ՀԱՄԵՄԱՏԱԿԱՆԸ ԵՒ ԲԱՑԱՐՁԱԿԸ
Մարդիկ կեանքին արժէքը կը դատեն երկու կերպով՝ համեմատական եւ բացարձակ ստուգանիշերով։
Բայց ընդհանուր փորձառութիւնը ցոյց կու տայ, թէ կեանքի արժէքը պէտք է դատել համեմատականի հաշուով, եւ ո՛չ թէ բացարձակի։ Խորհինք, թէ երբ մարդ կը յաջողի իր կեանքին կէսը արգասաւոր աշխատութեամբ արդիւնաւոր կերպով անցընել, արդէն արժէցուցած է իր կեանքը, քանի որ տասը մարդոցմէ ինն՝ նոյնիսկ իրենց ամբողջ կեանքին մէկ չորրորդը արդիւնաւոր չեն ապրիր։
Մարդկային կեանքին արժէքը՝ կախեալ է ո՛չ թէ «բարի»ն եղած տեղը «չար»ին բացակայութենէ, այլ՝ բարիի եւ չարի ներկայութեան «համեմատութենէ»։
Սա անուրանալի ճշմարտութի՛ւն է, թէ՝ Բնական Օրէնքը՝ յետին վերլուծմամբ՝ Աստուծոյ բացարձակ եւ անվիճելի կա՛մքն է որ կը տիրակալէ անդիմադրելի եւ անխուսափելի ուժով՝ ինչպէս Բնութեան՝ նո՛յնպէս եւ մարդկային կեանքին մէջ։
Զոր օրինակ, Բնութեան օրէնքի տրամաբանութիւնը եւ տրամադրութիւնը այն է, թէ՝ ո՛ւր որ ցորեն կայ, հո՛ն պիտի ըլլայ նաեւ՝ յարդ։ Ասոր նման է նաեւ՝ վարդը եւ փուշը։ Այս կը նշանակէ՝ թէ բարին եւ չարը, գեղեցիկը եւ տգեղը, ճշմարիտը եւ սուտը միշտ միասին պիտի ըլլան՝ անբաժանելիօրէ՛ն։ Այս մասին կարելի է հարցնել, թէ՝ անօգուտը ի՞նչ գործ ունի օգտակարին քով, կամ վնասակարը՝ օգտակարին, անպէտը՝ պիտանիին քով։ Անտարբերութիւն չէ՞ ասիկա…։
Բայց ճի՛շդ այդ «անտրամաբանութիւն»նե-րով հիւսուած ու կազմուած է Բնութեան տրամաբանութիւնը։ Անողոք Օրէ՛նք։
Սա գեղեցիկ վարդը, բայց անոր քով փուշը ինչո՞ւ եղեր է, սա ցորենի հատիկը ինչո՞ւ իր հետ ունի յարդը։ Եւ բարոյական կեանքի մէջ՝ երբ կա՛յ սէրը, ապա ինչո՞ւ կայ նաեւ ատելութիւնը, երբ կայ ճիշդը, ճշմարիտը, ապա ինչո՞ւ սխալը, սուտը…։ Որովհետեւ…։
Բնութեան օրէնքի «տրամաբանութիւն»ը եւ մարդկային մտքի տրամաբանութիւնը բոլորովին տարբեր կերպով կը շարժին, կ՚աշխատին։
Նախ, Բնութեան օրէնքը բացարձակ է, հոն հոգեւոր կամ զգացական մարզ չկա՛յ, մինչդեռ մարդկային տրամաբանութիւնը կը շարժի որքան միտքով, նո՛յնքան ալ զգացումներով, եւ այս իսկ պատճառով համեմատական է եւ յարաբերակա՛ն։ Հոգին, այսինքն զգացումը կ՚ազդէ եւ կը տպաւորէ միտքը, այսինքն տրամաբանութիւնը յաճախ, եւ այդ իմաստով կարելի չ՚ըլլար բացարձակ արդիւնք ձեռք բերել մարդկային տրամաբանութեան միջոցով։
Ուստի, բուսաբանական գիրքեր եւ ուսուցումներ՝ «օրէնք»ը կը վերլուծեն եւ կը բացատրեն. բայց կարեւորը օրէնքին մեկնաբանութիւնը եւ բացատրութիւնը չէ, այլ՝ բուն իսկ օրէնքի իրականութի՛ւնը, անոր էութի՛ւնը։ Եւ բնական օրէնքը՝ որ կը յայտնուի եւ կը հռչակուի եւ կը գործադրուի, պարզապէս սա՛ է, թէ՝ վարդը առանց փուշի, ցորենը առանց յարդի չ՚ըլլա՛ր…։
Ուրեմն հարցնենք, ո՞ւր երբեք՝ ցորեն կայ եւ յարդ չկայ։ Անշուշտ ցորենը եւ յարդը հոս կը գործածենք փոխաբերական իմաստով եւ խորհրդանշական կերպով, ըսելով, ընդհանրապէս, կա՞յ տեղ մը՝ ո՛ւր միայն բարին, գեղեցիկը եւ ճշմարիտը գոյութիւն ունենայ։
Ի՜նչ երանութիւն. տեղ մը՝ ուր միայն բարին կայ, գեղեցիկը կայ եւ ճշմարիտը կայ. ո՞ւր է այդ տեղը, երա՞զ միայն…։
Բայց սա ճշմարտութիւն մըն է, թէ՝ ո՛չ Բնութեան եւ ո՛չ ալ մարդկային կեանքին մէջ այդպէս «տեղ» մը կարելի է գտնել, քանի որ ասիկա միայն երա՜զ մըն է եւ այդպէս տեղ չկա՛յ։
Ուրիշ խօսքով՝ ամէն օրէնք, յետին վերլուծմամբ, Աստուծոյ կամքին մէկ յայտնութիւնն է, եւ ուրեմն ամէն օրէնք ունի «խորհուրդ» մը, այս կը նշանակէ, թէ՝ ա՛յդպէս է, որովհետեւ ըստ Աստուծոյ կամքին ա՛յդպէս պէտք է ըլլայ։
Ուրիշ առիթներով ալ ներկայացուած է սա ճշմարտութիւնը, թէ՝ ըլլա՛յ Բնութիւնը, ըլլա՛յ մարդկային կեանքը հակադիր արժէքներու հրաշալի՜ ներդաշնակութեանը վրայ հաստատուած է եւ այդ հակադիր արժէքներու ուժը կամ զօրութիւնն է որ «կեանք» կը ստեղծէ՝ շարժում, կենդանութիւն, աշխուժութիւն…։
Խորհինք անգամ մը, եթէ չըլլային այդ հակադիր արժէքները, չըլլային իրերամերժ այդ զօրութիւնները, Բնութիւն եւ կեանք կ՚ըլլա՞ր։
Աստղերը, աշխարհները երկինքի մէջ ինչպէ՞ս կայուն կը մնան, ինչպէ՞ս հաստատ-ւած են եւ կը մնան առանց անկումի կամ առանց իրարու վնաս պատճառելու։ Հակադիր ուժերու ներդաշնակութիւնը չէ՞ անոնց հաստատ մնալու պատճառը։
Խորհինք անգամ մը, սիրելի՜ բարեկամներ, եթէ իր քով փուշը չըլլար՝ վարդը այսքա՜ն յարգի կ՚ըլլա՞ր, առանց յարդի ցորենը ցորեն կ՚ըլլա՞ր իր իսկական էութեամբ, եթէ տգեղը գոյութիւն չունենար՝ ինչպէ՞ս կարելի պիտի ըլլար գեղեցիկը որոշել, եթէ սուտը չըլլար ճշմարիտին քով, ճշմարիտը ինչպէ՞ս ճշմարտութիւն պիտի ըլլար, եթէ ատելութիւն չըլլար, մարդիկ սէրը պիտի ճանչնայի՞ն։
Օրինակներ կարելի է բազմացնել մեր կեանքէն. եթէ անօթութիւն չըլլար ինչպէ՞ս պիտի հասկնայինք հացին կարեւորութիւնը եւ անհրաժեշտութիւնը մեր մարմնական-ֆիզիքական կեանքին գոյապահպանմանը եւ գոյատեւմանը համար։ Եւ վերջապէս՝ եթէ սեւը չըլլար, «ճերմակ»ի գաղափարը գոյութիւն պիտի ունենա՞ր։ Ահաւասիկ, այս պատճառով է որ կ՚ըսուի, թէ՝ Բնութիւնը եւ մարդկային կեանքը հակադրութիւններու հրաշալի՜ ներդաշնակութիւն մըն է։ Եւ եթէ չըլլար հոգին՝ մարմին պիտի չըլլար, այսինքն մարդկային կեանք գոյութիւն պիտի չունենար։ Եւ այդ իսկ պատճառով պէ՛տք է հոգիին կարեւորութիւն ընծայել՝ ինչպէս մարմինին ե՛ւ միտքին…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Նոյեմբեր 10, 2016, Իսթանպուլ