ՓՈՐՁՈՒԹԻՒՆՆԵՐԷ ՉՏԱՐՈՒԻԼ
Յիսուս երբ մկրտուեցաւ երինքէն լսուեցաւ ձայն մը, որ կ՚ըսէր. «Ատիկա է իմ սիրելի Որդիս, որուն ես հաճեցայ»։ Յետոյ Յիսուս Սուրբ Հոգիին կողմէ տարուեցաւ անապատ՝ Սատանայէն փորձուելու համար։
Արդարեւ մարդկային կեանքի մէջ միշտ կա՛ն եւ պիտի ըլլան փորձութիւններ եւ գայթակղութիւններ, ինչպէս կ՚ըսէ Յիսուս. «Գայթակղութիւններ անպայման պիտի պատահին, բայց վա՛յ այն մարդուն, որուն ձեռքով ուրիշներ գայթակղութեան մէջ կ՚իյնան» (ՄԱՏԹ. ԺԸ 7)։ Ուստի աշխարհի վրայ անպակաս են փորձութիւններ եւ գայթակղութիւններ, բայց աւելի եւս պատասխանատու են անոնք՝ որոնք պատճառ կ՚ըլլան փորձութիւններու եւ գայթակղութիւններու եւ որ կը գործեն Սատանային դրդումով։ Ուրեմն փորձութիւններու եւ գայթակղութիւններու առաջին պատճառը եւ պատասխանատուն է՝ Սատանան՝ ամէն չարիքի նախապատճառը, ամէն մոլորութեան սկիզբը։
Եւ որպէս «կատարեալ մարդ», Յիսուս ալ մատնուեցաւ այդ փորձութիւններուն, որպէսզի օրինակ ըլլայ մարդկութեան՝ թէ ի՛նչպէս կարելի է դիմադրել եւ տեղի չտալ փորձութիւններուն։
Ուրեմն մարդուն պարտականութիւնն է՝ հետեւելով Յիսուսի օրինակին, դիմադրել, տոկալ, չխրտչիլ փորձութիւններէ եւ համբերութեամբ վանել զանոնք եւ հեռացնել իրենց կեանքէն, որպէսզի չվնասեն իրենց կեանքի բնական ընթացքին։
Արդարեւ, Յիսուս ալ փորձուեցաւ անապատի մէջ Սատանայէն, բայց դիմադրե՛ց։
Երբ Սատանան փորձելով Յիսուսը՝ կը ջանար համոզել, որ ան վար նետուի տաճարին աշտարակէն, վստահեցնելով զայն Սուրբ Գիրքի սա խօսքով, թէ՝ «Աստուած իր հրեշտակներուն պիտի պատուիրէ քեզի համար եւ քեզ իրենց ձեռքերուն վրայ պիտի վերցնեն, որպէսզի ոտքդ քարի չզարնուի» (ՄԱՏԹ. Դ 6), անյարմար եւ անհամապատասխան վկայութիւն մը բերաւ, քանի որ խօսքին միտքը այն չէ՛ թէ Աստուած անվը-նաս ու ապահով կը պահէ զանոնք թէ՛ իր ընդհանուր եւ թէ իր յատուկ խնամքով, երբ կոչուած են կատարել սովորական կամ արտասովոր պարտաւորութիւն մը։ Ուստի եւ Յիսուս մերժեց՝ հերքեց Սատանային սխալ վկայութիւնը՝ Հին Կտակարանէն մէջբերելով ուրիշ յարմար եւ համապատասխան վկայութիւն մը՝ որ կը յայտնէր անոր խաբէական թելադրութիւնը։
Յիսուս ըսաւ. «Գրուած է թէ Քու Տէր Աստուածդ չփորձե՛ս» (ՄԱՏԹ. Դ 7)։
Ասով, Յիսուս ըսել ուզեց, թէ՝ քու առաջարկութիւնդ չեմ կրնար կատարել, քանի որ այդպիսի գործի պէտք չկայ, այլ եւ եթէ կատարեմ, օգտակար արդիւնք մը յառաջ պիտի չգայ, հապա զԱստուած փորձած պիտի ըլլամ։ Ուստի չե՛մ կրնար ակնկալել, ընդունիլ, թէ վտանգէ ու վնասէ պիտի պահէ զիս։
Սրբազան մատենագիրներ, Եկեղեցւոյ հայրեր, մինչ խօսքով եւ օրինակներով կը սորվեցնեն մեզի, թէ մեր պարտականութիւնն ու պատասխանատուութիւնն է քննե՛լ Սուրբ Գիրքը եւ անով փորձել եւ ապացուցանել ամէն վարդապետութիւն, ամէն ուսուցում. կը խրատեն նաեւ զգուշանա՛լ ծռելէ, փոփոխութեան ենթարկելէ Աստուծոյ խօսքին վկայութիւնը՝ որ է «ճշմարտութիւն»ը։
Եւ այս կը նշանակէ, թէ կրօնը հրամայականոն դրութիւն մը չէ՛, այլ պէտք է զգուշութեամբ քննել, ուսումնասիրել եւ յետոյ կիրարկել զայն։
Պետրոս Առաքեալ, մատնանշելով կարգ մը «տգէտ եւ անհաստատ» մարդոց գործունէութիւնը, կ՚ըսէ. «Պօղոս Առաքեալն ալ գրեց ձեզի, Աստուծմէ իրեն շնորհուած իմաստութեամբ։ Անիկա նոյն այս բանին մասին խօսած էր իր բոլոր նամակներուն մէջ ալ։ Այդ նամակներուն մէջ կարգ մը դժուար հասկնալի մասեր կան, որոնց իմաստը չարափոխումի կ՚ենթարկուի տգէտ եւ փոփոխամիտ մարդոց կողմէ։ Անոնք միւս Սուրբ Գիրքերը եւս կը չարափոխեն, իրենց սեփական կորուստը պատրաստելով» (Բ ՊԵՏ. Գ 15-16)։
Սակայն այս ըսելով Պետրոս Առաքեալի նպատակը չէ՛ վհատեցնել մարդիկ, որ չձեռնարկեն քննել, ուսումնասիրե՛լ իսկ Սուրբ Գիրքի դժուարին մասերը։ Առաքեալին միտքն ու նպատակն է՝ հասկցնել միայն թէ՝ մարդ պարտի մեծ ջանք եւ զգուշութիւն ընել Սուրբ Գիրքը ուսանելու եւ հասկնալու մէջ։ Ուստի մակերեսային ո՛չ մէկ քննութիւն, ուսումնասիրութիւն բաւական է՛ հասկնալու եւ հասնելո՛ւ ճշմարտութեան, որ միայն կարելի է խորը թափանցելով…։
Եւ այս իսկ պատճառով է, որ կրօնը երբեք հրամայականոն (dogmatique) դրութիւն մը չէ՛։
Ուստի եւ Առաքեալը կ՚ըսէ. «Ուրեմն դուք, սիրելիներ, առաջուց գիտնալով զգոյշ եղէք, որ չըլլայ թէ անօրէններուն խաբէութենէն բռնուած՝ ձեր հաստատութենէն իյնաք, հապա աճեցէք մեր Տէր ու Փրկիչ Յիսուս Քրիստոսի շնորհքովը ու գիտութիւնովը» (Բ ՊԵՏ. Գ 17-18)։
Արդարեւ, մարդ առանց քննելու, ուսումնասիրելու կրնա՞յ գիտնալ եւ առանց գիտնալու ինչպէ՞ս կրնայ դիմադրել փորձութիւններու, խաբէութիւններու։ Մարդ ամենէն շատ ու դիւրին կը հաւատայ այն բաներուն՝ որոնց մասին հաստատ եւ խոր տեղեկութիւն չունի եւ չի կրնար զանազանել՝ բարին ու չարը, օգտակարը եւ վնասակարը։ Մինչդեռ գիտնալով աւելի լա՛ւ համոզում կը գոյացնէ եւ աւելի՛ հաստատ հիմերու վրայ կը կազմէ իր համոզումը՝ հաւատքը։ Գիտնալ եւ հաւատալ ամենէն ապահով ճամբան է հաւատքին՝ ճշմարտութեան։ Երբ բան մը որ «ճշմարիտ» է, զայն քննելով, ուսումնասիրելով չի փոխուիր, ճշմարտութիւնը կը մնայ միշտ «ճշմարտութի՛ւն»…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յունուար 23, 2017, Իսթանպուլ