն ներս։ Ատենապետ Պետրոս Շիրինօղլու վաղը առաւօտ ալ ժամադրութիւն ունի այցելելու համար Իսթանպուլի կուսակալութիւն։ Շիրինօղլուի այս շփումներու արդիւնքներուն համայնքային շրջանակները կը սպասեն անմիջական ուշադրութեամբ։ Արդարեւ, իր այդ շփումները կրնան որոշ յստակութիւն մը մտցնել գործընթացի ներկայ փուլին։ Բաց աստի, Գումգաբուի անպաշտօն աղբիւրներէն եւս կան լսումներ, ըստ որոնց Պատրիարքարանի շրջանակներէն ալ ներկայիս աշխատանք կ՚իրականացնեն այս հարցումներն ու նոր իրավիճակը բիւրեղացնելու համար։
Հուսկ, ներկայ շաբաթը կրնայ կարեւոր նշանակութիւն ունենալ՝ անցեալ շաբաթավերջին ստեղծուած կլիմայի փոփոխութեան ի շարունակութիւն։