«Կ՚ԻՋՆԷՔ»
Մի քանի օր առաջ հանրային փոխադրամիջոցի մը մէջ ականատեսը եղայ արարքի մը, որուն եթէ ուզենք անուն մը տալ, մի միայն կրնանք ազգասիրութիւն անուանել:
Մեզմէ շատերուն մօտ ազգասիրութիւն հասկացողութիւնը բարդ եւ դըժ-ւար իրագործելի գործողութիւն կամ արարք մըն է, սակայն իրականին մէջ այդպէս չէ, ընդհակառակը, շատ պարզ եւ դիւրաւ իրագործելի արարք է, ուր էականը կամքն ու համոզուածութիւնն են:
Արդարեւ, փոխադրամիջոցին մէջ ի շարս այլոց, կար նաեւ Հայկական բանակին մէջ ծառայող պարզ շարքային մը: Կանգառներէն մէկուն մօտ երբ հանրակառքը կանգ առաւ, սպիտակահեր միջին տարիքի մարդ մը, իջնելու պահուն, երբ շարքայինին կողքէն կ՚անցնէր, կամացուկ մը անոր ըսաւ՝ «կ՚իջնէք»…:
Մեզմէ շատերը կրնան արտայայտուիլ ըսելով՝ «ի՞նչ է որ, ով ալ ըլլար նոյն կերպ կը վարուէր»: Այո՛, ով ալ ըլլար նոյն կերպ կը վարուէր, բայց այստեղ վարուիլը չէ էականը, այլ՝ արարքը, եւ արարքէն անդին այդ արարքին տուն տուող պատճառները:
Ազգասիրութիւնը մեր կարողութիւններէն վեր բաներ չի՛ պահանջեր մեզմէ, ոչ ալ այնպիսի «սխրագործութիւն»ներ, որոնց մասին խօսիլն անգամ աւելորդ է: Չէ, ազգասիրութիւնը այդ չի՛ պահանջեր մեզմէ: Ազգասիրութեան մեզմէ պահանջածը շատ պարզ ու համեստ բան է, որ կը կայանայ հետեւեալներուն մէջ.
ա) Ազգային պատկանելիութիւն:
բ) Նուիրում:
գ) Հաւատարմութիւն:
դ) Միութեան գիտակցութիւն:
Չարենցի ազգասիրական պատգամը արդարեւ, կ՚ըսէ. «Ով Հայ ժողովուրդ, քու միակ փրկութիւնդ քու հաւաքական ուժիդ մէջ է»: Եթէ այս պատգամը իւրացնենք եւ լաւապէս ըմբռնենք, բնականաբար կը հասկնանք, որ այդ «հաւաքական ուժը» իրականութիւն կը դառնայ միայն այն ատեն, երբ ազգովին միացած ըլլանք: Իսկ ազգովին միանալու ճանապարհին սկիզբը, այդ սպիտակահեր մարդուն կատարած փոքր արարքներէն է, որ սկիզբ կ՚առնէ:
Մեր կարողութիւններէն վեր եղող բաներու մասին չմտածենք, այլ՝ աշխատինք գործել այն՝ ինչ որ գործելու ի զօրու ենք, որով ի շարս այլոց մեր լուման նետած կ՚ըլլանք ազգասիրութեան գանձանակին մէջ, եւ սալ մը եւս հաստատած կ՚ըլլանք ազգասիրութեան ճանապարհին վրայ:
ՅԱԿՈԲ ՔՈՐԹՄՈՍԵԱՆ
«Զարթօնք», Լիբանան