ՏԻԿԻՆ ՀԱՅԿԱՆ
Առտուան ժամը տասնմէկն է, վարէն կանչող մը չկայ, ի՞նչ կայ արդեօք, ի՞նչ պատահած կրնայ ըլլալ: Վատ բաներ չանցընեմ մտքէս ու սրճեփ մը սուրճ եփեմ ու իջեցնեմ դրացիներուս:
Ամէն առաւօտ վարի հալէպահայ դրացուհիիս աղջիկը կը կանչէ զիս, ցուրտին, բուքին դուրսը կը կենայ ու կը պոռայ, ի՞նչ ալ կ՚երջանկանայ խեղճը՝ «Անօ՛, Անօ՛» կանչելով: Պահ մը կը մտածէի, թէ արդեօք ե՞ս սխալ ծանօթացուցած եմ ինքզինքս, որ Անօ կը կանչէ, սակայն յետոյ անդրադարձայ, որ յիսնամեայ այս աղջիկը ուղեղային թերահասութիւն մը ունի, ու սկսայ իր խելքին համեմատ վարուիլ. հոգ չէ, Անի չէ եղած, Անօ թող ըլլայ: Ուրիշներ ալ Անահիտ կը կոչեն զիս, նաեւ կը սրբադասուի անունս, երբ Սուրբ Աննայի տօնին կը շնորհաւորեն բոլոր Անիներուն անուանակոչութիւնը: Մինչդեռ հայաստանցիք այս բոլոր անուններու տէրերուն կը դիմեն «Ան ճան»ով մը:
Տաք սրճեփը բռնած դրացիիս դրան սեմին եմ: Կ՚ուշանան անոնք դուռը բանալու: Տունը չե՞ն արդեօք: Բայց չեմ կարծեր, որ տեղ մը գացած ըլլան: Սիրուկն ու Տիկին Հայկանը՝ մայր ու աղջիկ տունէն դուրս չեն ելլեր: Վաթսունհինգամեայ Տիկին Հայկան շատ կը մսի, վարժ չէ այստեղի կլիմային: Այո, վաթսունհինգամեայ ըսի, ան ամուսնացած է տասնչորս տարեկանին ու մէկ տարիէն ծնած է Սիրուկը: Տեսակ-տեսակ հիւանդութիւններ ունի Տիկին Հայկան ու միայն շաբաթը մէյ մը դուրս կ՚ելլէ տան անհրաժեշտ գնումները կատարելու համար: Կ՚երեւի այսօր գացած են, կը խորհիմ ու հազիւ թէ պիտի վերադառնամ՝ կը լսուին ոտնաձայներ, որոնք կամաց-կամաց կը մօտենան ու ահա դուռը կը բացուի:
-Անօ՛, դո՞ւն ես, ես ալ հիմա պիտի կանչէի քեզ: Սո՞ւրճ ալ բերեր ես: Չէ՞ որ կ՚ըսես իմ շինած սուրճս համով է:
Ի՞նչպէս մոռցայ, որ կրնայ Սիրուկը նեղանալ եւ կարծել որ իր սուրճը չեմ ուզեր խմել, խեղճը միայն սուրճ մը եփել գիտէ.
-Ասիկա կը խմենք, թէեւ գիտեմ քուկդ աւելի համով է, քիչ ետք ալ դուն կը շինես՝ նորէն կը խմենք,- կ՚ըսեմ մեղմելու համար Սիրուկին նեղութիւնը:
Վառարանին նոր կայծ տրուած է կարծես, ծածկոցներն ալ հաւաքուած են իրարու վրայ, տունը պաղ է, նստած ըլլալու էին անոնք ծածկոցներուն տակ, առանց ջերմութեան, խնայողութիւն ընելու համար:
Ու կ՚անցնինք այսօրուան ճաշի բաղադրութեան մանրամասնութիւններուն: Ամէն օր ճաշի մը մասին տեղեկութիւններ կը հաղորդէ մեզի Տիկին Հայկան: Ամուսինը պարսկահայ ըլլալուն պատճառով բոլոր պարսկական ճաշատեսակները իւրացուցած է, որ ամուսնոյն քիմքին գոհացում պարգեւէ: Իւրայատուկ պատմելաձեւ մը ունի ան:
Տիկին Հայկանին ժպիտին կ՚ընկերանան սոխը, սխտորը, տեսակաւոր համեմներ, միսեր, սակայն հետաքրքրականը հոն է, որ ան ամէն օր բաղադրատոմսի մը հետ կ՚արտաբերէ իր կեանքէն ցաւոտ պատառիկներ, որոնք կը շեղեցնեն մտիկ ընողին ուշադրութիւնը ճաշի բաղադրութենէն ու կը կեդրոնացնեն կեանքի այդ դրուագներուն վրայ:
«Ամուսինս շատ կը սիրէր այս ճաշը»,- կ՚ըսէ ան ու ժպիտը կարծես կեղծ դիմագիծ մը կը հագուի, ինչպէս դիմատետրի երբեմնի ժպտերես անձանց լուսանկարները, ու կը շարունակէ,- «Ասկէ երեսուն տարիներ առաջ, ամիս մը տառապելէ ետք մահացաւ ան ուղեղային կաթուածի պատճառով»,- կ՚անդրադառնայ յանկարծ, որ նիւթէն շեղած է ու դարձեալ ժպիտով կը շարունակէ ճաշին բաղադրատոմսերն ու պատրաստութեան ձեւերը հաղորդել ու այս անգամ մէջբերումը կ՚ըլլայ կեանքին աւելի վաղ ժամանակներէն՝ «Ընդամէնը տասնչորս տարեկան էի, երբ ամուսնացայ, որքա՜ն կը փափաքէի ուսանիլ, գիրք կարդալ շատ կը սիրէի, բայց ամուսնութենէս ետք որոշեցի սորվիլ բոլոր այս ճաշերը, ու շատ համով կը պատրաստեմ ես»:
Յօդս ցնդած փափաքներ ու իղձեր կը սկսին թեւածել սենեակին մէջ ու այսպէս իր կեանքի հանգրուաններն ու ճաշերը իրարու հետ միաձուլուած կը մատուցէ ամէն օր: Աչքերը կը փայլին, յատկապէս, երբ կը խօսի իր փոքր տղուն մասին՝ «Ժիլպէրթս իմ փափաքովս աշխարհ եկաւ, երբ նկատեցի երկու աղջիկներուս կողքին միակ տղաս, ուզեցի զինք եւս զոյգել ու այդ գիշեր ամուսնոյս հետ խորհրդակցեցանք ու... յղացայ Ժիլպէրթով. լաւ որ ծնած է, քսանհինգ տարիէ ինք կը հոգայ մեզ»: Աչքերուն փայլքը ուրախութենէ՞ն է, թէ՝ նեղութենէն, երկուքն ալ նշմարելի են դէմքին վրայ, ամուսնոյն հետ յարաբերութիւնը որոշումի մը արդի՞ւնք է, այս հնչիւններն իսկ ընկճուածութիւն կը բուրեն, կաշկանդուածութիւն, սիրոյ բացակայութիւն, իսկ ինչպէ՞ս սէրը գոյութիւն ունենար, երբ ան ներոջը հետ կը բնակէր նոյն տան մէջ, այն ները, որուն պատանի տարիքէն ենթարկուած էր ան, իսկ տագրը, այո տագրը, որուն մտադրութիւնը յստակացած էր ամուսնոյն մահէն անմիջապէս ետք, որ տիրացած էր լուսահոգիին ամբողջ կալուածներուն ու որբերուն իրաւունքը խլելով գացած, հաստատուած Միացեալ Նահանգներ ու հիմա շատ բարւօք կեանք մը կ՚ապրի.
-Աստուծմէ թող գտնէ,- կ՚ըսէ Տիկին Հայկան զայրացած, կարծես ներսի հրդեհին այրուցքէն կը ժայթքին այս բառերը, այս հնչիւնները, ան այսպիսով ժամանակը ետ տանիլ կ՚ուզէ, ընդվզիլ տագրոջը հետ, դէմ կենալ անոր այս անմարդկային արարքին, հիմա է որ ունի այդ կարողութիւնը, հասունութիւնը ճակատագրի դաժան հարուածներէն գոյացած, բայց դարձեալ կ՚ապաւինի իր Արարիչին ու կը շարունակէ,- Ան որբերուս պատառը խլեց, գոնէ միայն խանութը մնար, հիմա կը ծախէինք ու անով կ՚ապրէինք, զաւկիս նեղութիւն չէի տար: Աստուծմէ գտնէ կ՚ըսենք, բայց միթէ Աստուած կը տեսնէ՞, կամ կը պատժէ՞ զինք, շատ ալ հանգիստ կեանք մը կ՚ապրի ան, մէկի փոխարէն չորս տուն ունի, զաւակները չէ՛, թոռներն ալ կը կշտանան...:
Հնչիւններ, վանկեր են ըսուածները, որոնք փոխանցելիք պատգամ մը կը կրեն իրենց մէջ: Մերժում մը անցեալի արարքներուն ու գալիք սերունդներուն աւելի խորիմաց ու սթափ մօտեցում մըն է, որ կը թելադրէ Տիկին Հայկան, մօտեցում՝ համերաշխութեան, փոխզիջողականութեան, ընտանեկան սրբութեան, ընտանիք հասկացողութեան, որոնց հիմքը, կորիզը սէրն է անկասկած:
-Ահա, իմ համով սուրճս խմելու պահն է,- սուրճի բաժակներով կը մօտենայ Սիրուկ ու Տիկին Հայկանին դէմքը կը պայծառանայ յստակ ժպիտով մը:
ԱՆԻ ԲՐԴՈՅԵԱՆ-ՂԱԶԱՐԵԱՆ