ԸՆԿԵՐԱՅԻՆ ԱՐԴԱՐՈՒԹԻՒՆ ԵՒ ՏՆՏԵՍՈՒԹԵԱՆ ՄՇԱԿՈՒՄԸ
Մեծ պահքի 4-րդ Կիրակին՝ Ճաշու Աւետարանի «Անիրաւ Տնտես»ի առակին պատճառով, կոչուած է «Տնտեսի Կիրակի», ուր կը վերլուծուի տնտեսութեան կարեւորութիւնը, տնտեսութեան պատշաճութեան սահմանները եւ մանաւանդ տնտեսին անհատական նկարագիրը։
Նախ պէտք է նկատի ունենալ սա իրողութիւնը՝ որ ընդհանուր սկզբունք է, մարդ իր լիազօրութեան սահմանին մէջ երբ կը վարուի, կարելի՞ է արդար եւ իրաւացի համարուիլ, եթէ նոյնիսկ երեւութապէս անիրաւ գործ մը կատարած ըլլայ։ Ուստի եթէ լիազօրութիւն տրուած է որեւէ գործի համար, անոր ամէն տեսակ հետեւանքները ընդունուած կը նկատուի, եւ կեանքի ընդհանուր ընթացքն ալ այս կը պահանջէ։ Թէ ոչ կարելի չ՚ըլլար ապահով ընկերային կեանք մը ապրիլ։ Եւ եթէ ամէն գործի, արարքի մէջ կասկած եւ տարակոյս ըլլայ, այլապէս ընկերային կեանքը ամլութեան կը մատնուի։
Եւ ահաւասիկ, Մեծ պահքի 4-րդ Կիրակիի Աւետարանի հատուածը այս հարցերու ներկայացումն է՝ որոնց լուծումը դարձեալ Աւետարանի մէջ կը տրուի։
Կեանքի ընդհանուր տեսարանը մեզի ցոյց կու տայ, թէ անիրաւներ, անարդարութեամբ գործողներ մեծ յաջողութեամբ կը յառաջանան, իսկ իրաւացիներ, արդարութեամբ քալողներ նկուն են կարծես։ Պէտք է խոստովանիլ, որ այս հակադրութիւնները, միշտ խոշոր համեմատութեամբ, վրդոված են մարդկային բանականութիւնը, եւ կ՚երեւի դեռ երկա՜ր ատեն պիտի վրդովեն, քանի որ այսօրուան աշխարհատանջ հակառակութիւններու, պատերազմներու մէջ նո՛յն տարօրինակութիւնը կը տիրէ. անիրաւներ, անարդարներ յաջողութեան ճամբուն մէջ կ՚ընթանան, իսկ արդարներ, իրաւունքի տէր եղողներ առանց որեւէ պատճառի կը զրկուին իրաւունքէ, ինչքէ, ստացուածքէ, եւ մինչեւ իսկ «ապրելու իրաւունք»է։
Արդարեւ կեանքի, ապրելու իրաւունքին այսպիսի բռնաբարումը վերապահուած կը մնայ, ոչ միայն անհատներու, այլ մանաւա՛նդ ժողովուրդներու հաւաքական մեծ կեանքին մէջ, եւ այս «լոյսի՛ դարուն», քաղաքակրթութեան ա՛յս լուսաւոր դարուն, քսանմէկերո՛րդ դարուն՝ որ աւելի եւս կոչուած է քամահրել հի՜ն դարերու տգիտութիւնները, խաւարամտութիւնը, նախապաշարումներով լեցուն կեանքը, բարբարոսութիւնները, այսինքն լոյսի, գիտութեան, յառաջդիմութեան հակառակ բոլոր մարդկային ու համամարդկային տկարութիւնները, թերութիւնները, անկատարութիւնները եւ ասոնց հետեւանք ամէն տեսակ արարքները։
Իմ շատ սիրելի բարեկամներ, վստա՛հ եմ, դուք ալ ապրած էք այս փորձառութիւնները ձեր կեանքին մէջ, դուք ալ վրդոված էք այս անիրաւութիւններէն, դուք ալ վիրաւորուած էք անիրաւութիւններու, անարդար արարքներու պատճառով։
Անարդարութիւններ, անիրաւութիւններ երբեք չեն պակսիր աշխարհի վրայ՝ մարդկային կեանքի մէջ, եւ հոն՝ ուր «մարդ» կայ, հոն անպայմա՛ն անիրաւութիւն կա՛յ, անարդարութիւն կայ։ Ուստի անիրաւութիւնը, անարդարութիւնը կեանքի անբաժան տարրերն են՝ մարդկային տկարութիւններ, թերութիւններ…։
Սակայն այս խրթին հանելուկին լուծումը անհատական կեանքի, անհատական նկարագրի, անհատական բնաւորութեան կերտումէն կախում ունի։
Մարդիկ առանց բացառութեան, իւրաքանչիւրը իր կարողութեան եւ տարողութեան չափին մէջ՝ պատասխանատո՛ւ են աշխարհի վրայ տիրող չարիքներուն։
Ո՛չ ոք իրաւունք ունի ինքզինք զերծ կացուցանել այսպիսի պատասխանատուութեան մը գիտակցութենէն։
Դիտեցէ՛ք ձեր շուրջը, քննեցէք մարդիկը եւ իրերը, իրողութիւնները եւ սերտ յարաբերութիւններ պիտի գտնէք ատոնց մէջ։ Չարիքը՝ որ գոյութիւն ունի աշխարհի վրայ, չարիքը՝ որմէ կը տառապի աշխարհ, համայն մարդկութիւն՝ բնական պատուհաս մը չէ՛ երկրաշարժի կամ ջրհեղեղի նման, այլ ուղղակի՛ արդիւնքը՝ ուրացման այն պատասխանատուութեան, զոր մարդիկ ունին կեանքի շրջանին մէջ իրենց բոլոր գործունէութեան մասին։ Եւ երբ այս ուրացումը կը հասնի անտարբերութեան, կը վնասուին ո՛չ միայն անհատներ, այլ ամբողջ ընկերութիւն մը, եւ մինչեւ իսկ մարդկութիւնը։ Անհատներ, մարդիկ, ինչպէս նաեւ ժողովուրդներ, առհասարակ տոգորուած են «տկարութեամբ» մը՝ որ կը կայանայ ձախողուածներու, վնասուածներու, կորուստի մատնուածներու պատասխանատուութիւնը ուրիշներու վերագրելու մէջ։
Մարդիկ, ընդհանրապէս իրենց անյաջողութեան պատճառը ցոյց կու տան միշտ «ուրիշ» մը եւ երբեք չեն ընդունիր իրենց տկարութիւնը, թերութիւնը, անկատարութիւնը՝ որպէս պատճառ իրենց ձախողութեան։
Վատ բանի մը պատճառը մի՛շտ «ուրիշ» մըն է։
Յաջողութիւն մը, կը պատկանի յաջողած մարդուն, թերեւս աննշան մաս մը ուրիշին…։ Ահաւասիկ ա՛յս է մարդկային կարեւորագոյն տկարութիւնը, մարդկային թերութիւնը։ Սխալը չընդունիլ, որ իրմէ է, այլ՝ միշտ ուրիշին վերագրել։
Ուշադրութիւն ըրէք, սիրելիներ, երբ մեծ բազմութեան մը առջեւ կը խօսուի, զոր օրինակ՝ անմիաբանութեան, անհամաձայնութեան չարիքներուն վրայ, վստա՛հ եղէք, ունկնդիրներուն մէջ կարելի չ՚ըլլար տասը տոկոսով մարդիկ՝ քաջ ու անկեղծ մարդիկ, որ իր վրայ բաժին առնէ այդ տկարութենէն, եւ բոլորն ալ կը կարծեն, որ իրենց չէ ուղղուած խօսքը՝ անմիաբանները, չհամաձայնողները իրենք չեն, այլ միշտ «ուրիշ»ներ են անոնք՝ անտեսանելի եւ բացականեր…։ Մինչդեռ իրենք են անմիաբանները, համաձայնութեան չեկողները։
Եւ հա՛րկ է բուժել այս տկարութիւնը։
Բայց հարց մը եւս կայ. չար օրինակը կարելի՞ է բարիքի մը համար օգտագործել։ Նեղմիտ մարդիկ, կարճատես մարդիկ կ՚ըսեն, որ չար օրինակը «օրինակ» չի կրնար ըլլալ, եւ կը սխալին անշուշտ, ինչպէս որ սխալ կը մեկնաբանեն, իմաստին մէջ չեն կրնար խորանալ Աւետարանի «Անիրաւ Տնտես»ին առակին, քանի որ անոնք մակերեսային կը դիտեն կեանքը, ամբողջ աշխարհը՝ իրերը եւ իրողութիւնները։ Մինչդեռ «Անիրաւ Տնտես»ը լաւ օրինակ մըն է ուղիղ տնտեսութեան, կեանքը նպաստաւոր վարելու, նպատակին հասնելու համար օգտագործելու։ Եւ երբ մարդուս իմաստութիւնը միանայ հմտութեան, եւ անկեղծ ըլլայ իր զգացումներուն արտայայտութեանը մէջ, շա՜տ հարցեր կարելի կ՚ըլլայ լուծել եւ հասնիլ երջանկութեան, որուն կոչուած է մարդ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Փետրուար 16, 2016, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 11/28/2024
- 11/28/2024