ՃՇՄԱՐՏՈՒԹԻՒՆԸ ՍՈՐՎԻԼ
Եթէ հարցուի, թէ՝ այսօրուան մարդկութեան մեծագոյն հարցը ի՞նչ է, անշուշտ զանազան տեսանկիւններէ դիտելով հարցը, տարբեր պատասխաններ կը ստացուի։
Բայց այդ բոլոր պատասխանները, ի վերջոյ կը յանգին այն եզրակացութեան, թէ՝ ճշմարտութիւնը գտնել, ճշմարտութեան հասնիլ, կենսական հարց մըն է։
Արդարեւ «ճշմարտութեան գաղափար»ով է, որ կարելի կ՚ըլլայ լուծել ամէն հարց։ Ուրեմն «ճշմարտութիւն»ը գտնել կարեւոր հարց մըն է, որքան ալ մարդիկ իրենց ամէնօրեայ կեանքին մէջ անտեսեն, անկարեւոր կամ աննշան նկատեն զայն։
Բայց այսօրուան մարդկութեան հարցը «ճշմարտութիւն»ը գտնել, ճշմարտութիւնը սորվիլ չէ, այլ՝ «սորվածը պահել» եւ մանաւանդ «սորվածը կիրարկել», այսինքն կեանքի վերածել, ճշմարտութիւնը ապրիլ, կեանքը ճշմարտութեան լոյսին մէջ ապրիլ, ճշմարտութեամբ ապրի՛լն է։ Ուստի երեւակայութեան մէջ՝ ճշմարտութենէ հեռու ապրիլ՝ մութին մէջ, խաւարին մէջ ապրիլ կը նշանակէ՝ քանի որ հոն ամէն ինչ անորոշ է եւ վերացակա՛ն։
Ճշմարտութիւնը պահել եւ կիրարկել կեանքի մէջ այնպիսի պայմաններու տակ, որոնք չափազանց կը դժուարացնեն եւ երբեմն անտանելի, անկարելի կը դարձնեն, զանոնք պահելը եւ կիրարկելը։ Այս իմաստով «ճշմարտութիւն»ը պայքա՛ր մըն է ճշմարտութիւն կարծուածին դէ՛մ։ Արդարեւ մարդուս ամենամեծ թշնամին է՝ ճշմարտութիւն կարծել որեւէ իրողութիւն եւ հետեւիլ անոր՝ կեանքը վարել ըստ կարծեցեալ ճշմարտութեան։
Ուրեմն ճշմարտութիւնը սորվիլ անհրաժեշտ է մարդուս համար, բայց նո՛յնքան եւ նոյնիսկ աւելի՛ կարեւոր է «սորվածին համաձայն ապրիլ», սորվածները կիրարկել կեանքի ընթացքին։
Ամէնուս կեանքին մէջ «դպրոց» մը եղած է։ Եւ դպրոցը առիթ ընծայած է, որ «կեանքը վարել» սորվինք, բայց երբ մեր սորվածը չենք կարողացած կիրարկել, ապա ի՜նչ օգուտ մեր սորվածները, քանի որ զուտ սորվիլը արժէք չի ներկայացներ, երբ անիկա չկիրարկուի՝ տեղին ու ժամանակին։ Ի՜նչ կը նշանակէ շատ բան գիտնալ երբ անիկա չի գործածուիր, չի կիրարկուիր պահանջքը զգացուած ատեն։
Երբ մէկու մը շտեմարանը լեցուն է ուտելիքով բայց չ՚օգտագործուիր, ի՜նչ կ՚արժէ լեցուն շտեմարան ունենալ։ Մարդ կրնայ շատ ուտելիք ունենալ, բայց երբ չուտէ զանոնք, այլապէս կրնայ սովամահ ըլլալ։ Ունենալ չի՛ բաւեր, հապա՝ պէտք է ունեցածը օգտագործել, օգտուիլ, կեանքի կոչել զայն։ Սորվիլն ալ նո՛յնն է՝ մարդ կրնայ շատ սորվիլ, բայց երբ սորվածը գաղափարի եւ գաղափարն ալ գործի չվերածէ, ապարդիւն գործ մը ըրած՝ հովին դէմ թիավարած կ՚ըլլայ։
Դիտեցէ՛ք բնութիւնը՝ ամէն ինչ մաքուր, անարատ է, բայց հետզհետէ կ՚աղարտի եւ կը վատթարանայ։ Մարդկային կեանքն ալ նոյնն է, ամէն մանուկ մաքուր, անարատ եւ անբիծ կը ծնի, բայց մինչեւ պատանեկութիւն եւ անկէ անդին՝ երիտասարդութիւն եւ լիակատար չափահասութի՜ւն. ո՜րքան կը փոխուի, ո՜րքան աղաւաղման կ՚ենթարկուի անոր թէ՛ մարմինը, թէ՛ հոգին եւ միտքը։
Եւ «ճշմարտութի՛ւն»ն է որ պիտի ազատէ այդ աղաւաղուած մարդը, ճշմարտութեան շնորհիւ ան պիտի վերածուի նախկին երանելի՜ վիճակին՝ անարատ, մաքուր եւ անբի՛ծ։
Երբ մարդ պահանջքը զգայ իր նախնական վիճակին վերադառնալու, պէտք է օրինակ առնէ բնութենէն՝ այն որ եւս աղաւաղուած է իր իսկ պատճառով՝ սխալ, մոլար գործածութեան հետեւանքով, այո՛ մարդ՝ ի՛նքն է պատճառը բնութեան աղաւաղման եւ ուրեմն պէտք է նախ բնութիւնը ազատէ եւ յետոյ ինքզի՛նք։
Դարե՜ր, շրջաններ մարգարէներ, առաքեալներ, բանիմաց եւ փորձագէտ մարդիկ աղաղակ բարձրացուցեր են այս ընթացքին, բայց մարդկութիւնը չէ հրաժարած իր յամառ ընթացքէն՝ վնասել շարունակած է բնութիւնը՝0 վնաս պատճառելով նաեւ ինքն իրեն։
Մարդկութեան այս յամառ կեցուածքը, դժբախտաբար կը գծէ իր մութ եւ խաւար «ճակատագիր»ը։ Եւ երբ կը գործածենք «ճակատագիր» բառը, այս ո՛չ թէ կամքէ անկախ վիճակ, այլ մանաւանդ կը նշանակէ նոյն ինքն իր կամքով՝ մարդուն կամքով ստեղծուած վիճակ։ Պարզ խօսքով՝ մարդ ինք կը գծէ իր «ճակատագիր»ը։
Պատմութեան վկայութիւններ, կեանքի անձնական եւ հասարակական փորձառութիւններ երբ չեն փոխեր «մարդ էակ»ը, երբ ան կը յամառի հետզհետէ վատթարացնել բնութիւնը եւ կը նախընտրէ աղաւաղուիլ, ապա ուրեմն ինչպէ՞ս կարելի է այս բոլորը վերագրել իրմէ անկախ «ճակատագիր»ի մը։
Յաճախ կը կրկնենք՝ մարդ միշտ կը նախընտրէ ատելութիւնը, փոխանակ սիրոյ եւ երբ կա՛յ սէրը, հապա ինչո՞ւ ատելութիւնը…։
Եւ այս նախընտրութիւնը կը գծէ մարդուն ամբողջ կեանքի ընթացքը՝ անհամաձայնութիւն, խռովութիւն, կռիւ, վէճ, պատերազմ, որոնցմէ կը վնասուին թէ՛ բնութիւնը, թէ՛ մարդկութիւնը։ Մարդուն՝ իր իսկ ստեղծած այս վիճակին «ճակատագիր» ըսել կարելի՞ է, քանի որ մարդ իր դժբախտութիւնը, իր թշուառութիւնը ի՛նք իր ձեռքով կը պատրաստէ՝ յամառելով բարիին դէմ, չգործադրելով բարին, ինչ որ իրեն սորվեցնել աշխատեցան դարերէ՜ ի վեր, ողջամիտ եւ ձեռնհաս անձնաւորութիւններու կողմէ։ Եւ մարդ տակաւին կը յամառի սորվիլ «ճշմարտութիւն»ը՝ այն որ պիտի փրկէ զինք…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յունուար 24, 2017, Իսթանպուլ