ԱՆԹԻԼԻԱՍԻ ԲԱՑԱԾ ԴԱՏԸ ՈՐՊԷՍ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹԻՒՆ. ՊԱՀԱՆՋ, ՀԱՍՑԷԱՏԷՐ ԵՒ ՊԱՀԱՆՋԱՏԻՐՈՋ ԿՇԻՌԸ
Փարիզի մէջ Մեծի Տանն Կիլիկիոյ Տ.Տ. Արամ Ա. Կաթողիկոսին ելոյթը եւ այնտեղ ծաւալուած քննարկումները, ըստ էութեան, կը վերաբերէին Սիսի երբեմնի կաթողիկոսարանի սեփականութեան իրաւունքի վերաձեռքբերման նպատակով Թուրքիոյ Սահմանադրական ատեանին մօտ բացուած դատին։ Այդ նիւթը կազմեց օրակարգին առանցքը եւ անոր շուրջ շօշափուեցան նաեւ շարք մը խնդիրներ, որոնք ուշադրութեան առարկայ կը դառնան նման գրեթէ բոլոր հարթակներուն վրայ։ Կլոր սեղանին յաջորդած հարցում-պատասխանի բաժնին ընթացքին անմիջապէս հնչեցին այնքան սպասուած ընդվզումները, թէ Հայաստան չի կրնար ներկայացնել սփիւռքը։ Սա, անշուշտ, ճի՛շդ է. Հայաստան չի կրնար սփիւռքը ներկայացնել, չի կրնար ունենալ այդպիսի յաւակնութիւն մը։ Լա՛ւ, բայց միթէ ո՞վ կրնայ ներկայացնել հայոց սփիւռքը։ Չենք ուզեր ըսել, թէ Հայաստանը պէտք է ներկայացնէ, բայց ինչպէ՞ս պէտք է ներկայացուի հայոց սփիւռքը, որ այսօր պառակտման ճիրաններուն մէջ հասած է ձուլման եզրին։ Նիւթէն շեղելու, մեղաւորներ փնտռելու կամ չարաշահումներու համար չէ, որ կը մատնանշենք այս պառակտման հարցը։ Սակայն, անկեղծօրէն պէտք է համաձայնիլ, որ այս աստիճանի պառակտման պայմաններուն ներքեւ իսկապէս դժուար է խօսիլ հասարակաց շահերու եւ անոնց հետապնդման ճանապարհին միասնական գիտակցութեան մը շուրջ։ Որքան որ ալ Հայաստանը չըլլայ այդ ներկայացուցիչը, ի՞նչ կ՚ըլլայ եթէ սփիւռքը այս նիւթին շուրջ այդ դիրքը կամ ներկայացուցչական հանգամանքը վերապահէ, զիջի Հայաստանին։ Կը վնասէ՞… Ո՛չ, միանշանակօրէն, որովհետեւ իր հնարաւորութիւնները առանձինն արդէն շատ աւելի սահմանափակ են։ Եւ կամ այդ դերակատարութեան Հայաստանին վերապահուիլը չի՞ կրնար համարուիլ գործնական «զոհողութիւն» մը՝ լոկ ցեղասպանութեան գերխնդրին պարագային։ Վերջին հաշուով, այսօր, սփիւռքի ներքին ներդաշնակութիւնը, համերաշխութիւնը չե՞ն խանգարեր անոնք, որոնք ամէն առթիւ կ՚աճապարեն բարձրաձայնելու համար, թէ Հայաստան չի կրնար ներկայացնել սփիւռքը։
Ցեղասպանութեան հարցը եթէ անցեալի վերաբերեալ ընդհանրական գեր-խընդիր մըն է հայութեան համար, ապա այդ անցեալի յաղթահարման ու այդ անցեալէն բխած ապագայի ճանապարհին համահայկական հրատապ առաջնահերթութիւն մը չէ Հայաստանի Հանրապետութեան ամրապնդումը։ Հայոց վերաբերեալ ամէն արժէքի երաշխիքը կը համարուի հայոց պետականութիւնը։ Եթէ ան կարենայ բնականոնացնել իր յարաբերութիւնները Թուրքիոյ հետ, ապա տարածքաշրջանէ ներս պիտի ամրապնդուի իր դերակատարութիւնը, պիտի բազմապատկուին միջազգային գետնի վրայ իր հնարաւորութիւնները։ Այդ պարագային սփիւռքին կողմէ գերադաս համարուած արժէքներու երաշխիքն ալ պիտի խորանայ ինքնաբերաբար։
Հապա ի՞նչ պիտի ըլլայ, եթէ սփիւռքի իւրաքանչիւր լծակ փորձէ թրքական կողմին հետ իր գործը յառաջ տանիլ առանձին։ Իր մասնայատկութիւններով հանդերձ, կարծես թէ, Անթիլիասի բացած դատն ալ տպաւորութիւն կը ստեղծէ՝ մասնակի նախաձեռնութիւններու շարքին դասուելու ուղղութեամբ։ Եթէ, մանաւանդ բացուած դատը ունի քաղաքական բնոյթ, ապա հաշուի պէտք չէ՞ առնուին նո՛յն քաղաքական հարթութեան խաղի կանոնները, որոնք յաճախ կը գործադրուին պաղարիւնութեամբ ու սառնասրտօրէն։ Քաղաքականութեան մէջ եթէ կայ պահանջ մը, ապա հասցէատէրը անպայման նկատի կ՚առնէ պահանջատիրոջ կշիռը ու կ՚ընդառաջէ ըստայդմ։ Կիլիկեան Աթոռին պահանջները, ըստ երեւոյթին, պէտք է բանաձեւուին համահայկական բարձրութեան վրայ, այլապէս անոնք կրնան վտանգուիլ՝ սփիւռքեան ազդեցութեան պայքարներու նեղ շրջագծին մէջ ամփոփման դատապարտուելով։ Մեկնարկային հարցումը ա՛յն է, որ Անթիլիասի կշիռը աւելի բարձր է առանձի՞նն, թէ համահայկական ամբողջութեան մէջ։
Այսօր, սփիւռքէն ներս առկայ ազդեցութեան պայքարները հետզհետէ կ՚առընչուին հայ-թրքական յարաբերութիւններու բնագաւառին։ Տեսանելի դրսեւորումները, անշուշտ, առաջին հերթին կ՚ըլլան հասարակական երկխօսութեան հարթութեան վրայ, բայց միամտութիւն կ՚ըլլայ ենթադրել, որ ամէն ինչ այդքանով սահմանափակ է։ Հաւանաբար այս ըլլայ պատճառը, որ թրքական կողմը այդ հասարակական երկխօսութիւնը կը ներկայացնէ որպէս շարունակական գործընթաց, սակայն ոչ բարձր քաղաքական մակարդակով, իսկ հայոց կողմէ, առանց շարունակականութեան շեշտադրումի՝ անոր քաղաքական նշանակութիւնը կը գերագնահատեն բոլոր անոնք, որոնք կ՚առընչուին այդ հասարակական երկխօսութեան հետ, բազմաբնոյթ ծրագրերու ձեւաչափին մէջ։ Փաստօրէն, ներկայիս հայոց սփիւռքէն ներս ազդեցութեան պայքար մղելու գործօն մը դարձած է՝ թուրքերու կողմէ իբրեւ երկխօս ընդունուելու հանգամանքը։ Իւրաքանչիւր անհատ կամ կազմակերպութիւն հեղինակութիւն բարձրացնելու միջոց մը, դիրք ամրապնդելու հնարաւորութիւն մը կ՚ընկալէ այս գործը։ Սա, նախ եւ առաջ, անշուշտ, հարց մըն է՝ նման գործի մը ներգրաւուելու ժամանակ անոնց ունեցած անկեղծ տրամադրութեան տեսանկիւնէն։ Գալով թրքական կողմին, տարակոյս չկայ, որ գիտակցաբար յառաջ կը տանի այս գիծը՝ առաջնորդուելով ներկայ հանգրուանի իր յստակ նախապատուութիւններով։ Ան ի վիճակի է գիտնալու բո՛ւն կշիռն ու հեղինակութիւնը բոլոր անոնց, որոնք կը շփուին իրեն հետ կամ հանդէս կու գան որպէս գործընկեր։
Վերադառնալով բուն նիւթին, Կիլիկեան Աթոռը կրնա՞յ իսկական շահ մը ունենալ՝ առանց իր դատին ճակատագիրը տարանջատելու սոյն անհեռանկար երեւոյթներէն կամ առանց կանխելու համապատասխան տպաւորութիւնները։
Պարզ է, որ սփիւռքի հաւաքական բոլոր տկարութիւնները պիտի չբարդուին Անթիլիասի այս դատին վրայ։ Ընդհակառակն, Մեծ Տանն Կիլիկիոյ Կաթողիկոսութիւնը առանձին համայնք մը կամ մասնաւոր հաստատութիւն մը չէ, որ դասուի զուտ ենթակայի կարգավիճակով։ Ան հոգեւոր կառոյց մըն է ու բարձր օղակ մը։ Ան կը կրէ լուրջ պատասխանատուութիւն եւ ի վիճակի է շարժման անցընել սփիւռքեան որոշ լծակներ, կոչուած է ըլլալ ուղեցոյց կառոյց մը։ Այս է պատճառը, որ Անթիլիասի նախաձեռնութիւնը կ՚առնուի մանրակրկիտ ուսումնասիրութեան՝ իր բխած պայմաններով, իր սերած մթնոլորտով ու իր ծնած հաւանականութիւններով հանդերձ։ Չէ՞ որ այդ մակարդակին վրայ ուշադրութիւնը միշտ կը հասնի գագաթնակէտին։
ԱՐԱ ԳՕՉՈՒՆԵԱՆ
(Շար. 4)