ՈՒՆԱՅՆՈՒԹԵԱՆ ՄԱՍԻՆ
«Ունայնութիւն» կը նշանակէ՝ պարապութիւն, ոչնչութիւն, դատարկութիւն։ Իսկ ունայնապաշտ են անոնք՝ որ ո՛չ մէկ բանի կը հաւատան եւ կ՚ըսեն՝ թէ ամէն ինչ պարապ է, ոչինչ եւ պարզապէս երեւակայական։ Պարապութիւն եւ ոչնչութիւն է ամէն իրականութիւն իրենց համար։ Բայց ո՛չ մէկ բան ունայն է, քանի որ Աստուած իր ստեղծագործութեամբ վերջ տուաւ ամէն ոչնչութեան, իմաստաւորեց ամէն ինչ, քանի որ Ան «ոչինչ»էն ստեղծեց աշխարհը եւ ամէն ինչ որ գոյութիւն ունի՝ կենդանի կամ անկենդան, աշխարհի վրայ։ Ոչնչութիւնը վերջ գտաւ ստեղծագործութեամբ։
Ուրեմն ունայնապաշտներ կը սխալին…։
Արդարեւ ունայնապաշտութիւնը Ադամին անկման մէկ հետեւութիւնն է, ինչպէս կ՚ըսէ Առաքեալը. «Արդարեւ, ստեղծագործութիւնը ինք եւս մարդուն հետ ակամայ դատապարտութեան ենթարկուեցաւ Աստուծոյ հրամանովը, որ սակայն նաեւ սա յոյսը տուաւ, թէ ստեղծագործութիւնը ինք եւս պիտի ազատագրուի փճացումը յառաջացնելու դատապարտութենէն, մասնակից դառնալու համար Աստուծոյ որդիներուն ազատութեան ու փառքին» (ՀՌՈՄ. Ը 20-21)։ Խորհինք պահ մը՝ եթէ ամէն ինչ «պարապութիւն» եւ «ոչնչութիւն» ըլլար, «կեանք» ըսուած ճշմարտութիւնը գոյութիւն կ՚ունենա՞ր։
Իմաստ եւ նպատակ կ՚ըլլա՞ր, որոնք կը կենդանացնեն ամէն ինչ։ Եւ եթէ պարապութիւն եւ ոչնչութիւն ըլլար «մարդ», ինչո՞ւ կեանք մը ամբողջ պայքարի մէջ ըլլար։ Մարդ կ՚ապրի ի վերջոյ նպատակի մը հասնելու համար եւ իմա՛ստ մը ունի կեանքը, ոմանք կ՚անդրադառնան, ոմանք անտարբեր են, բայց անտարբերութիւնը անոնց, երբեք չ՚իմաստազրկեր եւ չ՚ունայնացներ կեանքը։ Կեանքը ունայնութիւն չէ, իմաստ մը, նպատակ մը ունի եւ այդ կերպով իրական ապրումներու ընթացք մըն է։
Կեանքը ունայնութիւն չէ, քանի որ ունայնութեան մասին խորհողներ իրենք զիրենք կը հակասեն, քանի որ խորհելով՝ արդէն իսկ կ՚ապացուցանեն, որ իրենք իրական, լեցուն կեանք մը կ՚ապրին եւ գոյութիւն ունին։ Տէգարթ կը ջրէ ամէն ունայնապաշտ մտածում, երբ կ՚ըսէ. «Կը խորհիմ, ուրեմն գոյութիւն ունիմ»։ Արդարեւ միտքը, մտածումը, խորհուրդը ապացո՛յցն է գոյութեան։
Խորհիլը՝ ապացո՛յցն է գոյութեան։
Նոյնպէս՝ Աստուած ալ Էութիւն մըն է, քանի որ Ան խորհող, մտածող, դատող է, որոշող, բանաւոր Անձ մը եւ Հոգի է, ուրեմն ամէն կասկածէ եւ տարակուսանքէ հեռու՝ Էութիւն մըն է։
Այս պատճառով՝ ունայնապաշտներ կը սխալին, քանի որ ունայնութեան մասին կը խորհին, այսինքն կ՚ընդունին, թէ գոյութիւն մը ունին, եւ «պարապ» ու «ոչինչ» չե՛ն, ինչպէս ամէն ինչ…։
«Nihil est in intellectu quod non prius fuerit in sensu»։ Լատիներէն այս խօսքը կը նշանակէ՝ «Մտքին մէջ զգացումներու միջոցով նախապէս գոյացած ո՛չինչ կայ»։
Այս, սա կը նշանակէ՝ թէ գիտութեան ակը զգացումներով ստացուած փորձառութիւնն է եւ այս փորձառութենէն առաջ որպէս գիտութիւն ո՛չ մէկ բան կը գտնուի։
Այսպէս կը խորհին ոչնչապաշտներ, բայց կ՚անտեսեն կարեւոր կէտ մը՝ թէ խորհիլ արդէն գոյութեան նախապատճառն է՝ ըստ Տէգարթի «cogito» փաստին, այսինքն «խորհելու» կամ «մտածելու» ազդակին, որ գոյութեան ապացո՛յցն է։ Ուրեմն, քանի որ մարդ խորհող էակ մըն է եւ բանականութիւն, միտք ունի, ապա ուրեմն գոյութիւն ունի, ինչպէս Աստուած Էութիւն մըն է։
Այսպէս ուրեմն «ոչնչապաշտներ» իրենք զիրենք կը հակասեն։ Խորհելով՝ կ՚ապացուցանեն, որ գոյութիւն մըն է ամէն իրողութիւն եւ փա՛ստ մը էութեան։
Թէ ի՛նչ կ՚ըսէ Սուրբ Գիրքը ունայնութեան մասին։
Զոր օրինակ՝ Սաղմոսերգուն սապէս կ՚ըսէ.
«Անօրէնութիւններուն համար յանդիմանութիւններով կը խրատես մարդը, ցեցի մը պէս կը մաշեցնես անոր ցանկալի բաները. իրա՛ւ ամէն մարդ ունայնութիւն է» (ՍԱՂՄՈՍ ԼԹ 11)։
Եւ դարձեալ մարդոց ունայնութեան մասին է խօսքը.
«Արդարեւ ռամիկ մարդիկը փուճ են, ազնուական մարդիկը սուտ են։ Եթէ կշիռքի մէջ դրուելու ըլլան, ամէնքն ալ ունայնութենէն թեթեւ են» (ՍԱՂՄՈՍ ԿԲ 9)։
Անշուշտ Սաղմոսերգուին այս «ունայնութիւն»ը գոյութեան ունայնութեան մասին պէտք չէ հասկնալ, արդարեւ Պղատոնի ճշմարտութեան վրայ մտածումները եթէ յիշենք, աւելի պիտի պատշաճի Սաղմոսերգուին ունայնութեան հետ.
«Ահա իմ օրերս թիզերու չափ դրիր ու իմ կեանքս ոչինչի պէս է քու առջեւդ։ Իրաւ ամէն մարդ թէեւ հաստատուած ըլլայ, բայց բոլորովին ունայնութիւն է» (ՍԱՂՄՈՍ ԼԹ 5)։
Այս խօսքերէն կը հասկնանք, թէ մարդ պէտք է գիտնայ իր չափն ու կշիռը, պէտք է անդրադառնայ իր դիրքին։
«Տէրը մարդոց խորհուրդները գիտէ, որոնք ունայնութիւն են» (ՍԱՂՄՈՍ ՂԴ 11)։ Այստեղ մեզի կը յիշեցնէ ժողովրդական իմաստութեամբ ըսուած սա խօսքը, թէ՝ «Խորհուրդ մարդկան՝ կամք Աստուծոյ»։ Ինչպէս ուրիշ ժողովրդական խօսք մըն ալ կ՚ըսէ. «Մարդիկ կը ծրագրեն եւ Աստուած կը ծիծաղի»։ Այս իմաստով, մարդոց խորհուրդները առանց Աստուծոյ կամքին, իրապէս ունայնութիւն են։ Ինչպէս ըսինք նախապէս, այս ունայնութիւնը կապ չունի «ոչնչութեան» գաղափարին հետ։
Արդարեւ Սաղմոսերգուին խօսքը՝ մարդկային ընդհանուր թերութեան, տկարութեան եւ անկատարութեան մասին է եւ ցոյց կու տայ մարդուն՝ թէ ինքնաբաւ չէ՛։
«Ի՛նչ որ եղաւ, արդէն անոր անուն դրուած է եւ յայտնի է թէ մա՛րդ է ու անիկա իրմէ Զօրաւորին հետ վիճելու կարող չէ։ Որովհետեւ ունայնութիւն շատցնող շատ բաներ կան, մարդուն ի՞նչ կը մնայ։ Քանզի ո՞վ գիտէ թէ ո՛ր բանը աղէկ է կենդանի մարդուն՝ ստուերի պէս անցուցած իր ունայն կեանքին բոլոր օրերուն մէջ. վասնզի մարդուն ո՞վ պիտի յայտնէ՝ թէ իրմէ ետքը արեւուն տակ ի՛նչ պիտի ըլլայ» (ԺՈՂՈՎԻ Զ 10-12)։
«Քու սրտէդ տրտմութիւնը վերցո՛ւր ու մարմնէդ չարութիւնը հեռացո՛ւր, վասնզի մանկութիւնն ու երիտասարդութիւնն ալ ունայնութիւն են» (ԺՈՂՈՎԻ ԺԱ 10)։
Մարդուս ամէն արտաքին տեսք ու երեւոյթ ժամանակաւոր է, քանի որ «ունայնութիւն» է ըստ Սաղմոսերգուին. «Իրաւ, ամէն մարդ ունա՛յն է» (ՍԱՂՄՈՍ ԼԹ 11)։
Նման են Առակախօսին ըսածները. «Վայելչութիւնը սո՛ւտ է եւ գեղեցկութիւնը ունայն է…» (ԱՌԱԿ. ԼԱ 30)։ Ուստի «ժամանակաւոր» ամէն ինչ անցեալին եւ ապագային մէջ ունայնութիւն չէ՞։
Հապա մարդուն կատարած ամէն օգնութիւն եթէ նպատակին չի ծառայեր, ունայն չէ՞։
«Նեղութեան մէջ մեզի օգնութիւն տո՛ւր. վասնզի փո՛ւճ է մարդուն փըր-կութիւնը» (ՍԱՂՄՈՍ Կ 11)։
Մերձիմաստ է Ողբք Երեմիայի խօսքերը, թէ՝ «Մեզի գալիք օգնութեանը համար պարապ տեղ մինչեւ հիմա մեր աչքերը մաշեցան. դիտելով սպասեցինք այնպիսի ազգի մը՝ որ չէ՛ր կրնար մեզ ազատել» (ՈՂԲՔ ԵՐԵՄԻԱՅ Դ 17)։ Արդարութեան յուսացողներու համար ալ Մարգարէն հետեւեալը կ՚ըսէ. «Ես քու արդարութիւնդ ու գործերդ պիտի հրատարակեմ, որոնք քեզի օգուտ պիտի չընեն» (ԵՍԱՅԵԱՅ ԾԷ 12)։ Արդարութիւնը եթէ ուղիղ չէ, պարզապէս «անուանեալ արդարութիւն» է, ո՛չինչ կ՚արժէ, նոյնպէս՝ ունայնութիւն է…։
Իրականութեան մէջ մարդ «ունայն» չէ՛, այլ անոր ունայն գործերն են որ զինք կ՚ունայնացնեն…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մայիս 22, 2015, Իսթանպուլ