ԻՆՉՈ՞Ւ ԿԸ ՍԻՐԵՆՔ ԱՆԸՆԴՀԱՏ ԼՍԵԼ ՆՈՅՆ ԵՐԳԸ
Մարդիկ կը սիրեն լսել երգ մը, քանի որ մեր ուղեղի մէջ կը զարգանայ այդ երգերու հետ յուզական կապ մը: Այդ երգերը լսելը շատ աւելի քիչ ջանք կը պահանջէ՝ քան նոր երգեր գտնել փորձելը:
Վերջերս կատարուած է ուսումնասիրութիւն մը՝ հասկնալու համար, թէ ինչո՛ւ մարդիկ կրկին ու կրկին կ՚ուզեն նոյն երգը լսել: Որոշ մարդիկ իրենք զիրենք երջանիկ կը զգան, իսկ ուրիշներու մօտ կը յառաջանայ «դառն-քաղցր» զգացում: Արդիւնքին կը յայտնուի, թէ մենք շատ աւելի ամուր կապեր կրնանք ստեղծել մեր սիրելի երաժշտութեան հետ։
Լաւ երաժշտական ստեղծագործութիւն մը կ՚արթնցնէ զանազան զգացումներ եւ սա չի նշանակեր, որ մենք մեզ միշտ երջանիկ կը զգանք: Կրնանք սիրել երգ մը, որ մեզ կը տխրեցնէ, կը զայրացնէ կամ կ՚անհանգստացնէ: Իրականութեան մէջ երաժշտութիւնը կապուած է տոփամինի կամ «լաւ զգալու» հորմոնի արտադրման հետ։ Այլ խօսքով, մեր սիրած երգը լսելը կրնայ աշխուժացնել մեր ուղեղի պարգեւատրման համակարգը եւ կախուածութիւն յառաջացնել այդ երգի հանդէպ: Ամէն ինչ աւելի հետաքրքրական կը դառնայ, նոյնիսկ եթէ երգը մեզ տխրեցնէ։ Այդ պարագային եւս մեր ուղեղը կը թողարկէ որոշ չափով տոփամին:
Երբեք նկատա՞ծ էք, որ որոշ երգեր ձեզի համար երբեք ձանձրալի չեն թուիր: Եթէ դուք այդ երգը լսած էք ձեր կեանքի կարեւոր իրադարձութեան մը ժամանակ, այդ երգը կը խրուի ձեր յիշողութեան խորքին եւ երբեք չի հիննար: Մարդու ուղեղը իր բնոյթով «զուգորդական» է, ուստի երաժշտութիւնը կրնայ յիշեցնել այն ժամանակի մասին, ինչ որ մենք կը փափաքինք վերապրիլ:
Մեր երկարաժամկէտ յիշողութիւնը կարելի է բաժնել երկու տարբեր տեսակի՝ անուղղակի յիշողութիւն եւ բացայայտ յիշողութիւն: Վերջինս անցեալը գիտակցաբար յիշելն է եւ կը ներառէ փորձառական յիշողութիւնները: Անուղղակի յիշողութիւնը մեր անգիտակից յուշերը կը պարունակէ: Յիշողութեան մեծ մասը տեղի կ՚ունենայ ենթագիտակցօրէն: Անուղղակի յիշողութիւնը դասական պայմանաւորուածութեան ձեւ մըն է: Իրադարձութիւնը, յոյզը եւ երգը իրարու կը կապուին անուղղակի յիշողութեան միջոցով:
Երբ երաժշտական ստեղծագործութիւնը կը զուգորդուի իրադարձութեան մը հետ, սա կրնայ վերադարձնել այդ պահու ուժեղ յոյզերը: Օրինակ՝ «Candle in the Wind» երգը յաճախ կը զուգորդուի արքայադուստր Տանայի հետ, քանի որ Էլթըն Ճոն այդ մէկը երգած է անոր յուղարկաւորութեան ժամանակ։
Երաժշտութիւնը կը նպաստէ ստեղծել նաեւ ինքնակենսագրական յիշողութիւն: Երաժշտութեան հետ զուգորդուած յիշողութիւնները յաճախ կու գան մեր կեանքի յստակ ժամանակներէն: Մարդոց մեծամասնութիւնը հակուած է չափազանցել 10-30 տարեկանի յիշողութիւններու մասին: Հոգեբանները սա կ՚անուանեն «յիշողութեան բախում»:
Բազմաթիւ երգեր կը յօրինուին ըստ մեր հոգեբանութեան։ Անոնք յաճախ կը պարունակեն «կեռեր»՝ գրաւելու համար մեր ուշադրութիւնը զանոնք յիշարժան դարձնելու համար: Գրաւիչ երգերը կը մնան մեր ուղեղի մէջ եւ մեզ կը մղեն կրկին կրկին, անընդհատ երգել զայն: Ձեռնարկութիւններու, ապրանքանիշերու մեծամասնութիւնը կը նախընտրեն գրաւիչ երգեր կցել իրենց գովազդին, որպէսզի մարդիկ կապ հաստատեն իրենց արտադրանքի հետ: Այդ երգը կը շարունակէ մեր գլխու մէջ եւ կը յիշեցնէ սոյն ընկերութեան ապրանքի մասին:
Եթէ այս բոլորը համառօտ ձեւով արտայայտենք, ապա կարելի է ըսել, որ մարդիկ կը գերադասեն այն, ինչ որ իրենց ծանօթ է եւ գոյութիւն ունի անտեսանելի կապ մը անոնց միջեւ։ Երաժշտութիւնը այս առումով բացառութիւն չէ:
ՊԻԱՆՔԱ ՍԱՐԸԱՍԼԱՆ