ՀԱՅ ԵԿԵՂԵՑԱԿԱՆ ԻՐԱՒՈՒՆՔ ԵՒ ԿՏԱԿ ՈՒ ԺԱՌԱՆԳՈՒԹԻՒՆ
Հայ Եկեղեցական Իրաւունքի համաձայն «Կտակ» կը նշանակէ անձի մը իր սեփական հարստութեան վրայ, իր ազատ կամքով եւ մահէն ետք գործադրելի կարգադրութիւններ կատարել։ Ուստի ոեւէ առողջամիտ եւ չափահաս անձ, ո՛չ վանական դասակարգէ, իր սեփական ստացուածքը ուզածին պէս կտակելու ազատ է։ Անձի մը վերջին փափաքը նուիրական է եւ պէ՛տք է անպայման կատարուի, բացի տուեալ օրէնքներու հակառակ, անբարոյական եւ անկարելի փափաքներէ, որոնք ներհակ են ընդհանուր ընկերային եւ անհատական հաւատալիքներու։
Կտակարարը պէ՛տք է իր կտակը կատարէ պաշտօնական անձերու եւ վկաներու ներկայութեան։ Կտակարար մը իրաւունք ունի որեւէ ժամանակ ամբողջովին կամ մասամբ փոխել իր կտակը։
Կտակարար անձին բնական իրաւունքն է փոփոխութիւններու ենթարկել իր գրած կտակը, բաւ է որ մտային որեւէ արգելք մը եւ կամ բռնի կատարուած չըլլայ։ Արդարեւ կտակը վերջնական հաստատութիւն կը ստանայ կտակարար անձին մահով միայն։
Անձի մը մահէն ետք ստացուածքի օրինական փոխանցումը կ՚իրականանայ «ժառանգութեամբ»։
Մահացած անձի մը թողած ամբողջ հարստութիւնը, ստացուածքը, իրաւունքը եւ պարտքը ամբողջութեամբ կը կոչուի ժառանգութիւն։
Ժառանգութեան բաժանման կապակցութեամբ «Դատաստանագիրք»ի Բ մասին մէջ կը գտնուին վեց յօդուածներ. ԿԲ, ԿԳ, ԿԴ, ԿԵ, ՂԶ եւ ՂԷ, որոնք բաւական կնճռոտ եւ խրթին ձեւեր կը ներկայացնեն եւ այժմ մասամբ դադրած է անոնց գործածութիւնը՝ քաղաքական օրէնքներու գործածութեամբ։
Այս ուղղութեամբ, Նորայր Արքեպիսկոպոս Պողարեան կը ներկայացնէ տարբեր ձեւ մը՝ Մխիթար Գօշի տուած ձեւերէն քիչ մը փոխուած։
Ա. Կարգի ժառանգորդներ՝ ուղիղ գծով, ցվերջ
Կին (ամուսին) եւ զաւակներ
թոռներ
ծոռներ
Բ. Կարգի ժառանգորդներ՝ կողմնակի գծով, ցվերջ
Եղբայրներ եւ քոյրեր
Եղբօրորդիներ եւ քեռորդիներ
Եղբօրթոռներ եւ քեռթոռներ
Գ. Կարգի ժառանգորդներ՝ դէպի վեր եւ ապա կողմնակի գծով, ցվերջ
Հայր եւ մայր
Հօր եւ մօր եղբայրներ եւ քոյրեր
Հօր եւ մօր եղբօրորդիներ եւ քեռորդիներ։
Նորայր Արքեպիսկոպոս Պողարեան, ժառանգութեան բաժանման մասին այս կերպը տրամաբանական կը գտնէ, ըստ այսմ.
Ա.- Ժառանգութիւնը նախապատուօրէն եւ բնականաբար կը բաժնուի մեռնողի սերունդին՝ ուղիղ գիծով եւ հաւասարապէս, սկսելով առաջին կարգէն եւ անոր չգոյութեան պարագային անցնելով երկրորդին եւ այսպէս յաջորդաբար, ցվերջ։
Բ.- Եթէ հանգուցեալը ուղղակի սերունդ չունի, այսինքն առաջին կարգի ժառանգորդներ՝ կին (ամուսին) եւ զաւակներ, թոռներ, ծոռներ, իր ամբողջ ժառանգութիւնը կ՚անցնի կողմնակի ժառանգորդներուն, այսինքն եղբայրներուն եւ քոյրերուն, կամ անոնց մեռած ըլլալու պարագային անոնց զաւակներուն, եւայլն, ըստ կարգին։
Գ.- Իսկ եթէ մեռնող անձը եղբայր կամ քոյր ալ չունի, այն ատեն ամբողջ ժառանգութիւնը կը պատկանի իր ծնողքին եթէ ողջ են, կ՚ապրին, կամ անոնց եղբայրներուն եւ քոյրերուն, եւ կամ վերջիններուն զաւակներուն եւայլն, ըստ կարգին։
Այս դրութեամբ նոյն գիծի կամ աստիճանի վրայ գտնուող ժառանգորդները միշտ պիտի ստանան իրարու հաւասար բաժին, առանց նկատի ունենալու մէկուն ամուրի կամ ամուսնացած, անզաւակ եւ կամ բազմազաւակ ըլլալը։
Այն պարագային որ մեռնող անձը բացարձակապէս զուրկ ըլլայ ազգական-ժառանգորդէ, իր ամբողջ ժառանգութիւնը կ՚անցնի իր բնակավայրին հայկական եկեղեցւոյն, իսկ եթէ տեղւոյն մէջ եկեղեցի չկայ, կը մնայ Թեմին Հայրապետական Աթոռին, այսինքն Հայ Եկեղեցւոյ Կաթողիկոսութիւններէն կամ Պատրիարքութիւններէն մէկուն՝ ըստ Հայ Եկեղեցւոյ Օրէնքներուն։ Եւ ինչպէս վերը յիշեցինք, ըստ քաղաքական օրէնքներու, մասամբ դադրած են գործածութենէ այս օրէնքները եւ այժմ ունին պատմական-իրաւական տեղեկութիւններու եւ ծանօթութիւններու արժէք միայն։
«Ժառանգութիւն»ը ընդհանրապէս եւ ամէն դրութեան մէջ հաստատուած է մարդկային արժէքներու գոյապահպանման եւ գոյատեւման սկզբունքին վրայ եւ այս «արժէք»ը որքան նիւթական, նո՛յնքան ալ կ՚ըլլայ հոգեւոր եւ մտաւոր կալուածի նկատմամբ։ Ուստի հոգեւոր եւ մտաւոր արժէքներ ալ կ՚ենթարկուին ժառանգութեան եւ կը փոխանցուին սերունդէ՜ սերունդ։
Այս իմաստով աստուածային արարչագործութիւնն ալ, ծրագրին գործադրութեան կատարման համար «ժառանգութեամբ» կը փոխանցուի սերունդէ՜ սերունդ։ Ուստի, քանի որ Աստուած իմաստութեամբ կը ստեղծէ, ապա ուրեմն արարչագործութիւնը բարի է, բարեկարգ է եւ պէտք է փոխանցուի համայն մարդկութեան՝ բոլոր սերունդներուն։
Ուստի արարչագործութիւնը «արժէք» մըն է եւ պէտք է գոյապահպանուի եւ գոյատեւէ, ինչ որ կարելի է իրագործել «ծրագրին ժառանգութեամբ»ը։
Եւ քանի որ մարդուն իմացականութիւնը մասնակից եւ գործակից է աստուածային իմաստութեան լոյսին, ուրեմն ասիկա պէ՛տք է փոխանցուի մարդուն ձեռքով պահելու, տեւականացնելու եւ իրագործելու համար՝ հասնելու համար իր վարջնական նպատակին, եւ ահաւասիկ այս կը կատարուի եւ կ՚իրականանայ ժառանգութեան շնորհիւ։
Արարչագործութիւնը Աստուծմէ ուզուած է որպէս պարգեւ մարդուն եւ իբր ժառանգութիւն, որ սահմանուած եւ վստահուած է անոր։ Եւ Եկեղեցին, որպէս հաստատութիւն հարկադրուած է պաշտպանել եւ փոխանցել արարչագործութեան այս ժառանգը իր անդամներուն։ Եւ այս ժառանգը կը փոխանցուի որպէս «ճշմարիտ արժանիք» մը՝ ըստ Աստուծոյ ձրի արդարութեան։
Այս ժառանգը կը պահանջէ՝ արդարութիւն եւ հաւատարմութիւն, քանի որ ան շնորհքէն պարգեւուած իրաւո՛ւնք մըն է՝ լի իրաւ իրաւունքը սիրոյ, որ մարդս կ՚ընէ «ժառանգակի՛ց» Քրիստոսի եւ արժանի ընդունելու յաւիտենական կեանքի խոստացուած ժառանգութի՛ւնը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մարտ, 10, 2017, Իսթանպուլ