ՓԱՐԻԶԻ ԱՌԱՋՆՈՐԴԱՐԱՆԸ ԱՅՍ ՎԵՐԱՄՈՒՏԻՆ ՄՇԱԿՈՒԹԱՅԻՆ ՓԱՌԱՏՕՆ ՄԸ ԿԸ ԿԱԶՄԱԿԵՐՊԷ ԱԼՖՈՐՎԻԼԻ ՄԷՋ
Փարիզի Առաջնորդարանը որոշած է ներկայ վերամուտին մշակութային փառատօն մը կազմակերպել Ալվորֆիլի մէջ։ Այս կապակցութեամբ «Նոր Յառաջ» թերթը տեսակցութիւն մը ունեցած է Հայց. Առաքելական Եկեղեցւոյ Ֆրանսայի Թեմակալ Առաջնորդ Տ. Վահան Եպսկ. Յովհաննէսեանի հետ։ Ստորեւ կը ներկայացնենք Ժիրայր Չոլաքեանի կողմէ կատարուած այս հարցազրոյցը։
*
-Սրբազան Հայր, այս վերամուտին որոշած էք մշակութային փառատօն մը կազմակերպել։ Կ՚ուզէինք գիտնալ, թէ այս ձեռնարկը որուն յղուած է՝ հայերո՞ւն թէ օտարներուն։
-Փառատօնը մեր ինքնութեան, մեր պատմութեան եւ մեր ժողովուրդի մշակոյթին նուիրուած տօնակատարութիւն մըն է: Անշուշտ երբ նման ձեռնարկ մը Ֆրանսայի մէջ կը կազմակերպուի, բնականաբար, բացի հայերէ կ՚ուզենք ֆրանսացիներու ուշադրութիւնն ալ հրաւիրել մեր պատմական եւ մշակութային հարստութեանց վրայ: Ըսեմ, թէ ասիկա թեմական մակարդակի փառատօն մըն է եւ միայն Ալֆորվիլի համար չէ, պարզապէս այս տարի իբրեւ վայր ընտրեցինք Կոմիտաս փողոցը, իսկ գալ տարի վստահաբար այլ հայաբնակ քաղաքներու մէջ կը կազմակերպենք նմանօրինակ ձեռնարկ մը: Այս փառատօնի իւրայատկութիւնը այն է, որ ան տեղի կ՚ունենայ փողոցի մէջ: Մեր նպատակն է ապահովել ժողովուրդի խուռներամ ներկայութիւնը: Կը ներկայացուին հայկական երգ ու պար, խոհանոց, բայց նաեւ հայկական գրականութիւն: Թերեւս ալ հրաւիրենք նոր լոյս տեսած գիրքերու հեղինակներ, որպէսզի անոնք ներկայացնեն եւ մակագրեն իրենց հատորները: Կ՚ուզենք, որ ֆրանսացի ժողովուրդը գիտնայ, թէ մենք միայն մորթուած եւ ցեղասպանուած ազգ մը չենք, այլ ունինք գիր-գրականութիւն, մշակոյթ ու դարաւոր անցեալ եւ կարեւոր ներդրումներ ունեցած ու նպաստած ենք մարդկութեան գիտութեան եւ պատմութեան վերելքին:
-Որքա՞ն է փառատօնին տեւողութիւնը։
-Նկատի ունենալով, որ ասիկա առաջին փորձն է, որոշեցինք միայն մէկ օր յատկացնել այս տօնակատարութեան: Եթէ ժողովուրդը ընդառաջէ, թերեւս յառաջիկային կ՚երկարաձգենք ժամանակը:
-Ինչո՞ւ յատկապէս Ալֆորվիլ քաղաքին ընտրութիւնը։ Ինչո՞ւ ոչ Փարիզը, Արնուվիլը կամ Իսի-լէ-Մուլինօն…
-Նախ պէտք է փողոցը յարմար ըլլար: Օրինակ՝ Իսիի փողոցը երթեւեկի համար շատ յարմար չէր, որովհետեւ հոն պիտի դրուին վաճառասեղաններ, տաղաւարներ, փոքրիկ կրպակներ: Նաեւ ամբողջ օր մը փողոց մը գոցելու համար պէտք է պետութեան արտօնութիւնը ապահովել, ինչ որ կարելի չէր Փարիզի պարագային Ժան-Կուժոն փողոցին համար, նկատի ունենալով այնտեղ գտնուող մեծ ընկերութիւնները, պանդոկները, եւ այլն: Թերեւս գալ տարի կանուխէն դիմում կատարենք եւ արտօնութիւն խնդրենք:
-Կազմակերպչական առումով ի՞նչ քայլերու ձեռնարկած էք։
-Փառատօնի կազմակերպիչ մարմինը եւ որոշում կայացնողը առաջնորդարանի գրասենեակն է, բայց այս մարմինը կը նշանակէ ենթամարմիններ՝ խորհրդակցելով տեղւոյն ծուխերուն հետ: Իսկ վարչական բաժինը կ՚ունենայ զանազան խումբեր, որոնցմէ իւրաքանչիւրը կը ստանձնէ պատասխանատուութիւններ տարբեր մարզերէ ներս: Այս ենթայանձնախումբերը իրենց կարգին կը նշանակուին առաջնորդարանի եւ հիւրընկալ ծուխի կամ ծուխերու կողմէ: Առաջին տարին ըլլալով մենք հրաւիրեցինք Փարիզի հինգ ծուխերուն հովիւները եւ անոնց ծխական խորհուրդին անդամները եւ միասնաբար շատ շինիչ եւ յաջող ժողովներ ունեցանք: Ես իրենց բացատրեցի մեր պատկերացումներն ու սպասումները: Ըսեմ, թէ մենք նիւթական շահ ապահովելու նպատակ չունինք եւ պարզապէս կը փափաքինք փառատօնին յաջողութիւնը: Կ՚ուզենք, որ ան տարեկան բնոյթ կրէ:
-Արդեօք աւարտա՞ծ են նախապատրաստական աշխատանքները։
-Անշուշտ: Արդարեւ մամուլին քիչ մը ուշ ծանուցանեցինք, բայց արդէն շուրջ վեց ամիս է, որ աշխատանք կը տանինք այդ ուղղութեամբ: Ծխական խորհուրդները շատոնց արդէն շրջաբերականով տեղեակ պահուած են եւ հարկաւ վերջիններուս մասնակցելու առիթ տուած ենք: Օրինակ՝ սեղան մը պիտի յատկացուի Հայ Եկեղեցւոյ, ուր պիտի վաճառուին գիրքեր, խաչեր, յուշանուէրներ...: Կամ իւրաքանչիւր ծուխ կրնայ իր շրջանի դպրոցներուն պարախումբերը կամ երգչախումբերը հրաւիրել, որպէսզի գան եւ ներկայացումներ ունենան: Ըսեմ, թէ մենք իւրաքանչիւր դպրոցի աշակերտներուն քսան վայրկեանէն կէս ժամ տրամադրած ենք: Այսինքն, առտուան տասնէն մինչեւ իրիկուն ճոխ եւ խիտ յայտագիր մը պիտի ներկայացուի:
-Այս փառատօնը, բացի եկեղեցիէն, որքանո՞վ բաց պիտի ըլլայ այլ կազմակերպութիւններու եւ ընկերակցութիւններու առջեւ։
-Ես առաջին օրէն ըսած եմ, որ եկեղեցին ժողովուրդի հաւաքականութիւնն է, եկեղեցին առանձին կազմակերպութիւն մը չէ եւ չի կրնար գործել առանց գաղութային կազմակերպութիւններուն: Եկեղեցին անոնց մայրն է, եկեղեցին ամբողջ հայ ժողովուրդն է: Ինչ կը վերաբերի այս փառատօնին, մենք անմիջապէս հրաւէրներ ղրկած ենք բոլոր կազմակերպութիւններուն, դպրոցներուն եւ մշակութային հաստատութիւններուն, գրաւոր եւ բանաւոր մամուլին, մարզական ու բարեսիրական միութիւններուն: Իրենց սեղաններ պիտի տրամադրենք, որպէսզի գան եւ մասնակցին: Ըսեմ, թէ օրուան սկիզբը տասը վայրկեան կարճ արարողութիւն պիտի ընենք՝ անդաստան, այնուհետեւ առիթ պիտի տրուի ելոյթներու եւ տօնախմբութեան: Պատրաստած ենք նաեւ հայ ժողովուրդի մասին տեղեկատուական թռուցիկներ, որոնք պիտի բաժնուին անցորդներուն: Աւելցնեմ, թէ մեր հրաւէրին ընդառաջած են կազմակերպութիւնները եւ ցարդ արձագանգները դրական են:
-Տեղի սահմանափակութեան ալ հարց կայ։ Կարգ մը հաստատութիւններ կրնան տեղ չունենալ։
-Վստահաբար դժգոհողներ պիտի ըլլան: Գիտէք, երկու տարի առաջ «Նոր Յառաջ»ին հետ ունեցած հարցազրոյցիս ընթացքին արդէն ըսի, թէ մեր առաջնորդարանի վարչական համակարգը տակաւին ամբողջացած չէ եւ միայն երկու-երեք կամաւորներով կ՚աշխատինք ու կը գործենք... Ես կանխաւ ներողութիւն կը խնդրեմ մեր ժողովուրդէն: Կը վստահեցնեմ, որ մենք մեր կարելին կ՚ընենք: Բայց միւս կողմէ ալ մեր հաստատութիւնները շատ դիւրաւ կրնան մեր հրատարակած պարբերաթերթին կամ դիմագիրքին միջոցաւ մեր հասցէն գտնել եւ մեզի հետ կապ հաստատել: Մեր ժողովուրդն ալ պէտք է քիչ մը համբերատար ըլլայ, որովհետեւ այստեղի 150 տարի անցեալ ունեցող եկեղեցին վարչական եւ ֆինանսական առումով այնքան ալ կազմակերպուած չէ: Այսօր մենք մեր կամաւորներով է, որ այս մեծ քայլը կ՚ուզենք առնել եւ կը վստահինք մեր ժողովուրդին, որ իր միասնական ուժով օգնէ, որպէսզի յաջողինք այս գործին մէջ: