ԽԱՂՈՂՕՐՀՆԷՔԻ ԽՈՐՀՈՒՐԴԸ
Աստուածամօր, Իր Միածին Որդիին մօտ վերափոխման տօնին՝ Սուրբ Պատարագէն յետոյ կը կատարուի խաղողօրհնութեան կարգ եւ ապա օրհնուած ողկոյզները կը բաժնուի ժողովուրդին։ Արդարեւ այս արարողութիւնն ալ ունի իր իմաստը, պատճառը՝ զոր կ՚անուանենք իր լայն ու սովորական առումով՝ «խորհուրդ»։
Արարչութեան առաջին օրը Աստուած ստեղծեց երկինքը եւ երկիրը, բնակեցուց եւ լեցուց բանաւոր բնակիչներով եւ հրեշտակներու դասերով։ Իսկ արարչութեան միւս օրերուն, Իր խօսքով, զարդարեց երկիրը ծաղկազարդ բոյսերով, տունկերով, անուշահոտ ու գեղեցիկ բուրաստաններով եւ բնակեցուց եւ լեցուց զգալի արարածներով։ Այդ օրերուն Աստուած ստեղծեց նաեւ Դրախտը՝ մարդուն վայելքներուն համար՝ այնտեղ ծառեր տնկելով, բարութեամբ լեցնելով եւ Իր խօսքով օրհնելով, որպէսզի աղքատ չըլլայ մարդը, այլ ըլլայ լի ու առատ ամենայն բարութեամբ։ Իսկ երբ մարդը չպահեց Աստուծոյ պատուիրանները, աստուածային օրհնութիւնը փոխուեցաւ անէծքի, նզովքի։
Սակայն Աստուած մարդը չ՚անտեսեր, այլ երբ կու գայ ժամանակը, կը յայտնէ Իր ծածկուած սէրը մարդկային ցեղին՝ առաքելով Իր Միածին Որդին, որ կը բխի Հեսսէի արմատէն բխած Գաւազանի նման, եւ կ՚ելլէ անարատ Կոյս Մարիամէն ելլող անուշահոտ եւ վայելուչ Ծաղիկի պէս՝ ըլլալով կեանքի եւ անմահութեան Պտուղ մեր մահկանացու Բնութեան համար, որպէսզի Անով օրհնուին մարդկային ցեղը եւ ամբողջ տիեզերքը։
Քանի որ մարդը իշխան էր կարգուած ամբողջ երկրի վրայ, ուստի անոր վրայ տրուած անէծքով՝ զայն անիծելով՝ կ՚անիծուի նաեւ անոր ամբողջ իշխանութիւնը, այսինքն՝ ամբողջ երկիրը՝ իր կենդանիներով եւ բոյսերով միասին։ Իսկ երբ Միածին Որդւոյն գալստեամբ, կրկին օրհնուեցաւ մարդկային բնութիւնը, ապա վերստին օրհնուեցաւ նաեւ բոլոր զգալի արարածները։ Սակայն բոլոր պտուղներէն առաւել կ՚օրհնէ խաղողի ողկոյզը, քանի որ Տէրը, խաղողի որթը ամենազօրաւոր ծառերէն աւելի վեր բարձրացուց եւ աւելի եւս պատուեց, քան միւս տունկերը՝ զԻնք Խաղողի որթ անուանելով՝ ըստ այս խօսքին. «Ես եմ ճշմարիտ որթատունկը» (ՅՈՎՀ. ԺԵ 1)։ Իսկ Տիրոջ սիրով կապուածները ճիւղեր անուանեց, եւ Հայրը՝ Մշակ, որպէսզի Հայրը կտրատելով՝ էտելով որթատունկը՝ զայն պտղաբեր ընէ արդարութեան գործին մէջ, իսկ կտրատուած, հատ հատ կտրուած ճիւղերը յաւիտենական կրակի նիւթ դարձնէ։
Այնուհետեւ գինին՝ խաղողի արիւնը, Միածին Որդին Իր փրկական Արեան նիւթը ըրաւ եւ Վերնատան մէջ իր ձեռքերուն մէջ բարձրացնելով օրհնեց ըսելով. «Սա՜ է Նոր Ուխտի Իմ Արիւնը» (ՄԱՏԹ. ԻԶ 28), որով մենք գնուեցանք եւ ազատուեցանք մեղքերու ծառայութենէն եւ մահէ՛ն։
Տէրը, նախապէս մարգարէութեամբ յայտնած էր, որ գինին կ՚ուրախացնէ մարդը եւ կը լուծէ անոր տրտմութիւնը ըստ Սաղմոսերգուին խօսքերուն. «Ու գինի՝ որ կ՚ուրախացնէ մարդուն սիրտը» (ՍԱՂՄ. ՃԳ 15)։ Այդ մասին նաեւ Նոյի պատմութենէն կը տեղեկանանք, որ երբ ան տրտմեցաւ՝ աշխարհի ապականութեան պատճառով, Տէրը անոր գինին տուաւ մխիթարելու համար, որ զմայլեցուց Նոյը. «Նոյ առաջին երկրագործն էր։ Այգի տնկեց։ Գինիէն խմեց ու գինովցաւ…» (ԾՆՆԴ. Թ 20-21)։
Իսկ Մելքիսեդէկը՝ ինչպէս օրինակ, Տիրոջ Վերնատան մէջ մատուցած պատարագին, հացն ու գինին պատարագեց, զայն մատուցանելով Աբրահամ Նահապետին։ Եւ երբ կը լրանան ժամանակները, Տէրը կու գայ Վերնատուն եւ կու տայ Իր կենարար Արիւնը, որպէս կրկնակի ուրախութեան բաժակ, մեղքերու քաւութեան եւ հոգիի իմաստութեան համար։
Գինին թէպէտեւ Տիրոջմէ տրուեցաւ որպէս «բարի պարգեւ», սակայն այն անիմաստաբար եւ նպատակէ դուրս գործածողներու համար դարձաւ «չարութեան առիթ», ինչպէս եւ շատ բարիքներ դարձան չարութեան առիթ։ Ուստի գործիքը չէ՛ մեղաւոր, այլ գործիքը գործածո՛ղը։
Այդպէսով խաղողը կրկնակի օրհնութեան արժանացաւ՝ օրհնուելով ե՛ւ առաջին արարչութեան ժամանակ, ե՛ւ երկրորդ, որ եւ ամէն տարի որպէս մեր արտերու եւ դաշտերու եւ այգիներու երախայրիք կը նուիրենք Աստուծոյ, ինչպէս հինէն ընդունուած էր, որպէսզի այդ մասնաւոր ընծայով բոլոր պտուղները օրհնութիւն ընդունին։
Այդ պատճառով ալ, Սուրբ Աստուածածնի Վերափոխման տօնին, պատարագէն յետոյ, կը կատարուի խաղողօրհնէքի արարողութիւն, որու ժամանակ, սարկաւագի քարոզով կը գոհանանք բարերար Աստուծմէ, մեզ առատապէս պարգեւած՝ հանդերու, այսինքն՝ արտերու եւ դաշտերու եւ այգիներու բերքին համար եւ կը խնդրենք, որպէսզի Ան օրհնէ տաճարին ընծայուած խաղողի այս պտուղները, ողկոյզները Իր սկզբնական օրհնութեամբ եւ շնորհէ մեզ, որպէս ուրախութեան գինի եւ առողջութեան կերակուր՝ հոգիի եւ մարմնի։
Միաժամանակ կը դիմենք Սուրբ Աստուածածնի բարեխօսութեանը, որուն միջոցով մեզի տրուեցաւ կեանքի եւ անմահութեան Պտուղը՝ Յիսուս Քրիսոտս։
Ապա քահանայ հայրը կ՚օրհնէ ժողովուրդի կողմէ ընծայուած խաղողի ողկոյզները, պտուղին միացնելով Աստուծոյ օրհնութիւնը, որպէսզի այդ պտուղները օրհնուին եւ անոնք օրհնութեամբ լեցուելէ ետք, այդ պտուղներու նիւթական ճաշակմամբ մեր հոգիին մէջ ընդունինք Աստուծոյ օրհնութիւնը եւ իմանալի շնորհները՝ ստանալով սրբութիւն՝ մաքրութիւն, մեղքերու թողութիւն եւ ըլլանք արժանի՝ ճաշակելու Կենաց ծառէն, որ հրամայուած է պահպանել քերովբէական դասին, եւ անմահանալով անմահ դասերու հետ մշտապէս փառաւորենք Հայրը, Որդին եւ Սուրբ Հոգին։
Քահանայ հայրը կը խնդրէ Տիրոջմէ նաեւ օրհնել նուիրատուները եւ փոխարէնը այդ անցաւոր եւ ժամանակաւոր պտուղին, անոնց հատուցանել անմահ կեանքի վայելչութեամբ։
Ան կը խնդրէ նաեւ, որ Տէրը օրհնէ այն բոլոր որթատունկերը՝ որոնցմէ հատուել են, այսինքն քաղուած են այդ պտուղները, որպէսզի անոնք պտղատու ըլլան, պարարտ ու բերրի եւ պտղաշատ, իսկ հանդերը՝ դաշտերը եւ արտերը ու անդաստանները առանց փորձանքի, անվտանգ մնան բոլոր պատուհասներէ, խորշակներէ՝ անապատային տաք քամիներէ, որոնք կը պատահին մեր մեղքերու պատճառով, նաեւ՝ կարկուտներէ, ցրտահարութենէ, այսինքն՝ պաղի եւ ցուրտի հարուածներէ, վնասատուներէ եւ այլն։
Քահանայ հայրը իր աղօթքներով կը խնդրէ նաեւ, որ այս աշխարհի մէջ, Տիրոջ փառքին համար վայելենք եւ օգտուինք այն բոլոր նիւթական, բնական բարիքներէն, զորս Ինք շնորհեց. իսկ հանդերձեալի մէջ արժանանանք ուտել եւ ըմպել Տիրոջ հետ այն բերքերէն, որ կը գտնուին արքայութեան սեղանին վրայ, ըստ Տիրոջ անսուտ եւ ստոյգ խոստման։
Արդարեւ, «Խաղողօրհնէք»ի արարողութիւնը Հայ Եկեղեցւոյ մէջ, աւանդաբար միացած եւ գրեթէ նոյնացած է Սուրբ Աստուածածնի Վերափոխման տօնին հետ։ Ուստի Հայ Առաքելական Եկեղեցին Սուրբ Աստուածածնի ննջման եւ երկինք փոխադրուելու յիշատակը կը տօնէ «Վերափոխումն կամ Ննջումն Սուրբ Կոյսի» անուան տակ։ Այս տօնը Հայ Եկեղեցւոյ հինգ գլխաւոր՝ «տաղաւար» տօներէն չորրորդն է եւ կը կատարուի Օգոստոս 15-ի մերձակայ Կիրակի օրը։
Սուրբ Աստուածածնի երկրաւոր կեանքի վախճանը կ՚անուանուի «ննջում» եւ ո՛չ թէ «մահ», որպէսզի հասկնալի դառնայ անոր երկինք վերափոխուելու իրողութիւնը։
Վերջապէս, պէտք է խոստովանիլ, թէ՝ բացայայտ է մեր օրերուն արժէքազրկումի ենթարկուած է կարգ մը աւանդութիւններ, որուն կարգին է նաեւ «մօր» մտատիպարը, հակառակ որ մայրութիւնը, մայրական զգացումը ընդոծին է եւ կոչո՛ւմ…։
- Մասամբ օգտուեցանք՝ Արամ Դիլանյանի ուսումնասիրութենէն։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Օգոստոս 4, 2016, Գնալը կղզի