Տարբեր տարեդարձ մը՝ Սարոյեան 108
Վաղը՝ Օգոստոսի 31-ին, հայ մեծանուն գրող Ուիլիըմ Սարոյեանի ծննդեան օրն է: Հայ սարոյեանասէրները ամէն տարի, յատուկ ակնածանքով, այդ օրը կը յիշեն մեծ գրողին անունը: Բայց այս տարուան Սարոյեանի ծննդեան տարեդարձը այլ երանգ մը ունի: Այս տարի այն տունը, ուր ան կեանքին վերջին տասնեօթ տարիներուն բնակած էր, երկարատեւ ջանքերէ ետք, կրկին հայութեան վերադարձաւ, եւ Սարոյեանի այս տարուան ծննդեան տարեդարձը պիտի ըլլայ առանձնակի ջերմ ու հոգեհարազատ, քանի որ մեծ գրողին ապրած տունը օտարին ձեռքը չանցաւ:
Ինչպէս ծանօթ է՝ 20-րդ դարու ամերիկեան գրականութեան հսկաներէն մին՝ միջազգային համբաւի տիրացած հայ գրող, թատերագիր, մարդասէր եւ ազգասէր Ուիլիըմ Սարոյեան շրջան մը ապրած եւ ստեղծագործած է Ֆրեզնոյի «Քուփըր» միջնակարգին կից գտնուող բնակարանի մը մէջ, W. Griffith Way հասցէին վրայ: Իր պատմուածքներուն, երկերուն եւ գրութիւններուն մէջ մեծ տեղ կը գրաւէ Ֆրեզնոյի այդ տունը, ուր բազում իրադարձութիւններ ծաւալած են: Ուիլիըմ Սարոյեանի մահէն երկար տարիներ ետք մեծանուն գրողին տունը կը գտնուէր ամայացած ու դատարկուած վիճակի մէջ եւ խնամքի բացակայութեան պատճառով լուրջ վերանորոգման կարիքն ունէր: Համաձայն Ֆրեզնոյի հանրային սեփականութեան վերաբերող տուեալներուն, Սարոյեանի տունը ունեցած է երեք սեփականատէրեր եւ երկու անգամ աճուրդի դրուած է: Երբ ամերիկեան անշարժ գոյքի հարցերով զբաղող մամուլին մէջ տունը անցեալ տարի կրկին աճուրդի դրուեցաւ, հայ հասարակութեան մէջ «փոթորիկ» մը բարձրացաւ: Ամէն կողմէ մտաւորականներ, գրողներ, Սարոյեանի գրականութեան երկրպագուներ այն համոզումը կը յայտնէին, որ հայ գրողին տունը մեծ ժառանգութիւն մըն է, եւ ան կը պատկանի հայ ժողովուրդին, կարելի չէ ձեւով մը վերցնել հայկական մշակութային օճախներու ցանկէն եւ ձգել, որ կորուստի մատնուի: Բողոքի ալիք մը բարձրացաւ տունը վաճառելուն ու օտարին յանձնելուն դէմ: Վերջին անգամ երբ տունը աճուրդի հանուեցաւ՝ 2015 թուականի Մայիսի 4-ին, ի բարեբախտութիւն հայ ժողովուրդին, գնորդ չունեցաւ:
Լրջօրէն գիտակցելով Սարոյեանի ձգած ժառանգութեան համամարդկային արժէքը, նկատի առնելով առանձնատան անմխիթար վիճակը եւ նպատակ ունենալով փրկել զայն ոչնչացումէն՝ այս տարուան Փետրուարին ռուսական բազմաժանր արտադրողական «Comedy Club Production» կեդրոնի հիմնադիր եւ գլխաւոր արտադրող, «Կազփրոմ Մետիա Հոլտինկ» ժամանցային հեռուստաալիքներու ղեկավար Արթուր Ճանիբէկեան գնեց առանձնատունը: Սարոյեանի բնակարանին իրաւաբանական գնորդը Ճանիբէկեանի կողմէն ստեղծուած «Մտաւորական զարթօնք» (Intellectual Renaissance Foundation) հիմնադրամն է, որ կը զբաղի հայկական ժողովրդական երաժշտական ստեղծագործութիւններու ձայնագրութեամբ, կ՚ապահովէ անոնց միջազգային մակարդակի ներկայանալիութիւնը, իսկ վերջին երկու տարիներուն մեծ զարկ տուած է «Ուիքիփիտիա»ի մէջ հայկական նիւթերու զարգացման եւ նպաստած է հայկական մտաւորական ներուժը միջազգային մակարդակի բարձրացնելու ջանքերուն:
Հիմնադրամը կը տեղեկացնէ, թէ բնակարանը պիտի վերակառուցուի եւ պիտի դառնայ տուն-թանգարան` հանդիսանալով մշակութային օճախ մը ո՛չ միայն համայն հայութեան, այլ նաեւ՝ ամբողջ աշխարհին համար: Տակաւին Սարոյեան ինք փափաքած էր, որ իր տունը կացարան դառնայ ուսանողներուն համար, որ երիտասարդները գան ու ստեղծագործեն այնտեղ. այդ մասին կտակին մէջ ալ գրած է: Արդէն ի գործ դրուած է նաեւ Սարոյեանի երազը իրականացնելու ծրագիրը: Տուն-թանգարանին մէջ պիտի կազմակերպուին գրական երեկոներ, փառատօններ եւ այլ մշակութային ձեռնարկներ, որոնք կը սկսին այգիէն եւ կը շարունակուին տան սենեակներուն մէջ: Նախատեսուած է տան մէկ մասը պահել այնպէս, ինչպէս որ է, իսկ միւս մասին մէջ ցուցադրել Սարոյեանի իրերը:
Ճանիբէկեանի հիմնադրամը պիտի մշակէ եւ շուտով հանրութեան դատին պիտի յանձնէ տուն-թանգարանի վերակառուցման նախագիծն ու գործունէութեան ծրագիրը: Նոյնիսկ յայտարարած է, որ ամէն ոք կրնայ իր առաջարկներով մասնակցիլ մեծ գրողին տուն-թանգարանի բովանդակային ձեւաւորման՝ իրենց առաջարկները ղրկելով info@saroyanmuseum.com հասցէին:
Արդէն առաջարկ մը հաստատուած է. նկատի առնելով Սարոյեանի մեծ սէրը հեծանիւ վարելու հանդէպ, տան մէջ հեծանիւ մը պիտի տեղադրուի եւ այցելուները պիտի կարենան հեծանիւին վրայ նստելով եւ դարձնելով անոր անիւները՝ նորագոյն սարքաւորումներու միջոցաւ ծանօթանալ իր հերոսներուն եւ կեանքին:
Բացի Սարոյեանի տունը գնելու եւ զայն մշակութային օճախի վերածելու ծրագրէն, Արթուր Ճանիբէկեան այլ բարեգործութիւններ եւս կատարած է. 2013 թուականին ան գնած եւ Մատենադարանին ի պահ տուած է Գրիգոր Նարեկացիի «Մատեան Ողբերգութեան» 16-րդ դարու արժէքաւոր ձեռագիրը, իսկ 2014 թուականին ձեռք բերած եւ նոյնպէս Մատենադարանին յանձնած է «Մատեան Ողբերգութեան» 14-րդ դարու եւս մէկ արժէքաւոր ձեռագիր։ 2012 թուականին, իր հօր՝ Օթարի Յակոբեանի հետ սկսած եւ 2013 թուականին աւարտին հասցուցած է Ապարանի շրջանին հայրենի Վարդենիս գիւղի կիսաւեր պազիլիք եկեղեցւոյ հիմնանորոգումը։ Նոյն ժամանակահատուածին, եկեղեցւոյ կից՝ վաղեմի սրբավայրի տարածքին կառուցած է «Սուրբ Նարեկ» մատուռը։ 2007 թուականին Ռուսաստանի մէջ արժանացած է «Տարուան մարդը» կոչումին, ըստ GQ ամսագրին՝ որպէս «Տարուան լաւագոյն արտադրող»։ Հայ Առաքելական Եկեղեցւոյ կողմէն արժանացած է «Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորիչ» պարգեւին:
Սարոյեանը՝ յետմահու
Սարոյեանի կենդանութեան օրով եղած փառքը բազմապատկուած է մահէն ետք: Իսկ իր համբաւը, ինչպէս նաեւ իր յարատեւ յաջողութիւնը ծագում կ՚առնէ 1930-ական թուականներէն: Մինչեւ օրս մեզ կը յուզեն իր հարիւրաւոր պատմուածքները, թատրերգութիւնները, վէպերը, ոտանաւորներն ու յուշագրութիւնները: Ծանօթ է նաեւ, որ Սարոյեանի տաղանդը հռչակ ունեցաւ Պոսթըն հրատարակուող «Հայրենիք»ի միջոցով, ուր տպագրեց իր առաջին պատմուածքը՝ «Կոտրուած անիւը» խորագրով եւ Սիրակ Կորեան գրչանունով։ 1934 թուականին՝ քսանվեց տարեկանին, Ուիլիըմ Սարոյեան ցնցեց գրական աշխարհը իր առաջին հատորի հրատարակութեամբ՝ «Խիզախ պատանին թռչող լարախաղի վրայ» վերնագրով, ինչպէս նաեւ 1939 թուականին, Պրոտուէյի վրայ յաջողութիւն գտած իր առաջին թատրերգութեամբ «Իմ սիրտը լեռներուն մէջ է» վերնագրով:
Նոյն տարին, Սարոյեան եղաւ առաջին ամերիկացի գրողը որ արժանացաւ թէ՛ «Թատերախաղի քննադատներու շրջանակ»ի մրցանակին եւ թէ՛ «Փուլիցըր» մրցանակին` «Կեանքիդ ժամանակը» թատրերգութեան համար: Մեծն Սարոյեան մերժեց ստանալ «Փուլիցըր» մրցանակը, առարկելով, թէ՝ «Առեւտուրը պէտք չէ որ արուեստը հովանաւորէ» եւ աւելցուց. «այս գործս ուրիշ գործերէս աւելի լաւ կամ մեծ չէ»:
Անվիճելի է, որ Սարոյեան անզուգական գրող մըն է: Հաւատացած էր, որ Սեն Ուագին Հովիտը եւ հայ մշակոյթը կարեւոր աղբիւրներ հանդիսացած են իր գրական ներշնչանքին: Յատկապէս նշմարելի է այս երեւոյթը «Անունս Արամ է» ժողովածոյին մէջ, որ 1940 թուականին ընտրուեցաւ ամսուան լաւագոյն գիրքերէն մին, որ գրողին մօրը նուիրուած է եւ «Էմ.Ճի.Էմ.»ի կողմէ վերածուած է ֆիլմի՝ արժանանալով «Շարժանկարի Կաճառ»ի «Օսքար» մրցանակին «Լաւագոյն պատմուածք»ին համար:
1943 թուականի Փետրուարին, երեսունհինգ տարեկան Ուիլիըմ Սարոյեան կ՚ամուսնանայ տասնութ տարեկան դերասանուհի Քերըլ Մարքսի հետ: Պսակը տեղի կ՚ունենայ Օհայօ նահանգի, Տէյթըն քաղաքին մէջ: Անոնք կ՚ունենան երկու զաւակներ. անդրանիկը՝ Արամ, ծնած 1944 թուականին, եւ Լուսի, ծնած 1946 թուականին: Արամ Սարոյեան այսօր նշանաւոր յառաջապահական գրող մըն է, մրցանակ ստացած է ամենէն կարճ բանաստեղծութեան համար, որ մէկ բառէ բաղկացած էր՝ «Լոյս» եւ որուն տառերը տարածուած էին էջին մէջտեղը:
Վեց տարուան ամուսնութենէն ետք Ուիլիըմ Սարոյեան կ՚ամուսնալուծուի: 1951 թուականին, նոյն կնոջ հետ կրկին ամուսնանալէ ետք, անոնք դարձեալ կ՚ամուսնալուծուին երկրորդ եւ վերջին անգամ ըլլալով:
Ուիլիըմ Սարոյեան մեծ ժողովրդականութիւն շահեցաւ 1930-ական, 40-ական եւ 50-ական թուականներուն, երբ հրատարակեց վաթսունէ աւելի գիրքեր: Իր գործերը թարգմանուած են աւելի քան քսանչորս լեզուներու եւ ծախուած են միլիոններով: Ամենէն նշանակալի գիծը, որ կայ իր գրութիւններուն մէջ եւ սիրելի կը դարձնէ անմիջապէս, այդ մէկը մեծ մարդասիրութիւնն է, բարութիւնն ու խանդավառութիւնը: Իր գլխաւոր նիւթը, անշուշտ, փրկութեան յոյսն է, այնպէս ինչպէս իր ընտանիքը փրկուեցաւ եւ հաստատուեցաւ Միացեալ Նահանգներ, ուր ինք ծնաւ 1908 թուականի Օգոստոսի 31-ին, ըլլալով չորրորդ զաւակը՝ քարոզիչ եւ բանաստեղծ` Պիթլիսէն գաղթած Արմենակ եւ Թագուհի Սարոյեաններուն: Անուններ, որոնք իր հայկական նիւթերուն գլխաւոր հերոսներն են: Երեք տարեկանին՝ հօր մահէն ետք, եղբայրներով յայտնուած է մանկատան մը մէջ եւ միշտ երազած է գրող դառնալ: Իր ապրուստը ապահովելու համար մանուկ հասակէն սկսած է աշխատիլ, եղած է լրագրավաճառ, հեռագրատան ցրուիչ, լրագրող։ Ան շատ մեծ կարօտ ունեցած է իր հօրենական ծննդավայրը տեսնելու։ Ան այդփափաքը իրականացուցած է 1964 թուականին, դէպի Պիթլիս կատարած իր նշանաւոր ճամբորդութեամբ, երբ զինք ընդունած են նաեւ Թուրքիոյ պաշտօնատար անձինք ու համայնքի հայ երեւելիներ:
Նիւթապաշտութիւնն ու համբաւը բնաւ նշանակութիւն չեն ունեցած իրեն համար եւ իր գործերով փաստած է բոլոր ժողովուրդներուն, յատկապէս տառապանք կրած ժողովուրդներուն կեանքի արժէքները: Օր մը արտայայտուեցաւ, որ գրելը իրեն համար անհրաժեշտ էր. «Որովհետեւ չեմ ուզեր հաւատալ որ հիւանդ եմ կամ կէս մեռած, կ՚ուզեմ լաւագոյնը ըլլալ, որովհետեւ իմ բուժումս գրելն է»: Իր կենդանութեան ժամանակ վերջին հրատարակուած «Մահազդներ» հատորին մէջ գրեց. «Գործս գրել է, սակայն իսկական գործս ըլլալ է»:
Սարոյեան հայերուն համար աշխարհին միջազգային ճանաչում տուաւ, երբ այցելեց Խորհրդային Հայաստան եւ խօսեցաւ հոնկէ:
Կը մահանայ 1981 թուականի Մայիսի 18-ին՝ եօթանասուներկու տարեկանին իր ծննդավայրէն մէկ մղոն հեռու: «Ամէն մարդ պէտք է մեռնի», կ՚ըսէր, «սակայն միշտ հաւատացած եմ, թէ ես բացառութիւն պիտի կազմէի: Հիմա ի՞նչ»:
Կենդանութեան ժամանակ իր սիրտը միշտ հայոց լեռներուն մէջ էր, եւ իր մահուընէ տարի մը ետք, դիակիզուած աճիւններուն կէսը փոխադրուեցաւ եւ զետեղուեցաւ Հայաստանի մայրաքաղաքը՝ Երեւանի Հայոց Մեծերու Պանթէոնին մէջ, իսկ միւս կէսը՝ հետագային թաղուեցաւ Արարատ գերեզմանատան մէջ, Ֆրեզնօ, Գալիֆորնիա:
1991 թուականի Մայիսի 22-ին, Ուիլիըմ Սարոյեան առաջին անձը եղաւ, որ մեծարուեցաւ Ամերիկայի Միացեալ Նահանգներու եւ Խորհրդային Միութեան թղթատարական գործակալութեանց կողմէ՝ իրենց հրատարակած յիշատակի դրոշմաթուղթերուն շնորհիւ: Հրատարակութեան առաջին օրուան հանդիսութիւնները միաժամանակ տեղի ունեցան Ֆրեզնօ, Գալիֆորնիա, եւ Երեւան, Հայաստան:
Յատկանշական է, որ Սարոյեանի անտիպ ձեռագիրներուն քանակը կը գերազանցէ իր հրատարակած գործերուն թիւը: Իր մահէն ետք՝ 1981 թուականէն մինչեւ 2003 թուականը, քսաներեք գիրքեր հրատարակուած են իր կեանքին ու գործերուն մասին՝ կրկնապատկելով եւ բազմապատկելով հայ մեծ գրողին փառքը:
Երեւանի մէջ
Քիչեր գիտեն, որ Ուիլիըմ Սարոյեան մեծ սէր ունեցած է գծագրութեան հանդէպ: Իր գծանկարներէն տասնեակներ ցուցադրութեան դրուած են մահուընէ ետք: «Մտաւորական զարթօնք» հիմնադրամը վաղը՝ Օգոստոսն 31-ին «Սարոյեան 108» միջոցառումներու ծիրէն ներս Երեւանի Թումանեանի անուն այգիի մէջ պիտի հովանաւորէ «Սարոյեանն իմ աչքերով» խորագիրը կրող գծագրութեան մրցոյթ մը: Գծագրութեան մրցոյթին նպատակն է հնարաւորութիւն ընձեռնել գծագրութեամբ հետաքրքրուող մարդոց գծելու Սարոյեանը՝ իրենց պատկերացումով: Երեւանի մէջ Սարոյեանին վերաբերող հիմնական միջոցառումները կը կազմակերպուին «Մտաւորական զարթօնք» հիմնադրամի հովանիին տակ գործող Սարոյեանասէրներու ակումբին նախաձեռնութեամբ: Ակումբը համալրուած է Սարոյեանի գրական ժառանգութեան լաւագոյն գիտակներով եւ մասնագէտներով, որոնք ուսումնասիրած են իր ապրած կեանքն ու ժամանակաշրջանը:
Ահաւասիկ, Հայաստանի անկախութենէն քսանհինգ տարի ետք, Ուիլիըմ Սարոյեան իր երազած անկախ Հայաստանի մէջ տարբեր մեծարանքի կ՚արժանանայ:
«Կ՚ուզէի տեսնել այս աշխարհի վրայ որեւէ ուժ, որ բնաջնջէ այս սերունդը. այս փոքր ցեղին անկարեւոր ժողովուրդը, որուն բոլոր պատերազմները մղուած են եւ յաղթուած, կառոյցները՝ փշրուած, գրականութիւնը՝ չէ կարդացուած, երաժշտութիւնը՝ չէ լսուած եւ աղօթքներն ալ չեն պատասխանուած: Համարձակեցէ՛ք բնաջնջել Հայաստանը: Տեսէ՛ք, թէ կրնա՞ք։ Աքսորեցէ՛ք դէպի անապատները առանց հացի եւ ջուրի: Այրեցէ՛ք անոնց տուներն ու եկեղեցիները:
Յետոյ տեսէ՛ք, թէ անոնք արդեօք կրկին չեն խնդար, երգեր կամ աղօթեր: Որովհետեւ երբ անոնցմէ երկուքը աշխարհի որեւէ մասին մէջ իրարու հանդիպին, տեսէ՛ք, թէ անոնք արդեօք Նոր Հայաստան մը չե՞ն ստեղծեր»։
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ