«ՄԵՆՔ ՊԷՏՔ Է ՁԳՏԻՆՔ ԼԻԲԱՆԱՆԸ ՎԵՐԱԾԵԼ ԵՐԿԽՕՍՈՒԹԵԱՆ ԿԵԴՐՈՆԻ»
Միշէլ Փիէռ Փարաւոն: Լիբանանի Պետական ծրագրաւման նախարարը, որ 1996 թուականէն սկսեալ Լիբանանի խորհրդարանի անդամ է: Առաջին անգամ 2000 թուականին Լիբանանի նահատակ վարչապետ Ռաֆիք Հարիրիի կազմած կառավարութեան անդամ կը դառնայ: Փարաւոն, որ կը սերի պէյրութեան անուանի ընտանիքէ մը մասնագիտութեամբ տնտեսագէտ է եւ իր ուսումը կատարելագործած է Փարիզի մէջ:
Լիբանանի քաղաքական կեանքին մէջ իր ուրոյն դիրքը ունեցող այս գործիչը սերտ յարաբերութիւններ մշակած է լիբանանահայ քաղաքական բոլոր կողմերուն, ինչպէս նաեւ հայկական երեք յարանուանութիւններուն հետ:
Փարաւոնի ընտանիքը, որ կը համարուի մայրաքաղաք Պէյրութի ամենէն ազնուական ընտանիքներէն մին, որ օժանդակութեան ձեռք մեկնած է 1915-ի հետեւանքով, որպէս գաղթական Լիբանան հասած հայերուն: Հայութեան հետ վաղ 1930-ականներուն սկիզբ առած յարաբերութիւնները տարիներու ընթացքին ամրացած են եւ տարբեր առիթներով այդ ընտանիքի երեւելի դէմքեր իրենց հիացմունքը արտայայտած են հայութեան նկատմամբ:
Նախարար Փարաւոն այս առումով ալ եղած է շարունակողը իր նախնիներուն: Իր շրջանակին եւ տարբեր գործարարական միջավայրերու մէջ ունենալով հայ բարեկամներ, ան միշտ սատար կանգնած է հայութեան հիմնախնդիրներուն:
Մշակութային, ընկերային քաղաքական եւ մարզական տարբեր ոլորտներու մէջ նախարարը փորձած է զօրավիգ կանգնիլ եւ տարբեր մակարդակներու վրայ համագործակցութեան լաւագոյն առիթներ ստեղծել մայրաքաղաք Պէյրութի մէջ իր կարեւոր կշիռը ունեցող լիբանանահայութեան հետ:
Քաղաքական ընկալումներով չափաւոր, բայց լիբանանեան հայրենիքի գերիշխանութեան եւ անկախութեան գաղափարներուն դիմաց անզիջող Փարաւոն, յաջողած է իր քաղաքական կեանքի սկիզբէն ի վեր դառնալ չափաւորական քրիստոնեաներու դատի «արդարութեան ձայն»ը:
Ամենէն դժուարին պահերուն ան յաջողած է ստեղծել այնպիսի միջավայր մը, ուր քրիստոնեայ հատուածները իրենք զիրենք զգացած են ապահով եւ իրաւունքի տէր համայնքներու զաւակներ:
Նախարար Փարաւոն նաեւ չէ մոռցած մօտէն սատարել հայութեան հիմնախնդիրներուն: Ան տարբեր առիթներով իր նեցուկը արտայայտած է հայութեան արդար դատին եւ ամենաբարձր ամպիոններու առջեւ պաշտպանը եղած՝ հայկական համայնքի արդար իրաւունքներուն: Ան սերտ կապեր հաստատած է Մեծի Տանն Կիլիկիոյ Տ.Տ. Արամ Ա. Կաթողիկոսին եւ Հայ Կաթողիկէ Պատրիարքարանին հետ ու տարբեր առիթներով յաջողած է համագործակցութեան եզրեր գտնել հայկական սփիւռքի կրօնական գլխաւոր կեդրոններու հոգեւոր առաջնորդներուն հետ:
2015 թուականին եւ յարգելու համար յիշատակը հայոց ցեղասպանութեան սրբադասուած նահատակներուն՝ նախարար Փարաւոնի հովանաւորութեամբ եւ ներկայութեամբ Պէյրութի Ժըմայզէ կեդրոնական շրջանի հրապարակին վրայ բացումը կատարուեցաւ լիբանանահայ արուեստագէտ Ռաֆֆի Ետալեանի կերտած եւ «Երախտագիտութիւն» անունը կրող բարձրադիր յուշակոթողին:
Հայութեան եւ Հայաստանի բարեկամութիւնը շահած նախարարը վերջերս պաշտօնական այցով կը գտնուէր Երեւան, այն բարձր ոգիով, որ պէյրութեան ամենէն անուանի ընտանիքներէն մէկուն բոյնին մէջ հայութեան եւ Հայաստանի հանդէպ թեւեր առած սէրը պիտի շարունակուի եւ պարուրէ Լիբանան-Հայաստան ազնիւ ակունքներէ բխող պատմական սերտ կապերը:
-Որո՞նք են Հայաստան այցի Ձեր նպատակները, եւ ինչպէ՞ս կը գնահատէք զանոնք:
-Ես մէկէ աւելի անգամ խոստացած եմ այցելել Հայաստան, մանաւանդ երբ 2009, 2010, 2014 եւ 2016 թուականներուն հրաւէրներ ստացայ, սակայն, ինչպէս գիտէք, Լիբանանի ներքին կացութիւնն ու անոր հետեւանքով ստեղծուած խնդիրները արգելք կը հանդիսանային զայն իրականացնելու:
Վերջին հրաւէրը ստացայ 2016 թուականի Օգոստոս-Սեպտեմբեր ամիսներուն եւ որոշեցի մեծ սիրով ընդառաջել։ Մէկ կողմէ նկատի ունենալով, որ թէ՛ Լիբանանի եւ թէ Հայաստանի ներքին անվտանգութիւնը կայուն վիճակի մէջ է, բան մը, որ առիթ կու տայ աւելի ընդարձակ հորիզոններու ձգտիլ։ Իսկ միւս կողմէ հաշուի առնելով, որ ներկայ զարգացումներն ու գոյութիւն ունեցող առիթները անհրաժեշտութիւն կը ստեղծեն նոր բարեկամներ ձեռք բերել, ծրագիրներ կեանքի կոչելու նպատակով: Բացի նշուածէն, ինծի համար մեծ կարեւորութիւն ունէր նաեւ հայ ժողովուրդին հետ մեր մշակութային, մարդկային ու պատմական սերտ կապերը:
Մեր կարծիքով, առեւտուրի սեփական ոլորտը Հայաստանի մէջ բաւական մեծ զարգացում արձանագրած է, որուն շնորհիւ երկիրը հնարաւորութիւն ունի մէկէ աւելի նոր ծրագիրներ մշակելու:
Ինչ կը վերաբերի զբօսաշրջութեան ոլորտին, անցեալին Լիբանանի մէջ զբօսաշրջութեան նախարարի պաշտօնը զբաղեցուցած ըլլալով, այսօր ներկայ նախարարին կողքին եմ (ներկայիս Լիբանանի զբօսաշրջութեան նախարարն է կառավարութեան մէջ ՀՅԴ-ի ներկայացուցիչ Աւետիս Կիտանեան), Հայաստանի վերաբերեալ անհրաժեշտ փորձս ու գիտելիքս փոխանցելու համար անոր: Սոյն այցելութեանս նպատակներէն է նաեւ երկրի նախագահին, վարչապետին, տնտեսութեան, արտաքին գործոց եւ զբօսաշրջութեան նախարարներուն փոխանցել մէկէ աւելի գաղափարներ՝ տարբեր բնագաւառներու վերաբերեալ:
-Պարոն նախարար, բոլորիս ծանօթ է, որ Փարաւոն ընտանիքը լիբանանահայ ժողովուրդին հետ սերտ կապետ ունի: Կը խնդրենք, ներկայացուցէք այս յարաբերութիւններու հիմքն ու արմատները:
-Նախ ըսեմ, որ մեծ եղեռնէն ետք տեղահանուած հայ ժողովուրդի այն հատուածը, որ Լիբանան ժամանեց, հաս-տատուեցաւ Պեքայի եւ Պէյրութի մէջ, եւ այդ երկու շրջաններէն ներս թէ՛ քաղաքական, թէ՛ հասարակական գետնի վրայ Փարաւոն ընտանիքը մեծ ներկայութիւն ունէր: Այս ներկայութիւնը մէկէ աւելի ոլորտի մէջ համագործակցութեան վերածուեցաւ նախ Պեքայի մէջ՝ 1920-ականներէն մինչեւ 1950-ականները, այնուհետեւ նաեւ Պէյրութի մէջ:
Այսօր այդ յարաբերութիւնները մեծ զարգացում ապրած են, ձեռք բերելով երկխօսութեան, քննարկումներու, փոխգործակցութեան, ինչպէս նաեւ փոխադարձ վստահութեան բնոյթ: Սոյն յարաբերութիւնները իրենց դրական ազդեցութիւնը ունեցած են բազմաթիւ հանգրուաններու մէջ: Անկախ Փարաւոններու հետ ունեցած յարաբերութիւններէն, հայկական գաղութը, ո՛ւր որ ալ գտնուի, աչքի կը զարնէ իր վստահելիութեամբ, աշխատունակութեամբ, որոշ խնդիրներու շուրջ ճկունութիւն ցուցաբերելով, իսկ այլ սկզբունքներու վերաբերեալ անխախտ կեցուածք դրսեւորելով:
Ոչ բոլոր ժողովուրդներն են, որ ցաւ ու արհաւիրք տեսած են, եւ մենք՝ լիբանանցիներս, որպէս բազմաթիւ հակամարտութիւններու ականատես եղած ժողովուրդ, առաւել ճիշդ կերպով կ՚ընկալենք հայերու ապրածն ու կրած տառապանքները:
-Որպէս քրիստոնեայ արեւելքցի, կը կարծէ՞ք, որ քրիստոնէական գոյութիւնը այսօր վտանգուած է Լիբանանի մէջ:
-Այսօր մենք Լիբանանի մէջ անձի անվտանգութեան սպառնացող անմիջական վտանգի առջեւ կանգնած չենք, ինչպիսին է վիճակը Սուրիոյ եւ Իրաքի մէջ: Լիբանանի մէջ քրիստոնեաները հանդէս կու գան որպէս ուրոյն ուժ եւ ներկայութիւն, ունին ապահովական բաւարար երաշխիք: Լիբանանի մէջ քրիստոնէական գոյութեան սպառնացող ընդհանուր վտանգներ կան, ինչպիսին էր 40-ամեայ քաղաքացիական պատերազմը, որ հարուած հասցուց երկրի տնտեսութեան ու նպաստեց արտագաղթի ալիքի բարձրացման: Առկայ է նաեւ ուսումնառութեան նպատակով քրիստոնեաներու արտագաղթի խնդիրը: Ոչ միայն քրիստոնեաներու, այլ առհասարակ լիբանանցիներու արտագաղթին մեծապէս նպաստեց նաեւ Լիբանան մեծ թիւով սուրիացի փախստականներու հոսքը, որ մինչեւ օրս սպառնալիք է երկրին ապագայ անորոշ վիճակին համար:
Անշուշտ պատմութեան մէջ քրիստոնեայ տարրը մեծապէս նպաստած է Լիբանանի ինքնիշխանութեան հաստատման հարցին, եւ այսօր մենք պէտք է այնքան զգոյշ վարուինք, որպէսզի քրիստոնեաները թէ՛ քաղաքական ասպարէզին մէջ եւ թէ հասարակական կեանքին չկորսնցնեն իրենց իրաւունքները:
Միաժամանակ կ՚ուզեմ շեշտել, որ Լիբանան ինքնին փոքրամասնութիւններու երկիր է, որ կ՚առանձնանայ անոնց միջեւ հաւասարակշռութիւն պահպանելու իւրայատկութեամբ: Հետեւաբար, որեւէ քաղաքական կուսակցութեան մեծամասնութիւն դառնալու փորձը կրնայ երկրի ինքնիշխանութիւնը վտանգի ենթարկել:
Անցեալին օտար երկիրներու մօտ Լիբանանի քաղաքական ու դաւանական բազմազանութիւնը ծաղրի առարկայ էր, մինչդեռ այսօր, բազմաթիւ այլ պետութիւններ, Լիբանանի նմանութեամբ, կը փորձեն իրենց երկրի իշխանական աթոռները տարբեր հոսանքներու միջեւ բաժնել:
Մենք պէտք է ձգտինք Լիբանանը վերածել երկխօսութեան կեդրոնի, նկատի ունենալով, որ ան մեծ փորձ ու հարուստ մշակոյթ ունեցող կրօնական հանդուրժողականութեան, հաւասարութեան, համակեցութեան երկիր է, որ կ՚ողջունէ երկխօսութեան գաղափարը:
Նշեմ, որ 2009 թուականին, երբ Հայաստան-Թուրքիա արձանագրութիւններու ծրագիր կը մշակուէր, այդ հարցին շուրջ երկխօսութիւններ տեղի ունեցան նաեւ Լիբանանի մէջ։ Բան մը, որ ցոյց կու տայ, թէ Լիբանան մէկէ աւելի պատճառներ ունի երկխօսութիւններու դաշտ հանդիսանալու համար:
-Զօրավար Միշէլ Աունի նախագահ ընտրուելէն ետք Լիբանանի մէջ այսօր քաղաքական «քրիստոնեայ երկեակ» մը ստեղծուեցաւ: Դուք ինչպէ՞ս կը գնահատէք այս նոր զարգացումը:
-Որպէս պետական պաշտօնեայ, կրնամ յայտնել, որ ես քաղաքականութիւն մուտք գործեցի այն պահուն, երբ Թաէֆի պայմանագրի ստորագրման հետեւանքով քրիստոնէական կուսակցութիւններու հակամարտութիւն ստեղծուած էր, եւ մեր մուտքը քաղաքական ասպարէզ պայմանաւորուած էր քրիստոնէական տարրի ներկայութիւնը ամրապնդելու միտումով: Այդ օրերուն մեծագոյն վիշտը քրիստոնեաներու միջեւ տեղի ունեցած պառակտումն էր, որուն հետեւանքով Լիբանան այնքան մեծ վնաս կրեց, որուն չափը գնահատել անգամ հնարաւոր չէ: Այդ վիճակէն դուրս գալը անհրաժեշտութիւն էր թէ՛ քաղաքական եւ թէ քրիստոնէական գետնի վրայ:
Այդ ուղղութեամբ ձեռնարկուելիք աշխատանքներու առումով կ՚ըսեմ, որ այսօր անհրաժեշտութիւն կայ համաքրիստոնէական քաղաքական երկխօսութիւն իրականացնելու, նաեւ այնպիսի համաձայնութիւն հաստատելու, որ կրնայ հանդէս գալ որպէս քրիստոնէական քաղաքական ներկայութիւն, եւ ոչ սոսկ քրիստոնէական ներկայութիւն: Այս էր այն մեքենականութիւնը, որուն շնորհիւ զօրավար Աուն հասաւ իշխանութեան:
Ոմանք կը համարեն, որ քաղաքական գետնի վրայ այսօր տեղի ունեցած քրիստոնէական համաձայնութիւնը շահեր պաշտպանելու նպատակ կը հետապնդէ, ուրիշներ կը կարծեն, որ այս մէկը իշխանութիւն ձեռք բերելու միջոց է: Ըստ իս, ես կատարուածը դրական կը գնահատեմ, որովհետեւ անձամբ ականատեսն եղած եմ քրիստոնէական պառակտման դաժանագոյն օրերուն, ինչպէս նաեւ վերջին կառավարութեան շրջանին քրիստոնեայ նախագահի աթոռին երկար ժամանակ թափուր մնալուն, բան մը, որ շատ բացասական կը համարեմ քրիստոնեայ տարրին համար: Այսօրուան տեղի ունեցածը ապացոյցն է այն բանին, որ կայ անցեալի սխալները ուղղելու միտում, ինչ որ կրնայ որոշ ուժերու համար շահերու բախում յառաջացնել:
-Խորհրդարանական ընտրութիւններու նախաշեմին, ի՞նչ խօսք կ՚ուղղէք Լիբանանի հայկական համայնքի ներկայացուցիչներուն, եւ ինչպէ՞ս կը գնահատէք Ձեր յարաբերութիւնները հայկական երեք կուսակցութիւններուն հետ:
-Մենք մշտական կապի ու երկխօսութեան մէջ ենք հայկական համայնքին հետ: Թէեւ երբեմն տարաձայնութիւներ կան մեր միջեւ, սակայն անհամաձայնութիւն չկայ: Հայկական կուսակցութիւնները որոշ շրջաններու մէջ մեծ պատասխանատուութիւն կը կրեն, ու այդ առումով իշխանութեան կազմին մէջ իրենց ուրոյն տեղը ունին: Մենք միշտ վստահութիւն ունինք անոնց կայացուցած որոշումներուն նկատմամբ, որպէս անկախ որոշումներ, որոնք կը ծառայեն հանրային շահերուն, միաժամանակ հաւատարիմ մնալով հայկական տարրի լիբանանեան քաղաքական ասպարէզին մէջ ունեցած պատմական դերակատարութեան:
1968 եւ 2009 թուականներուն թէեւ երկրին մէջ համաքրիստոնէական անհամերաշխութիւն կար, սակայն ոչ մէկ անգամ ընտրութիւններէն առաջ թէ ետք երկխօսութեան դուռը փակած ենք որեւէ կուսակցութեան առջեւ։ Իսկ այսօր հայկական երեք կուսակցութիւններուն հետ մեր յարաբերութիւնները իրենց լաւագոյն վիճակին մէջ են, ոչ միայն խորհրդարանական ընտրութիւններու հողին վրայ, այլեւ ամենատարբեր բնագաւառներու մէջ:
-Որպէս քրիստոնեայ արեւելքցի, կը կարծէ՞ք, որ քրիստոնէական գոյութիւնը այսօր վտանգուած է Լիբանանի մէջ:
-Այսօր մենք Լիբանանի մէջ անձի անվտանգութեան սպառնացող անմիջական վտանգի առջեւ կանգնած չենք, ինչպիսին է վիճակը Սուրիոյ եւ Իրաքի մէջ: Լիբանանի մէջ քրիստոնեաները հանդէս կու գան որպէս ուրոյն ուժ եւ ներկայութիւն, ունին ապահովական բաւարար երաշխիք: Լիբանանի մէջ քրիստոնէական գոյութեան սպառնացող ընդհանուր վտանգներ կան, ինչպիսին էր 40-ամեայ քաղաքացիական պատերազմը, որ հարուած հասցուց երկրի տնտեսութեան ու նպաստեց արտագաղթի ալիքի բարձրացման: Առկայ է նաեւ ուսումնառութեան նպատակով քրիստոնեաներու արտագաղթի խնդիրը: Ոչ միայն քրիստոնեաներու, այլ առհասարակ լիբանանցիներու արտագաղթին մեծապէս նպաստեց նաեւ Լիբանան մեծ թիւով սուրիացի փախստականներու հոսքը, որ մինչեւ օրս սպառնալիք է երկրին ապագայ անորոշ վիճակին համար:
Անշուշտ պատմութեան մէջ քրիստոնեայ տարրը մեծապէս նպաստած է Լիբանանի ինքնիշխանութեան հաստատման հարցին, եւ այսօր մենք պէտք է այնքան զգոյշ վարուինք, որպէսզի քրիստոնեաները թէ՛ քաղաքական ասպարէզին մէջ եւ թէ հասարակական կեանքին չկորսնցնեն իրենց իրաւունքները:
Միաժամանակ կ՚ուզեմ շեշտել, որ Լիբանան ինքնին փոքրամասնութիւններու երկիր է, որ կ՚առանձնանայ անոնց միջեւ հաւասարակշռութիւն պահպանելու իւրայատկութեամբ: Հետեւաբար, որեւէ քաղաքական կուսակցութեան մեծամասնութիւն դառնալու փորձը կրնայ երկրի ինքնիշխանութիւնը վտանգի ենթարկել:
Անցեալին օտար երկիրներու մօտ Լիբանանի քաղաքական ու դաւանական բազմազանութիւնը ծաղրի առարկայ էր, մինչդեռ այսօր, բազմաթիւ այլ պետութիւններ, Լիբանանի նմանութեամբ, կը փորձեն իրենց երկրի իշխանական աթոռները տարբեր հոսանքներու միջեւ բաժնել:
Մենք պէտք է ձգտինք Լիբանանը վերածել երկխօսութեան կեդրոնի, նկատի ունենալով, որ ան մեծ փորձ ու հարուստ մշակոյթ ունեցող կրօնական հանդուրժողականութեան, հաւասարութեան, համակեցութեան երկիր է, որ կ՚ողջունէ երկխօսութեան գաղափարը:
Նշեմ, որ 2009 թուականին, երբ Հայաստան-Թուրքիա արձանագրութիւններու ծրագիր կը մշակուէր, այդ հարցին շուրջ երկխօսութիւններ տեղի ունեցան նաեւ Լիբանանի մէջ։ Բան մը, որ ցոյց կու տայ, թէ Լիբանան մէկէ աւելի պատճառներ ունի երկխօսութիւններու դաշտ հանդիսանալու համար:
-Զօրավար Միշէլ Աունի նախագահ ընտրուելէն ետք Լիբանանի մէջ այսօր քաղաքական «քրիստոնեայ երկեակ» մը ստեղծուեցաւ: Դուք ինչպէ՞ս կը գնահատէք այս նոր զարգացումը:
-Որպէս պետական պաշտօնեայ, կրնամ յայտնել, որ ես քաղաքականութիւն մուտք գործեցի այն պահուն, երբ Թաէֆի պայմանագրի ստորագրման հետեւանքով քրիստոնէական կուսակցութիւններու հակամարտութիւն ըս-տեղծուած էր, եւ մեր մուտքը քաղաքական ասպարէզ պայմանաւորուած էր քրիստոնէական տարրի ներկայութիւնը ամրապնդելու միտումով: Այդ օրերուն մեծագոյն վիշտը քրիստոնեաներու միջեւ տեղի ունեցած պառակտումն էր, որուն հետեւանքով Լիբանան այնքան մեծ վնաս կրեց, որուն չափը գնահատել անգամ հնարաւոր չէ: Այդ վիճակէն դուրս գալը անհրաժեշտութիւն էր թէ՛ քաղաքական եւ թէ քրիստոնէական գետնի վրայ:
Այդ ուղղութեամբ ձեռնարկուելիք աշխատանքներու առումով կ՚ըսեմ, որ այսօր անհրաժեշտութիւն կայ համաքրիստոնէական քաղաքական երկխօսութիւն իրականացնելու, նաեւ այնպիսի համաձայնութիւն հաստատելու, որ կրնայ հանդէս գալ որպէս քրիստոնէական քաղաքական ներկայութիւն, եւ ոչ սոսկ քրիստոնէական ներկայութիւն: Այս էր այն մեքենականութիւնը, որուն շնորհիւ զօրավար Աուն հասաւ իշխանութեան:
Ոմանք կը համարեն, որ քաղաքական գետնի վրայ այսօր տեղի ունեցած քրիստոնէական համաձայնութիւնը շահեր պաշտպանելու նպատակ կը հետապնդէ, ուրիշներ կը կարծեն, որ այս մէկը իշխանութիւն ձեռք բերելու միջոց է: Ըստ իս, ես կատարուածը դրական կը գնահատեմ, որովհետեւ անձամբ ականատեսն եղած եմ քրիստոնէական պառակտման դաժանագոյն օրերուն, ինչպէս նաեւ վերջին կառավարութեան շրջանին քրիստոնեայ նախագահի աթոռին երկար ժամանակ թափուր մնալուն, բան մը, որ շատ բացասական կը համարեմ քրիստոնեայ տարրին համար: Այսօրուան տեղի ունեցածը ապացոյցն է այն բանին, որ կայ անցեալի սխալները ուղղելու միտում, ինչ որ կրնայ որոշ ուժերու համար շահերու բախում յառաջացնել:
-Խորհրդարանական ընտրութիւններու նախաշեմին, ի՞նչ խօսք կ՚ուղղէք Լիբանանի հայկական համայնքի ներկայացուցիչներուն, եւ ինչպէ՞ս կը գնահատէք Ձեր յարաբերութիւնները հայկական երեք կուսակցութիւններուն հետ:
-Մենք մշտական կապի ու երկխօսութեան մէջ ենք հայկական համայնքին հետ: Թէեւ երբեմն տարաձայնութիւներ կան մեր միջեւ, սակայն անհամաձայնութիւն չկայ: Հայկական կուսակցութիւնները որոշ շըր-ջաններու մէջ մեծ պատասխանատուութիւն կը կրեն, ու այդ առումով իշխանութեան կազմին մէջ իրենց ուրոյն տեղը ունին: Մենք միշտ վստահութիւն ունինք անոնց կայացուցած որոշումներուն նկատմամբ, որպէս անկախ որոշումներ, որոնք կը ծառայեն հանրային շահերուն, միաժամանակ հաւատարիմ մնալով հայկական տարրի լիբանանեան քաղաքական ասպարէզին մէջ ունեցած պատմական դերակատարութեան:
1968 եւ 2009 թուականներուն թէեւ երկրին մէջ համաքրիստոնէական անհամերաշխութիւն կար, սակայն ոչ մէկ անգամ ընտրութիւններէն առաջ թէ ետք երկխօսութեան դուռը փակած ենք որեւէ կուսակցութեան առջեւ։ Իսկ այսօր հայկական երեք կուսակցութիւններուն հետ մեր յարաբերութիւնները իրենց լաւագոյն վիճակին մէջ են, ոչ միայն խորհրդարանական ընտրութիւններու հողին վրայ, այլեւ ամենատարբեր բնագաւառներու մէջ:
ՆԱԽԱՐԱՐ ՓԱՐԱՒՈՆԻ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ԱՍՊԱՐԷԶ ՄՈՒՏՔ ԳՈՐԾԵԼՈՒ ԺԱՄԱՆԱԿԱՀԱՏՈՒԱԾԸ
Լիբանանի քաղաքացաիական պատերազմը կ՚աւարտէր 1990 թուականին: Երկիրը դանդաղ քայլերով դուրս կու գար պատերազմի բովէն եւ ընթացք կ՚առնէր նոր փուլ մը, որ կը յատկանշուէր Լիբանանի մէջ սուրիամէտ ուժերու բացայայտ ազդեցութեամբ: Բաւական ծանր զարգացումով մը երկրի նախագահ ընտրուած Լիբանանի 8-րդ նախագահ Ռենէ Մուաուատ զոհ կ՚երթար ահաբեկչական պայթումի մը: 1989 թուականի ահաբեկչութենէն ետք նախագահական ղեկը կը ստանձնէր Էլիաս Ալ Հրաուին, որ իշխանութեան վրայ կը մնար ինն տարի մինչեւ՝ 1998 թուականը: Հրաուի, որ յայտնի էր Սուրիոյ իշխանութիւններուն մօտիկ ըլլալու հանգամանքով, կը յաջողէր «լեզու գտնել» գետնի վրայ ազդեցութիւն ունեցող քաղաքական բոլոր ուժերուն հետ, բացի քրիստոնեայ երկու հիմնական հոսանքներէն, որոնց առաջնորդները տարբեր հանգամանքներու բերումով քաղաքական կեանքի «խաղ»էն դուրս հանուած էին: Այսպէս, մինչ այսօրուան նախագահը՝ զօրավար Միշէլ Աուն իր Պաապտայի պալատէն հեռանալով, որպէս քաղաքական ապաստանեալ յայտնուած էր Ֆրանսայի մէջ (1989), անդին «Լիբանանեան ուժեր» կուսակցութեան առաջնորդ`Սամիր Ժաաժա 1994 թուականին եւ բաւական կասկածելի պայմաններու տակ կը ձերբակալուէր եւ տասնմէկ տարի կը մնար բանտի ճաղերու ետին: Այս դէպքերուն բովին մէջ էր նաեւ, որ նախարար Միշէլ Փարաւոն որոշում կ՚առնէր մտնել քաղաքական դաշտ: Փարաւոն, որ Յոյն կաթողիկէ համայնքի (երկրի եօթ հիմնական համայնքներէն մին) ներկայացուցիչն էր, 1996 թուականին կը մասնակցէր խորհրդարանական ընտրութիւններուն եւ առաջին անգամ ըլլաով կը դառնար երեսփոխան: Այդ շրջանին էր նաեւ, որ երկրի քրիստոնէական շրջանակները կանգնած էին բաւական դժուար եւ բարդ կացութեան մը առջեւ: Քրիստոնեաները իրենք զիրենք կը համարէին գլխատուած համայնքի մը ներկայացուցիչները, տրուած ըլլալով, որ այդ համայնքներուն երկու հիմնական եւ Սուրիոյ իշխանութիւններուն դէմ դուրս եկած ուժերուն առաջնորդները դուրս ձգուած էին ընդհանուր «խաղ»էն: Փարաւոն, որ իր շուրջ եղող քրիստոնեայ հատուածներուն փափաքով քաղաքական թատերաբեմ մտնելու որոշում առած է, կը գիտակցէր նաեւ, որ կանգնած է բաւական բարդ եւ դժուարին պարտականութեան մը առջեւ: Ան պիտի դառնար «լքուածութեան» զգացում ունեցող քրիստոնեայ հատուածներու պաշտպանը, ինչպէս նաեւ պիտի փորձէր ամէն գնով «լեզու գտնել» երկրի իշխանութեանց հետ: Կարեւոր էր նաեւ, որ Փարաւոն եւ իր դիմակիցները խոհուն քայլեր առնելով յաջողէին «ներծծել» Պէյրութի քրիստոնեայ շրջաններուն ապրած «ներքին բողոք»ը եւ հանդարտեցնէին ընդհանուր մթնոլորտը: Ի վերջոյ այդ օրերուն էր նաեւ, որ քրիստոնեաներու մեծ հատուածին մօտ կար պարտուածութեան զգացում մը, որուն դիմաց պէտք էր արագ եւ «բուժիչ» միջամտութիւններ կատարել: Այս ընդհանուր պատկերին վրայ էր նաեւ, որ Փարաւոն կը յաջողէր իր շուրջ համախմբել հետեւորդներու եւ գաղափարակիցներու մեծ բանակ մը, որոնց համար հիմնական նպատակ կը դառնար ապահովել իրենց ապրած շրջաններու անվտանգութիւնը եւ համագործակցութեան մեծ հնարաւորութիւններ ստեղծել երկրի օրինական բանակին հետ: Կար նաեւ կենցաղային, ընկերային, տնտեսական եւ այլ տիպի հարցերու մէջ դրական միջամտութիւն ունենալու կարեւոր հանգամանքը ու այդ ընթացքով էր նաեւ, որ Փարաւոն դառնալով պետական մարմիններէ ներս իր խօսքն ու ըսելիքը ունեցող գործիչ, կը յաջողէր շահիլ բաւական լայն շրջանակներու վստահութիւնը: Այսօր ալ նոյնն է պատկերը: Լիբանանցի նախարարը հակառակ անոր, որ կուսակցութեան մը պարագլուխը չէ, բայց անոր ունեցած հնարաւորութիւնները վերածուած են քաղաքական կարեւոր վաւերաթուղթի մը: Այդ վաւերաթուղթին վրայ գաղափարական մեծ լոզունգներ չկան, այլ կայ իր համայնքի անդամներուն եւ համակիրներու բաւական մեծ հատուածներուն ծառայելու եւ օգնութեան ձեռք երկարելու պատրաստակամութիւնը: Այսօրուան աշխարհին մէջ իրական գործին հաւատացող մարդոց համար Փարաւոն դարձած է այնպիսի առաջնորդ մը, որուն ընկալումները եւ գործը իրարու կը համապատասխանեն: Աւելի՛ն. ան կը հանդիսանայ այնպիսի գործիչ մը, որուն բանաւոր ու գրաւոր խօսքին իրական իմաստը կը կայանայ հանրօգուտ ծրագիրներ իրականացնելու առաքելութեան մէջ:
ՍԱԳՕ ԱՐԵԱՆ
Երեւան
Հարթակ
- 12/23/2024