ԱՐԻ ԶՈՒԱՐԹՈՒԹԻՒՆԸ
Սիրելի բարեկամնե՜ր, բնաւ խորհա՞ծ էք, մարդուս համար կարելի՞ է ամէն պարագայի, ամէն նեղութեան մէջ զուարթ ըլլալ, գոնէ վատ տրամադրութեան չմատնուիլ։ Ի՞նչ է ձեր կարծիքը սիրելիներ, բայց կարծեմ կարելի չէ՛ չազդուիլ, չտպաւորուիլ միջավայրէն, մանաւանդ ուղղաղի իրենց դէմկատարուած հոգեկան, բարոյական եւ ֆիզիքական յարձակումներէն՝ որոնք կը խանգարեն, տակնուվրայ կ՚ընեն մարդուս ամբողջ ներաշխարհը, տրամադրութիւնը…։
«Կը շարունակէք ձեր ճամբան շիտակ՝ քարերուն զարնուելով, եւ ճամբու խոչերէն՝ արգելքներէն, խափանող զանազան բաներէն՝ վիրաւորելով ձեր ոտքերը։ Բայց քաջարի կը մնաք ձեր արտեւանունքներուն՝ կոպերու թարթիչներուն տակ, յետոյ, ետ մղելով ձեր արցունքը, լացը։ Եւ գրիչը, գործիքը, կամ սուրը ի ձեռին, միշտ յստակ միքտով ու գորովալից սիրտով, դժբախտ ու չարաշուք օրերուն՝ կեանքին դէմ կը ճակատացնէք իտէալը՝ հեռանկարը՝ որ կը ժպտի, եւ մուսան՝ որ կ՚երգէ», կ՚ըսէ Ֆրանսուա Ֆապիէ։ Եւ այս խօսքերը անգամ մը եւս կը յիշեցնէ մեզի Յիսուսի խօսքը, որ կ՚ըսէ. «Նեղութիւններ պիտի ունենաք աշխարհի վրայ, բայց քա՛ջ եղէք, ես յաղթեցի աշխարհին» (ՅՈՎՀՆ. ԺԶ 33)։
Մարդ երբեք չ՚ուզեր վիրաւորել զուր տեղը մէկ ուրիշը, մանաւանդ որ երբ կու լայ։ Բայց նախընտրելի է լալ անոնց հետ՝ որ կու լան։
Արդարեւ համայն մարդկութիւնը շատ բան կը պարտի սրբազան ցաւին՝ որուն ներկայութեան՝ մարդ կ՚ունենայ այն զգացումները միայն՝ որոնք կ՚արտայայտուին խորհրդաւոր պահերու՝ ծնրադիր ու ձեռնամած։ Եւ երեւակայեցէ՛ք «բարիք»ը՝ ժպտերես, ոգեւորուած ներքին պայծառ լուսաւորութեամբ մը՝ որ իրեն ճամբայ կը բանայ արտաքին բոլոր խոչընդոտներու, եւ մինչեւ իսկ կեանքի ամենէն դժնդակ պարագաներուն մէջէն։
Իսկ «չարիք»ը՝ խոժոռ, դէմքին վրայ ստուեր մը կարծես մարդուն, որ ամէն ուրախութիւն, ամէն զուարթութիւն եւ փայլ կը նսեմացնէ։ Եւ ո՜րքան խորշելի է բարիքի փոխարէն չարիքը ընտրել՝ բարիքին տեղ չարիքին պատիւ ընծայել։
Չարիքը՝ իր մութ եւ սեւ երեւոյթով, յոռետեսութեան գլխազա՛րդն է, ոչնչութեան խորհրդանի՛շը։ Կախերես եւ տխուր կերպարանք մը պիտի խորհիլ տալ՝ թէ մարդուս մէջ կը բացակայի վստահութիւնը բարիին վերջնական յաղթանակին, եւ կամ պիտի յայտնէր զգացուած ցաւն ու վիշտը այն յոռի զուարճութիւններուն եւ արգիլուած հաճոյքներուն համար՝ որոնցմէ հրաժարած է մարդ։ Մարդ հազարումէկ պատճառներ ունի թոյլ տալու, որ զինք ոգեւորող հեռանկարները, իտէալները իրենց շէնշող գոյութիւնը զգալի ընեն իր ամենէն ծանր ու տագնապալի հոգերուն մէջէն։
Մարդուս համար ամենէն սիրելին է՝ արի զուարթութիւնը՝ որ կրնայ հրաշալի գործեր կատարել ժպտելով եւ երգելով. զուարթութիւնը՝ որ կը ժպտի ի հեճուկս իր նեղութեան, մատնուած դժուարութիւններուն, սրամիտ ու իմաստալից կատակով մը կը համեմէ տրտում աղքատիկ ու պարզուկ սեղանը, նախնական բնակարանը ցնծութեամբ կը լեցնէ, մարդկային խստութիւնները, դառնութիւնները մոռցնել կու տայ, եւ կը սկսի երգ մը մռլտալ…։ Ահա ի՛նչ որ կը գրաւէ եւ կը խանդավառէ մարդը։ Եւ իրօք, երբ մարդ կը տեսնէ ուրիշներ, իր նմաններ, որ այդ ոգեւորութեան մոլեգին թափէն կը քշուին, կը տարուին, նախանձով կը լեցուի՝ կ՚ուզէ ցատկել, երթալ անոնց ետեւէն եւ ի վերջոյ անոնց նմանիլ։ Եւ հոգիի այս տրամադրութիւնը կը յուզէ մարդս, եւ միեւնոյն ատեն կ՚ելեկտրականացնէ։ Թերեւս անոր համար, որ մարդ զայն յաճախ դիմաւորած է ամենէն ցաւագին, դժնդակ պահերուն մէջ։
Զուարթութիւնը իսկապէ՛ս յաղթութիւն մըն է, յաղթութիւնը մտքին՝ իր բազմաթիւ դժուարութիւններուն, մտահոգութիւններուն եւ խոչընդոտներուն վրայ տարուած։
Զուարթութիւնը «արեւի ճառագայթ» մըն է փոթորկալի օրուան մը մէջ, զուարթ եւ ուրախ պատգամաբեր մը՝ որ կու գայ ըսել, թէ ամէն ինչ չէ՛ վերջացած, թէ ի վերջոյ յոյսը իր լոյսով կը մնայ, եւ թէ այդ յոյսը կայ ու պիտի մնայ միշտ ի հեճուկս ամէն խոչընդոտներու եւ արգելքներու, եւ թէ ամէն խաւար ի վերջոյ պիտի լուսաւորուի յոյսին լոյսով։
Եւ ո՜րքան իրաւացի է բանաստեղծը, որ կ՚ըսէ, թէ ո՛չ մէկ խաւար տեսնուածին չափ մութ է, եւ անպայման անոր մէջ կա՛յ լոյսի շող մը, ցոլք մը՝ որքան ալ աննկատելի ըլլայ ան։
Պահ մը նկատի առնենք տրտնջողները, երկչոտները, եւ բովանդակ սերունդը դաժանաբարոներու, որոնք լրջութիւնը իրենց սեփական մենաշնորհը կը նկատեն, եւ որ սակայն անոր ծաղրանկարը միայն կը ներկայացնեն։ Ի՞նչ կ՚ընեն այդ «լուրջ» մարդիկը։ Նախ ըսենք, որ լրջութիւնը զիրենք փրկող դիմակ մըն է միայն եւ երբ դիմակազրկուին խառնաշփոթութեան եւ շուարումի կը մատնուին, ապա խնդիրները, հարցերը աւելի կը կնճռոտեն, եւ կացութիւնը յոռիէն յոռեգոյնին կը փոխարկեն։ Իրենց տրտունջներով եւ ողբերով չարիքը կ՚աւելցնեն, եւ ցամաք, հաստատուն գետնի վրայ կը խեղդուին։ Աւազ կը նետեն անիւներուն մէջ՝ ուր որ զուարթութիւնը իւղ կը սրսկէ։
Արդարեւ այս կարգի մարդիկ միասին կը գտնուին տաժանելի եւ անտանելի կացութեան մը մէջ, փոխանակ իրարու օգնելու, ամէն զոք կ՚ամբաստանեն, մարդոց եւ Աստուծոյ դէմ կը տրտնջան բարձրագոչ, եւ ի վերջոյ զիրար կը խածատեն, իրարու սիրտ կը վիրաւորեն։
Ո՜րքան ծիծաղելի՛ են մարդիկ՝ որ կը կարծեն, թէ ա՛յնքան կարեւոր եւ պիտանի են իրենք։ Եւ կան օրեր, երբ մարդ պիտի փորձէր ըսել, թէ՝ աշխարհ ստեղծուած էր իրենց հակառակելու, հակադրելու համար, եւ թէ բնութեան երեք մասերն ալ իրենց բարօրութեան դէմ դժոխային դաւեր կը նիւթեն։
Այս տեսակ մարդիկ միշտ դժգոհ են. «Այս բաները միա՛յն մեզի կը պատահի, դիտմամբ եղած բաներ են ասոնք», կ՚ըսեն, եւ շատ կը սխալին…։
Զուարթութի՜ւն, ահա այն, որ կը յանձնարարուի։
Ասիկա գիտէ ամէնուրեք գոհ եւ ուրա՜խ ըլլալ։
Ուստի ամէն մարդու պարտականութիւնն է ինքզինք բարոյական այնպիսի հոգեվիճակի մը մէջ պահել, որ կարելի ըլլայ իրեն դիմագրաւել կեանքի բոլոր պատահականութիւնները։ Այս իմաստով մարմնաւոր եւ հոգեկան զբօսանքի ու ժամանցներու նուիր-ւիլ ո՛չ միայն թոյլատրելի բան մը, այլ մանաւա՛նդ հրամայական պահա՛նջ մըն է։ Պէտք է, որ մարդ երբեմն վերանորոգէ իր «կանթեղին իւղ»ը եւ փայլեցնէ ապակիները, այլապէս շատո՜նց լուսավառելէն դադրած պիտի ըլլար։ Զուարթութիւնը սնո՛ւնդն է հոգիին…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Սեպտեմբեր 11, 2015, Իսթանպուլ