ԳՐԱԿԱՆԱԳԷՏ ԱՐՓԻԿ ԱՒԵՏԻՍԵԱՆԻ ԱՆԳԻՆ ԹՈՒՂԹԵՐԸ
«Անտակ ովկիանոս մըն է մեծ մօրս արխիւը», մեր զրոյցի պահուն կ՚ըսէ սիրելի ընկերուհիս՝ լրագրող Լիլիթ Աւագեան իր մեծ մօրը՝ գրականագէտ Արփիկ Աւետիսեանի արխիւին մասին: Արփիկ Աւետիսեան 1991 թուականին հեռացած է կեանքէն եւ անոր թոռնուհին Հայաստանի լրագրական դաշտին մէջ ծանօթ ու շատ յարգուած լրագրող՝ Լիլիթ Աւագեան, խնամքով ու սրտի դողով կը թերթէ իր մեծ մօրը թղթապանակները եւ անոնց մէջ կը յայտնաբերէ իսկական անգին գանձեր:
Լիլիթ շատ մեծ սիրով կը խօսի իր մեծ մօր մասին, որ Չարենցի անուան Արուեստի եւ գրականութեան թանգարանի երկարամեայ աշխատակից եղած է եւ ունեցած է մտաւորականներու, արուեստագէտներու հետ մտերմութիւններ ու ծանօթութիւններ: Ակներեւ է նաեւ անոր գրականութեան, արուեստի, մարդկային պատմութիւններու մեծ սիրահար ըլլալը, որովհետեւ բծախնդրօրէն հաւաքած եւ պահած է թանգարանի պահոցներուն մէջ տեղ չգտած թուղթեր, յուշեր, պատմուածքներ, վաւերագրութիւններ, որոնք յիրաւի այսօր լոյս կը սփռեն հայ գրական իրականութեան որոշ շրջաններուն վրայ: Այսպիսի մեծ սիրով կազմուած թղթապանակներուն համար այսօր երախտապարտ պիտի ըլլանք արդէն կեանքէն հեռացած արուեստասէր այդ կնոջ եւ շնորհակալութիւն պիտի յայտնենք անոր արժանաւոր թոռնուհիին՝ Լիլիթ Աւագեանին, անոնց վրայէն մոռացութեան «փոշին մաքրելու» համար:
Արփիկ Աւետիսեան ծնած է 1912 թուականին: Ան մեծցած է Կիւմրիի մանկատան մէջ: Ծնողքը՝ գորգի վաճառական հայրն ու ասեղնագործութեամբ զբաղող մայրը կորսնցուցած է Արփիկ գաղթի ճամբուն վրայ: Ան իր թոռներուն պատմած է, որ Թիֆլիզէն մեծահարուստ ամուսիններ եկած են մանկատուն՝ աղջիկ մանուկ մը որդեգրելու համար: Մանկատան աղջիկներն ալ մէկը միւսէն գեղեցիկ եղած են եւ չեն գիտցած թէ ո՞ր մէկը ընտրեն: Համրիչ մը (Տէրողորմեա) նետած են գետին, մանկատան դաստիարակն ալ աղջիկներուն ապսպրած է, որ կարգով գան, բարեւեն տիկնոջն ու պարոնին ու անցնին: Բոլորը բարեւած-անցած էին, միայն պզտիկ Արփիկն էր, որ ինկած համրիչը վերցուցած էր գետնէն, դրած
էր սեղանին ու յետոյ՝ բարեւած: Որդեգրելու եկողները ընտրած էին զինք, բայց քանի որ իրեն հետ նաեւ մանկատան մէջ կային իր չորս որբ քոյրերը, ան հրաժարած էր որդեգրուելէ...
Հետագային, կեանքը զինք հասցուցած է Երեւան, ուր ամուսնացած է, որոշ շրջան մը ապրած Գերմանիոյ մէջ, քանի որ ամուսինը զինուորական էր եւ այնտեղ աշխատելու հրաման ստացած: Սակայն վերադարձած են Հայաստան, ուր ան հետագային աշխատանքի անցած է Չարենցի անուան Գրականութեան եւ արուեստի թանգարանին մէջ:
Արփիկ Աւետիսեան իր մահէն ետք ձգած է յիսունի հասնող թղթապանակներ, որոնց մէջ իր թոռնուհին՝ Լիլիթ Աւագեան յայտնաբերած է հայ գրողներու կեանքին վերաբերող արժէքաւոր տեղեկութիւններ, որոնք երբեք չեն տպագրուած: Ահաւասիկ, ու-սումնասիրելով, ճշգրտումներ կատարելով, թեթեւակի խմբագրելով լրագրող Լիլիթ Աւագեան առայժմ անոնցմէ չնչին մաս մը հրատարակած է հայաստանեան մամուլին մէջ:
Թղթապանակներուն մէջ են գրող՝ Դերենիկ Դեմիրճեանի սիրելի կիներէն մէկուն՝ Գայիանէ Աւետիսեանի յուշերը Դերենիկ Դեմիրճեանի մասին, որմէ երիտասարդ այդ կինը որդի ունեցած է: Այդ թուղթերուն մէջէն Լիլիթ Աւագեան գտած է նաեւ Զարեհ Որբունիի անտիպ մէկ նամակը՝ Գուրգէն Մահարիին յղուած, ու նոյն այդ թղթապանակին մէջ ի յայտ եկած է Ուիլիըմ Սարոյեանի անտիպ պատ-մըւածքներէն մին՝ «Հացկերոյթ»ը՝ թարգմանուած արեւմտահայերէնի: Սպասելի է այդ արխիւէն հայ գրականութեան, արուեստի մեծերուն մասին նորանոր նիւթերու հրապարակումը:
Մեզի հետ զրոյցին Լիլիթ յայտնեց նաեւ, որ տպարանին մէջ է նաեւ իր մեծ մօր թղթապանակներէն կազմուած Աւետիք Իսահակեանի անտիպ նամակներու ժողովածոն, որ շուտով լոյս պիտի տեսնէ «Գալուստ Կիւլպէնկեան» հիմնարկի հովանավորութեամբ, իր՝ Լիլիթ Աւագեանի խմբագրութեամբ:
Իսկ հիմա մեր ընթերցողներուն կը ներկայացնենք վերջերս «Ինքնագիր» գրական հանդէսին մէջ լոյս տեսած Ուիլիըմ Սարոյեանի անտիպ պատմուածքը, որ Ս. Դ. անունով հեղինակը թարգմանած է անգլերէնէ-արեւմտահայերէնի: Միայն, Լիլիթ Աւագեան, երկար պրպտումներէ ետք չէ կրցած բացայայտել արեւմտահայէրէնի թարգմանած Ս. Դ. հեղինակին ինքնութիւնը եւ յոյս ունի, որ հրապարակուլէ ետք կը գտնուի մէկը, որ կ՚օգնէ գտնել Սարոյեանի «Հացկերոյթ» պատմուածքի թարգմանիչը:
ՀԱՑԿԵՐՈՅԹ
ՈՒԻԼԻԸՄ ՍԱՐՈՅԵԱՆ
Օր մը մեծ մայրս ըսաւ.
-Գնա՛ Սեւերես Միսաքին տունը եւ կնոջը՝ Խոշոր Քիթ Մարիամին ըսէ, որ քանի մը ճիւղ ռեհան տայ: Վերադարձիդ Լոլիկ Գլուխ Թորգոմին հանդիպէ եւ ըսէ, որ տասը սենթնոց սխտոր կ՚ուզեմ: Անոր խանութին ճիշդ քովը զարմուհիիս՝ Վայրենի Մանուշակին տունը կայ: Մանուշակի ամուսինն ալ Ձգռտան Յովհանն է: Անոնց ըսէ՝ այս գիշեր մեզի թող գան՝ տժվժիկ ուտելու:
-Այդ մարդիկը չեմ ճանչնար, ըսի:
-Շատ ալ աղուոր կը ճանչնաս:
-Որո՞նք են:
-Ազգական եւ բարեկամներ, ըսաւ ծեր կինը, յետոյ մօրս դարձաւ.
-Կը հաճի՞ս տղուդ բացատրել, թէ որոնց մասին կը խօսիմ:
Իրարու մէջ այդ մարդոց բուն անունները ճշդելէ յետոյ, մայրս ըսաւ.
-Անշուշտ անոնց իրական անունները տալով պիտի խօսիս:
-Տժվժիկը ի՞նչ է:
-Սոխով, ռեհանով եւ սխտորով եփուած ոչխարի մանրուած թոք: Հազար անգամ կերած ես:
-Այս մարդիկը այդ անունները ուրկէ՞ գտեր են:
-Օհ, այդ տեսակ անունները իրենց շուրջինները կը դնեն:
-Ինչպէ՛ս:
-Մէկը մէկուն անուն մը կը դնէ, եւ ալ այդ անունը կը մնայ:
-Ինծի ալ այդ տեսակ անուն դնող եղա՞ծ է:
-Մեծ մայրդ դրած է:
-Ի՞նչ է:
-Բողոքող-տռտռացող թրիկ:
Երթալիք տեղս հեռու չէր:
Երեկոյեան ճաշի հրաւէրը հաղորդելէ յետոյ, երբ ռեհանը եւ սխտորը առած տուն վերադարձայ, խոհանոցի սեղանին վրայ, սանի մը մէջ երկու երկվեցեակ մաքրուած սոխ, իսկ յախճապակեայ մեծ պնակի մը մէջ ալ երեք քիլոյի չափ գառնուկի թոք կար, որ դեռ չէր մանրուած: Փայտով տաքցուած վառարանին վրայ, հսկայ սանի մը մէջ, իւղը կը ճզրտար:
Բերածներս սեղանին վրայ դրած՝ կը պատրաստուէի դուրս ելլել, երբ մեծ մայրս ըսաւ.
-Դիտէ ասիկա, թերեւս օր մը սիրտդ տժվժիկ քաշէ: Գոնէ պատրաստութեան ձեւը գիտնաս:
Մեծ մայրս ու մայրս գործի սկսան: Ծեր կինը սկսաւ ընկոյզի մեծութեամբ կտորներու բաժնել թոքերը, իսկ մայրս սկսաւ շերտերու վերածել սոխերը, զորս տաք իւղին մէջ լեցուց: Եփող սոխերը ճզրտալով՝ անուշ հոտ մը արձակեցին: Երբ բոլոր սոխերը իւղին մէջ կակուղցան, ծեր կինը մանրուած թոքերը աւելցուց սանին մէջի սոխերուն վրայ: Յետոյ աղ ու պղպեղ ցանեց, փայտէ խոշոր դգալ մը առաւ ու սոխերն ու թոքերը իրարու խառնեց: Հիմա նոր հոտ մը կ՚ելլէր սանէն: Մէկ կողմը մայրս պնակի մը մէջ սխտորի պճեղները կը մաքրէր՝ մինչ մեծ մայրս ռեհանի լաւ ճիւղերը կը զատէր:
-Համով ուտելիք է, ըսաւ մեծ մայրս: Սոխն ու թոքը եթէ զօրաւոր համ ունեցող կանաչեղէնով եփուի, ամենէն լաւն է: Անշուշտ սխտորն ալ կայ:
-Ինծի ի՞նչ այս տեսակ ուտելիքներէն:
-Դուն անանկ կարծէ, ըսաւ մեծ մայրս:
-Կերած ատենդ շատ դիտած եմ քեզ: Էհ, ամէն ատեն այս համով ուտելիքները եփող պիտի չգտնես քովդ, հետեւաբար աւելի լաւ կ՚ըլլայ, որ ինքդ սորվիս: Յայտնի չ՚ըլլար, թերեւս օր մը ձանձրանաս ամերիկեան կերակուրներէն, որոնք հիմա կը խորհիս, թէ մեր ուտելիքներէն աւելի համով են: Երբ այդ օրը գայ, սիրտդ տժվժիկ պիտի ուզէ. այն ատեն գիտցած պիտի ըլլաս, թէ ինչպէս կը պատրաստուի. այսքան:
-Ինչո՞ւ սիրտս տժվժիկ ուզէ:
-Հաւատք ունեցողի կերակուր է ան:
-Ի՞նչ հաւատք:
-Մեր հաւատքը: Յուսահատած շատ մը մարդիկ փրկութիւն գտած են երկու լեցուն պնակ տժվժիկ ուտելով, եւ ուշ կամ կանուխ աշխարհը կը յուսահատեցնէ մարդս - նոյնիսկ եթէ կարճ միջոցի մը համար ըլլայ: Տժվժիկը բազմաթիւ կերակուրներէն միակն է, որ ինքզինքին կը բերէ տկարացած մարդը:
-Ահ, եղածը թոքով սոխ է, ըսի: Քաղաքի բոլոր ճաշարաններուն մէջ թոք ու սոխ կը գտնուի:
-Ու մերինին պէս, ըսաւ մայրս:
Սանին մէջ աւելցուց սխտորի ջարդուած պճեղները եւ փայտէ դգալով խառնեց կերակուրը:
-Սխտորը ինչո՞ւ կը դնես:
-Հոգիին համար, սրտին համար, ըսաւ: Եթէ կոտրած է, կը դարմանէ: Եթէ ամբողջ է, ուժ կու տայ անոր: Սորվէ, միշտ քիչ մը բան սորվէ, ուր որ ալ ըլլաս:
-Հապա՞ ռեհանը:
-Սեղան բերուելէ առաջ կը դնես սանին մէջ, ըսաւ: Ահա այսպէս կը պատրաստուի տժվժիկը, որ օր մը կրնայ կեանքդ փրկել: Հիմա դուրս ելիր այստեղէն:
Կ՚ուզէի հեռանալ, բայց հոտը այնքան անուշ էր, որ սանին մօտեցայ ու մէջը նայեցայ: Բնաւ ալ հոտին չափ համով երեւոյթ մը չունէր տժվժիկը:
-Հիմա շատ կամաց, մէկ ժամու չափ պիտի եփի, ըսաւ մեծ մայրս: Յետոյ պիտի հանգչի, որպէսզի համը տեղաւորուի: Հիւրերը գալէ վերջ, երբ ամէն մարդ պատրաստ ըլլայ, կերակուրը դարձեալ պիտի տաքցուի եւ ռեհանի տերեւները պիտի աւելցուի, պիտի ուտուի: Թերեւս կ՚ուզես հիմա հա՞մին նայիլ:
Փայտէ դգալը խոթեց սանին մէջ եւ բերնէ բերան լեցուն՝ դուրս հանեց: Կերակուրը դրաւ պզտիկ պնակի մը մէջ, պնակն ալ սեղանին վրայ դրաւ: Պատառաքաղը փնտռեցի:
-Մատներովդ կեր, ըսաւ:
Այնքան համեղ էր, որ քիչ մը եւս ուզեցի, բայց ան ըսաւ.
-Հիմա դուրս, մինչեւ ճաշի ժամը:
Դուրս ելայ, դիմացէն ընկերս՝ Աշ եւ կրտսեր եղբայրը՝ Վիկոն, կու գային:
-Խոհանոցէն եկածը ինչի՞ հոտ է:
-Տժվժիկ, ըսի:
-Դո՞ւք ալ տժվժիկ կ՚ուտէք, ըսաւ Աշ:
-Անշուշտ:
-Կը կարծէի, թէ միայն իմ մայրս գիտէ տժվժիկ եփել:
-Մայրդ ինչպէ՞ս կ՚եփէ:
-Ահագին սոխ, ահագին մանրուած թոք, աղ եւ պղպեղ:
-Հապա՞ սխտոր եւ թարմ ռեհան:
-Մենք տժվժիկը առանց սխտորի եւ առանց ռեհանի կը սիրենք:
-Ինչպէ՞ս կ՚ըլլայ:
-Չեմ գիտեր, թերեւս ալ սխտոր եւ ռեհան չունէինք: Ձերը ե՞րբ պիտի ուտէք:
-Այս իրիկուն: Մայրիկիդ ու հայրիկիդ ալ ըսէ, դուք ալ եկէք մեզի:
-Բաւականաչափ կա՞յ:
-Ամբողջ մեծ սան մը լեցուն:
-Ուրիշ ո՞վ պիտի գայ:
-Վայրենի Մանուշակն ու Ձգռտան Յովհանը:
-Անոնք շատակեր են:
-Օհ, կը ճանչնա՞ս զիրենք:
-Անշուշտ կը ճանչնամ: Շատ անգամ մեր տունը ճաշած են:
-Ուրեմն եկէք դուք ալ, ըսի, բոլորին բաւելու չափ կայ:
Այդ իրիկուն մինչեւ որ Աշ եւ իր ընտանիքը եկան, տժվժիկը գրեթէ լմնցած էր, բայց բոլորին համար համտեսելու չափ մնացած էր: Մեծ մայրս ըսաւ.
-Համբերեցէք քիչ մը, հիմա ուրիշ բան կը պատրաստեմ: Այս տունէն մարդ անօթի դուրս պիտի չելլէ:
Տասնհինգ վայրկեան չանցած՝ մեծ մայրս, կանաչ բանջարեղէնով լեցուն մեծ պնակ մը, շոմին չէր, բայց շոմինի պէս բան մըն էր: Կանաչեղէններուն վրայ երկվեցեակ մը հաւկիթ կոտրած էր, իսկ հաւկիթներուն ու բանջարեղէնին վրայ կարմրած սխտորներ դրած էր: Բոլորին պնակները լեցուեցան այս կերակուրով: Մեծ աման մը մածուն զետեղուած էր սեղանին մէջտեղը, այնպէս որ ամէն ոք կրնար խոշոր դգալ մը մածուն դնել բանջարեղէնին վրայ:
-Ի՞նչ է ասիկա, ըսի:
-Թարմ ճակնդեղի տերեւ, ըսաւ մեծ մայրս: Ուղեղի համար շատ օգտակար է:
Ամէն ոք ճաշակեց մեծ ախորժակով: Վայրենի Մանուշակ ձգռտաց, եւ մեծ մայրս ըսաւ.
-Աստուած ախորժակդ աւելցնէ:
Քանի մը վայրկեան վերջ Ձգռտան Յովհան մեծ աղմուկով ձգռտաց, եւ մեծ մայրս ըսաւ.
-Միշտ այդպէս կշտանաս:
«Աստուած իմ, ինչ մարդիկ են, խորհեցայ, ամերիկացիները որքան բարեկիրթ կ՚ըլլան»:
Կ՚երեւի մեծ մայրս անդրադարձած էր դժգոհ արտայայտութեանս, որովհետեւ, երբ բոլորը իրենց տուները մեկնած էին, ըսաւ.
-Դուն թերեւս չես գիտեր, թէ մենք անքաղաքավարութիւն կը նկատենք, երբ մեր սեղանին վրայ ճաշողները կ՚արտայայտեն իրենց գնահատանքը: Քաղաքավարութեան օրէնքները երկրէ երկիր կը փոխուին: Հապճեպ վճիռներ մի տար մեր քաղաքավարական սովորութիւններուն վրայ: Մի մոռնար, որ ամէն մարդ իր հասկցած ձեւով գոհունակութիւն կը զգայ աշխարհի վրայ՝ իբր մարդկային ցեղի ներկայացուցիչ մը:
-Ատիկա ծիծաղելի բան է, ըսի՝ պատրաստուելով պատճառաբանութիւններ տալ, երբ յիշեցի մեծ մօրս՝ ինծի տուած անունը, որոշեցի գոց պահել բողոքող ու տռտռացող բերանս:
Կենսագրական շաղակրատութիւն Գուրգէն Մահարիի հետ
Այս դարը երկու տարիէ ի վեր աչքերը բացած էր, երբ ես իմիններս բացի, չըսելու համար Վ. Հիւկոյին պէս Les Misérables: Դարը իրաւունք ունէր ինձմէ աւելի աճապարող ըլլալու համար՝ գիտնալով, որ ի՜նչ մեծ հարցեր պիտի լուծուէին այդ դարու ընթացքին, թէ ինչպէս պիտի խուզարկուէին անծայրածիր երկինքներն ու մարդկային հոգին, ինչպէս եւ կեանքի սկզբնապատճառները։ Ահա թէ ինչու համար ես յետամնաց մըն եմ: Պէտք էր դարուս հետ սկսիլ՝ a la page ըլլալու համար: Հետեւաբար, իմ այս ուշամնաց ըլլալու ցաւս քիչ մը պակսեցաւ վերջերս: Մինչեւ ասկէ երկու տարի, 1904-ի ծնունդ կը կարծէի ես ինծի, երբ երկու տարի առաջ մօրմէս ուզած էի մեր ընտանիքի անդամներուն ծննդեան թուականները՝ պաշտօնական դիմումագիրի մը պահանջը գոհացնելու նպատակով: Մայրս, բոլորը տալով հանդերձ, աւելցուցած էր. «Թէեւ 1904 գրուած ես ինքնաթուղթերուդ մէջ, բայց (ծնած ես) 1902, Մայիսի 24-ին: Պոլսէն մեկնած ատենդ, զինուորական ծառայութեան խոչընդոտի չենթարկուելու պատճառով, տարիքդ պզտիկցուցած ենք երկու տարիով»:
Ուրեմն, ծնած եմ 1902 թ., Մայիսի 24-ին: Բայց ի՞նչ կարեւորութիւն ունի ասիկա եւ զո՞վ կը հետաքրքրէ, եթէ ոչ քեզի պէս խենթ մը կամ աստղաբաշխերը:
Ուրիշ գոհացում մըն ալ այս երկու տարիով մեծնալուս մէջ: Ֆրանսացի մեծ նկարիչ մը ըսած է, թէ հազիւ 60-ին սկսած է ճանչնալ գիծերը եւ այսպէս տասնեակ առ տասնեակ, 120 տարեկանին վերջապէս կրցած սկսիլ նկարչութեան ինչ ըլլալը հասկնալ: Ինծի կը մնայ, ուրեմն, հասնիլ այդ բարեբաստիկ տարիքին՝ բան մը ընել սկսելու համար: Մինչեւ հիմա բոլոր ըրածներս հասունանալու փորձեր են՝ պայմանով, որ գիշեր-ցերեկ աշխատանք տարուի: Ուրեմն՝ հակառակ մեր կարծիքին, թէ հասած ենք վախճանին, իրականութեան մէջ տակաւին երախաներ ենք, գոնէ մտային հասկացողութեամբ:
Կ՚ըսուի, թէ պապերուս պապերէն մէկը շատ սպիտակ մորթ մը ունեցած է: Այդ պատճառով բաղնիքը թուրք աղաները «կէօնլիւ պէյազ» կոչած են զինքը, եւ այդպէս ալ եղած են նախնիներս Կէօնիւլպէյազեան: Չեմ գիտեր՝ ի՞նչ ճակատագրական նախատիրութեամբ մը հետագային այդ անունը փոխուած է Էօքսիւզեանի: Տե՛ս որ երկու անուններուն մէջ ալ նոյն «էօ»ն կայ: Յետոյ ի՞նչ առընչութիւն պէտք է տեսնել ճերմակ մորթի եւ «որբ» բառերուն միջեւ: Անկում սպիտակութեան փառքէն մինչեւ այրութեան խաւարը:
Հայրիկս Իւնիացի է (Սեւ ծով): Հօրենական ժառանգի բաժանման պատճառով ինկած է Ֆաթսա (Սեւ ծով) ու կնիկ առած է Օրտուէն (Սեւ ծով): Ատոր համար ալ ես ծնած եմ Օրտու, ինչպէս Թոմասը՝ «Եւ եղեւ»ին, եղած Ֆաթսայի մանկապարտէզը, եւ սովորած եմ «Ու՞ր կ՚երթաս կոր կախ կատու»ն:
Հետագային յաճախած եմ Օրտուի Մովսէսեան վարժարանը ոչ թէ անոր համար, որ այս դպրոցը գեղեցիկ ուսումնական մակարդակի վրայ էր, այլ անոր համար, որ հայրս, ազատամիտ ըլլալով (թերեւս՝ դաշնակցական), հակադրուած էր քաղաքային աղաներուն, որոնց աչքին փուշ էր: Օրտուն աւելի ազատատենչ էր հնչակեան-դաշնակցական մրցակցութեամբ:
Օրտու մեծ մայրիկիս տունն էր, ուր ինծի միացաւ յետոյ քոյրս: Մեծ մայրիկս մեծ ազնուականութիւն մը ունէր իր անձին մէջ: Վերջը իմացայ, որ Բագրատունեաց տունէն է սերած: Մեծ հայրիկս զմայլելի գինով մըն էր՝ ինծի պէս մանկական հոգիի տէր (գիտե՞ս, որ քուկին ալ բարեկամդ մանկական ու միամիտ մէկն է): Ասիկա մէջերնիս մնայ: Մարդիկ գիտնալու պէտք չունին ատիկա, թէեւ ես կեանքիս մինչեւ վերջը այդպէս կ՚ուզեմ մնալ: Կը վախնամ, որ կինս, որ այդ բանը լաւ գիտէ, մահուընէս յետոյ մէջտեղ հանէ: Բայց ատոր համար է, որ ինծի աւելի կը սիրէ, ինչպէս մայր մը՝ իր երախան: Այս պատճառով պիտի ուզէի, որ խելքդ չարչարելով այս տողերս կարդալէդ վերջ՝ պատռէիր:
Ներողութիւն երախայական անընթեռնելի գիրիս համար: Չպիտի մեքենագրեմ գրութիւնս, որպէսզի ան պահէ իր թարմութիւնն ու անմիջականութիւնը: Այս օրուան քեզի ղրկած նամակս մեքենագրելու գործողութեան ընթացքին, կէսը թափուեցաւ: Կ՚ուզեմ, որ խենթութիւններովս ներկայանամ քեզի: Այնպէս, ինչպէս որ եմ, ոչ թէ այնպէս, ինչպէս որ մարդ կ՚ուզէ երեւալ:
Մեծ ծնողքս (ֆրանսերէն՝ grands parents) չորս զաւակներ ունէին՝ երկու մանչ, երկու աղջիկ, մէջընդմէջ, մէկ մանչ, մէկ աղջիկ, մէկ մանչ, մէկ աղջիկ: Գիտես, որ ասիկա նշան է վերին աստիճանի հաւասարակշռութեան՝ ըլլայ բնախօսական, ըլլայ հոգեբանական տեսակէտով: Բան մը, որ կը պատահի աւելի յաճախ աղքատներուս մօտ: Մեծ հայրիկս աղքատ էր: Հայրիկս, աղքատ աղջիկ առնելով, անգիտակցաբար ուզած է ներդաշնակել իր կեանքը: Իսկ ես իմ կեանքի առաջին տարիներուս աղքատութիւնը ճանչնալով՝ փրկուեցայ հարուստի շփացածութենէն եւ իմաստութեամբ վարժուած մեծ մայրիկէս:
Օրտուի վարժարանէն միայն մէկ բան մնացած է միտքս: Մէկ բառ: «Որբ» բառն ինծի համար մեծ սքանչացում մըն է եղած: Միակ հայերէն բառը, իբրև թե խօսած լեզուս հայերէն չըլլար: Միայն այդ բառն էր հայերէն, և ես հպարտ էի անով: Ֆրանսերէնի ուսուցիչնիս néfle բառիս մեծ գիր կամ րէօնկել անունը տուինք, բան մը, որ աղքատ է եղեր: Այդ բառը, որ մինչեւ հիմա ինծի հիացում կու տայ և որ չեմ կրնար մոռնալ, կը բացատրուի անով, որ առանց հիացումի կարելի չէ բան սորվիլ: Հիացումը կայծակի պէս կը փայլատակէ միտքէն ներս, ու աշխարհը անով կը ներխուժէ մեր մէջ: Կայ ուրիշ բան մը Օրտուէն մնացած: Այսպէս ասած` ժողովրդավարական, դեմոկրատական հակում: Մովսէսեան վարժարանին մէջ դասարանները կը ղեկավարուէին աշակերտական կոմիտէներով, ընտրովի: Ես միշտ մաս կազմած եմ այդ մարմիններուն ոչ թէ խելացի ըլլալուս համար, այլ հեզահամբույր նկարագրիս պատճառով:
Պէտք է նշեմ, մանաւանդ, երրորդը, որ մնացած է Օրտուէն` Գոհարիկը: Օ՛, այդ իմ առաջին տառապանքս, այդ աստուածանուէր տառապանքս, որ Գոհարիկին սիրահարութիւնս եղաւ: Գոհարիկ Վարդերեսեան: Չեմ գիտեր` տա՞սը, թե՞ տասնմէկ տարեկան էր, այդ սէրը դժոխքի կրակներուն մէջ նետած էր ինծի: Այնքան կը պաշտէի կրակներուն այդ մրրկող առաքինութիւնը: Այսօր, երբ դեռ կը մտածեմ կեանքիս վրայ, կը տեսնեմ, որ բոլոր սէրերս եղած են Գոհարիկին կրկնութիւնները: Սեպասթաբոլը[7], այն հրաշալի ռուս աղջիկը, որուն անունը մոռցած եմ , Մելինէն, Սիւզանը, Արշալոյսը, Օտեթը և Էլիզապեթը, որ եղաւ մնայուն կողակիցս, ինծի հասկցնել կու տան, թե ի՞նչ կրցած են ըլլալ Թէքէեանի հոգեկան ապրումները, երբ կը գրէր`
«Ես սիրեցի, բայց ոչ ոք սիրածներէս գիտցաւ, թե զինքը որքան սիրեցի»:
Այդ լուռ սէրերը, լռութեան մէջ թաւալող տառապանքը մարդուս ամենամեծ հարստութիւնն է: Ինքնաճանաչման, մարդաճանաչման և ազնուացման միակ գործողութիւնը: Մի՛ կարծեր, որ այս սէրերու միամտութիւնս մազոշիստական հակում մըն են և միակ դրութիւնը: Եղած եմ սինիք տոնժուան, այդ սիրոյ վայելքը մարդս կ’անասնացնէ, անոր տուած դողը կը թաղուի նոյն վայրկեանին մէջ՝ Վեզուվին վրա ձգելով դառնութիւն: Ողորմած հոգի Արշամ Տատրեանը[8] կը գրէր ինծի, որ միտք ունէր գրելու ուսումնասիրութիւն մը գրականութեանս մէջ իմ սիրո ըմբռնումիս մասին: Եւ դեռ անոր մահուանը շատ բան չէի գրած, բայց Արշամը սուր միտք ու աչք ունէր: Մտադրած էր նաև գրել մինակութեան ըմբռնումիս վրա, կ’ըսէր «մինակութիւն» և ոչ թե «առանձնութիւն»: