ԵՐՋԱՆԻԿ ԸԼԼԱԼՈՒ ՀԱՄԱՐ…
Ստորեւ կը շարունակենք ներկայացնել Արտաշէս Գալփաքճեանի «Հօր մը իր զաւկին հետ մտերիմ խօսակցութիւն» յօդուածաշարքէն՝ 11 Սեպտեմբեր 1937 թուակիր «ԺԱՄԱՆԱԿ»ի մէջ հրատարակուած հետաքրքրական յօդուածը։ Արդարեւ, մեզի համար մեծ հաճոյք է մօտաւորապէս ութսուն տարի առաջ, մեր մեծհօր Արտաշէս Գալփաքճեանի, այս նոյն սիւնակներուն մէջ հրատարակուած յօդուածին անդրադառնալ եւ զայն ներկայացնել մեր սիրելի՜ բարեկամներուն։
Ուրեմն տեսնենք, թէ ի՛նչ կը գրէ յօդուածագիրը «դրամ շահելու» եւ «երջանիկ ըլլալու» մասին։
ՄՏԵՐԻՄ ԽՕՍԱԿՑՈՒԹԻՒՆ՝ ՀՕՐ ՄԸ ԻՐ ԶԱՒԿԻՆ ՀԵՏ
ԱՐՏԱՇԷՍ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Տղա՛ս, կ՚ուզեմ որ դրամ շահիս, հարուստ ըլլաս։
Կ՚ուզեմ որ դրամ շահիս, հարուստ ըլլաս, ո՛չ թէ որպէսզի ատով կարենաս ճոխ կեանք ապրիլ, ծառաներ ունենալ եւ անձնական օթօմօպիլով փողոցները չափչփել, այլ կ՚ուզեմ որ դրամ ունենաս, որպէսզի երջանիկ ըլլաս։
Երջանիկ ըլլալու համար, չորս բան պէտք է.- Առողջութիւն, խելք, կրթութիւն, դրամ։ Ալ չեմ գիտեր թէ ասոնց մէջ դրա՞մը ամէնէն առաջ պէտք է, թէ ամէնէն վերջը։
Շատ գէշ բան է դրամ չունենալը, մանաւանդ զրկանքով ապրիլը եւ ուրիշին կարօտ ու պարտական ըլլալը։ Դրամ չունեցող մարդը, եթէ խոհեմ է եւ զգայուն, միշտ նկատումներ ունի, չի կրնար անվերապահ խօսիլ եւ անկաշկանդ գործել։ Ամէն օրուան ապրուստին հոգը կը կապէ մարդը, կը ճնշէ անոր վրայ։
Մինչդեռ ի՛նչ աղուոր բան է հարուստ ըլլալը. մարդուն բարոյական ուժը կ՚աւելնայ, պատուոյ եւ արժանապատուութեան զգացումները կը ծնին, բաղձանքներ իրագործելու միջոցներ կ՚ունենայ, ա՜հ որչափ ցանկալի է հարստութիւնը, երբ մանաւանդ ազնուութիւնը անոր կ՚ընկերանայ։
Սուրբ Գիրքն անգամ դրամին գովեստը ըրած է։ Աւելի լաւ է տալը, կ՚ըսէ, քա՛ն թէ առնուիլը։ Տուող ձեռքը առնող ձեռքէն վեր է։ Եւ բոլոր ասոնք դրամով կ՚ըլլան։
Միայն թէ դրամի մասին ըսելիքներ ունիմ քեզի։
Դրամը քեզի միջոց ըրէ, նպատակ մի՛ ըներ։ Դրամը գործածելու համար վաստկէ, բայց գործածած ատենդ զգուշութիւն ըրէ՛։ Շուտ մի՛ ուտեր, որովհետեւ դրամը դժուարամարս է։ Չե՞ս տեսներ, հարստութիւն ժառանգելով, դիւրաւ հարստութեան տիրանալով դրամ ուտողները, աղէկ նայէ անոնց -անշուշտ փոխաբերաբար կ՚ըսեմ- աղէկ նայէ եւ պիտի տեսնես որ անոնց բերանը ակռայ չէ մնացած, անոնց ստամոքսին վրայ թռչունին կաթն անգամ մարսելու ուժը չէ մնացած։
Դրամը ուտելու համար է, բայց կամաց կեր, մտածելով կեր, որպէս զի առողջութիւնդ չխանգարես եւ վերը ըսինք թէ առողջութիւնը առաջինն է այն չորս պայմաններէն, որոնք անհրաժեշտ են երջանիկ ապրելու համար։
Դրամի մասին թուրքերը իմաստալից խօսք մը ունին. «Մալ ճանըն եօնկասը տըր» կ՚ըսեն, այսինքն՝ ինչքը, դրամը հոգիին տաշեղն է։ Ճիշդ է այս խօսքը։ Չէ՞ որ դրամ շահելու համար ժամանակ կը վատնենք եւ մեր կեանքն ալ ուրիշ բան չէ, բայց եթէ ժամանակի կարճ կամ երկար տեւողութիւնը. ուրե՛մն երբ դրամ շահելու համար մեր կեանքին մէկ մասը կը զոհենք, ասով դրամը կ՚ըլլայ մեր կեանքին, մեր հոգիին տաշեղը։ Եւ սակայն մարդիկ կան, անխե՛լք մարդիկ, որ այս խօսքը հակառակէն կ՚առնեն. «Ճան մալըն եօնկասը տըր» կ՚ըսեն, այսինքն՝ հոգին ինչքին, դրամին տաշեղն է, կը կարծեն եւ դրամը իրենց հոգիէն վեր՝ կը բռնեն, գձուձ ու խեղճ կեանք մը կ՚ապրին։
Ձեռքդ դրամ առած ատենդ, անգամ մը հոտուըտա անիկա։ Բացատրեմ թէ ի՛նչ ըսել կ՚ուզեմ։
Հռոմի Դիոկղետիանոս կայսրը դրամ հաւաքելու համար քաղաքին ճեմիշներուն վրայ տուրք դրաւ։ Կայսեր զաւակը՝ որպէս տգեղ եւ անախորժ բան մը ասիկա, իր հօրը դիտողութիւն ըրաւ։ Եւ կայսրը, ինքզինքը արդարացնելու համար, գրպանէն դրամ մը հանեց եւ իր զաւկին երկնցնելով ըսաւ.- Հոտուըտա, նայէ դրամը հոտ ունի՞։
Դիոկղետիանոս կայսրը իր այս արարքով իր զաւկին հասկցնել կ՚ուզէր թէ մարդ պէտք է դրամին գալուն նայի, ի՛նչ միջոցով ալ ըլլայ։ Եւ սակայն շատ սխալ է ասիկա։
Դրամը, դրամներուն ամէնէն յարգին՝ ոսկին, բնախօսական ո՛չ մէկ արժէք ունի։ Ոչ մեզ կը կշտացնէ, ոչ կը տաքցընէ, այլ անիկա միջնորդ մըն է մեր կեանքի պիտոյքները գոհացնելու համար։
Բայց դրամը ի՛նչով եւ ի՛նչպէս կը կատարէ այս միջնորդութեան դերը։
- Տնտեսագէտները կ՚ըսեն թէ դրամը մուրհակ (պօնօ) մըն է, զոր ինքը՝ դրամը ստորագրած է եւ կու տայ ըսելով. «Ես կը հաստատեմ թէ այս դրամը ներկայացնողը մարդկային ընկերութեան ըրած է այսքան արժէքով ծառայութիւն մը, նոյնքան ծառայութիւն մըն ալ թող ընկերութիւնը անոր հատուցանէ հաւաքուած ընդհանուր հարստութենէն»։
Խորհրդաւոր է դրամի մասին տնտեսագէտներուն ունեցած այս գաղափարը, անոր տուած դերն ու պաշտօնը։ Եւ եթէ լաւ խորհինք, պիտի զգուշանանք ձեռք առնելէ դրամ մը, որուն փոխարժէքը իրական ծառայութիւն մը չենք մատուցած հանրութեան։
Այս մասին, մանաւանդ, հարստութեան մասին շատ խօսելիքներ կան, այժմ թողունք ասոնք եւ անցնինք դրամը շահելու եղանակին։
Դրամ շահելու համար, պէտք է շահաբեր եւ ընթացիկ գործ մը բռնես։ Եւ ի՛նչ գործ ալ բռնես, չես կրնար յաջողիլ, եթէ գործին պահանջած չափովն ու ձեւովը դրամագլուխ չունենաս։
Դրամագլուխ ըսելով՝ մենք միայն դրամը կը հասկնանք։ Սխալ է ասիկա եւ այս սխալը շատ վնասներու պատճառ եղած է։ Գործի մը մէջ այն բանը որ արտադրող ուժ մը ունի, արտադրութիւնը կը դիւրացնէ, դրամագլուխ է։ Եւ որովհետեւ այս գործին մէջ դրամը մեծ դեր կրնայ կատարել, շատերու այնպէս երեւցած է թէ դրամն է դրամագլուխը։ Բայց ըլլա՛յ դրամը կամ ըլլայ գործին մէջ արդադրութիւնը դիւրացնող ո՛ եւ է միջոց ու կարողութիւն, կարեւորը դրամագլուխին կազմութիւնն է։
Արդ, դրամագլուխը կը կազմուի խնայութեամբ, մի՛ միայն խնայութեամբ։
Շատ պարզ է, եթէ ամէն մարդ իր ձեռքը անցած դրամը, ունեցած ժամանակը վատնէր, ո՞ւսկից եւ ի՞նչպէս պիտի գոյանար դրամագլուխը։ Այսօր ի՛նչ որ եւ ո՛ւր որ հանրային կամ անհատական դրամագլուխ կը տեսնենք, անոնք ամէնքն ալ խնայութեամբ կազմուած են։
Ա՛րդ, ո՞րքան մեծ անխոհեմութիւն է դրամագլուխը կազմող ժամանակին եւ դրամին մսխումը։ Ժամանակին խնայողութիւնը, դրամին խնայութեան չափ եւ նոյնիսկ անկէ աւելի կարեւոր է, բայց այժմ, մենք դրամին վրայ ծանրանանք, քանի որ, սխալ կամ շիտակ, դրամն է որ միայն դրամագլուխ կը կարծենք։
Դրամին խնայողութիւնը, մեծ պզտիկ ամէն մարդու համար անհրաժեշտ է։ Մանաւանդ երիտասարդներուն համար պարտականութիւն է։ Իրաւ է թէ խնայութիւնը զրկանք մըն է, ապագային հաշւոյն, ապագային յոյսով ներկայ պիտոյքներն ու վայելքները զրկել կը հարկադրէ, բայց կ՚արժէ տասնապատիկ այս զրկանքներուն յօժարիլ, աչքի առջեւ բերելով խնայութեան մեզի ընձեռած անհաշուելի բարիքները, մեր ապրուստը, մեր արժանապատուութիւնը, մեր ազատութիւնը երաշխաւորելու համար անոր տուած ապահովութիւնը։
Դրամի խնայողութիւնը անհրաժեշտ է ո՛չ միայն ամէն հասակի մարդու, այլեւ ամէն վիճակի մարդու համար։ Դիւրակեցիկին եւ աղքատին համար ալ։
Խնայութիւնը իրեն պարտականութիւն մը չնկատող, խնայելու չի վարժուող մարդու մը եթէ խնայութեան խօսք ընէք, անպայման սա պատասխանը կ՚առնէք. «եղբայր, ո՞ւսկից խնայեմ, ձեռքս անցած դրամը հազիւ ապրուստիս պէտքերուն կը բաւէ»։
Սակայն շատ անհիմն է այս առարկութիւնը։
Մեր պիտոյքները առաձգական են, անոնք որքան լայննան, նոյնքան ալ կը նեղնան։ Այնպէս որ նիւթական շատ համեստ վիճակ ունեցող մէկն ալ, կրնայ անվիճելիօրէն խնայութիւն ընել։
Միայն թէ ամէն բան իր չափն ու սահմանը ունի եւ ասիկա պիտի ըլլայ յաջորդ գրութեանս նիւթը։
11 Սեպտեմբեր 1937
Արտաշէս Գալփաքճեան
«ԺԱՄԱՆԱԿ»
Երբ այս տողերը կը կարդանք եւ կը ներկայացնենք մեր սիրելի՜ ընթերցող բարեկամներուն, սիրով ու երախտագիտութեամբ կը յիշենք ազնիւ բարեկամ մը՝ հանգուցեալ Վարուժան Քէօսէեանը, որ բարեհաճած էր իր անձնական ճոխ հաւաքածոյէն մեզի նուիրել մեր մեծհօր Արտաշէս Գալփաքճեանի յօդուածները։ Այս առթիւ անգամ մը եւս երախտագիտութեան անկեղծ զգացումներով կը յիշենք բոլոր հանգուցեալ մամլոյ եւ գրչի մշակները՝ որոնց շա՜տ բան կը պարտինք…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Սեպտեմբեր 8, 2016, Իսթանպուլ