ՍՈՒՏԻՆ ԵՒ ԻՐԱՒԻՆ ՈՐՈՇՈՒՄԸ
Ուշադրութիւն եթէ դարձնենք, սիրելի՜ներ, սա մեր ապրած կեանքին, հոն պիտի տեսնենք որ անհամար հակադրութիւններ կը գտնուին՝ որոնք որոշելու, զատելու եւ անոնցմէ նպաստաւորը, օգտակարը ընտրելու եւ ըստ այնմ մեր կեանքին ընթացք մը տալու պարտաւորութեան տակ կը գտնուինք։ Եւ ասիկա լուրջ պատասխանատուութեան հարց մըն է, թէ՛ մեր անհատական եւ թէ՛ ընկերային կեանքին համար։
Եւ ահաւասիկ անոնցմէ մէկն է «սուտ»ին եւ «իրաւ»ին հակադրութիւնը։ Յաճախ կը հանդիպինք սուտերով՝ ստախօսներով եւ իրաւներով՝ ճշմարտախօսներով։ Բայց հայցը անոնց գոյութիւնը չէ մեր կեանքը դժուարացնողը, երբեմն անտանելի ընողը, այլ որոշելու եւ ընտրելու դժուարութիւնն է՝ թէ ո՛րը սուտ է, եւ ո՛րը իրաւ։ Այդ է որ կը դժուարացնէ կեանքը շատ անգամ։ Որո՞ւ հաւատալ, ո՞րը մերժել, ո՞ր մէկը նախընտրել որպէս ճի՛շդ։
Սուտը եւ իրաւը առարկայական է, իսկ սուտին կամ իրաւին հաւատալ, անոնցմէ մէկը ընտրել եւ ընթացք տալ՝ ենթակայական։ Եւ այդ ընտրութիւնը անհատական եւ հաւաքական պատասխանատուութիւն մը կը ստեղծէ՝ լուրջ, ծանր եւ բախտորոշ պատասխանատուութիւն մը…։ Ուրեմն ուշադիր ըլլալու է, բծախնդիր ըլլալ սուտը եւ իրաւը որոշելու եւ ընտրելու մէջ։ Ի՞նչ է սուտը, ի՞նչ է իրաւը, յստակ կերպով որոշել կարելի չէ՛, քանի որ երբեմն ճշմարտութիւնը ստախօսին խօսքերուն մէջ կը ձեւափոխուի, կը կերպարանափոխուի եւ չէ՛ք հասկնար, թէ ան ճշմարիտ է, թէ՝ սուտ, չէ՛ք կրնար որոշել, թէ՝ ձեր խօսակիցը ճշմարտախօս է, թէ՝ ստախօս։ Եւ երբեմն միամիտ եւ անկեղծ զգացումներով կը հաւատաք ձեր խօսակիցին, կը կարծէք, թէ ան ճիշդը կը խօսի եւ սուտը կ՚ընդունիք որպէս ճշդութիւն, որպէս իրա՛ւ։
Կեանքի մէջ շատ դժուարութիւններ կայ, եւ անոնցմէ կարեւորագոյնն է՝ սուտը եւ ստախօսը, ճիշդը եւ ճշմարտախօսը կարենալ որոշել եւ ըստ այնմ ընթացք տալ կեանքին։
Այսօր կ՚ուզենք խորհրդածել սուտի եւ իրաւի ընտրութեան մասին եւ վերլուծելու ջանալ, թէ՝ ի՛նչ է սուտը եւ ի՛նչ՝ ճիշդը։
Անշուշտ յստակ արդիւնք մը ձեռք ձգել կարելի չէ այս մասին, քանի որ մարդկութիւնը մինչեւ այսօր լուծում մը չէ կրցած գտնել, եւ ուրեմն մեզի կը մնայ միայն խորհրդածել, այդքան…։
Ի՞նչ է սուտը։ Պարզ է պատասխանը. այն ի՛նչ որ ճիշդ չէ, իրաւ չէ։ Բայց ի՞նչ է ճիշդը, ի՞նչ է իրաւը։ Ահաւասիկ հարցը ա՛յս է։ Սուտը որոշել մասամբ դիւրին է, բայց ճի՞շդը եւ իրա՞ւը. այդ է դժուարը։
Աւետարանի վկայութիւններէ գիտենք, թէ Յիսուս ալ անպատասխան թողուց «ի՞նչ է ճշմարտութիւնը» հարցումը. «Պիղատոս հարցուց. Ի՞նչ է ճշմարտութիւնը» (ՅՈՎՀ. ԺԸ 38)։ Աւետարանը չի յիշեր որեւէ պատասխան՝ որ ըսած ըլլայ Յիսուս։
Ուրեմն լուրջ հարց մըն է ճիշդին, ճշմարիտին, ճշմարտութեան, իրաւին իսկութիւնը։
Կարելի է խորհիլ, թէ ճշմարտութիւն է այն՝ ի՛նչ որ բնական է եւ աստուածային։ Բայց առօրեայ կեանքին մէջ իրողութիւններու բնական ըլլալը, աստուածային ըլլալը կամ չըլլալը որոշել՝ այդ ալ դժուար է եւ յաճախ կը սխալեցնէ մարդուս միտքը։
Ճշմարիտը եւ սուտը։ Այս երկու ըմբռնումները իրարու խառնուած իրողութիւններ են։ Եւ շատ հետաքրքրական երեւոյթ մըն է, թէ անբան-անասուն կենդանիներ սուտ չեն խօսիր, բանաւոր էակը՝ մա՛րդն է որ սուտ կրնայ խօսիլ։ Մինչդեռ խօսքը կը ծառայէ ճշմարտութեան վկայելու՝ յայտնելու այն ի՛նչ որ ճիշդ է։ Անասուններ կ՚արտայայտեն այն՝ ի՛նչ որ ճշմարիտ է, իսկ մարդիկ յաճախ կը յեղաշրջեն ճշմարիտը, իրաւը եւ սուտ կ՚արտայայտուին։ Սուտը կը նախընտրեն մարդիկ, քանի որ սուտը ընդհանրապէս հրապուրիչ է. սուտերու աշխարհի մը մէջ մարդ ինքզինք տարբեր կը զգայ, իր փափաքները, որոնք չեն իրականանար, սուտերու աշխարհի մը մէջ իրականացած կ՚երեւին, եւ մարդ ինքզինք սուտերու աշխարհի մը մէջ կը գտնէ։
Փափաքներու եւ իրականութիւններու մէջ ներդաշնակութեան փորձ մը կ՚ընէ մարդ եւ փափաքներու իրականացումը կը գոհացնէ, երջանիկ կ՚ընէ զայն։ Սուտը, շատ անգամ կը հրապուրէ մարդս, քանի որ անով երջանիկ կը զգայ ինքզինք, կը գոհանայ։
Ասոր փոխարէն ճշմարտութիւնը կրնայ երբեմն վշտացնել, կսկիծ եւ ցաւ պատճառել մարդուս, եւ ապերջանիկ ընել զայն։ Ուրեմն կարելի՞ է հետեւցնել, թէ սուտը երբեմն կ՚արդարացնէ ինքզինք, ներելի կրնայ ըլլալ սուտ խօսիլ, ճիշդը, ճշմարիտը երբեմն փոխել, քօղարկել, ծածկել։
Արդարեւ, բարոյախօսական դրութիւններ կ՚արգիլեն եւ նոյնիսկ կ՚ատեն սուտը, եւ կը պատուիրեն ճիշդը, շիտակը, իրաւը ըսել, խօսիլ։ Բայց միւս կողմէ կ՚ըսեն, որ մարդ պէտք չէ՛ վշտացնել, նեղութիւն եւ ցաւ պատճառել անոր, չընել բան մը՝ որ ապերջանիկ պիտի ընէ զայն։ Ապա ուրեմն կ՚արգիլուի նաեւ մարդ վշտացնելը, ինչպէս կ՚արգիլուի ստախօսութիւնը։
Ինչպէ՞ս պէտք է վարուիլ ուրեմն։
Կարելի՞ է ներդաշնակել այս երկու իրերամերժ եւ ներհակ պատուէրները՝ սուտ չխօսիլ, ճշմարտութեան վկայել եւ մա՛րդ չվշտացնել, երջանկութիւնը չխափանել, ցաւի պատճաշ չըլլալ։
Մարդկային բանականութեան կարեւորութիւնը հո՛ս է ահաւասիկ, ողջամիտ եւ հմուտ մարդը այն է՝ որ կրնայ ներդաշնակել այս երկուքը եւ ըստ այնմ վարուիլ մարդոց հետ։ Ապա ուրեմն, շատ բացառիկ պարագաներու մէջ «սուտ»ը արդարացում կրնայ գտնել եւ ներելի համարուիլ, բաւ է որ ուրիշի վնաս չպատճառէ եւ արժանապատուութիւնը չվիրաւորէ։ Ուստի այս «բացառութիւն»ը չափաւոր գործածել հմտութիւն կը պահանջէ։
Եւ երբեմն այնպիսի պարագաներ կը ներկայանան՝ ուր ճշմարիտը, ճշմարտութիւնը խօսիլ, իրապէս քաջութիւն կը պահանջէ։ Բայց իրական քաջերը եւ հերոսները անոնք չե՞ն, որ ի գին ամէն ինչի, ճշմարիտը, ճշմարտութիւնը կը յայտնեն, կը խօսին ազատօրէն, անկախաբա՛ր…։
Արժանահաւատ մէկու մը սուտը յուսախաբութիւն կը պատճառէ, կարծես փլուզումի կ՚ենթարկուի, կը քանդուի ամէն հաւատալիք, ամէն բարձրագոյն եւ ազնիւ գաղափար։ Սուտը կրնայ փլատակ, աւերակ դարձնել վստահութեամբ կերտուած, կառուցուած հաւատալիքներու շէնքը։
Ուստի «սուտ»ի գործածութեան մէջ շատ բծախնդիր եւ զգոյշ ըլլալու է։ Սուտը, ստախօսութիւնը ներհակ է անձնականութեան, քանի որ անձնականութիւնը՝ իւրաքանչիւր կեանքի պատմութեան կապուած եւ ճշմարտութեան վրայ հիմնուած յատկութիւն մըն է, եւ իւրաքանչիւր անձ եզակի է իր ճշմարիտ կեանքով, ճշմարտութեան արտայայտութեամբ։ Եւ ամէն մարդ ճշմարիտ էութիւն մըն է, քանի որ միշտ «նոր» է՝ նոյնը չէ՛ իր նախորդներուն, իր ժամանակակիցներուն եւ նաեւ իր յաջորդներուն, եւ այս յատկութիւնը կու գայ ճշմարտութեան բարձր գաղափարէն։
Ճշմարտասէր ըլլալ չի՛ բաւեր, մարդ պէտք է ճշմարտախօս ըլլայ եւ ճշմարիտին ծառայող, ինչ որ կը նշանակէ՝ գաղափարէն խօսքի, խօսքէն գործի, գործունէութեան անցնիլ։
Ճշմարիտը, ճիշդը, շիտակը, ճշմարտութիւնը միայն գաղափարներ, այժէքներ, գեղեցկութեան տեսարաններ եւ ցոյցեր չեն, այլ անոնք կեա՛նքն իսկ են՝ ապրելակերպ մը, իրականացում մը, ընթացք մը, որ դիւրատար կ՚ընէ կեանքը։
Սուտը շեղում է, մոլութիւն եւ մոլորում. սխալն է ամէն ճշդութեան, վնասակար, վտանգաւոր եւ յաճախ վիրաւորի՛չ։ Ճշդութիւնն է, ճիշդը եւ շիտակն է օգտակարը, նպաստաւորը։
Երանի՜ անոնց՝ որ գտած են ճիշդը, ճշդութիւնը եւ ճշմարիտը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յուլիս 16, 2016, Իսթանպուլ