ԺԲ ԵՒ ԺԳ ԴԱՐԵՐՈՒՆ ԲԻՒԶԱՆԴԻՈՆԻ ՀԱՅԵՐԸ
Բիւզանդական կայսրութեան գոյութեան ժամանակներէն, հայերը՝ նկատի չառնելով յունաց կրօնական հալածանքները, անընդհատ գաղթած են դէպի Պոլիս եւ այնտեղ բնակութիւն հաստատած են, եւ նոյն իսկ իշխանութեան ու կայսրութեան հասած։
Ե-Զ դարերուն հայերու թիւը Պոլիսի մէջ մօտաւորապէս 3000 էր՝ բայց անշուշտ մեծ մասամբ «հոռոմացած»։ Այս կը նշանակէ, թէ արդէն Ե դարէն հայեր կ՚ապրէին Պոլիս։
Յունաց կրօնական հալածանքներու բուռն շրջանին՝ ԺԲ եւ ԺԳ դարերուն՝ Բիւզանդիոնի հայ համայնքը մեծ չէ՛ր կրնար ըլլալ եւ առանձին եպիսկոպոսութիւն ունենալ. բայց վերջերը՝ ԺԴ դարուն, երբ բիւզանդական կայսրերը հետզհետէ տկարացան, հայ գաղթականութիւնը՝ մանաւանդ Կիլիկիացիներ, բազմացաւ։ Ուստի այդ գաղթականները հաստատուեցան Ղալաթիա՝ 1300-ական թուականներուն, Ճենովական գաղութին մօտ։
Այս գաղթականներու համար 1391 թուականին, Թէոդորոս Բ Կաթողիկոսի ժամանակ (Թէոդորոս Բ Կիլիկեցի. 1382-1392) Կոմս անունով Քէֆէցի հայ վաճառական մը Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորիչ եկեղեցին շինեց, որ մինչեւ այսօր եւս կանգուն է, անշուշտ նորոգութիւններու ենթարկուած։
Հաւանօրէն այս գաղթականութեան առաջին եպիսկոպոսն էր Յուսիկ, որ 1307 թուականի Սսի Ժողովին ներկայ գտնուեցաւ, եւ որը կը կոչուի եպիսկոպոս «Ստինպոլայ»։ Սսի Ժողովը հայ եւ միւս քրիստոնէական եկեղեցիներու միութեան իրողութիւնը ընդունեց։ Այս թուականէն յետոյ Պոլսոյ մէջ հայ եպիսկոպոսներ միաժամանակ (1433 թուականին) կը յիշուին Յովհաննէս եւ Եսայի արքեպիսկոպոսներ, որոնց Եւգենոս Դ պապը կ՚առաջարկէ Փլորենտիայի ժողովին մասնակցիլ, իսկ անոնք՝ յայտնելով Հայ եկեղեցիի դաւանութիւնը, կը խոստանան այդ մասին իրենց կաթողիկոսին ծանուցանել։
Միաժամանակ նոյն քաղաքին մէջ երկու եպիսկոպոսներու ներկայութիւնը այս մասին, այս միա՛յն կարող է հաստատել, թէ հայ գաղութը Պոլիսի մէջ բաւական մեծ էր եւ անշուշտ երկու կամ աւելի թաղերու մէջ, այնպէս որ վերոյիշեալ 1433 թուականէն յետոյ, երբ 1453 թուականին Սուլթան Մէհմէդ Բ Պոլիսը առաւ, այնտեղ արդէն կար բաւական մեծ հայ գաղութ, մանաւանդ Ղալաթիայի մէջ։ Պոլիսի առումէն ութ տարի վերջ՝ 1461 թուականին Սուլթան Մէհմէդ Բ, հայ գաղթականներու հետ Պոլիս կանչեց իր երբեմնի ծանօթ Յովակիմ Եպիսկոպոսը, որ Կուտինայի եւ Բրուսայի (Կուտինա=Քէօթահիա, Բրուսա=Պրուսա, Պուրսա) հայոց առաջնորդն էր եւ անոր առանձին Ֆէրմանով «բաթրիկ», այսինքն՝ պատրիարք կարգեց. (Յովակիմ Ա Պրուսացի. 1461-1478)։ Եւ ահա այս ժամանակէն սկսաւ Թուրքիոյ հայոց պատրիարքութիւնը, որ անընդհատ մինչեւ ցայժմ կը շարունակէ։
Հայոց պատրիարքութեան իրաւասութեան սահմանները սկզբնապէս ընդարձակ չէր. այդ իրաւասութիւնը սահմանափակուած էր փոքր Ասիոյ մի քանի մերձաւոր մասերով. բայց հետզհետէ Օսմանեան Տէրութեան ընդարձակուելովը՝ բարձրացաւ նաեւ «մայրաքաղաքի հայ եպիսկոպոս»ի դիրքը։ Այսպէս եւ ան դարձաւ միւս «թեմերու առաջնորդներու ներկայացուցիչ»ն ու անոնց հաստատութեան հրովարտակը ստացո՛ղը։
Ուստի կախում ունենալով կրօնական խնդիրներու մէջ Հայոց ընդհանուր Հայրապետութենէն՝ Պոլսոյ պատրիարքները Օսմանեան Տէրութեան առջեւ պատասխանատու էին հայ հպատակներու բոլոր գործողութիւններուն համար. ուստի եւ կարեւոր դէպքի մը ատեն անոնք կ՚օգտուէին Տէրութեան միջոցներէն։ Կրօնական-ներքին գործերու մէջ թէեւ Հայրապետութեան կապուած, բայց քաղաքական-արտաքին տեսակէտէ Օսմանեան Տէրութեան պատասխանատու էին ամէն տեսակէտէ։
Պոլսոյ պատրիարքութեան սկզբնապէս ենթարկուած էին քսան առաջնորդութիւններ։
ա) Էտիրնէ, բ) Թէքիրտաղ, գ) Կեսարիա, դ) Ամասիա, ե) Բրուսա (Պուրսա), զ) Սեբաստիա, է) Ակն, ը) Շապին-Գարա Հիսար, թ) Թոմարզա, ժ) Տրապիզոն, ժա) Երզնկա (Էրզինճեան), ժբ) Ուրֆա, ժգ) Արմաշ (Էրմիշէ)։
Այս 13 առաջնորդութիւնները կապ ունէին անմիջաբար Պոլսոյ հայ պատրիարքութեան հետ։
Յաջորդ թեմերը՝ թէեւ առաջնորդական իշխանութեան հետ, այդ կերպով դարձեալ Պոլսոյ հետ կապուած էին, բայց այնտեղ կը գործէին եւ Մայր Աթոռի նուիրականները. այսպէս էին. ժբ) Էնկիւրի (Գաղատիա), (Գաղատիա=Էնքարէ=Անգարա), ժե) Թօքատ, ժզ) Տիարպէքիր, ժէ) Էրզրում, ժը) Կարս, ժթ) Ախալցխա, եւ ի) Ուռումէլի։ Իսկ Վան, Մուշ, Բայազիտ, Զմիւռնիա (=Իզմիր), Բաղդատ եւ այլն Տէրունի, այսինքն՝ Մայր Աթոռին ենթարկուող վիճակներ էին։
Այսպէս էին Պոլսոյ եւ Էջմիածնի կաթողիկոսութան իրաւասութեան սահմանները մինչեւ ԺԸ դարու վերջերը, երբ նոր փոփոխութիւններ առաջ եկան։ Պատրիարքները կ՚ընտրուէին Պոլսոյ ու շրջակայ գաւառներու եկեղեցական ու աշխարհական գլխաւորներու ժողովով։ Անոնք Բարձր Դռնէն «խիլայ» (խիլայ=խալաթ, զգեստ՝ որով իշխանութիւն ունեցողներ կը պարգեւատրէին մէկը՝ ի նշան գոհունակութեան երկար ու լայն կապայ, խալաթ տալ՝ նուէր տալ) կ՚ընդունէին եւ փոխարէնը տուրք մը կու տային։ Ընդհանրապէս թէ՛ ընտրութիւնը, թէ՛ ընտրուողներու անձնաւորութիւնը մեծամեծ խռովութիւններու եւ խառնաշփոթութիւններու պատճառ կ՚ըլլային։ Աղմուկներու մեծ պատճառ մասամբ ալ ամիրայական կամ հարուստ դասակարգն էր, որ այս կամ այն փաշայի ազդեցութեան վրայ յենուած՝ ազգային գործերու մէջ ազդեցիկ դեր խաղալ կը ձգտէին…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մարտ, 16, 2016, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 12/24/2024
- 12/24/2024