ԴԱՐՁԵԱԼ ԼԵԶՈՒ
Դահլիճի մը մէջ նստած՝ ժամերով կը լսեմ թեր ու դէմ կարծիքներ: Հարցը կը քննարկուի բոլոր տեսանկիւններէն, հեղինակաւոր մտաւորականներու հոյլ մը նոյն մտահոգութիւնները կ՚արծարծէ: Ափ ի բերան կը հետեւիմ անցուդարձին՝ «Միաձուլենք», կ՚ըսէ մին, «Միաձուլումը լուծում չէ» կ՚ըսէ ուրիշ մը: Բոլորը միաբերան կ՚արձագանգեն դպրոցներու ծրագիրներուն մէջ ներառել արեւմտահայերէնը:
Առցանց նորութիւններու շլացուցիչ ցուցադրութիւններ տեղի կ՚ունենան: Նորանոր ծրագիրներու մասին տեղեկութիւններ ու առաջարկներ կը տեղան: Բոլորը դրականօրէն կը մօտենան հարցին ու իւրաքանչիւրը իր առած նախաքայլին մասին տեղեկութիւններ կը հաղորդէ:
Կը զմայլիս ի լուր առնուած քայլերուն: Այսքան բարդ հարցին յառաջացումը, վստահօրէն երկար ժամանակի կը կարօտի, սերունդներ կու գան ու կ՚անցնին մինչեւ այս հարցին լուծուիլը: Բայց արդեօք գործնական քայլեր առնելու պահը հասած չէ՞: Ահաւասիկ հինգ տարի կ՚ընէ սուրիահայութեան հայրենիք ներհոսքին, եւ այսպիսի հանդիպումներ, ձեռնարկներ բազմիցս կազմակերպուեցան ու յայտնուեցան կարծիքներ: Դեռ այս ջուրը շա՜տ երկար կը ծեծուի:
Սերունդներ, այո սերունդներ, որոնք միակ տուժողներն են առնուելիք որոշումներուն կիրարկումին միակ կարիք ունեցողները: Ամէն օր դիմատետրս թերթելու պահուն ականատես կ՚ըլլամ մեր լեզուի աղաւաղումին: Հայրենիք նոր ժամանած աշակերտներս կը գրեն տակաւին իրենց հարազատ արեւմտահայերէնով, մինչ քանի մը ամիս առաջ հոս հաստատուողները արդէն սկսած են իրենց արտայայտութիւններուն մէջ արեւելահայերէնը օգտագործել: Հարկաւ կայ անոնց մէջ ալ գիտակից խաւ մը, բայց անոնք ալ նոյն ճամբուն վրայ են, ըստ իս:
Մինչ նորածիններն ու մանուկները մանկապարտէզներու մէջ շատ աւելի արագ կ՚ընտելանան նոր միջավայրին ու մանաւանդ՝ լեզուին, ոչ միայն կ՚ընտելանան, այլ իրենք եւս կը սորվեցնեն իրենց ծնողներուն, որոնք յաճախ զուարթ դէմքով կ՚ընդունին այս նորութիւնները եւ կը սրբագրեն իրենց իսկ մայրենին:
Սփիւռքահայը կը բախի այս երեւոյթին առաջին իսկ հայրենիք ոտք կոխած օրէն, երբ որեւէ հանրախանութ մտնէ գնումի համար, իր բարեւէն արդէն կը նշմարուի որպէս արտասահմանցի, երբ սուրճ կը խնդրէ՝ քոֆէ կը ստանայ, երբ քաղցրեղէններ կը խնդրէ՝ կը ստանայ կոնֆէթներ, հապա եթէ բանջարավաճառին մօտենայ երկու օտարներու պէս կը զրուցեն անոնք ու անպայման թարգմանիչի մը պէտք կը զգան, քանի լոլիկը՝ պամիտոր է, ազատքեղը՝ մաղատանոս կամ բեթրուշքա, գետնախնձորը՝ կարտոֆիլ, սմբուկը՝ պատիրճան եւ շարանը կարելի է շատ երկարել: Բայց այս բոլորէն բացի հիասթափութիւնը մեծ կ՚ըլլայ սփիւռքահայուն, երբ «Հայերէն խօսա՛, էլի» մը կը փակցուի վաճառողի հնչիւններով:
Բարեկամի մը հետ, երբ կը շրջէինք Երեւանի գեղեցիկ մոլերուն մէջ, խանութի մը ցուցափեղկին մէջ գեղեցիկ հագուստ մը նշմարեցինք: Ներս մտանք, վաճառողուհին գեղադէմ երիտասարդ աղջնակ մըն էր, նկատեց մեզ, մօտեցաւ, ինչպէս բոլորը, ինք ալ նշմարեց մեր սփիւռքահայ ըլլալը ու տեսակ մը իրար անցած, շփոթահար տեսք մը ստացաւ, ձեռքերով համրերու պէս սկսաւ խօսիլ, զգալի էր որ ան հաղորդակցութեան միջոց մը կ՚որոնէր: Պատասխանեցինք հայերէնով ու աս աղջկան դէմքին արտայայտութիւնը փոխուեցաւ, ժպտեցաւ ան կարծես նուէր մը ստացած ըլլար: Երբ լսեց մեր հայերէն արտայայտութիւնը.
-Ես էլ կարծում էի, թէ դուք հայերէն չէք իմանում, շուարեցի ո՞նց շփուեմ ձեզ հետ:
Այո, ցաւ ի սիրտ այսպիսի կարծիքներ ալ կան, թէ մենք մեր ծնած ու հասակ առած երկիրներուն մէջ հայերէն չենք սորված, այլ աւելին, անոնք ընդհանրապէս արեւմտահայերէնի գոյութենէն անտեղեակ են կարծես եւ մեր խօսակցականը յաճախ «բարբառ» ալ կը կոչեն: Ահա թէ ինչո՞ւ է նաեւ արեւմտահայերէնի դպրոցական ծրագիրներուն մաս կազմելու անհրաժեշտութիւնը, որմէ կրնայ օգտուիլ ոչ միայն հայրենիք հաստատուող սփիւռքահայը, այլ տեղացին մանկութենէն կը գիտակցի գրական արեւմտահայերէնի փաստացի գոյութեան մասին:
Շատ գեղեցիկ միտք մըն ալ տպաւորեց զիս նշած դահլիճիս մէջ, հայրենիքը նմանցուեցաւ հօր, որ ունի երկու միանուն զաւակներ՝ հայերէն, սակայն արեւմտահայերէնը միշտ արեւելահայերէնին կը նայի աւագ եղբօր աչքով, մինչ ընտանիքի մը զաւակները պէտք է հաւասար դիտուին: Հոս կու գայ հայրենիք հօր դերը, որ ինք պէտք է այս հաւասարութիւնը գոյացնէ ու արեւելահայերէնը աւագ որդիի կարգավիճակէն հեռացնէ:
ԱՆԻ ԲՐԴՈՅԵԱՆ-ՂԱԶԱՐԵԱՆ