ՀԱՅ ԵԿԵՂԵՑԻԻ ԻՐԱՒԱԲԱՆՈՒԹԻՒՆԸ ԵՒ ԱՄՈՒՍՆՈՒԹԵԱՆ ՀԱՍՏԱՏՈՒՄԸ - Ե -
Եթէ մարդս պէտք է պատասխանատո՛ւ ըլլայ իր գործողութեան լաւ կամ վատ հետեւանքներուն համար, ան պիտի ունենայ ո՛չ միայն որոշեալ չափահասութիւն կամ կատարեալ տարիք, այսինքն՝ առողջ եւ հասուն մտածութիւն, այլ նաեւ «կամքի ազատութիւն», կամ որ նոյնն է՝ «յօժարակամ հաճութի՛ւն»։
Արդարեւ առանց «ազատ կամք»ի կամ «յօժարակամ հաճութեան» կատարած որեւէ գործի համար բնաւ կարելի չէ՛ պատասխանատուութիւն դնել գործողի վրայ։ Զոր օրինակ, մէկը կարելի չէ՛ պատասխանատու համարել իր վատթարացած առողջութեանը համար, քանի որ իր «ազատ կամք»ը կամ «յօժարակամ հաճութիւն»ը չկա՛յ, անշուշտ եթէ գիտակցաբար սխալ մը չէ գործած կամ իր ազատ կամքը այդ ուղղութեամբ չէ՛ գործածած։
Հռովմէական օրէնքով յօժարակամ հաճութիւնը «consensus» գլխաւոր պայման կը համարուէր ընդհանրապէս ամէն տեսակ ընկերական փոխյարաբերութիւններու եւ համաձայնութիւններու համար, առանց որու վաւերական եւ օրինաւոր չէր համարուեր այդ համաձայնութիւնը եւ որեւիցէ պատճառով յօժարակամ հաճութիւն չունեցողը իրաւունք ունէր հրաժարուիլ համաձայնութենէն եւ համաձայնութեան բոլոր պայմաններն ու պարտաւորութիւնները կատարելէ։
Եւ քանի որ ամուսնութիւնը կը համարուէր բարոյական-քաղաքացիական համաձայնութիւն, ուստի անոր օրինաւորութեանը համար գլխաւոր եւ անհրաժեշտ պայմաններէն մին էր, եւ առաջնակարգը կը համարուէր ե՛ւ կը պահանջուէր ամուսնացողներու ամուսնական յօժարակամ հաճութիւնը՝ «consensus nuptalis»։
Եթէ այդ «յօժարակամ հաճութիւն»ը բռնադատուած է որեւիցէ կերպով, ապա ամուսնութիւնը կարելի չէ որ վայելէ փոխադարձ սէր եւ յարատեւութիւն, ուրեմն կարելի չէ՛ «օրինաւոր» համարուիլ։
Հայ Եկեղեցին այդ յօժարակամ հաճութիւնը՝ կը պահանջէ ամուսիններէն թէ՛ նշանադրութեան, թէ՛ պսակի ժամանակ։ Ուստի Յովհաննէս Իմաստասէր Կաթողիկոսի (Ս. Յովհաննէս Գ Օձնեցի. 717-728) կարգադրութեամբ 719 թուականին գումարուած Դվինի եօթներորդ Ժողովի կարգադրութեան 16-րդ կանոնը կ՚ըսէ. «Իսկ զերկեական (երկրորդ անգամ ամուսնացող) նոյնպէս պարտաւոր է ըստ առաջին կարգին (այսինքն՝ ինչպէս առաջին ամուսնութեան ժամանակ) խօսքով եւ վկաներու միջնորդութեամբ հաւանեցուցանել «յիրերաց յօժարութեամբ» եւ եկեղեցւոյ մէջ եւ քահանայէն օրհնութիւն ընդունիլ որպէս նշան իրենց զուգաւորութեան…»։ (Կանոնագիրք Էջմիածնի, կանոն. ՌՃՂԹ)։ Յովհաննէս Երզնկացիի գրուածներուն մէջ (14-րդ դար) կը կարդացուի.
«Պսակին էութեան համար. ա) հարսն ու փեսան երբ զիրար կը տեսնեն հաւանին իրարու փոխադարձաբա՛ր, բ) նշան դնեն հարսին, եւ գ) այն որ եկեղեցիին դրան առջեւ քահանան հարցնէ անոնց եւ հարսը փեսայի յանձնէ եւ փոխադարձ հաւանութեամբ՝ տէր կանգնին իրարու, եւ ապա մտնեն եկեղեցի եւ պսակի օրհնութեան արժանան»։
Ուստի Հին Մաշտոցի «նշան օրհնելոյ» կանոնի մէջ կը կարդանք. «քահանան պարտաւոր է նախ ընտրել կանոնի համաձայն փեսան եւ հարսը…»։
Այս կը նշանակէ՝ թէ նշանադրութենէն առաջ փեսան եւ հարսը պէտք է տեսնեն զիրար եւ հաւանին։
Ուրեմն Հայ Եկեղեցին իր կանոններով եւ օրինաւոր արարողութիւններով ընդունած է ամուսնանալ փափաքողներուն փոխադարձ յօժարակամ հաճութիւնը, որ կը հիմնուի «ազատ կամք»ի սկզբունքին վրայ։ Իսկ «ազատ կամք»ը աստուածային ստեղծագործութեան ընդհանուր ծրագրին ամենակարեւոր տարրն է՝ մարդկային արժանապատուութեան անհրաժեշտ շնորհը։
Հոս, նկատի ունենալով «զերկեական», այսինքն երկրորդ անգամ ամուսնացողներու պարագան, կ՚ուզենք հարցում մը ուղղել՝ բոլորովին միամտօրէն եւ անկեղծութեամբ։ Թէ՝ երբ առաջին պսակը ըստ Հայ Եկեղեցւոյ օրէնքներուն անլուծանելի՛ է, միայն բացառիկ պարագաներուն կարելի, ապա ուրեմն երկրորդ ամուսնութիւնը կարելի է՝ միա՛յն ամուսիններէն մէկուն մահուան պարագային եւ բացառիկ ամուսնալուծման ատեն, որ արտօնուած է քրիստոսաւանդ թոյլտուութեամբ։ Եւ 719 թուականի Դվինի կանոնն ալ այսպէս պէտք է հասկնալ։ Ուրեմն սա կ՚ուզենք հասկնալ, երբ ամէն պարագայի կը կատարուի «երկրորդ պսակ», այդ երկրորդ պսակը ի՞նչ հիման վրայ կը կատարուի։
Անշուշտ դատական որոշումով կարելի է օրինաւոր կերպով ամուսնալուծում կատարել, քաղաքացիական տուեալ օրէնքներու համաձայն, ըսելիք չունի՛նք, բայց հարցը սա է. դատական որոշումով՝ եկեղեցական օրէնքի համաձայն անլուծանելի ամուսնութիւնը, այսինքն պսակը եւս լուծուած կարելի՞ է նկատել։ Եւ մեր հարցումը շարունակելով՝ եթէ առաջին ամուսնութիւնը լուծուած կը նկատուի, ի՞նչ իրաւաբանական հիման վրայ, քաղաքացիական օրէնքի գործադրութեան մարզը եւ եկեղեցական օրէնքին գործադրութեան եւ ազդեցութեան մարզը, քանի որ բոլորովին զա՛տ է եւ այդպէս պէտք է ըլլայ, ապա ուրեմն անքակելի, անլուծելի պսակը ինչպէ՞ս լուծուած կը նկատուի եւ երկրորդ պսակը կը կատարուի։ Այս երկու մարզերու մէջ կիրարկելի, իրարմէ անջատ ու անկախ իրաւաբանական դրութիւնները ինչպէ՞ս կարելի է ներդաշնակել։ Այս մեր հարցումը ո՛չ թէ ներկայ կիրարկութիւնը խափանելու, այլ անոնց իրաւական գետին մը, իրաւաբանական հիմք մը գտնելու նպատակ ունի։
Եւ դժբախտաբար, կան լուրջ եւ ծանրակշիռ պարագաներ, որոնք «կատարուած իրողութեամբ» եւ «ես ըրի՝ եղա՛ւ» մտայնութեամբ կարելի չէ՛ կատարել։ Ուստի ամուսնութիւնը լուրջ եւ ծանրախոհութիւն պահանջող ո՛չ միայն ամուսինները՝ այր-մարդը եւ կին-մարդը շահագրգռող, հետաքրքրող միութիւն մըն է, քանի որ անով կը կազմուի «ընտանիք»ը՝ ամբողջ ընկերութեան եւ մարդկութեան կորի՛զը։ Այս իմաստով կը հետաքրքրէ նաեւ սերունդի մը ամբողջ ապագան, եւ ուրեմն երկու հոգիի քմահաճ կիրքերուն պէտք չէ՛ զոհուի, եւ պէտք չէ՛ ամուսնութեան, պսակին՝ պարզ «մարդկային համաձայնութեան» մը աչքով նայուի։
Ուստի, «գիտցո՛ղ»ի մը լուսաբանութեան ակնկալութեամբ, առայժմ կը վերջացնենք մեր այս մասին խորհրդածութիւնները…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Օգոստոս 28, 2016, Իսթանպուլ