ՄԱՐՏԻ 8-Ի ՀԱՄԱՇԽԱՐՀԱՅԻՆ ԿԱՆԱՆՑ ՕՐՈՒԱՆ ԱՌԹԻՒ՝ ԿԻՆԵՐԸ ԵՐԷԿ ԵՒ ԱՅՍՕՐ…
Այսօր ամբողջ աշխարհը կը տօնէ Համաշխարհային կանանց օրը: Կը հնչեն տօնական շնորհաւորանքներ, կիներուն կը տրուին նուէրներ, ծաղիկներ, բացիկներ… Տեղի կ՚ունենան մրցանակաբաշխութիւններ, երեկոյթներ ու խնջոյքներ: Կինը մէկ անգամ եւս կը յայտնուի ուշադրութեան ներքոյ:
Հետաքրքրական է, որ Մարտի 8-ի տօնը, որ այսօր պայծառ գոյներով ողողուած է, մէկ դար առաջ բոլորովին այլ իմաստ ունեցած է, եւ այսօր տօնական տրամադրութեամբ արթնցած շատեր չեն գիտեր, թէ ժամանակին այս օրը եղած է պայքարի օր, իսկ հետագային ստացած է տօնի իմաստ: Այսինքն, կիները իրենց տօնը ձեռք բերած են պայքարի գինով: Այսօր, յիշելով Համաշխարհային կանանց օրը, անհրաժեշտ է յիշել նաեւ այդ պայքարի պատմութիւնը:
1857 թուականի Մարտի 8-ին Նիւ Եորքի մէջ հագուստեղէնի, ցանցահիւսկեղէնի ու կօշիկի գործարաններու կին աշխատաւորները բողոքի ցոյցերու դիմած են՝ դժգոհելով իրենց աշխատանքային խիստ վատ ու անարդարացի պայմաններէն՝ երկար աշխատաժամ, ցած ամսական եւ այլն: Անոնք փողոց դուրս եկած էին՝ պահանջելու 10-ժամեայ աշխատանքային օր, լուսաւոր ու չոր տարածքներ՝ աշխատելու յարմար եւ տղամարդոց աշխատավարձին հաւասար վարձատրութիւն: Այդ ժամանակ կիները օրական 16 ժամ կ՚աշխատէին, որու փոխարէն չնչին վարձատրութիւն կը ստանային: Մինչ կիներու պայքարը, նմանատիպ պայքար տարած էին նաեւ տղամարդիկ, որ երկարատեւ ճառերէ յետոյ յաջողած են ունենալ 10-ժամեայ աշխատանքային օր: Ամերիկայի Միացեալ Նահանգներու բազմաթիւ աշխատանքային հիմնարկներու մէջ բացուած էին արհեստի միութիւններ՝ տղամարդոց շահերը հսկելու համար: Հաւանաբար տղամարդոց պայքարէն ոգեշնչուելով ալ կիներ դիմած են այդ քայլին: 1857 թուականի Մարտ 8-էն սկսեալ բազմաթիւ կիներ եւս անդամակցած են այդ կազմակերպութիւններուն: Ցոյցի դուրս ելած կանայք նաեւ պահանջած են ընտրական իրաւունք:
Աւելի ուշ՝ 1910 թուականին Քոփենհակի մէջ տեղի ունեցած Ընկերվար կանանց միջազգային յանձնախումբի հաւաքին, գերմանական եւ միջազգային բանուորական շարժման գործիչ, Գերմանիոյ Համայնավարական կուսակցութեան հիմնադիրներէն Քլարա Ցետկին առաջարկած է Մարտի 8-ը հռչակել Համաշխարհային կանանց օր: Այս մէկը կոչ էր՝ աշխարհի բոլոր կիներուն՝ միանալ հաւասարութեան համար պայքարին: 1911 թուականին այս տօնը առաջին անգամ, թէեւ Մարտի 19-ին, նշուած է Աւստրիոյ, Դանիոյ, Գերմանիոյ եւ Զուիցերիոյ մէջ: Ընտրելու եւ ղեկավար պաշտօններ զբաղեցնելու իրաւունքէն զատ կիներ կը ձգտէին ձեռք բերել նաեւ գործարարութեամբ զբաղելու իրաւունք: Այդ ժամանակ աւելի քան մէկ միլիոն կիներ եւ տղամարդիկ մասնակցած են այդ իրաւունքներու ձեռքբերման ցոյցերուն: Արդէն 1913 թուականին ռուս կիներ սկսան տօնել իրենց Կանանց առաջին համաշխարհային օրը, որ կը զուգադիպէր Փետրուարի վերջին Կիրակի օրուան (ըստ այն ժամանակ Ռուսաստանի մէջ գործածուող յուլիոսեան օրացոյցին): Նոյն թուականին ծաւալուած քննարկումներու արդիւնքին տօնը տեղափոխուեցաւ եւ այդ օրուընէ ցայսօր կը նշուի Մարտի 8-ին՝ ընդունուած ամբողջ աշխարհի զանազան երկիրներու կողմէ:
Խորհրդային Միութեան մէջ Համաշխարհային կանանց օրուան պաշտօնական ընդունումէն անմիջապէս յետոյ, երբ ան տարածուեցաւ ամբողջ Խորհրդային Միութեան տարածքով, տօնը սկսաւ նշուիլ նաեւ միւս խորհրդային ու ընկերվարական երկիրներուն մէջ, ինչպէս նաեւ զայն սկսան տօնել չինացի համայնավարները՝ 1922 թուականէն ու սպանացի համայնավարները՝ 1936 թուականէն սկսեալ:
Իսկ Արեւմուտքի մէջ Համաշխարհային կանանց օրը սկսած է որպէս համաժողովրդական միջոցառում դիտարկուիլ 1977 թուականէն սկսեալ, երբ ՄԱԿ-ի որոշմամբ Մարտի 8-ը հռչակուեցաւ ՄԱԿ-ի Կանանց իրաւունքներու ու Համաշխարհային խաղաղութեան օր: Հարկ է նշել, որ 1945 թուականին ստորագրուած ՄԱԿ-ի կանոնադրութիւնը միջազգայնօրէն ճանչցուած առաջին համաձայնագիրն է, որ իր մէջ կ՚ընդգրկէ նաեւ երկու սեռերու իրաւունքներու հաւասարութիւնը՝ հռչակելով զայն որպէս մարդու հիմնարար իրաւունք:
Այդ ժամանակներէն անցած են բազմաթիւ տասնամեակներ, բայց կիներու իրաւունքներու հիմնախնդիրը չէ կորսնցուցած իր արդիականութիւնը:
Խորհրդային Միութեան փլուզումէն յետոյ նորանկախ Հայաստանի Հանրապետութեան մէջ Մարտի 8-ին նշուող Համաշխարհային կանանց օրուան նուիրուած տօնակատարութիւնները պաշտօնապէս դադրեցուեցան, եւ Ապրիլի 7-ը առաջարկուեցաւ տօնել Մայրութեան եւ գեղեցկութեան տօն՝ որպէս պետականօրէն ընդունուած նոր տօն, որ շատ արագ կերպով տարածուեցաւ հայերու շրջանին մէջ՝ միաժամանակ ըլլալով նաեւ Հայ Առաքելական Եկեղեցւոյ հիմնական տօներէն մէկը՝ Աւետումը: Սակայն մարդիկ տակաւին հաւատարիմ էին հին օրուան՝ Մարտի 8-ին, եւ հանրային քննարկումները յանգեցուցին կիներուն նուիրուած երկու տօն ունենալու արդիւնքին, իսկ Մարտի 8-էն Ապրիլի 7-ը գտնուող ժամանակահատուածը յայտարարուեցաւ կիներու միամսեակ:
Հայաստանը վստահաբար աշխարհի այն եզակի երկիրներէն մին է, եթէ ոչ միակը, ուր կիներու ամբողջ ամիս մը՝ միամսեակ ունի, որու ընթացքին երկար ժամանակ կայ խօսելու թէ՛ կիներու խնդիրներու, իրաւունքներու, հասարակութեան մէջ անոնց դերի, թէ նաեւ՝ նուաճումներու, ձեռքբերումներու, յառաջընթացի մասին:
Հարկ է նշել, որ Հայաստանի մէջ կիներու նկատմամբ խտրականութիւն չկայ, եւ կիներու իրաւունքները պաշտպանուած են ինչպէս երկրի ներսը՝ օրէնքներով, այնպէս ալ՝ Հայաստանի կողմէ վաւերացուած միջազգային պայմանագրերով: Անկախութենէն ետք Հայաստանը կ՚անդամակցի կիներու իրաւունքներու պաշտպանութեան ուղղուած կարգ մը միջազգային պայմանագրերու, ինչպէս նաեւ 2000 թուականին Հայաստանի Հանրապետութեան վարչապետի հրամանով ստեղծուած է Հայաստանի Հանրապետութեան վարչապետին կից կանանց խորհուրդ, որու հիմնական խնդիրներն են Հայաստանի Հանրապետութեան կիներու հիմնահարցերու լուծման ուղղութեամբ կատարուող աշխատանքներու համակարգումը եւ կիներու իրաւահաւասարութեան ապահովումը: Միաժամանակ կան բազմաթիւ հասարակական կազմակերպութիւններ, որոնք նոյնպէս կը զբաղին կանանց իրաւունքներու պաշտպանութեան հարցերով: Այդ կազմակերպութիւնները հիմնականը բաղկացած են կիներէ, եւ մանաւանդ յառաջադէմ կիները շատ նախանձախնդիր են իրենց իրաւունքներու հաստատման, ընտանիքներու մէջ բռնութիւններու նուազեցման, կին-պաշտօնեաներու աւելի մեծ քանակ ունենալու, գործարարութեան դաշտի մէջ ազատօրէն գործելու եւ այլ հարցերու առումով:
Հայ կինը դարեր շարունակ եղած է իբրեւ ուժեղ եւ իր ազգի տղամարդոց քով կեցած անհատականութիւն մը: Հայ ժողովուրդը, հինէն սկսեալ, միշտ ալ յատուկ յարգանք եւ վերաբերմունք ունեցած է հայ կնոջ հանդէպ եւ այսօր ալ այդ վերաբերմունքը կը շարունակուի՝ աւելի ամրապնդուելով եւ նոր դրսեւորումներ ստանալով:
ԿԻՆԵՐՈՒ ԸՆՏՐԵԼՈՒ ԻՐԱՒՈՒՆՔ
Առաջին անգամ կիներուն ընտրելու իրաւունք տուած են Ուայոմինկի մէջ, Միացեալ Նահանգներ, 1869 թուականին, այնուհետեւ՝ Նոր Զելանտա 1893 թուականին, Աւստրալիա՝ 1902 թուականին եւ Ֆինլանտիոյ տարածքաշրջանին մէջ գտնուող Ռուսական կայսրութեան մէջ՝ 1906 թուականին: Բրիտանուհիները ձայնի իրաւունք ստացած են 1918 թուականին, իսկ ամերիկեան նահանգներու մեծ մասին մէջ՝ 1920 թուականին:
Ամենէն վերջինը կիներուն ընտրելու իրաւունք տուած են Սէուտական Արաբիոյ մէջ, 2011 թուականին: Ներկայիս այդ իրաւունքը միայն Վատիկան չկայ, քանի որ հոն միակ իշխանութիւնը Հռոմի պապն է, իսկ զինք ընտրող կարտինալներու շարքին մէջ չկան կիներ:
1918 թուականին եւրոպական երկիրներու մեծ մասին մէջ կիներ ընտրական իրաւունք չունէին: Իսկ Հայաստանի մէջ 1919 թուականին կայացած ընտրութիւններու արդիւնքին հայոց Առաջին հանրապետութեան խորհրդարան անցած ութսուն երեսփոխաններէն երեքը կիներ էին: Հայ կնոջ քաղաքական անցեալը այնքան ալ լուսարձակի տակ չէ առնուած, մանաւանդ՝ շատ քիչեր ծանօթ են անոնց դժուարին, բայց բոլոր իմաստներով արժանավայէլ կենսագրութեան փաստերուն:
Հայաստանի Առաջին հանրապետութեան կին երեսփոխաններն էին՝ Կատարինէ Զալեան-Մանուկեան, Պերճուհի Պարտիզպանեան-Բարսեղեան եւ Վառվառա Սահակեան:
Երեքն էլ Հայ յեղափողական դաշնակցութեան (ՀՅԴ) անդամ էին: Դէպի քաղաքականութիւն երթալու անոնց նպատակները բնորոշ է յեղափոխական ու հայրենասիրական գաղափարներով տոգորուած կիներուն, որոնց համար անձնականը սերտօրէն միահիւսուած է հասարակականին:
Ինչպէս կը կարդանք Սոնա Զէյթլեանի «Հայ կնոջ դերը հայ յեղափոխական շարժման մէջ» գիրքին մէջ (Լոս Անճելըս, 1992) Կատարինէ Զալեան-Մանուկեան Հայաստանի Առաջին հանրապետութեան հիմնադիր Արամ Մանուկեանի կինն էր: Ընտրուելով երեսփոխան, ան աշխատած է առողջապահութեան յանձնաժողովին մէջ: Ըլլալով բժշկուհի՝ ան նուիրուած էր գաղթականներու ու որբերու օգնութեան՝ օր ու գիշեր պայքար մղելով համաճարակներու դէմ: Որբանոցներէն մէկուն մէջ ալ հանդիպած է ապագայ ամուսնոյն, եւ 1917 թուականին Երեւանի մէջ անոնք ամուսնացած են: Այդ ամուսնութենէն ծնած է Արամ Մանուկեանի միակ ժառանգը՝ Սեդան: 1919 թուականին, երբ դուստրը տակաւին չորս ամսու էր, Արամ Մանուկեան վարակուած է ժանտատենդով ու մահացած: Առաջին հանրապետութեան անկումէն յետոյ Կատարինէի զրկանքներուն գումարուած են պոլշեւիկեան իշխանութեան քաղաքական հետապնդումները: Մահացած է 1965 թուականին, իսկ մահուընէ առաջ իր դստեր ըսած էր. «Ես չտեսայ, բայց դուն անպայման կը տեսնես այն օրը, երբ մարդիկ կը յիշեն ու կը գնահատեն քու հայրդ: Ես վստահ եմ, որ հայ ժողովուրդը չի մոռնար զինք»:
Պերճուհի Պարտիզպանեան-Բարսեղեան ծնած է 1886 թուականին, Էտիրնէ, Թուրքիա: Տակաւին տասնվեց տարեկան էր, երբ հանդիպած է ապագայ ամուսնին՝ Հայ յեղափոխական շարժման գործիչ Սարգիս Բարսեղեանին: Ամուսնոյն նախաձեռնութեամբ ան ստեղծած է «Հայ կիներու միութիւն»: Մեկնած է Ժընեւ՝ ուսանելու գրականութիւն եւ մանկավարժութիւն: Այս շրջանին ալ սկսած է ստեղծագործել՝ Էտնա կեղծանունով («Փոթորիկէն վերջ» պատմուածքներու ժողովածոյ մը հրատարակած է): Պերճուհիի եւ Սարգիսի ամուսնական կեանքը կարճ տեւած է, Սարգիսը նահատակուած է: Ամուսնոյն մահէն յետոյ Պերճուհին տեղափոխուած է Թիֆլիզ, յետոյ՝ Երեւան: Ընտրուելով խորհրդարանի երեսփոխան՝ համակարգած է Ամերիկեան խնամատարութեան կոմիտէի հետ տարուող աշխատանքները: Հայաստանի Հանրապետութեան անկումէն յետոյ շատերու պէս բռնած է գաղթի ճամբան: Հաստատուած է Փարիզ, ուր պաշտօնավարած է Նանսէնեան գրասենեակէն ներս եւ շարունակած է գրական գործունէութիւնը: Մահացած է 1940 թուականին:
Վառվառա Սահակեան խորհրդարանի առաջին նախագահ Աւետիք Սահակեանի կինն էր: Ընտրուելով խորհրդարանի երեսփոխան՝ դարձած է Հայաստանի Հանրապետութեան մէջ կրթական ծրագրերու համակարգող: 1920 թուականի Դեկտեմբերին ռուսական բանակի գրաւումէն յետոյ անոր ամուսինը այլ ազգային գործիչներու հետ բանտարկուած է Երեւանի մէջ: Իսկ 1921 թուականին Փետրուարեան յեղափոխութեան անկումէն յետոյ Վառվառան, ամուսինը եւ երկու զաւակները անցած են Թաւրիզ: Այստեղ վեց տարի ապրելէ յետոյ Սահակեանները փոխադրուած են Իրաք, բայց եղանակային պայմանները վատ անդրադարձած են Վառվառայի առողջութեան վրայ, եւ ընտանիքը ստիպուած եղած է տեղափոխուիլ Լիբանան: Պէյրութի մէջ Վառվառան նորէն աշխուժօրէն ներգրաւուած է հասարակական գործունէութեան մէջ՝ մասնակցելով Հայ օգնութեան խաչ կազմակերպութեան աշխատանքներուն: Մահացած է 1934 թուականին:
Ի դէպ, այդ նոյն տարիներուն աշխարհի մէջ առաջին կին դեսպանը նոյնպէս հայ եղած է՝ Ճաբոնի մօտ Հայաստանի Առաջին հանրապետութեան դեսպան Տիանա Աբգար (Անահիտ Աղաբէկեան), որու ջանքերով 1920 թուականին Ճաբոնը ճանչցած է Հայաստանի անկախութիւնը:
Այսօր ալ, հայ կինը փառաբանուած է աշխարհի մէջ, իբրեւ խելացի, գործունեայ, տաղանդաւոր եւ ստեղծածար կին, որ ամէնուր է՝ արուեստի աշխարհէն մինչեւ քաղաքականութիւն, գործարարութենէն մինչեւ հասարակական շարժումներ…:
ԿԱՆԱՆՑ ՀԱՄԱՐ ՓԱՅԼՈՒՆ ՀԱՄԵՐԳ
Համաշխարհային Կանանց օրուան ընդառաջ, Ռուսաստանի երաժշտական աշխարհի ամենայայտնի էսթրատային աստղերէն Նիքոլայ Պասքով համերգով մը հանդէս եկաւ Երեւանի մէջ։ Մարտի 8-ի շարժառիթով Հայաստանի Առաջին տիկին Ռիթա Սարգսեանի հովանաւորութեամբ տեղի ունեցաւ այս ձեռնարկը՝ որպէս նուէր երկրի իգական սեռի ներկայացուցիչներուն։ Նիքոլայ Պասքովի համերգը տեղի ունեցաւ Երեւանի Օփերային մէջ, ուր համախմբուած էին հոծ թիւով երաժշտասէր կանայք։ Յայտագրի տեւողութեան Պասքով հանդէս եկաւ նաեւ հայերէն կատարումներով։ Ան ջերմ ծափողջոյններու արժանացաւ երգելով՝ «Երեւանի սիրուն աղջիկը»ը եւ «Սիրոյ ամառ»ը։
Հարկ է նշել, որ Նիքոլայ Պասքով կ՚անուանուի «Ռուսաստանի ոսկէ ձայնը»։
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ