ՍՊԱՍՈՒՄՆԵՐՈՒ ՇՐՋԱՆ
2016-ի տարեմուտին դրութեամբ ընտրութիւններու վերաբերեալ հարցերը կը շարունակեն առաջնահերթօրէն զբաղեցնել թրքահայութեան օրակարգը։ Գումգաբուի մէջ Ս. Ծննդեան առթիւ կազմակերպուած տօնական պաշտօնական ընդունելութեան ընթացքին ալ վերահաստատուեցաւ այս երեւոյթը։ Պատրիարքական Ընդհանուր Փոխանորդ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան իր ելոյթին մէջ առաջնահերթօրէն անդրադարձաւ այս նիւթին։ 2016-ի տարեմուտը սպասումներու նոր շրջան մը կը բնորոշէ մեր համայնքին տեսակէտէ եւ այդ սպասումները ըստ էութեան կը վերաբերին երկու ընտրութիւններու։ Առաջինը՝ մեր համայնքային հաստատութիւններու մատակարար մարմիններու առկախուած ընտրութեան խնդիրն է, իսկ երկրորդը՝ պատրիարքական ընտրութեան հարցը։
Տ. Արամ Արք. Աթէշեան Ս. Ծննդեան օրը տեղեկացուց, թէ թաղային խորհուրդներու ընտրութեան նիւթին շուրջ նորութիւն մը չկայ, սպասողական վիճակը կը շարունակուի։ Վերջերս Իսթանպուլի կուսակալը առիթով մը յայտնած է, որ համայնքին կողմէ իրերամերժ զանազան պահանջներ ներկայացուած են պատկան մարմիններուն այս նիւթին շուրջ, ուստի բուն խոչընդոտը այս մէկն է՝ ընտրութիւններու խնդրի անլոյծ մնալուն մէջ։ Նորին Սրբազնութիւնը համոզուած է, որ այս հարցին շուրջ իսկապէս շատ ժամանակ վատնուած է։ «Ով որ կ՚ուզէ թող դիմէ, ի վերջոյ նախարարութիւնը պէտք է որոշում մը տայ, պատկան մարմինները պէտք է կատարեն տնօրինութիւն մը։ Ընտրութիւններուն համար այլեւս պէտք է արտօնութիւնը շնորհուի։ Պատրիարքարանի մէջ կազմակերպուած համայնքային խորհրդակցութեան ընթացքին որոշուած էր, թէ շրջանային հիմքով դրութիւն մը կարելի է որդեգրել եւ կամ ամբողջ քաղաքին մէջ ընդհանուր քուէարկութիւն մը իրականացնել։ Ընդհանուր հակումը այս երկու վարկածներուն ուղղութիւնը ունէր։ Ի վերջոյ, համայնքը պէտք է ձայն ունենայ իր բոլոր եկեղեցիներուն վրայ։ Տօնական օրերէն վերջ դարձեալ պիտի դիմենք պատկան իշխանութիւններուն՝ թարմացնելով մեր պահանջը ընտրութեան արտօնութեան հարցին շուրջ։ Մեր բոլոր վարիչները պէտք է գիտնան, պէտք է կարենան նախատեսել, թէ ի՛նչ պիտի ըլլայ։ Կարգ մը խորհուրդներու պարագային ուր որ է պաշտօնավարութեան երկրորդ ժամկէտ մը լրանալու վրայ է։ Մեր վարչայինները յոգնած են առկայ անորոշութեան մէջ», ըսաւ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան։
Ընդհանուր Փոխանորդին այս նշումները իսկապէս շատ կարեւոր էին։ Արդարեւ, սկզբնական շրջանին համայնքային շրջանակներուն տեսակէտէ տրամաբանական կը թուէր այն իրողութիւնը, թէ պատկան իշխանութիւնները կը դժուարանային կողմնորոշուելու՝ համայնքին կողմէ իրենց ներկայացուած հակասական կամ ոչ միանշանակ պահանջներուն դիմաց։ Բայց ներկայիս այլեւս սպասման շրջանը այնքան երկարած է, որ համբերութեան տրամաբանական սահմանները հատուած են եւ սկզբնական շրջանի պատճառաբանութիւնները՝ իմաստազրկուած։
Տ. Արամ Արք. Աթէշեան մատակարար մարմիններու ընտրութիւններու հարցին շուրջ նոյնիսկ ըսաւ աւելին ու շեշտեց, թէ իր փափաքն է՝ յառաջիկայ ընտրութիւններուն ժամանակ մրցակցութեան մթնոլորտի մը ստեղծուիլը, մէկէ աւելի ցանկերով քուէարկութեան երթալը։ Ըստ իրեն, երկար տասնամեակներ պաշտօնավարած համայնքային վարիչները այլեւս կը համարուին յոգնած, հետեւաբար անոնք պէտք է փոխարինուին։
Ընդհանուր Փոխանորդի արտայայտութենէն վերջ այս նիւթին կապակցութեամբ խօսք առաւ նաեւ Իսթանպուլի երեսփոխան Մարգար Էսաեան։ Ան նշեց, թէ Փոխ-վարչապետ Եալչըն Աքտողանի հետ սերտ աշխատանք կը տանին այս հարցին լուծում մը գտնելու նպատակով։ Ծանօթ է, որ նոր կառավարութեան մէջ Եալչըն Աքտողանի պատասխանատուութիւններու ծիրին մաս կազմած են վաքըֆները։ Մարգար Էսաեան դիտել տուաւ, թէ փոխ-վարչապետը տակաւին նոր կը ծանօթանայ այս խնդիրներուն՝ յաջորդելով Պիւլենտ Արընչին։ Յառաջիկայ շրջանին Անգարայի մէջ աւելի լայնախարիսխ ժողով մը նախատեսուած է փոքրամասնութեանց վաքըֆներու ընտրութեան հարցին շուրջ, ուստի այդ ժամանակ եւս պաշտօնատար անձեր կանգ պիտի առնեն սոյն հարցին վրայ։
ՊԱՏՐԻԱՐՔԱԿԱՆ ԸՆՏՐՈՒԹԵԱՆ ՀԱՐՑԸ
Համայնքային հաստատութիւններու մատակարար մարմիններու ընտրութեան հարցին առընթեր Տ. Արամ Արք. Աթէշեան խօսեցաւ նաեւ պատրիարքական ընտրութեան հարցին շուրջ։ Ան նախ անդրադարձաւ համայնքէն կարգ մը անհատներու կողմէ դատական իշխանութիւններուն մօտ կատարուած դիմումին՝ Տ. Մեսրոպ Պատրիարք Մութաֆեանի համար խնամատարի մը նշանակման պահանջով։ Ըստ Նորին Սրբազնութեան, պատրիարքի մը խնամատարը մեր պարագային նախ եւ առաջ Կրօնական ժողովն է, այսինքն Պատրիարքարանը, յետոյ ալ իր տիրամայրը։ «Երբ ասոնց երկուքն ալ գոյութիւն ունին, ինչո՞ւ դիմել պետութեան», ըսաւ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան եւ աւելցուց, թէ ընտրութեան մասին որոշումը կրնայ տալ միայն ու միայն Կրօնական ժողովը։ Մնաց որ, արդէն այդ մասին կատարուած է անհրաժեշտ դիմումը։ Նորին Սրբազնութիւնը քննադատեց ու ժխտեց նաեւ մամուլին մէջ լոյս տեսած կարգ մը տեսակէտները, ըստ որոնց խնամատարի մը նշանակուիլը ուղղակիօրէն ընտրութեան ձեռնարկելու իմաստը պիտի ունենայ։ Հակադրուելով այս մօտեցումին՝ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան շեշտեց, թէ որեւէ դատարան իրաւասութիւն չունի պատրիարքական ընտրութեան մասին որոշում մը տալու։ Այդ լիազօրութիւնը ունի միայն Կրօնական ժողովը։ Այսօրուան դրութեամբ եթէ ընտրութիւն մը ըլլայ, ապա միայն պիտի ընտրուի աթոռակից պատրիարք մը։ Տ. Մեսրոպ Պատրիարք Մութաֆեան մինչեւ իր կեանքին վերջաւորութիւնը պիտի պահէ այդ հանգամանքը ու միայն իր վախճանումէն վերջ պիտի ունենայ յաջորդ մը։
Ընդհանուր Փոխանորդը երկար ժամանակ վերջ հրապարակաւ արտայայտուեցաւ պատրիարքական ընտրութեան հարցին շուրջ։ Պատրիարքարանը արդէն առաջին իսկ պահուն տարակարծութիւն յայտնած էր պատրիարքին համար խնամատարի մը նշանակման հարցին շուրջ։ Գումգաբուի աղբիւրները պաշտօնապէս տարածած էին նաեւ այս նիւթին վերաբերեալ տիրամայր Մարի Մութաֆեանի յայտարարութիւնը, ուր եւս տարակարծութիւն կը յայտնուէր այդ դատական դիմումին շուրջ։ Խնամատարի մը նշանակման պահանջով բացուած դատը, ըստ երեւոյթին, յաւելեալ խոչընդոտ մը կը դառնայ պատրիարքական ընտրութեան վերաբերեալ գործընթացին շրջագծով, որ առանց այդ ալ արդէն բաւականաչափ բարդ է։ Առանց համայնքէն ներս լայնախարիսխ համախոհութեան մը ձեւաւորման՝ կարելի պիտի չըլլայ այս խնդիրը յաղթահարել։ Յամենայնդէպս, երկար բանավէճերէ վերջ, Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի կողմէ աթոռակցութեան վարկածին միանշանակօրէն կրկնուիլը եւս կը թուի ըլլալ որոշ չափով զարմանալի։ Առկայ իրավիճակին մէջ, իսկապէս, դժուար է կանխատեսել, թէ ո՛ւր կրնայ հասնիլ պատրիարքական ընտրութեան վերաբերեալ խնդիրը։ Համայնքի աչալուրջ շրջանակները արդէն համակերպած են համբերութեան գաղափարին. կը բաւէ, որ այդ համբերատար գործընթացին մէջ չհասուննան մեր աւանդութիւններուն ու նախընթացներուն, մանաւանդ Ազգային սահմանադրութեան ոգիին ու տարրին անյարիր վարկածներ, որոնց գլխաւորներէն մին է աթոռակից պատրիարք մը ընտրելու ապօրինի վարկածը։ Անցնող ժամանակաշրջանը լիուլի բաւարար եղած է ապացուցանելու համար, թէ աթոռակցութեան վարկածը կը ծառայէ միայն վիժեցնելու պատրիարքական ընտրութեան գործընթացը։
Տ. Արամ Արք. Աթէշեան անհերքելի հիմնաւորումներով Ս. Ծննդեան ընդունելութեան ընթացքին արտայայտուեցաւ խնամատարի մը նշանակման հարցին շուրջ, ինչ որ հերթական անգամ եկաւ ապացուցանել, թէ անընդունելի է եւ անկարելի՝ Պատրիարքական Աթոռը կատարուած իրողութեան առջեւ թողուլ այս նիւթին շուրջ։ Նման իրավիճակներու մէջ համայնքային շրջանակները միահամուռ կամքով կը համախմբուին Պատրիարքական Աթոռին շուրջ։ Բայց եւ այնպէս, մօտաւոր անցեալի փորձը ցոյց տուած է, որ պարագան նոյնը չէ աթոռակցութեան վարկածին համար։ Աթոռակից պատրիարք մը ունենալու նիւթին շուրջ Պատրիարքարանի կողմէ յառաջ քշուած վարկածները նոյնքան համոզիչ ու հիմնաւորուած չեն, քան միւս նիւթերը, որոնց պարագային կը բարձրանայ իր ձգողականութիւնը։ Ուստի, Պատրիարքարանին կը մնայ դատել այս հաւասարակշռութիւնը՝ բոլոր արդիւնքներով եւ հետեւանքներով հանդերձ։
ՅՈՐԴՈՐ՝ ԵՐԵՍՓՈԽԱՆՆԵՐՈՒՆ
Ս. Ծննդեան ընդունելութեան ընթացքին Տ. Արամ Արք. Աթէշեան հայրաբար յորդորներ ալ ուղղեց այս շրջանին Ազգային մեծ ժողովի երդիքին տակ գտնուող հայազգի երեք երեսփոխաններուն՝ մանաւանդ, որ անոնցմէ երկուքը՝ Մարգար Էսաեան եւ Սելինա Տողան ներկայ էին այդ հաւաքոյթին։ Նորին Սրբազնութիւնը ըսաւ, թէ երեք երեսփոխաններն ալ խորհրդարանէն ներս կը ներկայացնեն թէեւ իրենց կուսակցութիւնները, սակայն թրքահայ համայնքին վերաբերեալ հարցերուն շուրջ պէտք է ըլլան միաբերան։ «Համայնքին շահերը պաշտպանելու համար մէկ ձայն եղէ՛ք», ըսաւ ան։
ՄԱՂԹԱՆՔՆԵՐ
Իր խօսքերուն տեւողութեան Տ. Արամ Արք. Աթէշեան ցաւ յայտնեց, թէ Պոյաճըգիւղի Ս. Երից Մանկանց եկեղեցւոյ թաղային խորհուրդի ատենապետ Նազարէթ Էօզսահակեան Պատրիարքական Աթոռը ոտնակոխ ըրած էր՝ հոգեւորականներու ամսականներու հարցին շուրջ։ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան յայտնեց, թէ եթէ մենք մեր ցաւերուն մասին միասին խօսինք, միասին գտնենք բուժում մը, ապա աւելի առողջ համայնք մը պիտի ըլլանք։ Հետեւաբար, պէտք է Պատրիարքական Աթոռին շուրջ ըլլալ համախումբ։ Ան յորդորեց աղօթել, որպէսզի մեր երկրին մէջ, մեր իսկ ընտանիքներէն ներս տիրէ խաղաղութիւն, որպէսզի մեր սրտերը լեցուին սիրով, հաւատքով եւ յոյսով։ «Մանուկ Յիսուսի հովանին անպակաս ըլլայ մեր եկեղեցւոյ եւ մեր համայնքի վրայէն։ Մանկացեալ Յիսուսը թող խաղաղութիւն բերէ պոլսահայութեան», ըսաւ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան։
Հարցումի մը պատասխանելով Նորին Սրբազնութիւնը տեղեկացուց, թէ Պատրիարքարանի պիւտճէն պիտի հրապարակուի Ս. Զատկի ընդունելութեան ընթացքին։
Հաւաքոյթի տեւողութեան խօսք առաւ նաեւ Սուրբ Փրկիչ Ազգային հիւանդանոցի հոգաբարձութեան ատենապետ Պետրոս Շիրինօղլու, որ եւս ընդգծեց համայնքային ընտրութիւններու հարցին ժամ առաջ կարգաւորման անհրաժեշտութիւնը։ Ան հերքեց շշուկները, ըստ որոնց ընտրութեան արտօնութիւնը կը յապաղի իր միջամտութիւններուն պատճառաւ։ Շիրինօղլու կոչ ուղղեց, որպէսզի Պատրիարքական Աթոռը ապահովէ՝ ձախող համայնքային վարիչներու վերընտրուելուն կանխուիլը։ Ան ընդգծեց, թէ մեր հաստատութիւններուն կողմէ տնօրինուած բոլոր միջոցները, բոլոր գումարները կը պատկանին համայնքին, հետեւաբար պէտք է ըլլալ զօրակցութեան մէջ։ Ատենապետը ահազանգ հնչեցուց, որ այսօր համայնքէն ներս կը պակսի բարեկամութիւնը եւ վարչայինները կարեւոր որոշումներ կ՚առնեն առանց զիրար տեղեակ պահելու, կը գործեն ինքնագլուխ՝ մանաւանդ հասութաբեր կալուածները վարձու տալու ժամանակ։
«ԱՆԹԻԼԻԱՍԻ ԲԱՑԱԾ ԴԱՏԸ ԴԱՐՁԱԾ Է ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ՀԱՐՑ ՄԸ»
Մեր հարցումին պատասխանելով՝ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան Ս. Ծննդեան ընդունելութեան ընթացքին խօսեցաւ նաեւ Մեծի Տանն Կիլիկիոյ Կաթողիկոսութեան կողմէ Թուրքիոյ Սահմանադրական ատեանին մօտ կատարուած դիմումին շուրջ՝ Սիսի երբեմնի կաթողիկոսարանի, մայր տաճարի եւ յարակից համալիրի տարածքի սեփականութեան իրաւունքի հարցին շուրջ։ Սա առաջին դէպքն էր, որ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան հրապարակաւ, պաշտօնապէս արտայայտուեցաւ յիշեալ նիւթին կապակցութեամբ։ «Սկիզբին մենք ալ մամուլէն տեղեկացանք, թէ նման դատ մը բացուած է», ըսաւ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան եւ աւելցուց, թէ այսօր այդ տարածքին վրայ ոչինչ մնացած է։ Նորին Սրբազնութիւնը յիշեցուց, որ Անթիլիասի միւռոնօրհնութեան առթիւ Պէյրութ այցելութեան ժամանակ Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեանի ալ ներկայութեամբ փորձած էր այս նիւթին շուրջ խօսիլ Տ.Տ. Արամ Ա. Կաթողիկոսին հետ։ Բազմաթիւ եպիսկոպոսներու ներկայութեան Տ. Արամ Արք. Աթէշեան Արամ Ա. Կաթողիկոսին հարց տուած է, թէ ինչո՞ւ Պատրիարքական Աթոռը տեղեակ չէ պահուած նման դատական դիմումի մը ժամանակ։ Ի պատասխան Արամ Ա. Կաթողիկոս կատակախառն ոճով մը յայտնած է, թէ ինք իրեն ըսած էր այդ մասին։ Այդ կէտին վրայ Տ. Սահակ Եպսկ. Մաշալեանն ալ կատակախառն ոճով մը միջամտելով նշած է, թէ կ՚երեւի Կիլիկեան Աթոռի գահակալը բաւական ցած ձայնով մը ըսած է, որ չէ լսուած։ Աւելի վերջ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան մանրամասնօրէն փոխանցեց Պէյրութի մէջ ապրուածները, որոնք այդ իսկ օրերուն արձագանգ գտած էին թերթիս մէջ։ Այսինքն, Տ.Տ. Արամ Ա. Կաթողիկոս խուսափած էր Պոլսոյ Պատրիարքական Աթոռի ներկայացուցիչներուն հետ խօսելէ այդ նիւթին շուրջ։
Այդ դրուագները պատմելու առընթեր, Ընդհանուր Փոխանորդը նշեց, թէ ոչ-իսլամ փոքրամասնութիւններու կողմէ կազմակերպուած հաւաքոյթի մը ընթացքին Անթիլիասի կողմէ բացուած դատին շուրջ փորձած էր կարծիքը շօշափել՝ Վաքըֆներու ընդհանուր տնօրէն Ատնան Էրթէմի։ Այս վերջինը պատասխանած էր, թէ տեղեակ չէր նման հարցէ մը։ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան յայտնեց, թէ Անթիլիասի դատական նախաձեռնութեան շուրջ կան բազում հարցականներ։ Հիմնական հարցականներէն մին այն է, որ Անթիլիաս դիմումը կատարած է ուղղակի Սահմանադրական ատեանին մօտ, մինչդեռ նման հարցերու պարագային սկզբնական փուլին պէտք է դիմել առաջին աստիճանի ատեաններուն։ «Թուրքիոյ սահմաններուն մէջ դատ մը բացուած է, առանց մեր գիտակցութեան։ Իսկ եթէ պետութիւնը պիտի վերադարձնէ իրաւունք մը, ապա որո՞ւ պիտի վերադարձնէ. մե՞ր Պատրիարքական Աթոռին պիտի տրուի, թէ Անթիլիասին», ըսաւ Ընդհանուր Փոխանորդը եւ ընդգծեց, որ եթէ նման սեփականութեան իրաւունք մը պիտի վերադարձուի, ապա պէտք է պետութիւնը Պոլսոյ Աթոռին վերադարձնէ սեփականութեան իրաւունքը այն աւելի քան երկու հազար եկեղեցիներուն, որոնք 1915 թուականէն առաջ կը գործէին այսօրուան Թուրքիոյ սահմաններուն մէջ։
«Ես կը կասկածիմ այս դատի յաջողութենէն, սակայն պէտք է ընդունիլ, որ սա դարձած է քաղաքական հարց մը», եզրափակեց ան։
ԱՐԱ ԳՕՉՈՒՆԵԱՆ