ՉԱՐՈՒԹԵԱՆ ՄԱՍԻՆ
Յաճախ կը հարցուի, թէ Աստուած ինչո՞ւ ստեղծեց «չար»ը, կամ ինչո՞ւ արտօնեց չարութեան։
Ուրիշ առիթներով ալ անդրադարձած էինք, թէ Աստուած չէ՛ ստեղծած «չար»ը, քանի որ «չ»արարած է, այսինքն ստեծուած չէ։ Այլ բոլոր մարդիկ ներառուած են Ադամին մեղքին մէջ. «Անհնազանդութեամբ մէկ մարդու՝ բոլոր մարդիկ մեղաւոր դարձաս» (ՀՌՈՄ. Ե 19)։ Պօղոս Առաքեալի այս վարդապետութեան համաձայն՝ մարդոց վրայ ճնշող խեղճութիւնը, ինչպէս նաեւ «չար»ին ու մահուան հանդէպ անոնց հակումը կարելի չէ հասկնալ առանց անոնց Ադամի մեղքին հետ ունեցած կապին եւ այն իրողութեան, թէ Ադամ համայն մարդկութեան փոխանցեց մեղք մը, որմէ բոլոր մարդիկ արատաւորուած կը ծնին՝ որ մա՛հն է հոգիին։ Եւ այս «սկզբնական մեղք»ին պատճառով, «չար»ը գոյացաւ եւ «սատանայ»ն որոշ տիրապետութիւն մը ձեռք ձգեց մարդուն վրայ, թէպէտ եւ այս վերջինը կը շարունակէ ազատ մնալ։
Անգիտանալ, թէ մարդը դէպի չարը հակած վիրաւոր բնութիւն մը ունի, ասիկա դաստիարակութեան, ամբողջ ընկերային գործունէութեան եւ բարքերու մարզերէն ներս ծնարակշիռ սխալներու տեղի կու տայ։
Ուրեմն այս «աշխարհի մեղք»ին (ՅՈՎՀ. Ա 29) հետեւանքն է «չար»ը եւ ո՛չ արարած, այլ չ-արարած։
Աստուած ինչո՞ւ կ՚արտօնէ «չար»ին գործունէութեան, քանի որ «չար»ը՝ հետեւանքն է «սկզբնական մեղք»ին, եւ «մեղք»ն ալ բնական հետեւանքն է «ազատ կամք»ին, ուրեմն «չար»ն ալ այդ «ազատ կամք»ին հետեւանքն է, եւ քանի որ Աստուած մարդուն տուած է ազատ կամք, արտօնած է անոր ազատ կամքով գործել, ապա ուրեմն ազատ կամքի հետեւանքով գոյացած «չար»ին ալ պիտի արտօնէր բնականաբար։ Եւ այս իրողութիւնն է, որ մարդուս կեանքը վերածած է «պայքար»ի մը։
Ուստի չարին զօրութիւններուն դէմ կը ծաւալի, կը տարածուի անողոք պայքար մը, պայքար մը՝ ծնած սկիզբէն իսկ, եւ որ պիտի տեւէ մինչեւ վերջին օրը։ Մարդ պարտաւոր է անդադար պայքարելու եւ մաքառելու՝ որպէսզի յարի բարիին։ Մարդ իր ներքին միութիւնը եւ ներդաշնակ վիճակը ապահովելու եւ իրագործելու համար պարտաւոր է պայքարելու չարին դէմ, քանի որ չարը իր ազատ կամքին հետեւանքն է եւ պէ՛տք է տուժէ պայքար մղելով։
Բայց Աստուած միշտ հաւատարի՛մ է իր արարածներուն նկատմամբ, ուստի Ան երբեք չէ լքած մարդը նոյնսիկ իր անկումէն ետքն ալ։ Աստուած կանչեց մարդը եւ աւետեց անոր յաղթանակը չարին դէմ եւ վերականգնումը իր անկումէն՝ որ կը կոչուի՝ «նախաւետարան» այս աւետումը։
Եւ ահաւասիկ այս կերպով՝ Քրիստոսի անհուն եւ անպատում շնորհքով տրուեցաւ աւելի լաւ բարիքներ, քան ի՛նչ որ չարը առած էր իրմէ։
Սուրբ Թովմաս Աքուինացի կ՚ըսէ. Ո՛չ մէկ բան կը հակադրուի թէ մարդկային բնութիւնը մեղքէն ետք աւելի գերակայ վախճանի մը սահմանուեցաւ։ Արդարեւ, Աստուած թոյլ կու տայ որ չարիքը գործուի, չարը գործէ՝ որպէսզի անկէ շատ աւելի մեծ բարիք մը քաղէ»։ Ահա նաեւ Պօղոս Առաքեալի խօսքը, թէ՝ հոն ուր մեղքը առատացաւ, շնորհքն ալ աւելի՛ առատացաւ (ՀՌՈՄ. Ե 20)։ Այս կերպով՝ երանելի՜ է յանցանքը, այսինքն չարը, որ մեծ Փրկիչի մը արժանացաւ»։
Պահ մը խորհինք, սիրելինե՜ր, եթէ չարը գոյութիւն չունենար, մենք պիտի վայելէի՞նք Յիսուսը՝ որ չարէն փրկելու եկաւ մարդկութիւնը…։
Արդարեւ «չար»ը եւ «մահ»ը Աստուծոյ գործը չէ՛, Աստուած երբեք չ՚ուրախանար կենդանի էակներու կորուստով։ Սատանային նախանձէն է որ չարը եւ մահը աշխարհ մտաւ։ Ուստի «չար»ը չարութիւն ընելով կ՚ուրախանայ եւ իր նենգութիւններովը կը ցնծայ։ Չար ոգիներ՝ անկեալ բարիներ են, որոնք իրենց «ազատ կամք»ով մերժած են ծառայել Աստուծոյ եւ հաւատարիմ մնալ Անոր ծրագրին։
Եւ սկզբնական մեղքի հետեւանք «չար»ը կը գոյատեւէ, քանի որ սկզբնական մեղքը կը փոխանցուի մարդկային բնութեան՝ ոչ թէ «նմանութեամբ» այլ «փոխանցում»ով եւ այս պատճառով ան յատուկ է իւրաքանչիւրին՝ ամէն մէկ անհատի։
Փորձենք ակնարկ մը նետել Սուրբ Գիրքին՝ ուր պիտի նկատենք «չար»ի մասին ըսուածները։
Չարը՝ շնորհքի մէջ աճելու ամենամեծ արգե՛լքն է, ինչպէս կ՚ըսէ Պետրոս Աքառեալ.
«Հետեւաբար մէկդի՛ ձգեցէք ամէն տեսակի չար մտածումներ եւ նենգութիւն, կեղծաւորութիւն, նախանձ եւ ամէն տեսակի չարախօսութիւն։ Որպէսզի հաւատքի նորածին մանուկներու պէս ըլլանք՝ Աստուծոյ խօսքին անխարդախ կաթին փափաքողներ, եւ անով կարելի ըլլայ աճիլ եւ փրկութեան հասնիլ» (Ա. ՊԵՏՐՈՍԻ. Բ 1-2)։ Ուստի արգիլուած է չարին հետեւիլ եւ չարագործել։
«Եղբայրնե՛ր, միտքով երեխայ մի՛ ըլլաք. երեխաներու պէս եղէք միա՛յն չարիք խորհելու մէջ, իսկ անկէ դուրս՝ հասուն մարդու պէս խորհեցէք» (Ա. ԿՈՐՆԹ. ԺԴ 20)։ Եւ դարձեալ, նոյն իմաստով ըսուած. «Բայց հիմա ձեզմէ դուրս նետեցէք այդ բոլորը. բարկութիւնը, զայրոյթը, չարութիւնը։ Ձեր բերանէն որեւէ հայհոյութիւն կամ լկտի խօսք չլսուի» (ԿՈՂՈՍ. Գ 8)։ Չարութիւնը աստուածային պաշտամունքներու համընթաց՝ երթալու համար յարմար չէ։ Ան որ չար է, անկեղծ պաշտամունք չի կրնար կատարել։ «Չարութեան հին խմորը դուրս նետեցէ՛ք ձեզմէ, որպէսզի ամբողջութեամբ նոր եւ անխմոր զանգուած մը ըլլաք, ինչպէս որ էք արդէն, քանի որ Քրիստոս՝ մեր Զատիկին Գառնուկը մորթուեցաւ (Ա. ԿՈՐՆԹ. Ե 7), «ուստի Զատիկը տօնենք՝ ո՛չ թէ հին խմորով, այսինքն՝ ո՛չ թէ չարութեան եւ անզգամութեան խմորը պահելով մեր մէջ, այլ՝ առանց թթխմորի, այսինքն՝ անկեղծութեան ոգիով եւ ճշմարտութեամբ» (Ա. ԿՈՐՆԹ. Ե 8)։ Ահաւասիկ կը տեսնուի, թէ անկեղծութեան ոգին ո՜րքան կարեւոր դեր կը խաղայ ամէն յարաբերութեան մէջ, ինչպէս մարդկային եւ նաեւ՝ մարդուն Աստուծոյ հետ յարաբերութիւններուն մէջ մանաւանդ։ Անկեղծութիւնը անհրաժեշտ է լաւ եւ առողջ յարաբերութեան մը մշակման համար։
Քրիստոնէական վարդապետութեան համաձայն, ազատութիւնը՝ «ազատ կամք»ը պէտք չէ՛ որ արդարացում մը կամ պա-տըրւակ մը ըլլայ չարին եւ չարութեան։ Այս ուղղութեամբ է, որ Պետրոս Առաքեալ կ՚ըսէ իր ընդհանրական նամակին մէջ. «Ազատ մարդոց պէս եղէք, բայց՝ իբրեւ Աստուծոյ ծառաներ։ Ձեր ազատութիւնը չարիք գործելու պատրուակ թող չըլլա՛յ» (Ա. ՊԵՏՐՈՍ. Բ 16)։ Ազատութեան գաղափարը ասկէ աւելի յստակ կերպով կարելի՞ է բացատրել։
Ազատութեան սահմանը կը վերջանայ հոն՝ ուր կը սկսի չարիքը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մայիս, 25, 2015, Իսթանպուլ