ԿՐՕՆԱԿԱՆ ՆԱԽԱՊԱՐՈՒՄ
Ընդհանրապէս «նախապաշարումը», մարդկային թէ՛ անհատական, թէ՛ հաւաքական կեանքին համար վտանգաւոր եւ վնասակար ունակութիւն մըն է։
Նախապաշարումը՝ կանխակալ կարծիք մը, մտասեւեռում մըն է, որուն պատճառով ենթական գաղափարի մը կողմէ մտքի կաշկանդումի կ՚ենթարկուի եւ կերպով մը խորհելու, մտածելու կարողութիւնը կը կորսնցնէ։ Նախապաշարումը մարդս կը դատապարտէ միայն մէկ գաղափարի ճշդութեան հաւատալու եւ մերժելու այդ միակ գաղափարէն զատ ուրիշ որեւէ գաղափար։ Նախապաշարումը՝ մարդուս միտքը կը բանտարկէ, կը կաշկանդէ եւ կը կալանաւորէ։
Նախապաշարումը ներհակ է հանդուրժողութեան ոգիին, մտքին լուսաւորութեան եւ յառաջդիմութեան։ Ուստի լոյսին էութիւնը բացատրելու համար գիտնականներ շատ վարկածներ, տեսակէտներ հնարած են, որոնք կրնան փոխուիլ ժամանակի ընթացքին, սակայն լոյսը միշտ անփոփոխ կը մնայ եւ միեւնոյն հրաշալիքները կը կատարէ բնութեան մէջ՝ մարդկային միտքը անոր գաղտնիքները հասկնայ կամ ո՛չ։
Կրօնական ճշմարտութիւններու մասին ալ աստուածաբաններ զանազան մեկնաբանութիւններ տուած են, որոնք ժամանակի ընթացքին փոփոխութեան ենթարկուած են միշտ, սակայն ճշմարտութիւնը անփոփոխ է մնացած։ Արդարեւ ճշմարտութիւնն է որ կարեւոր է եւ ո՛չ թէ անոր վրայով յայտ-նըւած կարծիքներ, համոզումներ, ենթադրական մօտեցումներ եւ կամ տրուած զանազան մեկնութիւններ։
Մարդկային ընդհանուր պատմութեան մէջ, հի՜ն դարերէ ի վեր եւ այսօր ալ մարդիկ այնպիսի նախապաշարումներու հագուստներ դրած են կրօնական ճշմարտութիւններու վրայ որ խորհող, քննող, դատող միտքերու համար առարկելի եւ անընդունելի եղած են։ Նախապաշարումը արգելք եղած է կրօնական ճշմարտութիւններու յայտ-նութեան։
Գիտնականներ կրօնքի թշնամի չեն։ Անոնց հակառակութիւնը նախապաշարումներու դէ՛մ է։ Անոնք չեն կրնար մերժել ճշմարտութիւնը, բայց երբ կրօնքը ձեւապաշտութեան, բառապաշտութեան եւ կռապաշտութեան կը վերածուի, ահաւասի՛կ ատոր դէմ է որ կը յարձակին։
Արդարեւ ամէն ողջամիտ անձ նոյն հակազդեցութիւնը կու տայ, եւ պէտք է տայ նման երեւոյթի մը հանդէպ։ Եւ մանաւանդ երբ կրօնքը կը վերածուի նախապաշարումներու դրութեան մը։
Արդարեւ խորհող միտք մը ինչպէ՞ս կրնայ հաւատալ Աստուծոյ մը՝ որ իբրեւ «անողոք իշխան» պատիժ եւ պատուհաս կը թափէ մարդոց որդիներուն վրայ եւ անոնց տանջանքներուն ու ցաւերուն մէջ հաճոյք կը գտնէ։ «Աստուած» իրականութեան, «Աստուած» գաղափարին հետ բոլորովին հակասող վիճակ մըն է այս, քանի որ Աստ-ւած՝ արարիչն է եւ նախախնամ։
Սակայն ճշմարիտ գիտնականը չի կրնար մերժել եւ ուրանալ ճշմարտութիւնը եւ կարելի չէ՛ որ չընդունի Քրիստոսի ներկայացուցած Աստուածը՝ որ սիրոյ Հայր է եւ որուն սիրալիր ներկայութեամբը եւ հոգածութեամբ շրջապատուած է համայն մարդկութիւնը։ Իւրաքանչիւր արարած, ամէն մէկ անհատ կը վայելէ Աստուծոյ հոգածութիւնը, կ՚արժանանայ Անոր նախախնամութեան։
Պատմութեան ընթացքին եղած է շրջաններ, երբ կրօնքի պաշտպանները պարտադրած են որ մարդիկ, Աստուածաշունչ մատեանը՝ Սուրբ Գիրքը կարդան որպէս «գիտութեան անսխալ դասագիրք» եւ աշխարհի ստեղծագործութեան պատմութիւնը ընդունին բառականապէս, եւ երբ գիտնականներ Աստուծոյ միւս գիրքը՝ «Բնութիւն»ը ուսումնասիրելով, քննելով սորվեցուցին թէ՝ Աստուած ո՛չ թէ վեց օրուան մէջ՝ այլ միլիոնաւոր դարերու շրջանին ստեղծեց տիեզերքը եւ մարդկութեան վրան ապրած երկիրը, կրօնականներ, եկեղեցականներ հալածեցին այս կարծիքը ունեցողները իբր «անկրօն» եւ «անաստուած»։
Նոյնպէս որպէս «անհաւատ» հարուածեցին ու հալածեցին անոնք ալ որ Սուրբ Գիրքին մէջ «սխալ»ներ գտնան եւ անոր բառական եւ տառական ներշնչումը չէին կրնար ընդունիլ եւ իւրացնել։
Մինչդեռ այսօր ողջախոհ քրիստոնեաներ կ՚ընդունին Սուրբ Գիրքը ո՛չ թէ իբրեւ «գիտութեան դասագիրք», այլ հոգեւոր ճշմարտութիւններու հաւաքածոյ՝ ուր արձանագրուած են Աստուծոյ մօտ ապրող մարդոց փորձառութիւնները՝ որոնք Աստուծմէ ներշնչուած՝ իբր յայտնութիւն, մարդիկ կ՚առաջնորդեն Աստուծոյ, աստուածային մշտնջենաւոր եւ անայլայլելի ճշմարտութեան։
Արդարեւ թէ՛ գիտութեան, թէ՛ կրօնքի նպատակն է հասնիլ ճշմարտութեան։ Եւ քանի որ ճշմարտութիւնը մէ՛կ է եւ անփոփոխելի, ապա ուրեմն երկուքն ալ՝ գիտութիւն եւ կրօնք, թէեւ տարբեր միջոցներով բայց անպայման կը հասնին իրենց նպատակին՝ ճշմարտութեա՛ն։ Այլապէս նպատակէն կամ միջոցներէն շեղում կրնայ արգելք ըլլալ ճշմարտութեան յայտնութեան, բայց այս չի նշանակեր, թէ գիտութիւնը կամ կրօնքը զիրար կը հակասեն եւ կամ իրարու հակառակ են։ Չեն հակասեր զիրար եւ իրարու հակառակ չեն կրնար ըլլալ, քանի որ անոնց ուղղութիւնը մէկ է, եւ նոյնն է, անոնք երկուքն ալ ուղղուած են դէպի ճշմարտութիւն, որ ի վերջոյ երկուքն ալ պիտի գտնեն զայն։ Այս իմաստով, գիտութեան ճշմարտութիւնը եւ կրօնքի ճշմարտութիւնը տարբեր չեն, քանի որ, ինչպէս ըսինք, ճշմարտութիւնը մէ՛կ է եւ անփոփոխ։
Հետեւաբար որո՛շ գիտնալու եւ համոզուելու է թէ՝ ԳԻՏՈՒԹԻՒՆԸ ՍՈՒՐԲ ԳԻՐՔԻՆ ԵՒ ԿՐՕՆՔԻՆ ՀԱԿԱՌԱԿ եւ ԹՇՆԱՄԻ ՉԷ՛ ԵՐԲԵՔ։
Գիտութիւնը եւ կրօնքը իրարու թշնամի չեն, այլ՝ անոնց շուրջը հնարուած «սխալ մեկնութիւններ»ուն եւ «անբանաւոր նախապաշարումներո՛ւն»։ Եւ կեանքի փորձառութիւնը ցոյց կու տայ մեզի, թէ սխալ մեկնութիւնները, ենթակայական կարծիքները եւ մանաւա՛նդ նախապաշարումները՝ ողջամիտ եւ քննական միտք ունեցող մէկը կը հեռացնեն Սուրբ Գիրքէն ալ, կրօնքէ ալ։ Այնպէս որ կրնանք ըսել, թէ կրօնքէ, եկեղեցիէ, Աստուծմէ ուծանողներուն, հեռացողներուն մեծ մասին պատճառը կրօնական մոլեռանդութիւնը եւ հալածանքները եղած են։
Եւ կրօնական մոլեռանդութեան պատճառը՝ նախապաշարումներն են, որոնց հետեւանքն են ամէն մոլութիւն, ամէն շեղում։ Երբ այսօր շատեր հեռացած են Եկեղեցիէն, պատճառը՝ նախապաշարումը եւ ձեւապաշտութի՛ւնն է…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Հոկտեմբեր 31, 2016, Իսթանպուլ