ԱՆՄԱՀՈՒԹԵԱՆ ԿԵՐԱԿՈՒՐԸ
Մարդկային մարմինը իր գոյութիւնը պահելու եւ տեւականացնելու համար պահանջքը կը զգայ սնունդի եւ այս պատճառով, բնականաբար, երկրաւոր-նիւթական սնունդ կը փնտռէ երկրի վրայ, քանի որ մարմինը երկրային է եւ անշո՛ւշտ որ երկրային սնունդով պիտի սնանի։
Բայց մարդ քանի որ միայն մարմին չէ, նաեւ հոգի եւ մի՛տք, ուրեմն հոգին ալ իրեն յատուկ կերակուրով պէտք է սնուցանել եւ միտքն ալ նոյնպէս, մտաւոր պաշարով պէտք է ապահովել։ Այս յատուկ կերակուրն է՝ գերագոյն բարին, ճշմարտութիւնը եւ իմաստութիւնը։ Հոգին կը սնուցանի բարութեամբ եւ ճշմարտութեամբ, իսկ միտքը՝ իմաստութեամբ եւ գիտութեամբ։
Հոգիին ամենէն ապահով «կերակուր»ն է՝ Աստուծոյ ճանաչումը եւ Աստուծոյ սէրը։ Եւ մարդուս միտքը եւ սիրտը ճի՛շդ ասոր համար ստեղծուած է արդէն։
Եւ մարդուս եւ ամբողջ տիեզերքին Արարչին հանդէպ ծանօթութիւնը եւ սէրը՝ մարդս անմահութեան, այսինքն հրաշափառ յաւիտենական կեանքի հասցնող «կերակուր»ն է, որ անհրաժե՛շտ է մարդուս համար, որքան ատեն որ մա՛րդ է եւ մարդ կ՚ապրի։
Իւրաքանչիւր անհատի կարողութեան համաձայն, ահաւասիկ, ա՛յս է կարեւոր զբաղումը մարդ էակին հոգիին եւ սրտին, թէ՛ այս ժամանակաւոր-մահկանացու երկրային կեանքին մէջ եւ թէ՛ գերազանցէն անդին՝ երկնային յաւիտենական կեանքի ընթացքին։
Երկրաւոր կեանքին՝ մարդուս ժամանակաւոր շրջանին մէջ ամէն ինչ սահմանաւոր է եւ չափաւոր։ Հոս, այս աշխարհի վրայ, մարդուս շնորհուած ժամանակամիջոց մըն է միայն կեանքը, ուրեմն պէտք է ա՛յնպէս օգտագործել այդ ժամանակաշրջանը՝ որ երբ Աստուծոյ ներկայութեան ելլէ մարդ, արժանանայ այդ պահուն զանազան արժանիքներովը՝ վարձատրուի անանց եւ յաւիտենական, անվերջ երջանկութեամբ։
Աշխարհային կեանքի ընդհանրապէս խաւարի տիրապետութենէն վերջ, երբ լոյսի իշխանութեան հասնի մարդ, անդին՝ Աստուած, մարդուն գերագոյն Բարիքը եւ Սէրը, պիտի ճանչնայ եւ պիտի տեսնէ ի՛նչպէս որ է Ան։ Աստուած տեսնել, Աստուծոյ ներկայութեան արժանանալ, Անոր ներկայութիւնը վայելել, արդարեւ մարդուն վարջնական նպատակն է, որուն միջոցով ան պիտի հասնի երանութեան։
Աստուած չճանչնալ՝ մարդուս դժբախտութեան սկիզբն է՝ այն ի՛նչ որ բոլորովին կորսնցնել կը նշանակէ յաւիտենական կեանքի յոյսը։ Անմահութեան պէտք է պատրաստուիլ այս աշխարհային երկրային կեանքին մէջ՝ սնուցանելով հոգին հոգեւոր սնունդներով, երկնային «կերակուր»ներով։
Ուստի Աստուծոյ հանդէպ սէրը մարդուս համար քաղցր անհրաժեշտութիւն մըն է։
Մարդուս երկրային կեանքի ընթացքին՝ մարդկային մարմնական աչքը չի կրնար տեսնել զԱստուած, ծածկուած կը մնայ Ան եւ ուրեմն Անոր մասին այնքան տեղեկութիւն կրնայ ունենալ մարդ, ո՛րքան հաւատքը եւ զգայարանները կը յայտնեն, կը սորվեցնեն իրեն։
Թէպէտ Աստուած անտեսանելի է աչքին, բայց, կը փնտռէ զԱյն մարդ, կը սիրէ, քանի որ միշտ ներկա՛յ է Ան եւ պատրա՛ստ։ Մարդ, աշխարհի վրայ, երբ միայն մարմնաւոր աչքով կրնայ դիտել միայն, յուսալով կրնայ ստանալ զԱստուած։ Յոյսը՝ հոգեւոր աչք կ՚ըլլայ մարդուն համար։ Եւ յոյսը կ՚ամբողջացնէ հաւատքը, կը զօրացնէ զայն։ Հաւատքի փառաւոր լոյսը մի՛շտ մարդուն մէջ կենդանի պահել, վառ պահել, այս «աստուածային կրակ»ը մի՛շտ իր մէջ սնուցանել, այս՝ մարդուն գերազանց զբաղումը պիտի ըլլայ հոս, երկրի վրայ, թէեւ դժուարին եւ ծանր զբաղում, որ սակայն իրեն, իր կեանքին վերջ անմահութեան պսակը կ՚ապահովէ։
Նուազ ճանչցուած գեղեցկութիւն մը, միայն տկար կերպով կ՚ազդէ մարդուս վրայ, իսկ բոլորովին անծանօթ գեղեցկութիւն մը բնաւ չի տպաւորեր։
Բնակա՛ն է ասիկա։
Ո՛րչափ միտքը իր սիրած առարկային արժէքը լաւ կշռէ, ա՛յնքան աւելի սիրով կը լեցուի անոր սիրտը։ Մարդ իր ամբողջ զօրութեամբ՝ զԱստուած, Գերագոյն Գեղեցկութիւնը, սիրելու համար ստեղծուած է, իր սկզբնական կոչո՛ւմն է ասիկա. ուրեմն մարդուն կը վիճակի կարելին ընել, ջանայ փորձել կարելին եւ հասկնալ, լաւ ըմբռնել Աստուծոյ անսահման արժէքը՝ որ անիմանալի է եւ անհասանելի՛։
Այս ձեւով, Աստուծոյ սէրը՝ ո՛չ միայն կը գրաւէ մարդուն սիրտը, այլ նաեւ՝ իր սիրտը եւ երկուքն ալ կ՚երջանկանան Անոր ծառայելով։
Մարդ, միայն ա՛յն ժամանակ ճշմարտապէս կ՚ապրի, երբ իր մտքով երկնքի անհո՜ւն վայրերը կը բնակի եւ «բարձրագոյն լոյս»ին կը ձգտի, որ իրեն իբր առաջնորդ եւ ուղեցոյց տրուած է եւ յարաճուն սիրով՝ հաւատքի լոյսին հետքերուն կը հետեւի։
Զգայարանները եւ արտաքին իրերը, իրողութիւնները պէտք չէ՛ մարդս ցրուեն, այլ մանաւանդ զինք աստուածութեան անտեսանելի՜ մեծութեան խորերը տանին։ Ուստի մարդ, պէտք է հաւատքով ապրի, հաւատքին զօրութեամբ զօրանայ։ Երկինքի անհո՜ւնութիւնը, որ մարդս այնքան կը զարմացնէ, կը հրապուրէ, տեսանելի կերպով իր առջեւ կը դնէ Աստուծոյ անչափելի եւ անիմանալի զօրութիւնը՝ որ հաւատքը՝ անտեսանելի ձեւով կը յայտնէ եւ կը ծանուցանէ իրեն։ Այս իմաստով հաւատքը՝ հոգեւոր աչքն է մարդուն։
Օրուան ու գիշերուան մշտատեւ շրջանը, տարւոյն եղանակները՝ որոնք անտեսանելի Գերագոյն Էակին, Բարձրեալին ակնարկով միշտ կը փոխուին, մարդուս աչքերուն՝ իրենց տեսանելի արդիւնքով, կը պատկերացնեն այս վսեմ ու անիմանալի իմաստութիւնը, որ հաւատքը կը սորվեցնէ իրեն, որ տակաւին քօղարկուած է սակայն իր աչքերուն։ Ան ծածկուած կը մնայ մարմնական աչքերէն։
Արդարեւ երկինքը շողացող անհամար աստղերը, արեւը՝ որուն գալուստը վարդագոյն արշալոյսը կը ծանուցանէ, կը յայտնէ եւ վերջապէս զուարթադէմ ցերեկը՝ արեւշող երկնքի հորիզոնին վրայ կ՚իշխէ եւ այս բոլորը կը պատմեն Աստուծոյ փառքը։
Գոհարեղէնները, ոսկին, ադամանդները շատ տկար, եւ սակայն, յայտնաբերող նշաններ են յաւետանական գեղեցկութեան, ճշմարտութեան եւ բարութեան՝ որոնց մասին հաւատքը կը վկայէ, որ սակայն միշտ անթափանցելի խաւարի մէջ ծածկուած կը մնայ։ Խորհուրդը միշտ կը մնայ անիմանալի եւ անըմբռնելի եւ կը յայտնուի ա՛յնքան՝ որքան կ՚ուզէ յայտնել Աստուած մարդուն՝ իմացականութեան եւ բանականութեան միջոցով։
Գաղափարը, միտքը, հոգին կարող են ա՜յնքան մեծ բաներ դիտել եւ ա՛յնպէս վեր բարձրանալ։ Աչքերը, որոնց միջոցով այսքան զարմանալի արարածներու կը ծանօթանայ մարդ, կեանքը, առողջութիւնը, օդը, որ կը շնչէ մարդ, ջուրը, որ իրեն համար ժայռերու երակներէն կը հոսի, երկիրը, որ մեզ հարուստ գանձերով կը սնուցանէ, բոլորը ակներեւ պարգեւներն են անսահմա՜ն եւ անիմանալի՜ բարութեան, որուն, մարդկային հաւատքին համաձայն, սիրտը նուիրելու է, զԻնք, օր մը, դէմ յանդիման, երես առ երես տեսնելէ առաջ։ Եւ մարդ ստեղծուած է այդ երանելի՜ պահը ապրելու, այդ վայելքին արժանանալու համար։
Երկրի վաղանցիկ, ժամանակաւոր առարկաներն անգամ, որ կը տեսնուին մարդուն շուրջը՝ այնպիսի ճշդապահ եւ անսայթաք կանոնաւորութեամբ տեւապէս կը շարժին, կը գործեն, որ իր միտքն ու սիրտը՝ մեծագոյն Արարչին կը ներկայացնեն առաջնորդելով զանոնք իրենց հրաշալի՜ լոյսով…։
- Մեծ մասամբ օգտուեցանք եւ ներշնչեցանք՝ Սուրբ Օգոստինոս Աւրելիոսի (354-430) «Գիշերային Խորհրդածութիւններ»էն՝ Հ. Միքայէլ Վրդ. Ագեանի թարգմանութեամբ։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Ապրիլ 13, 2017, Իսթանպուլ