ՏԵՂՔԱՅԼ
Մարդկային կանունաւոր խումբերու ալ բանակ կ՚ըսեն: Կը յիշեմ սիրելի ուսուցիչներէս մին՝ դասապահուն, երբ բանակ բառի հանդիպեցանք, ժպիտը դէմքին՝ ըսաւ. «Դուք կապոյտ բանակը կը սիրէք», մենք՝ Յովակիմեան-Մանուկեան վարժարանի աշխակերտներ էինք.- ակնարկը նկատի ունէր Դարուհի Յակոբեան աղջկանց վարժարանը…
Բայց բանակը, մասնաւոր ռազմադաշտ դարձած այս աշխարհի մէջ, եւ մեզի ճակատագրուած հայրենիքով՝ ի հարկէ ա՛յն կառոյցն է, որ Պետութեան ենթակայ, դասաւորուած զանազան բաժանմունքներու, վերին հրամանատարութեան ենթակայ պատասխանատուներով, ենթապատասխանատուներով, պատերազմի պատրաստ է միշտ: Կրնայ ունենալ նաեւ հրոսակներու բաժին մը, զբաղեցնելու համար թշնամին, վերջնապէս ռազմական հաշիւներ են, զորս մասնագէտներու հարց է:
Բանակի մը կազմութիւնը պետութեան պարտականութիւնն է, երկիրը ամուր հիմերու վրայ հաստատելու, թշնամիին դէմ մարտեր մղելու միակ գործօնը՝ ռազմադաշտի վրայ: Դիւանագիտութիւնը անշուշտ թէ դուրս է, անոր տեղը՝ այլ վայր:
Վերջ ի վերջոյ, բանակը ժողովուրդի զաւակներէն, երիտասարդ եւ առոյգ, դասաւորուած կերպով կազմուած ողնասիւնն է պետութեան մը, որով պիտի երաշխաւորուի ապահով երդիք ժողովուրդին համար, քանի որ ժողովո՛ւրդն է աղբիւրը ու անկէ կը սնանի:
Խմբովին տեղաշարժող մարդկային հաւաքականութեան ալ բանակ կ՚ըսեն…
Երբ երկիրը տժգոյն է, հիւանդկախ ու պետութիւնը զբաղ չէ ժողովուրդին կենսամակարդակով, ուր աղքատութիւնը իր չոր թաթով կը հարուածէ հաւատք, յոյս ու սէր, ինքնաբերաբար կը կազմուի բանակ մը՝ որու համար ցաւոտ սրտով պիտի գրենք արտագաղթողներու բանակ, որ ուրիշ բան չէ՝ եթէ ոչ արիւնահոսութիւն:
Ո՞վ պիտի դարմանէ. Ախտը շա՜տ հինէն է, կարդացէք Խորենացին: Կ՚ըսենք մշակոյթ սիրող ժողովուրդ ենք, հակառակ անոր որ մշակոյթ ըսելով կը հասկնանք միա՜յն գրականութեան թեւը, հո՛ն իսկ կը թերանանք:
Խորենացի՞ն, շա՜տ հին է:
Իսկ ի՞նչ կը գրէ Ռուբէն Սեւակ իր «Այլասերում» գրութեան մէջ. «Հեռո ՜ւ մենէ. Ախտագի՛ն մտաւորականներ: (տակաւին պետութիւն չունենք. Գրուած է Լոզան, 1906-ին): Դուք ցեղին ուղեղն էք. Բայց երբ այդ ուղեղը ուրիշ կերպ չի կրնար խորհիլ քան յուսահատեցնելով մեր կենսունակութիւնը, մենք պիտի փրցնենք ու նետենք այդ ուղեղը»:
Բանակի 25-ամեակի առթիւ կարծեմ բաւական է աւելի պատգամներ, փառաբանութիւններ եւ այլններ լսեցինք ու դեռ:
Վերին մարմինի մարդոց խօսքերը լսելով, յիշեցի վերջերս շրջանառող լոզունգը. «Դուն ի՞նչ կ՚ընես Ղարաբաղի համար», ըսելու համար. դուն ի՞նչ ըրիր… Բանակի համար, ի մասնաւորի՝ որմէ բանակը:
Խորենացին իր դիտողութիւններով, Ռուբէն Սեւակ իր ախտաբուժութեամբ, Յովհաննէս Թումանեանի ցուցմունքն ալ միասին եւ վստահաբար շա՜տ ու շատ մելաններ հոսած են… այս առթիւ:
Բայց… տեղքայլը կը շարունակուի…։
Այս վէրք մըն է, եթէ ես չբուժեմ, ո՞վ պիտի բուժէ...
Ե՞րբ «ՊԻՏԻ ՓՈՐՁԵՆՔ ՈՒ ՆԵՏԵՆՔ ԱՅԴ ՈՒՂԵՂԸ»:
ՍԱՐԳԻՍ ՓՈՇՕՂԼԵԱՆ
«Զարթօնք», Լիբանան