ԱՆԳԻՏԱՊԱՇՏՈՒԹԻՒՆ
«Անգիտապաշտութիւն» (agnosticisme), ընդհանուր առումով կը նշանակէ՝ անգիտանալ, չգիտնալ եւ այդ վիճակին մէջ ըլլալ, որ հոսանք մը, մտածելակերպ մըն է։ Իսկ իր յատուկ իմաստով, կրօնական մարզի մէջ՝ Աստուծոյ գոյութիւնը կամ չգոյութիւնը գիտնալու անկարելիութեան վրայ հաստատուած մտածելակերպ մըն է։ Ըստ անգիտապաշտներու՝ Աստուած գոյութիւն ունի կամ չունի, ասիկա գիտնալ, այս մասին տեղեկութիւն ունենալ կարելի չէ…։
Այս մտածելակերպին հետեւողներ կ՚ըսեն, թէ ընդհանրապէս բնազանցական (métaphysique) երեւոյթներու գաղտնիքին տիրանալ կարելի չէ մարդկային մտքին համար։
Անգիտապաշտութիւնը զանազան կերպարանքներու մէջ կը յայտնուի մտաւոր աշխարհի իրականութեան։
Կարգ մը պարագաներու մէջ, անգիտապաշտութիւնը կը մերժէ ժխտե՛լ Աստուած. մանաւա՛նդ ան կ՚ենթադրէ գոյութիւնը «գերակայ էակ»ի մը՝ որ չի կրնար ինքզինք յայտնել եւ որուն մասին ո՛չ ոք կարող է որեւէ բան ըսել։ Գերակայ էակին մասին ոչինչ կարելի է ըսել։ Անգիտապաշտութեան այս կերպէն զատ կայ նաեւ ուրիշ մտածելակերպեր ալ։
Ուրիշ պարագաներու մէջ, «անգիտապաշտ»ը լռութիւնը կը պահէ Աստուծոյ գոյութեան մասին՝ յայտարարելով, թէ անկարելի՛ է փաստել զայն եւ նոյնիսկ հաստատել զայն եւ կամ ժխտել ու մերժել անոր գոյութիւնը։
Անգիտապաշտութիւնը երբեմն կրնայ բովանդակել որոշ որոնում մը Աստուծոյ, եւ սակայն կրնայ հաւասարապէս նարկայացնել «անտարբեր կեցուածք» մը՝ փախուստ մը գոյութեան վերջին հարցականէն եւ հեղգութիւն մը բարոյական խղճմտանքին նկատմամք։
Անգիտապաշտութիւնը դժբախտաբար շատ յաճախ համազօր է գործնական անաստուածութեան։
Մեր ժամանակներուն, մեր ժամանակակիցներէն շատեր բնաւ չեն ըմբռներ, նոյնիսկ բացայայտօրէն կը մերժեն այն սերտ ու կենսական զօդը՝ որ մարդս Աստուծոյ՝ իր Արարչին կը միացնէ, որպէս որդին իր հօրը. այն աստիճան որ «անաստուածութիւն»ը այս ժամանակին ամենածանր իրադարձութիւններէն մին կը համարուի։
«Անաստուածութիւն» եզրը իր մէջ կը ներփակէ բազմատեսակ երեւոյթներ եւ վիճակներ։ Ուստի անաստուածութեան յաճախադէպ մէկ ձեւն է՝ «գործնական նիւթապաշտութիւն»ը՝ որ իր կարիքներն ու փառատենչութիւնները ժամանակին եւ միջոցին նեղ սահմաններուն մէջ կը փակէ։ Անաստուած մարդկայնութիւնը թիւրօրէն կը համարի, թէ մարդ էակը ինքն իր վախճանն է, միա՛կ կառուցողը եւ ստեղծո՛ղն է իր ամբողջ պատմութեան…։
Ժամանակակից անաստուածութեան տարբեր մէկ ձեւը մարդուն ազատագրումը կ՚ակնկալէ տնտեսական եւ ընկերային ազատագրումէն, որուն իբր թէ կրօնը իր բնութեամբ իսկ կը հակադրուի, քանի որ մարդուն յոյսը «հանդերձեալ կեանք»ի մը կրկներեւոյթին վրայ կառուցանելով՝ զայն կը շեղեցնէ «երկրաւոր ոստան» կերտելէ։
Արդարեւ «անաստուածութիւն»ը կրօնի եւ ուղիղ հաւատքի առաքինութեան դէմ գործող մե՛ղք մըն է։
Անաստուածութիւնը մեղք մըն է, քանի որ Աստուծոյ գոյութիւնը կը մերժէ, կ՚ուրանայ եւ կամ կը ժխտէ։
Ճշմարտութեան դէմ ամէն արարք մե՛ղք է…։
Այս մեղքին յանցանքը կրնայ լա՜յն չափով թեթեւնալ դիտաւորութիւններուն եւ պարագաներուն համեմատ։
Անաստուածութեան ծագումին եւ տարածումին մէջ, հաւատացեալները, կրնան իրենց ո՛չ աննշան բաժինը ունենալ։ Այս կրնայ ըլլալ գիտակցաբար եւ կամ անգիտակցաբար եւ անզգալաբար տարուելով հոսանքի մը, բարոյական պարտադրանքի մը տպաւորութենէն։
Անաստուածը (athée) կամ անաստուածականը կրնայ վտանգ սպառնալ ընկերային խաղաղութեան, ներդաշնակութեան։ Անաստուածութիւնը (athéisme) անհատական կեանքի մէջ ալ հոգեկան անկումներու պատճառ կրնայ դառնալ, քանի որ ան անորոշութիւն եւ պարապութիւն կը ստեղծէ մարդկային հոգիին եւ մտքին մէջ։ Եւ մարդուս համար ո՜րքան վատ զգացում մըն է ինքզինք պարապութեան, ունայնութեան մէջ զգալ։
Մանաւանդ տակաւին չհասունցած միտքերու համար ո՛րքան վտանգաւոր է «անաստուածութեան» գաղափարը։ Մեր կեանքի փորձառութիւնը ցոյց կու տայ, թէ աճումի ընթացքին մեծ վտանգ մըն է անաստուածութեան գաղափարին հետ դիմաւորուիլ։ Եւ կը յիշեմ, տակաւին ուսանող, երբ օր մը ուզեցի հօրս գրադարանէն առնել եւ կարդալ «L'athéisme» անուն գիրքը, թէ ինչպէս արգելք եղաւ հայրս, ըսելով թէ հիմա ժամանակը չէ կարդալու այդ գիրքը, եւ երբ տարիներ վերջ կարդացի, հասկցայ, թէ ինչո՛ւ ժամանակը չէր այն ատենը՝ կարդալու եւ սխալ հասկնալու այդ գաղափարը։
Մարդ երբ ուղիղ եւ առողջ դատողութեան վիճակին հասնի, ազատ է կարդալու, ծանօթանալու, բաղդատելու ամէն մտածողութիւն, ամէն գաղափար, բայց իրապէ՛ս ամէն բանի ժամանակը լա՛ւ որոշելու է…։
Հոս երախտագիտութեամբ կ՚ուզեմ յիշել հօրս արդար միջամտութիւնը, ինչ որ ո՛չ թէ ազատութեան միջամտութիւն մը, այլ ուղեցոյց մը, զգուշաւորութեան հրաւէր մըն էր՝ կազմաւորման ընթացքին մէջ մտքի մը…։
Չէ՞ որ Յիսուս կ՚ըսէ, թէ գայթակղութիւններ պիտի ըլլան այս աշխարհի վրայ՝ որոնք անխուսափելի են, բայց վա՜յ անոր, որուն ձեռքով կու գան անոնք։
Ժան Ժագ Ռուսօ իր «Էմիլ» գործին մէջ ալ կ՚ըսէ, թէ՝ մանուկներուն որոշ գիտելիքներ որոշ տարիքէ մը վերջ պէտք է ուսուցանել, մանաւանդ վերացական երեւոյթներ, քանի որ մանուկներ անժամանակ ուսուցումով կրնան սխալ տպաւորուիլ եւ այդ գիտութիւնը վնաս կը պատճառէ անոնց մտաւոր կազմաւորման, փոխանակ օգուտի։ Ուրեմն անաստուածութեան գաղափարն ալ պէտք է մտային որոշ կազմաւորման վիճակէ մը վերջ ուսումնասիրել եւ բաղդատութեան եզր կարենալ գտնել ճշմարիտին եւ սուտին, շիտակին ու սխալին միջեւ…։
Այս շեղումէն ետք շարունակենք խոր-հըրդածել անաստուածութեան պարագաներուն մասին։
Ուստի անաստուածութիւնը յաճախ կը հիմնուի «մարդկային ինքնիշխանութեան թիւր յղացում»ի մը վրայ՝ որ կը հասնի մինչեւ իսկ Աստուծոյ հանդէպ ամէն «կախեալ ըլլալ»ու, կախում ունենալու իրականութեան մերժումի, ուրացումի։ Եւ սակայն Աստուծոյ ճանաչումը ո՛չ մէկ կերպով մը հակադրուի մարդուն արժանապատուութեան, քանի որ այս արժանապատուութիւնը Աստուծոյ մէջ իսկ իր հիմքը եւ իր լրումը կը գտնէ։
Երեղեցին եւ անոր արդա՛ր պաշտօնեան լա՛ւ գիտէ, թէ իր պատգամը հաշտ ու համաձայն է մարդկային սրտին գաղտնի խորքերուն հետ՝ ուր կը գտնուի խիղճը։ Աւելորդապաշտութիւնն ալ եթէ ո՛չ անաստուածութիւն, բայց «շեղո՛ւմ» մըն է ճշմարիտ աստուածպաշտութենէն…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Օգոստոս 21, 2015, Իսթանպուլ