ԱՌԱՍՊԵԼԻ ՄԸ ՅՈԲԵԼԵԱՆԸ
Երեւանի Պետական համալսարանի մէջ վերջերս տեղի ունեցաւ Չարենցեան ընթերցումներ գիտական տասներորդ նստաշրջանը, որ նուիրուած էր անուանի գրականագէտ, հայագիտութեան տոքթոր, Փրոֆ. Վազգէն Գաբրիէլեանի 80-ամեայ յոբելեանին: Վազգէն Գաբրիէլեան շուրջ հինգ տասնամեակ է՝ կը դասախօսէ Երեւանի Պետական համալսարանին մէջ, պարգեւատրուած է շարք մը պարգեւներով, այդ կարգին՝ Մովսէս Խորենացի մետայլով: Անուանի գրականագէտը հարիւրէ աւելի գրականագիտական ու քննադատական յօդուածներու, բազմաթիւ գիրքերու՝ մենագրութիւններու, ժողովածոներու հեղինակ է, կազմած, խմբագրած է հայ դասականներու կարգ մը հատորներ, որոնց մէջ նաեւ ան յառաջաբաններ գրած է: Վազգէն Գաբրիէլեանի գիտական ուսումնասիրութեան հիմնական նիւթերէն մին եղած է արեւմտահայերէնով ստեղծուած գրականութիւնը՝ արեւմտահայ ուշ շրջանէն մինչեւ սփիւռքահայ գրականութեան կազմաւորումը:
Այսօր ան համալսարանի մէջ կը ղեկավարէ Հայ նորագոյն գրականութեան բաժինը, ուր ալ սիրով ընդունեց ԺԱՄԱՆԱԿ-ը եւ իր ութսունամեակի խոհերը կիսեց մեզի հետ: Վազգէն Գաբրիէլեան Հայաստանի Հանրապետութեան փոխ-վարչապետ, Միջազգային տնտեսական համակեցման եւ բարեփոխումներու նախարար Վաչէ Գաբրիելէանի եւ դեսպան, դիւանագէտ, Արտաքին գործոց նախարարութեան Դիւանագիտական դպրոցի տնօրէն Վահէ Գաբրիէլեանի հայրն է: Միշտ խօսած ենք որդիներու յաջողութիւններու մասին, ան, համեստօրէն միշտ կը լռէ եւ կ՚ըսէ. «Անոնք ինծի համար նախ իմ որդիներս են»:
-Պարոն Գաբրիէլեան, ի՞նչ է ութսունամեակը մարդու մը համար, ի՞նչ մտածումներ եւ զգացողութիւններ ունիք:
-Ես ութսուն չեմ ըսեր, այլ Թումանեանի պէս կ՚ըսեմ՝ չորս քսան տարիներ: Եւ եթէ չորս քսան տարիներու վերէն նայիմ, ամէն մէկ քսանի մէջ ինքզինքս քսան կը զգամ: Երբեմն կը հարցնեն՝ ութսունը շա՞տ է, թէ՞ քիչ է, ես ալ կ՚ըսեմ՝ նայած ինչպէս կը նայիս։ Եթէ ինձ կը նայի քսանամեայ մէկը, շատ է, բայց եթէ ինձ կը կը նայի իննսունամեայ, իննսունհինգամեայ մարդը, կ՚ըսէ՝ ջահել մէկն է, եւ այդ ամենէն զատ կարեւոր է, թէ դո՛ւն քեզ ուրկէ՞ կը նայիս: Այս համալսարանին մէջ, ուսանողներով շրջապատուած նոր սերունդին հետ ինքզինքս շատ երիտասարդ կը զգամ, բայց երբ քիչ մը ֆիզիքական գործեր կ՚ընեմ՝ կը զգամ, թէ ոչ, այդքան չեմ: Իսկ առհասարակ, ըսեմ, որ ամենէն կարեւորը մարդու մը էութիւնն է, կարեւոր է, թէ ան կեանքին ինչպէս կը նայի: Եթէ մռայլ մէկն ես, ապա տարիները կը ծանրանան, իսկ եթէ թեթեւ նայիս կեանքին եւ աւելի յոյսով ըլլաս, գնահատես ամէն մէկ օրդ, տարիներդ քեզի քիչ կը թուին:
-Երբ ետ կը նայիք՝ ամենէն դժուար շրջանը ո՞րը եղած է, որ նաեւ մեր երկրի համար ալ դժուար շրջան էր:
-Դժուար շրջաններ եղած են կեանքիս մէջ: Անձնական կեանքի մէջ վաղ սկսած են դժուարութիւնները։ Եթէ ըսեմ, որ ինը տարեկան էի, երբ իմ հայրս մահացած է, արդէն ինքնին հասկնալի է: Պատերազմին անմիջապէս յաջորդած տարիներն էին՝ 1946 թուականին մահացած է հայրս, ատկէ յետոյ մինչեւ 1960 թուականը բաւականաչափ դժուար տարիներ էին նիւթական առումով: Դժուար էր, քանի որ մայրս երեք երախայ կը մեծցնէր, եկամուտներ չկային, կան բաներ, որոնք երբեք չեն մոռցուիր: Ամենէն դժուար շրջաններն էին 1956-57 թուականները, երբ որ ուսանող էի, չնչին ապրուստով կ՚ապրէի, մայրս ճաշ կ՚եփէր, ես գիւղէն կը բերէի քաղաք, ուսանողներով կ՚ուտէինք, մէկ շաբաթ յետոյ նորէն գիւղ կ՚երթայի բան մը կը բերէի, կամ չնչին գումար մը, որպէսզի մէկ շաբաթ ապրէի: 1946-53 թուականները բաւականաչափ ծանր էին բոլորի համար, ոչ միայն մեր ընտանիքի համար, հացի դժուար տարիներն էին: Ուսանողական խանդավառ տարիները քիչ մը կը մեղմացնեն դժուարութիւնները, քանի որ ուսանողական կեանքը մոռցնել կու տայ շատ բան, եւ ճութ մը խաղողով ու հացով օր կ՚անցընէիր: Կը գոհանայինք, բայց ըսեմ, որ միեւնոյն ժամանակ մարդիկ աւելի անյոյս չէին, յոյս կար, մանաւանդ, որ ամէն տարի, պատերազմէն ետք պետութիւնը փոքր ինչ աժանացում կ՚ընէր, քիչ մը դրամը կը բարձրացնէր, անընդհատ կը հաւատայիր, որ միւս տարի քիչ մը աւելի կ՚ըլլար, տուն չունէիր, կը հաւատայիր, որ եթէ աշխատիս, այդ ալ կ՚ունենաս, կարգ կար, որ երեք-հինգ տարի աշխատիս, բնակարան կը ստանաս, գիտէիր, որ աւարտելէն ետք տեղ մը կը հասնիս: Ես ինքս ալ բնաւորութեամբ լաւատես եմ, երեւցող յոյսն ալ մէկ կողմէն կ՚օգնէր, չէի վհատեր:
-Լաւատեսութիւնը ի՞նչ բանի կ՚օգնէ:
-Լաւատեսութիւն ըսուածը ի վերջոյ անձնական երեւոյթ մըն է, մարդիկ կան, որքան ալ լաւ բան ընես անոնց համար, միեւնոյնն է, լաւատես չեն, ինչ լաւ բան ալ տեղի կ՚ունենայ իրենց կեանքին մէջ, նորէն լաւատես չեն, բայց մարդիկ ալ կան, որ պզտիկ բանով մը կ՚ուրախանան: Ես այդ մարդոցմէ եմ եւ միշտ բաւարարուած եմ, երբեք քիչ մը աւելի կուտակումներու, քիչ մը աւելի շատ դրամ ստանալու ձգտումներ չեմ ունեցած, չափաւորութեան սահմաններու մէջ ապրած եմ, մինչեւ հիմա ալ այդպէս է՝ սովորական տուն, սովորական կահ-կարասի, եթէ բան մը մաշած է, պիտի փոխեն, ես շատ ալ չեմ ուզեր, կ՚ըսեմ՝ լաւ է:
Ես ունիմ ի ծնէ այդ մօտեցումը: Այդ մէկը հաւանաբար ատկէ կու գայ, որ պզտիկ տարիքէն հաշտուած եմ այդ գաղափարին եւ հաւատացած եմ։
-Այսօր այդ յոյսը կարծես թէ չկա՞յ ներկայ երիտասարդներուն քով:
-Այո, այսօր չկայ, քանի որ այսօրուան երիտասարդը կ՚աւարտէ եւ չի գիտեր իր հեռանկարը ինչ կ՚ըլլայ, չի գիտեր, որ ատկէ ետք հիմնական աշխատանք կ՚ունենա՞յ, թէ ոչ: Կամ կը ստանա՞յ ընդհանրապէս, թէ ոչ, հոս կը մնա՞յ կամ կը մեկնի՞: Ծրագրեր կը կազմէ, աւելի կը մտահոգուի, եթէ նոյնիսկ ինք լաւ երիտասարդ է: Իսկ հիմա լաւ երիտասարդներ իսկապէս շատ կան, այնպէս չէ, որ միայն նախկինին, մեր ժամանակներուն կային լաւ երիտասարդները, ինչպէս յաճախ կը կարծենք, թէ մեր ժամանակ ամենէն լաւն էին, բայց այսօր ալ փայլուն երիտասարդներ կան: Անշուշտ ես կը դժգոհիմ մեր ուսանողներէն շատերէն, որ հայագիտութիւն ուսանելու եկած են եւ գիրք չեն կարդար եւ այլն, բայց ատոնց քով ալ կան լաւագոյներ, որոնք թերեւս շատ աւելի բարձր էին, քան մենք էինք՝ այն ժամանակուայ լաւագոյն ուսանողները:
-Իսկ այդ լաւագոյները հետագային կը զբաղի՞ն հայագիտութեամբ:
-Հայագիտութեամբ բոլորը չէ, որ կը զբաղին, եւ առաջ ալ այդպէս եղած է, ամէն մարդ չէր, որ հայագիտութիւն կ՚ուսանէր եւ անպայման կը զբաղէր անով: Բայց այսօր հանգամանք մը կայ, այն, որ հայագիտութիւնը եւ մարդեղական գիտութիւնները չեն խրախուսուեր: Մեր ժամանակ Մոսկուայէն իրաւաբանական բաժինէն մէկը եկաւ եւ փոխադրուեցաւ Հայագիտութեան բաժին եւ հետագային ալ ծանօթ եւ լաւ գրականագէտ դարձաւ՝ Ալպէր Կոստանեան, որովհետեւ ինքը համոզուած էր, որ հայագիտութիւնը ապագայ ունի եւ իր կոչումն ալ այդ է: Այսօր կը տքնին, որ երթան իրաւաբանական ընդունուին կամ այլ տեղ մը, որ հնարաւոր ըլլայ լաւ եկամուտներ ունենալ: Տնտեսագիտական եւ այս ժամանակներուն ընդունուած մասնագիտութիւններ կ՚ընտրեն:
-Այս հասարակական վայրիվերումները շա՞տ կ՚ընկճեն ձեզ:
-Չեն ընկճեր, տեսակ մը թախիծ կը բերեն, քանի երիտասարդ ես, աւելի կը զայրանաս, հիմա կարծես կամայ թէ ակամայ վարժուած ենք այս իրավիճակին, աւելի հանդուրժող դարձած ենք:
-Իսկ հայագէտի ձեր հոտառութիւնը ի՞նչ կը յուշէ. կու գա՞ն նպաստաւոր ժամանակներ հայագիտութեան համար:
-Չեմ կրնար ըսել. մարգարէ պէտք է ըլլալ՝ այդ մէկը տեսնելու համար: Տակաւին մենք չենք գիտեր, թէ հասարակութեան այս տեսակ ընթացքը, զարգացումը դէպի ո՞ւր կը տանի, որովհետեւ այսօր արհեստագիտական գիտութիւները այնքան շատցած են մեր կեանքին մէջ, արհեստագիտական սարքերը այնպէս ներխուժած են մեր կեանք, որ քիչ մը ետ կը մղեն, գիրքէն կը հեռացնեն, եւ ես այսօր չեմ գիտեր, թէ այսօրուան խելախօս սարքերը տակաւին որքան կը զարգանան: Անշուշտ, ատոնք ալ իրենց դրական կողմերը ունին, բայց բացասականն ալ նկատելի է: Պարզ օրինակ մը ըսեմ. ուսանողին բան մը կը յանձնարարես, գրիչը հանելու, գրելու փոխարէն, ձեռքի սարքին վրայ կը լրացնէ: Բայց այդպէս ինչպէ՞ս կ՚ըլլայ, եթէ ուսանողը գրիչ չվերցնէ, չգրէ, գիրքէն հեռանալը ակամայ վատ հետեւանքներ կ՚ունենայ: Արհեստագիտական գիտութիւնները այսօր մարդեղէնութեան դէմ ելած է ձեւով մը:
-Պարոն Գաբրիէլեան, այսօր ալ դուք աշխատութիւններ կը գրէք, յօդուածներ… Համակարգիչո՞վ կ՚աշխատիք:
-Ո՛չ, միայն գրիչով: Համակարգիչը միայն լուրեր առնելու համար կը գործածեմ, ուրիշ ոչ մէկ բանի համար: Երբ որ ես գրիչով կը գրեմ, նոյն պահուն բառը կը ջնջեմ վերը կը գրեմ, քովը կը գրեմ, միտքս աւելի կ՚աշխատի: Համակարգիչով գրած ատենդ ջնջած բառդ չ՚երեւիր, ջնջած բառն ալ պիտի տեսնես, այդ ալ կարեւոր է: Ես հիմա ուսանողներուս հետ առարկայ մը կ՚անցընեմ՝ քննադատութեան վարպետութիւն։ Ոչ թէ վարպետ քննադատ կը պատրաստեմ, այլ անոնց կը սորվեցնեմ գրիչ ունենալ եւ միտքը աշխատցնել: Կը ստիպեմ, որ գրեն, ուսանողը պիտի մտածէ, խորհի, ոչ միայն խօսի, այլ նաեւ՝ գրէ: Գրելու ժամանակ թէ՛ ձեռքը կը վարժուի, թէ՛ միտքը, գրելու ատեն այլ տեսակ կը մտածէ: Ուսեալ գրախօս դառնալու պայման մը կայ. պէտք է շատ կարդալ եւ գրել: Խոփը որ խոփ է, եթէ չես վարեր՝ կը ժանգոտի, եթէ միտքդ չգործածես, գրիչդ չգործածես, կը դանդաղիս։ Ես նոյնիսկ գիրք գրած եմ այդ մասին՝ «Գրաւոր խօսք» խորագրով, թէ ինչպէս զարգացնել եւ ճիշդ կառուցել գրաւոր խօսքը:
-Պարոն Գաբրիէլեան, արեւմտահայ գրականութիւնը եւ մանաւանդ սփիւռ-քահայ գրականութիւնը ուրկէ՞ եկաւ եւ դարձաւ ձեր ուսումնասիրութիւններուն գիտական կեանքին անբաժան մասը:
-Երբ որ ուսանող էինք, բաւականաչափ ոգեւորուած էինք Պարոնեանով: Թատրոն կ՚երթայինք, ներկայացումներ կային արեւմտահայ հեղինակներու գործերուն հիման վրայ բեմադրուած եւ արեւմտահայերէնի հնչերանգը զիս կը հրապուրէր: Արեւելահայերէնը քիչ մը աւելի սթափ ու կոշտ լեզու է, ատոր համար ալ ան կենցաղ չի մտներ, գրական արեւելահայերէնով ճիշդ չեն խօսիր կենցաղի մէջ:
1960 թուականին արեւմտահայ գրականութեան գործեր քիչ կային, հեղինակներուն մեծ մասը տպագրուած չէր այստեղ կամ բացառիկ օրինակներ կային, իսկ ուսումնասիրութիւններ աւելի քիչ էին, գրեթէ չկային, եւ ես ընտրեցի այդ ասպարէզը, որպէսզի ուսումնասիրեմ, ծանօթացնեմ այդ գրականութիւնը: Սկսայ Որբերեանէն, որ շատ հետաքրքրական բանաստեղծ է, ատենախօսութեան նիւթըս Որբերեանն էր, տպագրուեցաւ գիրքը, գիտական աստիճան ստացայ: Եւ քանի որ այդ հեղինակը ընտրած էի, բնականաբար միայն անով չես զբաղիր, կողքի հեղինակներն ալ ուշադրութիւնդ կը գրաւեն: Արդէն Վարուժանը եւ միւսները զիս ոգեւորած էին: Յետոյ տեսայ, որ կային հեղինակներ, որոնց մասին չի խօսուիր, որոնք կարեւոր դէմքեր էին նաեւ Որբերեանի ժամանակաշրջանին մէջ, ատոնց մասին դիմանկարներ գրեցի եւ բնութագրութիւններ եւ տպագրեցի «Արեւմտահայ բանաստեղծներ» ժողովածոն, որու մէջ ընդգրկեցի զանազան հեղինակներ, մանաւանդ անոնք, որոնք երիտասարդ տարիքին մահացած էին՝ Գարեգին Պէշկէօթիւրեան, Հերանոյշ Արշակեան, մինչեւ Զարիֆեան, բոլորը, Ծառուկեանի խօսքերով եղերաբախտ բանաստեղծներ էին եւ որոնք ժամանակէն առաջ մահացան եւ բոլորը՝ գրեթէ թոքախտէն: Ընդհանրապէս զիս հետաքրքրեց Պոլիսի գրականութեան, արեւմտահայ գրականութեան ժամանակային բաժանումները՝ մինչ ջարդերը, ջարդերէն յետոյ եւ մինչեւ տասնհինգ թուականը առանձնացող շրջաններ են, եւ նաեւ ուրիշ կարճ շրջան մը, որ կը վերաբերի տասնութ-քսաներկու թուականներուն։ Այդ ալ արեւմտահայ գրականութիւն է, մեր քով սովորաբան կ՚ըսեն՝ սփիւռքահայ գրականութիւն, բայց այդպէս չէ, ատիկա Պոլիս էր, նոյն գրականութիւնն էր, նոյն հեղինակներն էին, քանի մը նորերու հետ միասին, որ յետոյ շարունակեցին, պարզապէս տասնհինգէն տասնութ թիւը ընդհատուած էր, բան մը չկար, յետոյ շարունակուեցաւ, բայց երբ պետութիւն ստեղծուեցաւ եւ իրադարձութիւններ եղան, այդ ժամանակ Պոլսոյ գաղթօճախէն բոլորը ցրուեցան, փախան, եւ արեւմտահայ գրականութիւնը այդտէղեն դադրեցաւ: Այդպէսով երբ արեւմտահայ բանաստեղծներու անդրադարձայ անշուշտ, Դանիէլ Վարուժան ամենէն մեծն էր, մխրճուեցայ Դանիէլ Վարուժանի ստեղծագործութեան մէջ եւ մեծ մենագրութիւնս լոյս տեսաւ, որ նաեւ իմ տոքթորականիս նիւթն էր: Այդպէս արեւմտահայ գրականութեան, սփիւռքահայ գրականութեան նիւթը եղաւ եւ մնաց իմ գիտական հետաքրքրութիւններուս մէջ եւ այսօր ալ համալսարանին մէջ նաեւ իմ աշխատութիւններուս միջոցաւ ուսանողներ կը ծանօթանան մեր գրանակութեան այդ հարստութեան:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ