Ռոզի Արմէն
Բուն անունով՝ Ռոզի Յովհաննէսեան, հետագային՝ Պետրոսեան:
Հայրը նախիջեւանցի էր, իսկ մայրը՝ Անգարայի ծնունդ:
Ցեղասպանութենէն փրկուած երկու գաղթական հայեր ընտանիք կազմած են Փարիզի մէջ, ուր հայախօս ընտանիքի մէջ ծնած ու հասակ առած է Ռոզի:
«Չորս տարեկան էի. այնքան կ՚երգէի, աւելի ճիշդ՝ կը պոռայի, որ շատ յաճախ ձայնս կը քաշուէր: Ծնողքս մտահոգուած՝ բժիշկի տարած են զիս. վերջինս ժպտելով ըսած է, որ ապագային երգչուհի պիտի դառնամ»:
Շատ մը հայ ծնողներու նման՝ իր ծնողները դէմ կեցած են եւ ստիպած են իրենց աղջկան ուսանելու հաշուապահութիւն, սակայն Ռոզի արդէն իսկ ընտրած էր իր ասպարէզը երգարուեստ:
Առաջին անգամ Փարիզի մէջ բեմ բարձրացած է 1958-ին եւ արուեստագիտուհիի անունով ինքզինքը կոչած՝ Ռոզի Արմէն:
«Արմէն» բեմական մականունը ընտրեցի, որպէսզի ամէն մարդ տեղեակ ըլլայ իմ հայ ինքնութենէս»:
1961-ին կը ձայնագրէ առաջին ձայնասկաւառակը ֆրանսերէն լեզուով, որմէ անմիջապէս ետք յաճախակի ելոյթներ կ՚ունենայ ֆրանսական հեռատեսիլէն:
Ձայնապնակները իրարու կը յաջորդեն եւ քանի մը տարի ետք արդէն Ֆրանսայի երիտասարդ լաւագոյն տասը երգիչներու կարգին կը դասուի:
Ռոզի Արմէն հանրածանօթ կը դառնայ իր ֆրանսերէն երգերով, սակայն բնաւ չի մոռնար իր հայ ինքնութիւնը եւ կը ձայնագրէ, նա՛եւ հայերէն երգեր: Իւրաքանչիւր ելոյթի երգացանկին մէջ ԱՆՊԱՅՄԱՆ կ՚ունենայ քանի մը հայերէն երգեր:
Ֆրանսական հեռատեսիլէն իր ելոյթներու պահուն կ՚երգէ նաեւ հայերէն: Կը յիշէ իր հայ ինքնութիւնը եւ քանի մը բացատրականներ տալով իր մեկնաբանելիք հայերէն երգերուն մասին՝ տասնեակ հազարաւոր հեռուստադիտողներուն կը ծանօթացնէ հայ ժողովուրդն ու հայ երգը:
1965-ին համբաւը կը հասնի մայր հայրենիք:
«Հայաստան տակաւին Խորհրդային Միութեան անդամ էր, եւ՝ «Երկաթէ վարագոյր»ի ետին, այնքան ալ դիւրին չէր հրաւէր ստանալ, սակայն հայ ժողովուրդը մասնաւոր դիմումնագիր մը ներկայացուց Մոսկուա հազարաւոր ստորագրութիւններով, եւ այդպէսով հրաւիրուեցայ Հայաստան»:
Աննախընթաց են մայր հայրենիքի ելոյթները: Հայաստանի եւ Խորհրդային Միութեան տարբեր քաղաքներէ իր ազգականները կու գան Երեւան՝ վայելելու իր համերգները եւ անձամբ ծանօթանալու իրենց հարազատին:
Ամենայն Հայոց Վազգէն Ա. Վեհափառը կը հրաւիրէ զինք Էջմիածին՝ իր հայրական օրհնութիւնը տալու հայասէր արուեստագիտուհիին:
Համբաւը կը հասնի Մոսկուա, ուր եւս կը հրաւիրուի տասներկու երգահանդէսներ ունենալու, սակայն անհաւատալի ժողովրդականութեան պատճառով ելոյթներու թիւը կը բարձրանայ քսանութի:
Մոսկուայի իր համերգներուն ներկայ եղած են մեծ թիւով պետական բարձրաստիճան անձնաւորութիւններ, որոնց կարգին կարելի է յիշել մարաջախտ Բաղրամեանի, ճատրակի աշխարհի ախոյեան Տիգրան Պետրոսեանի եւ մեծահամբաւ երգահան Արամ Խաչատուրեանի անունները: Վերջինս իր յօրինումներէն կը նուիրէ Ռոզի Արմէնին եւ հիացմունքով կ՚արտայայտուի.
-Աղջի՛կս, դու վերածնեցիր իմ երգերը»:
Ռոզի Արմէնի հայերէն երգացանկին մէջ կարելի է գտնել մեծ թիւով Արամ Խաչատուրեանի յօրինումներէն, որոնցմէ կարելի է յիշել «Գարուն Երեւան», «Թամբը ձեռին», նաեւ ֆրանսերէնով երգուած՝ «Լա ռոզ նուար» (Սեւ վարդը):
1971-ին Սպանիոյ մէջ կայացած փառատօնի մը ընթացքին, Ռոզի կը ներկայացնէ Ֆրանսան, իսկ այդ ժամանակ տակաւին ոչ հանրածանօթ, սպանացի երգիչ Խուլիօ Իկլեզիաս՝ Սպանիան: Դիպուածով երկուքն ալ կը մասնակցին նոյն երգով Gwendolyne:
Հետագային այդ երգը միասին կ՚արձանագրեն ու կը վերածեն ձայնապնակի:
1963-ին շրջապտոյտ կ՚ունենայ դէպի Միջին Արեւելք եւ Պոլսոյ մէջ կը հանդիպի հայազգի նշանաւոր գրող Ուիլիըմ Սարոյեանին:
1967-ին, ելոյթ կ՚ունենայ Փարիզի ամենայայտնի հանդիսասրահ «Օլիմփիա»ի մէջ, ուր այնքան ալ դիւրին չէր մուտք գործելը:
Ֆրանսերէն երգերու կողքին, «Օլիմփիա»ի բեմէն առաջին անգամ ըլլալով կը հնչէ նաեւ հայ երգը: Այդ երեկոյ ներկաները կը ծանօթանան հայութեան, կը տեղեկանան Արամ Խաչատուրեանի հայ ինքնութեան:
Ունեցած է բազմաթիւ շրջապտոյտներ Գանատայի, Նիւ Եորքի եւ Լոս Անճելըսի մէջ:
1972-ին կը ձայնագրէ տասներկու երգերէ բաղկացած հայերէն առաջին ալպոմը, զոր կ՚անուանէ՝ «Երեւան»:
1982-ին կը կորսնցէ իր ամուսինը, որ շատ ծանր կ՚ազդէ իր վրայ եւ շրջան մը հեռու կը մնայ բեմերէն, սակայն Հայաստան այցով, Ցեղասպանութեան նուիրուած ձեռնարկները եւ հայերու վերաբերմունքը, իրեն նոր ուժ եւ կորով կը ներշնչեն:
2015-ի Ապրիլ 24-ին Ֆրանսայի Քանն քաղաքին մէջ կայացած Հայոց ցեղասպանութեան հարիւրամեակի հանդիսութեան ընթացքին Հայաստանի Նախագահ Սերժ Սարգսեան պատուոյ շքանշանով կը պարգեւատրէ Ռոզի Արմէնը:
***
Դժբախտաբար տարին չեմ յիշեր:
Ռոզի Արմէն երկու շաբթուան համար Լիբանան հրաւիրուած էր Թորոս Սիրանոսեանին կողմէ՝ ելոյթներ ունենալու «Էփի քլապ»ի մէջ, իսկ «Մնաք բարով»ի երգահանդէսով մը՝ «Գոլէժ տը լա սալ»ի հանդիսասրահին մէջ:
Կու գար Իրանէն, ուր հրաւիրուած էր Իրանի Շահի թագադրութեան առիթով:
Լման կազմով չէր եկած: Երկու լիբանանցի երաժիշտներ մաս կազմեցին իր նուագախումբին: Այդ տարիներուն Լիբանան կը գտնուէին մեծ թիւով օտար արհեստավարժ երաժիշտներ, սակայն Ռոզի Արմէնի նուագախումբին մաս կազմելու պատիւն ու բախտը ինծի վիճակուեցաւ:
Տակաւին դպրոցական աշակերտ էի:
Առաջին անգամն էր, որ արհեստավարժ նուագախումբի մը մաս կը կազմէի:
Առաջին անգամն էր, որ միջազգային համբաւի տիրացած երգչուհիի մը կ՚ընկերակցէի, նաեւ առաջին անգամն էր, որ Արամ Խաչատուրեանի գործերէն քանի մը հատը կը նուագէի:
Ծայրէ ծայր լեցուն սրահի մը առջեւ Ռոզի Արմէն Երեւանի գովքը կ՚երգէր թուականի մը, երբ մեր Երեւանը տակաւին խորհրդային լուծի տակ էր, սակայն ի՛նչ պայմաններու տակ ալ գտնուի, միշտ եղած է ու կը մնայ մեր աննման, մեր սիրելի Երեւանը:
«Իմ ջահել սրտիս վառ ու անմար լոյսն ես, Երեւան,
Իմ Հայաստանի զարդն ես, Երեւան»:
Յայտագրին մէջ, բաւական մեծ թիւ կը հաշուէին հայերէն երգերը: Քանի մը ֆրանսերէն երգերէ ետք հայերէն երգով մը կը թնդացնէր սրահը:
Ռոզի Արմէնին հայրենասիրութիւնը ակներեւ է իր հայերէն երգերուն մէջ:
«Մի փոքրիկ հող առուի ափին
Թագաւորի թախտ է ինծի,
Մի կտոր հաց թոնրի շրթին,
Իշխանական ճաշ է ինծի»
Հաճելի խօսակից էր: Դադարին ուրախ էր հայ խօսակից մը գտնելուն: Քուլիսներու ետին բաւական խօսեցանք: Աւելի ինքն էր խօսողը:
Վստահաբար հայկական դպրոց չէ յաճախած եւ հայերէն սորված է իր ծնողքէն, որոնք փոքր տարիքին տեղահանուած ու հաստատուած են Փարիզ, այդ պատճառով Ռոզի Արմէնի երգելու կամ խօսելու ժամանակ հայերէն լեզուի փոքր «սխալները», ներելի ըլլալու կողքին, նոյնիսկ հաճելի է լսել:
Բաւական սահուն կը խօսէր մայրենին, սակայն տրուած ըլլալով, որ մայրը թրքահպատակ եղած է, անգիտակցաբար քանի մը թրքերէն բառերու կը հանդիպիմ մօրմէն սորված մայրենիին մէջ:
«Հայրս «խալի» (գորգ) կը ծախէր»:
«Պողազս (կոկորդս) կը ցաւիր կոր, տոքթորը «իլաճ» (դեղ) տուաւ»:
Հարցուց իմ մասիս, եւ երբ ըսի, որ տակաւին դպրոցական աշակերտ եմ.
-Երբ դպրոցդ աւարտես, երաժի՞շտ պիտի ըլլաս:
-Օ՜հ ոչ, երանի: Ծնողքս այնքա՜ն դէմ են:
Ժպտեցաւ եւ քանի մը խօսքով պատմեց, թէ ինչպէս իր ծնողքն ալ նմանապէս դէմ կեցած են, սակայն… Ռոզի Արմէն արդէն իսկ դարձած է նշանաւոր երգչուհի:
Դադարէն ետք էր, երբ Ռոզի Արմէն ներկայ հանդիսատեսներուն ներկայացուց իրեն ընկերակցող երաժիշտները:
Իւրաքանչիւրին մասին քանի մը գովասանական խօսքեր ու հանդիսատեսներու կողմէ՝ ծափահարութիւն:
Ընդհանրացած սովորութիւն է այդ մէկը:
Իմ անունս տուած ժամանակ, «Նուագախումբիս միակ հայը, ազգակիցս», հազիւ արտասանած այդ բառերը, սրահը թնդաց եւ այդ ծափերը, ինձմէ աւելի, ուղղուած էին Ռոզի Արմէնին:
Երբ յայտնի արուեստագիտուհի մը բեմէն կը յայտարարէ իր հայ ինքնութիւնը, սրահի մը մէջ, ուր մեծ է հայ հանդիսատեսներուն թիւը, շատ բնական երեւոյթ է այդ մէկը:
Տարիները անցան: Լիբանան քաղաքացիական պատերազմ տեսաւ, եւ շատ հաւանաբար Ռոզի Արմէնի վերջին այցը եղաւ այդ մէկը:
Քանի մը անգամ այցելեց Լոս Անճելըս, եւ երկու անգամ առիթը ունեցայ ներկայ գտնուելու իր երգահանդէսներուն:
Դժբախտաբար առիթը չունեցայ անձամբ տեսնելու զինք եւ խօսելու հետը: Նոյնիսկ եթէ տեսնուէի, վստահաբար պիտի չյիշէր զիս: Աւելի քան յիսուն տարիներ անցած են այդ թուականէն: Բազմաթիւ երաժիշտներ ընկերակցած են իրեն: Ո՞ր մէկը յիշէ:
Երկու տարբեր թուականներու եւ սրահներու մէջ ներկայ եղայ իր համերգներուն եւ նկատեցի, որ տարիքի յառաջացումը բնաւ չէր ազդած ո՛չ իր ձայնին, ոչ ալ իր բեմական կեցուածքին: Մնացած էր «Յաւիտեան քսանմէկ տարեկան»ը:
Ներկայիս սփիւռքի մէջ այնքան շատ են հայերէն երգողները, սակայն սփիւռքի հայկական երաժշտութեան պատմութեան մէջ Ռոզի Արմէն ունի իր իւրայատուկ տեղը: Պատուո՛յ տեղը:
Այդ տարիներուն, երբ Լիբանանի նման հայկական մեծ գաղութի մը մէջ տակաւին հայերէն երգը չէր տարածուած, երբ հայ երգիչներ օտար լեզուներով կը մեկնաբանէին, Ռոզի Արմէն համեմատաբար Փարիզի շատ աւելի փոքր հայկական գաղութի մէջ, իր երգացանկին մէջ, Ֆրանսերէն երգերու կողքին, ունէր բաւական մեծ թիւով հայերէն երգեր: Հայերէն երգեր կ՚արձանագրէր:
Վերջին երկու տասնամեակներուն իրմէ նոր ֆրանսերէն երգեր չենք լսած: Ամբողջութեամբ նուիրուած է հայ երգարուեստին:
«Ես մի սիրուն տղայ տեսայ,
Ջուր էր խմում աղբիւրից,
Ամաչելով ես մօտեցայ,
Ջուր խնդրեցի նրանից»:
ՊՕՂՈՍ ՇԱՀՄԵԼԻՔԵԱՆ
Լոս Անճելըս, 2017