ՈՒՇԱԳՐԱՒ ԴԻՏԱՐԿՈՒՄՆԵՐ
Աշխարհահռչակ տնտեսագէտ, MIT-ի դասախօս Փրոֆ. Տարօն Աճէմօղլու, որ Նոպէլեան մրցանակի թեկնածուներու շարքին կը դասուի, վերջերս հարցազրոյց մը տուած է «Սիվիլնէթ» համացանցային հեռուստակայանին։ Ստորեւ Փարիզի «Նոր Յառաջ» թերթէն կ՚արտատպենք հարցազրոյցին սղագրութիւնը։
*
-Ի՞նչ է ձեր կարծիքը Հայաստանի աշխարհաքաղաքական հոլովոյթին մասին՝ անոր անկախացումէն ի վեր։
-Զարմանալի հոլովոյթ մըն է, որովհետեւ սկզբնական շրջանին Հայաստան շատ աւելի բաց էր արտաքին աշխարհին, քան՝ ներկայիս: Կը վայելէր Սփիւռքի զօրակցութիւնը, որ իրեն կը ծառայէր որպէս կամուրջ դէպի արեւմտեան աշխարհ, կ՚առաջնորդէր իր գաղափարներով եւ ժողովրդավարական սովորութիւններով, արտադրութեան շուկային մէջ կը ստանձնէր միջնորդի դեր: Դժբախտաբար, բացուելու այդ փորձը զանազան պատճառներով շնչասպառ եղաւ: Կը կարծեմ, որ մեծագոյն հարցը կը կայանայ տնտեսական անցումին մէջ: Հայաստան կրնար նմանիլ Չեխիոյ Հանրապետութեան կամ Էսթոնիոյ, բայց դժբախտաբար զարգացաւ Ատըրպէյճանի կամ Էօզպեքիստանի նմանութեամբ: Աւելի ափսոսալին այն է, որ նոյնիսկ այն երկիրները, ուր անցումը գէշ սկսած էր, ինչպէս Ղազախիստանի մէջ, ժամանակի ընթացքին կացութիւնը բարելաւուեցաւ: Այսօր, Ղազախիստան հեռու է կատարեալ ժողովրդավարութեան պատկեր մը պարզելէ, բայց առնուազն հոն գոյութիւն ունի հիմնարկութիւններու ամրապնդման շարժում մը: Իսկ Հայաստանի մէջ՝ անցումային փուլը սկսաւ աշխոյժ կերպով, նախքան լճանալը եւ անկում արձանագրելը: Ես անձնապէս լուրջ հարցադրումներ ունիմ ինչ կը վերաբերի երկրին ապագային, նկատի ունենալով, որ քաղաքական պատասխանատուները աւելի զբաղած են համակարգը կղպելու, քան բանալու գործով: Քաղաքացիական հասարակութեան կազմակերպութիւնները, որոնք շատ գործօն էին անցումային փուլի սկզբնական շրջանին, աստիճանաբար նուազեցուցին իրենց գործունէութիւնը, որովհետեւ տեղի տուին ընդդէմ պետութեան դիմադրութեան:
-Ի՞նչն է, որ պէտք է տարբեր ձեւով կատարուած ըլլար, բացի նախկին վերնախաւին հեռացումէն։
-Ի. դարու առաջին կէսին, կար ոմն Լինքոլն Սթեֆենս ամերիկացի լրագրող մը, որ կը գրէր ամերիկեան քաղաքներու մէջ արձանագրուած փտածութեան պարագաներու մասին: Ան ունէր ծանօթ նշանաբան մը՝ «Ձերբազատինք սրիկաներէն»: Ըստ Սթեֆենսի՝ արմատախիլ ընելու համար փտածութիւնը, մարդիկ պէտք չէ, որ քուէարկեն քաղաքական այն անձերուն ի նպաստ, որոնք կը գործեն ժողովուրդին շահերուն դէմ: Հայաստանի մէջ, գէշ կառավարութիւնները՝ իրարու յաջորդեցին զանազան պատճառներով -գլխաւորաբար քաղաքական լծակներու եւ քաղաքացիական հասարակութեան կրաւորականութեան,- եւ քուէարկողներու կողմէ չհեռացուեցան իրենց դիրքերէն: Երբ ժողովրդավարացման գործընթացը պիտի սկսի գործել՝ այն ատեն Հայաստան պիտի կարենայ բացուիլ արտաքին աշխարհ:
-Ի՞նչ բան կրնայ ժողովրդավարական գործընթացին ապահովել լաւագոյն ընթացք մը։
-Հայկական մշակոյթը բնաւ ներհակ չէ ժողովրդավարութեան: Նոյնիսկ եթէ Հայաստան կը գտնուի աշխարհագրական բարդ կացութեան մէջ, չեմ կարծեր, որ ատիկա հանդիսանայ վճռական խոչընդոտ մը: Բնականաբար, Հայաստան լեռնային երկիր մը ըլլալով՝ փոխադրական ցանցերը եւ դէպի ծով ելքը դժուար հասանելի կը մնան անոր, բայց այս անպատեհութիւնները անյաղթահարելի չեն: Առնենք Զուիցերիոյ օրինակը, որու աշխարհագրական դիրքը բաղդատելի է Հայաստանի հետ. կամ առնենք Իսրայէլի օրինակը, որ շրջապատուած է հակառակորդ ազգերով: Իսրայէլ հեռու է կատարեալ պետութիւն մը ըլլալէ, բայց բոլորս համաձայն ենք, որ այդ երկիրը տէր է Միջին Արեւելքի ամենէն կայուն ժողովրդավարութեան, արհեստագիտական զարգացման բարձր մակարդակով մը: Ըստ իս, խնդրին խորքին կը գտնուի Հայաստանի քաղաքական համակարգը: Կրնանք առնել օրինակը Չեխիոյ Հանրապետութեան կամ Լեհաստանի, որոնք յաջողեցան դուրս ելլել համայնավարական ազդեցութեան ծիրէն, զօրակցելով քաղաքացիական հասարակութեան շարժումներուն կամ բողոքի այն շարժումներուն, որոնք գոյութիւն ունէին խորհրդային օրերէն: Հայաստանի մէջ, նման շարժումները զարգացան Խորհրդային Միութեան անկումէն ետք, բայց չգիտցանք օգտուիլ այդ երեւոյթէն: Այդ շրջանին Հայաստան դեռ չէր կրնար յարիլ Եւրոպական Միութեան նախատիպին: Նման պայմաններու մէջ, Սփիւռքի ներդրումը կը մնայ չափաւոր: Ան ներկայացաւ նիւթական դիւրամատչելի աղբիւր մը Հայաստանի համար, բայց ճիշդ այդ դիւրամատչելի նիւթականն է, որ կը սնանէ փտածութիւնը՝ քաղաքական թոյլ համակարգերու մէջ: Դեռ առանց խօսելու Ատրպէյճանի հետ լարումին մասին, որ չնպաստեց քաղաքական անցումի պատշաճօրէն կատարման: Գործելու հազար ու մէկ ձեւ գոյութիւն չունի: Ինչպէս ամէնուր, մենք եւս պէտք է յենունք այնպիսի ուժերու, որոնք էական են ժողովրդավարութեան վերելքին, ինչպէս՝ քաղաքացիական հասարակութիւնը, մամլոյ ազատութիւնը, ուսանողական կազմակերպութիւնները, ձեռնարկատէրերն ու արհեստավարժները կամ քաղաքական կուսակցութիւնները:
-Խօսեցաք Չեխիոյ Հանրապետութեան եւ Իսրայէլի, այսինքն՝ երկիրներու մասին, որոնց երկուքն ալ օգտուեցան եւրոպական աւանդութիւններէն՝ յառաջապահութեան եւ ազատականացման բնագաւառներուն մէջ։ Հայաստան ուրկէ՞ կրնայ քաղել այդ ժառանգութիւնը։
-Հայաստան արդէն տէր է հարիւրամեակներու յառաջդիմասէր աւանդութեան: Եթէ մօտէն նայինք հրէական աւանդութեան՝ պիտի տեսնենք, որ այդ աւանդութեան մէջ եւս կան յառաջդիմասէր, բայց նաեւ ոչ յառաջդիմասէր երեւոյթներ: Ամբողջ հարցը ճիշդ նախատիպը ընտրելն է: Օրինակի համար, Հունգարիան՝ Աւստրա-հունգարական կայսրութեան ամենէն աւատապետական եւ ճնշող երկիրն էր: Բայց, հակառակ այս բոլոր թերութիւններուն, հունգարացի մտաւորական մը կրնայ աւստրա-հունգարական ժառանգութեան լաւագոյնը իւրացնել: Նաեւ պէտք է նկատի ունենալ Հայաստանի աշխարհաքաղաքական դիրքը: Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտութեամբ՝ քաղաքական ղեկավարներուն շատ աւելի դիւրին է հասարակաց ենթագիտակցութեան մէջ առթել ամենէն ազգայնական, անցեալին եւ աւանդութեան ամենէն ներհակ հակումները: Վերջին տարիներուն հաստատեցինք ազգայնական քարոզչութեան վտանգները եւ Միջին Արեւելքի մէջ ռազմատենչ դիրքորոշումը. պէտք չէ, որ Հայաստան եւս ընտրէ այդ ճանապարհը:
-Վերադառնանք ձեր նախասիրած բնագաւառին՝ տնտեսութեան։ Կրնա՞ք մեզի խօսիլ Հայաստանի տնտեսական անցումին մասին։
-Տնտեսութիւնը եւ քաղաքականութիւնը երկու տարբեր ծիրեր են: Բայց, իմ աշխատանքներուս ընդմէջէն կը փորձեմ ցոյց տալ, որ կարելի չէ զանոնք տարանջատել: Տնտեսութեան ամբողջական կարողականութիւնը հնարաւոր կը դառնայ երբ քաղաքականութեան հետ իր յարաբերութիւնները անոր թոյլ կու տան յառաջանալ աւելի համապարփակ ուղղութեամբ: Հակառակ քաղաքական իրավիճակին, հայաստանեան տնտեսութեան որոշ շրջանակներ կը յաջողին դիմագրաւել դժուարութիւնները, որովհետեւ անոնք առընչուած են Սփիւռքին եւ համարկուած են Հայաստանէն դուրս տնտեսական տարբեր համակարգի մը: Հայաստանի մէջ կան բազմաթիւ ծրագրաւորողներ, որոնք կ՚աշխատին Թորոնթօ կամ Լոս Անճելըս հաստատուած ընկերութիւններու համար: Այդուհանդերձ, ատիկա բաւարար չէ բնակչութեան կենցաղային ընդհանուր մակարդակը բարձրացնելու եւ անոր աղքատութեան վերջ տալու համար: Մենք կարիքն ունինք այս «պաշտպանեալ գօտի»էն աւելիին, որ նոյնիսկ եթէ Հայաստանը կը կապէ արտաքին աշխարհին, կը շարունակէ մնալ բուն իմաստով՝ հայաստանեան տնտեսութեան շրջանակէն դուրս: Այս տեսանկիւնէն, քաղաքական հանգամանքը էական է, եւ ատոր համար ալ՝ անհրաժեշտ է, որ ի գործ դնենք մեր բոլոր ջանքերը:
-Կրնա՞նք ըսել, որ լաւագոյնս տոկացողները եղան յետխորհրդային բնագաւառները, ինչպէս՝ բարձրագոյն արհեստագիտութիւնները, բնապահական զբօսաշրջութիւնը, դրամատնային կամ ֆինանսական համակարգերը։
-Անկասկած: Ատիկա երկու պատճառ ունի: Առաջինը՝ Սփիւռքն է: Բնագաւառները, զորս մատնանշեցիք, այն բնագաւառներն են ուր Սփիւռքը ունեցաւ իր մեծագոյն ներդրումները: Իսկ երկրորդը՝ անոնք կը համապատասխանեն այն բնագաւառներուն, որոնք լաւագոյնս տոկացին յետխորհրդային Ռուսաստանի մէջ: Ռուսական պետութիւնը զանոնք չիւրացուց: Ինչպէս Ռուսաստանի, նոյնպէս ալ Հայաստանի մէջ՝ ուժանիւթի կամ շինարարութեան բնագաւառները մնացին աւատապետներու եւ լրահաւաք սպասարկութիւններու ձեռքը: Բայց, օրինակ բարձրագոյն արհեստագիտութիւններու մարզը զարգացաւ պետական ազդեցութեան շրջանակէն զերծ, եւ այդ իսկ պատճառով՝ ան շատ աշխոյժ է: Եթէ կարելի ըլլայ բարեկարգել պետութիւնը եւ զեղչել փտածութիւնը, կը կարծեմ, որ այլ բնագաւառներ եւս պիտի բռնեն այդ նոյն ճանապարհը: