ԱԶԱՏՈՒԹԻՒՆԸ ՄՏԱԾԵ՛Լ Է
«Ազատութիւն»ը իր լայն առումով կը նշանակէ՝ իմացականութեան եւ կամքին մէջ արմատացած կարողութիւն ունենալ գործելու կամ չգործելու, ընելու այս կամ այն, ինքնակամ վճռելու կատարելիք գործեր։ Ազատութեան այս բացատրութիւնը բնականաբար կ՚ենթադրէ բանականութիւն՝ խորհելու եւ մտածելու կարողութիւն։ Արդարեւ մարդ արարածը ստեղծագործութեան ծրագրին մէջ կոչուած է դատելու, որոշելու եւ վճռելու, այն ի՛նչ որ բարի է, գեղեցիկ է եւ ճշմարիտ է, մանաւա՛նդ օգտակար։
Ուրեմն ազատութիւնը արդիւնքն է մարդուս մտածելու, խորհելու կարողութեան։ Այս իմաստով ամէն մարդ կոչուած է ազատութեան։ Ազատութիւնը նկարագի՛րն է մարդ արարածին, քանի որ ան միա՛կն է խորհող՝ ամբողջ արարածներու մէջ, ստեղծուած՝ բանականութեան կարողութեամբ, օժտուած է միտքով։ Բայց չի բաւեր միտք ունենալ, պէ՛տք է նաեւ գործածել զայն, արտադրել եւ տարածել մարդկութեան օգտին, բարիքի՛ն։
Ուստի ինքնակմութեամբ իւրաքանչիւր ոք տէ՛ր է իր անձին։ Մարդուն մէջ ազատութիւնը զօրութի՛ւն մըն է աճումի, զարգացման եւ հասունութեան՝ ճշմարտութեան եւ բարութեան մէջ։ Ազատութիւնը կը հասնի իր կատարելութեան, երբ կատարուի դէպի աստուածահաճոյ նպատակ՝ որ է իրերօգնութիւն, մարդասիրական ազնիւ զգացումներով։ Եւ այս կը նշանակէ՝ բաժնել այն ինչ որ ունի մարդ, մասնաւորապէս մտային արժէքները։ Ահաւասիկ, իրական ազատութիւնը՝ անկախութիւնը կը կայանայ միտք արտադրելու, եւ չբաւականանալով արտադրութեամբ, տարածել, բաժնել, բաժնեկից ու մասնակից ընել մարդկութիւնը այս մտաւոր արտադրութիւններով։
Զոր օրինակ, բանաստեղծը ազատ անձ մըն է, քանի որ կը խորհի, կը խորհրդածէ, միտք ու խօսք կ՚արտադրէ եւ իր արտադրածը կը բաժնէ անձնուիրաբա՛ր։
Ի՜նչ պիտի արժէր գիտուն մը, եթէ բաժնեկից չընէր մարդիկ իր գիտութեան։ Այս իմասով իսկական եւ սրբազան նուիրականներ են ուսուցիչներ, դաստիարակներ, որոնք գիտութիւն կը փոխանցեն սերունդներու, ապագայ մարդոց։ Սրբազան նուիրականներ են բանաստեղծներ, որ զգացումը միացնելով մտքին՝ գեղեցիկը, բարին եւ ճշմարիտը կը փոխանցեն մարդկութեան՝ որպէս տիպա՛ր իրերօգնութեան, որուն կոչուած է մարդ իր ստեղծման օրէն իսկ։ Եւ այնքան ատեն որ ազատութիւնը վերջնականապէս չէ հաստատուած իր վերջնական բարիքին մէջ, որ գերազանց ու բացարձակ բարի՛ն է, ան չի՛ կրնար կատարեալ ըլլալ, կը տարուբերի, կը տատանի օգտակարին ու վնասակարին, բարիին ու չարին միջեւ, հետեւաբար աճելու կարելիութիւնը կատարելութեան մէջ եւ կամ սայթաքելո՛ւ։
Ուրեմն, խորհող, մտածող, զգացող մարդը «ազատ» է, մանաւանդ որ մտածումով եւ զգացումով կը յանգի վերջնական որոշումի մը։ Ազատութիւնը կը բնորոշէ յատկապէս մարդկային արարքները։
Մարդ ո՛րքան աւելի բարիք կ՚ընէ, ա՛յնքան աւելի ազատ է։ Չկա՛յ ճշմարիտ ազատութիւն, եթէ ոչ ի սպաս բարիին եւ արդարին։ Չարիք եւ անիրաւութիւն՝ ազատութեան զեղծո՛ւմն է եւ կը տանի մարդս հետզհետէ ստրկութեան։ Ազատութիւնն է որ մարդս կը դարձնէ «պատասխանատո՛ւ» իր արարքներուն՝ այն չափով որ անոնք կամովին են։ Ուստի սխա՛լ յաւակնիլ թէ՝ ազատութեան ենթակայ մարդը ինքնաբա՛ւ է, թէ իբրեւ նպատակ ունի գոհացնել իր «անձնական շահ»ը՝ երկրաւոր, աշխարհային բարիքներու վայելքին մէջ։
Ուրիշ կողմէ, տնտեսական, ընկերային, քաղաքական եւ մշակութային պայմանները, որոնք կը պահանջուին ազատութեան ուղի՛ղ գործածութեան համար, շատ անգամներ անգիտակցուած են եւ բռնաբարուած։
Երբ կ՚ըսենք, թէ միայն մտածել չի բաւեր, այլ պէտք է նաեւ միտք, մտածութիւն արտադրել, որպէսզի մարդ «ազատ» ըլլայ, կը յիշենք Ժան-Բօլ Սարթրի խօսքը, որ կ՚ըսէ. «Չի բաւեր աչք ունենալ, պէ՛տք է նաեւ զանոնք գործածել եւ տեսնե՛լ»։
Կուրացումը եւ անարդարութեան կամ անտարբերութեան ամէն կացութիւն կը ճնշեն բարոյական կեանքի վրայ եւ թէ՛ զօրաւորները, թէ՛ տկարները ընդդէմ սիրոյն սխալելու փորձութեան մէջ կը ձգեն։ Շեղելով բարոյական-բնական օրէնքէն մարդ վնաս կը հասցնէ իր իսկ ազատութեան, ինքզինք կը կաշկանդէ, կը խզէ եղբայրութիւնն իր նմաններուն հետ եւ կ՚ըմբոստանայ աստուածային ճշմարտութեան դէմ։
Յակոբոս Առաքեալ իր ընդհանրական նամակին մէջ կ՚ըսէ. «Ո՛վ որ շիտակը գիտէ եւ չ՚ըներ՝ մե՛ղք կը գործէ» (ՅԱԿԲ. Դ 17)։ Յովսէփ Աւագ Քահանայ Յակոբեան, իր «Լոյսի Շողեր» գիրքին մէջ կը պատմէ՝ թէ Ամերիկայի գիւտէն յետոյ, սկզբնական տարիներուն, երբ թերեւս ժողովրդականութեան մասին խօսք ընել իսկ կարելի չէր, սեւամորթ մը, որպէս ստրուկ, շուկայ կը տանին վաճառելու համար։ Խեղճ սեւամորթը յուզմունքով կը սպասէ, թէ ո՛վ պիտի ըլլայ իր նոր տէրը։
Հարուստ երիտասարդ մը՝ ապաւինած Աստուծոյ ողորմութեան, մեծ գումար մը վճարելով կը գնէ սեւամորթը եւ զայն ազատ արձակելով կ՚ըսէ.
«Սիրելիս, քեզ գնեցի մէկ նպատակի մը համար միայն, որ այս պահէն սկսեալ ազա՛տ ըլլաս եւ ո՛չ մէկէն կախում ունենաս։ Գնա՛ եւ նոր կեանքի մը սկսէ։ Եթէ պատահի, որ նեղութիւն ունենաս, ելիր իմ մօտ եկուր, ահա իմ հասցէն»։
Սեւամորթը, որ առաջին անգամ է որ այսպիսի բարեսիրտ տէր մը կը տեսնէր, աչքերն ու սիրտը երախտագիտութեան զգացումներով լեցուած, արցունքներու մէջ իսկոյն կ՚իյնայ իր բարերարին ստքերուն ու լալով՝ կ՚ըսէ.
«Տէ՛ր, ինծի համար նախընտրելի է քու ստրուկը ըլլալ, քան թէ քեզմէ յետոյ ապրիլ ազատ ու ապերջանի՛կ»։
Ա՛յս է ահաւասիկ իսկական ու անկեղծ բարեգործութիւնը։
Արդարեւ բարի գործը գին չունի՛։
Ուրեմն, սիրելի՜ ընթերցող բարեկամներ, ազատութիւնը զոհողութիւն կը պահանջէ՝ անկեղծ մտադրութիւն բարեգործութեան մասին։ Իսկ եթէ ոեւէ մէկը կը փորձէ «ազատ» ըլլալ առանց աշխատանքի, առանց զոհողութեան, ան կարելի չէ «ազատ» համարել, քանի որ միշտ զինք պիտի հետապնդէ փոխարէն գին մը վճարելու, գոնէ փոխադարձ երախտագիտութեան զգացումով մը՝ մտապէս գերի դառնալու, եւ յաճախ լսելու իրեն եղած բարեգործութիւնը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մարտ 8, 2016, Իսթանպուլ