ԳՐԱԿԱՆԱԳԷՏ ՓՈԽ-ՆԱԽԱՐԱՐԸ
Հայաստանի Հանրապետութեան Սփիւռքի փոխ-նախարար Սերժ Սրապիոնեանի աշխատանքային օրը յագեցած ու ծանրաբեռնուած է. Հայաստան տեղափոխուած կամ տակաւին Սուրիա գտնուող սուրիահայերու հարցերէն մինչեւ հայագիտութեան խնդիրներ, մինչեւ արեւմտահայ գրականութեան հարցեր եւ հայաշխարհին վերաբերեալ արդի քննարկումներ, որոնցմով կը զբաղի ան: Իսկ օրուան մէկ մասն ալ կը շտապէ դասախօսելու համար Երեւանի Պետական համալսարան, ուր 1987 թուականէն ի վեր հայ գրականութիւն կը դասաւանդէ: Իր թեկնածուական թէզը եղած է «XX դարասկզբի արեւմտահայ քաղաքագիտական քերթողութիւնը» նիւթը։ Ուստի արեւմտահայերէնին, սփիւռքին, արեւմտահայ ժառանգութեան վերաբերեալ ամէն մէկ դրուագ հոգեհարազատ է անոր եւ առանձնակի ջերմութեամբ կը վերաբերի այդ հարցերուն:
ԺԱՄԱՆԱԿ-ի համար մեր կատարած հարցազրոյցին Սերժ Սրապիոնեանի հետ՝ սկսանք վերջերս տեղի ունեցած Լրագրողներու համահայկական համաժողովէն, անդրադարձ կատարելով նաեւ անկէ բխած այլ հարցերու: Սփիւռքի նախարարութեան մէջ տեղի ունեցած հարցազրոյցը կը ներկայացնենք երկու մասով:
-Պարոն Սրապիոնեան, ի՞նչ ամփոփումներ կատարած էք Լրագրողներու համահայկական 8-րդ համաժողովէն, որ տեղի ունեցաւ Հայաաստանի եւ Արցախի մէջ՝ Հոկտեմբերի 20-24 թուականներուն:
-Համաժողովը ընդունեց ծանօթ յայտարարութիւնը, ինչ որ ես կը նկատեմ որոշակի ծրագիր՝ հայ ամբողջ լրատուադաշտին համար: Կը թուի, թէ այդ մէկը յաւակնոտ կարծիք է, բայց ան իսկապէս լուրջ յայտարարութիւն-ծրագիր մըն էր, քանի որ մեր պատմական սփիւռքի, ինչպէս նաեւ՝ նորագոյն սփիւռքի՝ յետխորհրդային տարիներուն ձեւաւորուած սփիւռքի մամուլի որոշիչ մասը այնտեղ էր։ Անոնք արդէն ութերորդ համաժողովին եկած էին բաւական թարմ մտածողութեամբ եւ կարծէք թէ աւելի արդիական հարցադրումներով: Նոյնիսկ ինծի համար շատ հաճելի էր, որ զեկուցումներու արանքներուն սուր բանավէճեր կը ծաւալէին՝ այս կամ այն ազգային կամ այն պետական խնդրին, կամ ժողովրդագրական ու այլ հարցերուն վերաբերեալ: Այլ բան է, որ համաժողովի որոշ մասնակիցներ իրաւացիօրէն ձեւաչափին փոփոխութեան առաջարկ ըրին: Ես կը կարծեմ, որ ժամանակը կը յառաջանայ եւ աւանդական ձեւերուն անընդհատ հաւատարիմ մնալը երբեմն կրնայ տեղւոյն վրայ դոփելու յանգեցնել, կամ՝ կրկնութեան: Առաջարկները մենք արդէն հաւաքած, դուրս բերած ենք, ամբողջ խումբ մը կ՚աշխատի այդ ուղղութեամբ:
-Այսինքն մի՞ւս համաժողովը այլ ձեւաչափով տեղի պիտի ունենայ:
-Մինչեւ միւս համաժողովը, մենք կ՚ուզենք ի մի բերել այն առաջարկները, որոնք կատարուած են զանազան լրատուամիջոցներու խմբագիրներու կամ թղթակիցներու, ներկայացուցիչներու կողմէ եւ հիմնականօրէն կը վերաբերին քանի մը ուղղութիւններու:
Անոնք կը վերաբերին Հայաստանի պետութեան զարգացման եւ բարգաւաճման, Լեռնային Ղարաբաղի հիմնախնդիրի լուծման ուղիներուն, ինչպէս նաեւ՝ երկրի մէջ գոյութիւն ունեցող տնտեսական իրավիճակի բարելաւման եւ ներդրումներու ապահովման առաջարկներու։ Այդ բոլորը կը մատնանշեն մամուլի միասնականութեան մղող քայլեր: Մամուլի միասնականութիւն ըսելով ես կը հասկնամ ո՛չ թէ համահարթեցումը, ո՛չ թէ ընդդիմադիր կամ իշխանամէտ մամուլի միջեւ հաւասարութեան նշան դնելը, այլ համազգային խնդիրներու մէջ համահայկական մամուլի միասնական ուղղուածութիւնը: Ես շատ լաւ կը հասկնամ մամուլի ներկայացուցիչներու տագնապը, որ ապրիլեան օրերէն սկսեալ, մինչեւ միջազգային իրադարձութիւններ կը հասնի: Միջազգային կեանքի մէջ յաճախակի մեծ իրողութիւնները, ուզենք թէ չուզենք, այս կամ այն չափով կ՚առընչուին նաեւ մեզի՝ հայերուս հետ: Աշխարհի այն բոլոր երկիրներուն մէջ, ուր հայկական համայնք մը կայ, եթէ յանկարծ տարերային աղէտ մը կամ քաղաքական փոփոխութիւն մը տեղի ունենայ, անպայման կ՚առընչուի մեզի հետ: Այս կարգի մտահոգութիւններ նկատուեցան համաժողովի մասնակիցներուն մօտ եւ զեկոյցներն ալ հիմնականօրէն կազմուած էին այդ ուղղուածութեամբ: Բոլորը բնականաբար նոյն մտքի արգասիքը չեն, յաճախ իրերամերժ են, յաճախ զիրար ժխտող են, յաճախ կը թուի, թէ անլուրջ է, բայց երբ կը խորանաս մարդու առաջարկին մէջ, կը տեսնես, որ ատիկա իր հիմքը ունի, հիմքի մը վրայ եղած է, որ տարիներու ուսումնասիրութեան արդիւնք է: Բոլոր առաջարկները արդիական էին եւ որեւէ խնդիր պէտք է ուշադրութենէն դուրս չմնայ: Մենք զայն կ՚ուզենք առաքել բոլոր հայկական լրատուամիջոցներու ներկայացուցիչներուն, խնդրել մէկ անգամ եւս լրագրողի աչքով նայիլ, որպէսզի մինչեւ երկու տարի յետոյ տեղի ունենալիք համաժողովը, այդ առաջարկներու ծրարը, որ արդէն պիտի վերածուի որոշակի ծրագրի, ներկայացնենք մեր լրատուամիջոցներու դատին: Եւ կը կարծեմ, որ այս մէկը բաւական լուրջ ազդակ պիտի ըլլայ հետագային համահայկական լրատուադաշտ ձեւաւորելու համար, որովհետեւ ասիկա քսանհինգ տարի առաջուան լրատուութիւնը չէ, ոչ միայն համարձակութեամբ, արդիական խնդիրները տեսնելու, քննարկելու, քիչ մըն ալ նոյնիսկ անհաշտութեան իմաստով: Մեր տեսածը խորհրդային լրագրութիւնն էր, մէկ կեդրոնէ ձեւով մը կառավարուող եւ որեւէ ծիլ, որ այդ լրագրութեան մէջէն դուրս կ՚ելլէր ընդհանուր կաղապարի շրջանակներէն, կը մկրատուէր: Հիմա ճիշդ հակառակն է, ան որ կ՚ուզէ ուղղորդել լրագրութիւնը դէպի ազգային դաշտ, դէպի աւելի միասնականութեան դաշտ, այդ ծիլերուն պէտք է ճանապարհ տալ: Եւ մենք յաւակնութիւն չունինք ղեկավարելու ամբողջ համահայկական դաշտը, մեր խնդիրը այդ լրատուադաշտը փոխադարձ կապի մէջ դնելն է, աւելի սերտացնելը, որովհետեւ մեր առաջնահերթութիւնները, այնուամենայնիւ, համազգային խնդիրները կը մնայ: Իսկ այդ համազգային խնդիրներուն մէջ, եթէ չունենանք այն լրագրութիւնը, որ մէկ-մէկ ալ անխնայ է, մէկ-մէկ ալ իր համարձակութեան մէջ կը թուի չափը անցած, զգաստութիւն չ՚ըլլար համազգային խնդիրներու մէջ. ատիկա մեր ուղղորդող լրագրութիւնը պիտի ըլլայ: Հիմա կ՚աշխատինք այդ ուղղութեամբ եւ կը համարենք, որ համաժողովը լաւ արդիւնք տուած է: Կը համարենք, որ այնուամենայնիւ այդ հաւաքը, Արցախ երթալը, առաջնային դիրքեր երթալը, զինուորի առօրեային ու անոր վիճակին մօտէն ծանօթանալը լրագրողներուն հնարաւորութիւն տուաւ ուղղել այն վրիպումները, որոնք մինչ այդ կային լրատուադաշտին մէջ՝ բանակի, պաշտպանութեան բանակի, անոր հնարաւորութիւններուն վերաբերեալ, նաեւ տեսնել այն թերութիւնները, որոնք տեղւոյն վրայ առկայ են, կան եւ նպաստած են նաեւ այդ թերութիւններու վերացման: Ասիկա ընդամէնը մէկ գիծ է: Մնացած բոլոր պարագաներուն, ես կը կարծեմ, համաժողովի մասնակիցներուն հանդիպումը թէ՛
Ղարաբաղի եւ թէ Հայաստանի Հանրապետութեան ղեկավարութեան հետ, բաւական լուրջ առիթներ էին լրագրողներու սեփական մօտեցումները վերանայելու հարցին մէջ, կառավարական մարմիններու աշխատանքին հանդէպ իրենց սեփական կարծիքներու վերանայման, վերստուգման, նորէն անդրադառնալու առումով: Այս իմաստով, հարկաւ, արդիւնաւէտ էր: Բայց բուն արդիւնքը կ՚երեւի, երբ որ մենք բոլոր թեր ու դէմ կարծիքները ի մի բերենք, հասկնանք առաջնայինը ո՞րն է, երկրորդականը ո՞րն է եւ լրագրողներու օգնութեամբ կարողանանք հասնիլ ընդհանուր յայտարարի մը:
-Ըսիք՝ համահայկական լրատուադաշտ ստեղծելու մասին: Այդ մասին միշտ խօսուած է՝ առաջին համաժողովէն սկսեալ, ինչո՞ւ մինչեւ հիմա չէ ստեղծուած:
-Այդ մէկը եղած է բոլոր համաժողովներու գերնպատակներէն մէկը: Դուք ալ գիտէք, որ լրատուադաշտը շատ բազմազան է: Ոչ միայն Հայաստանի Հանրապետութեան մէջ գործող լրատուամիջոցներն են իրարմէ չափազանց տարբեր եւ զանազան նպատակներ հետապնդող, որ շատ բնական է, նաեւ սփիւռքեան լրատուամիջոցները, իւրաքանչիւրը իր սեփական հարցերը ունենալէ բացի, ստիպուած է հաշուի նստիլ տեղւոյն, սեփական երկրի քաղաքական, տնտեսական իրողութիւններուն հետ եւ մէկ անգամէն երեւակայական կ՚ըլլար մտածել, որ քանի մը համաժողովով կրնանք ստեղծել մէկ միասնական համահայկական լրատուադաշտ: Բայց ահա առաջարկը՝ մէկ համահայկական հարթակ ստեղծելու գաղափարը, որ ընդունուեցաւ գրեթէ բոլոր լրատուամիջոցներու ղեկավարներուն կողմէ, կարծէք թէ կը նպաստէ, որ մօտ ժամանակներուն (ես չեմ ըսեր՝ երկու ամիս ետք կամ մէկ տարի ետք), բայց կարելի եղածին չափ մօտ ժամանակներուն ստեղծուի: Եւ ինչպէս ըսի՝ համահարթեցման գաղափարը չէ, որ պէտք է գործէ, այլ՝ բազմազանութեան: Եթէ մէկ միասնական միտք եղաւ, այդ մէկը արդէն լրատուադաշտ չէ, բայց համազգային ամենէն արդիական խնդիրներուն մէջ, կը կարծեմ, որ համահայկական համախմբում մը կրնայ ստեղծուիլ: Ատիկա տեսանելի է:
-Հայաստանամէ՞տ տեսաք սփիւռքի մամուլը եւ նշմարեցի՞ք ընդդիմադիր մամուլ սփիւռքի մէջ:
-Կայ ընդդիմադիր մամուլը եւ կայ նաեւ իշխանամէտ մամուլը: Սփիւռքի պարագային ընդդիմադիր եւ ոչ-ընդդիմադիր, գերագոյն նպատակը բոլորին մօտ նոյնն է՝ տեսնել ամուր, կայուն, զարգացած Հայաստան, որ կրնայ ըլլալ ոեւէ հայու վերջին հանգրուանը՝ համաշխարհային վտանգներու կամ խաղաղութեան պահուն:
Այս իմաստով անոնց մօտ տարբերութիւնները այդ ուժեղ, ամուր, անխոցելի Հայաստանի կառուցման ուղիներու տարբերութիւնն է: Մատնանշուած ուղիները զանազան են, բայց նպատակը մէկ է: Սփիւռքի մամուլը կուսակցական կրնայ ըլլալ (այսինքն, աւանդական կուսակցութիւններու մամուլը), կրնայ ըլլալ հոգեւոր կառոյցներու մամուլ, համազգային այլ, հասարակական կազմակերպութիւնները ներկայացնող մամուլ, միեւնոյնն է, անոնց գերնպատակը հզօր Հայաստան տեսնելն է, այս մէկը արդէն անվիճելի ճշմարտութիւն է:
Անսպասելիութեան տարր կար ապրիլեան դէպքերու ընթացքին մամուլին եւ ընդհանրապէս, ժողովուրդին դրսեւորած վարքագծին մէջ: Բոլոր թերահաւատներն ու կասկածամիտները տեսան, որ համազգային, մեծ հարցերու առջեւ աւելի փոքր խնդիրները պահ մը կը մոռցուին: Անոնք ոչ թէ կը նետուին մոռացութեան գիրկը, այլ պահ մը կը մոռցուին, մինչեւ անցնի այդ ճակատագրական պահը, որ կրնայ ազգի եւ երկրի համար վճռորոշ ըլլալ:
Սփիւռքի մամուլին մէջ կրնաք տեսնել ծայրայեղ կարծիքներ՝ Հայաստանին ու Ղարաբաղին առընչուող, դրական եւ բացասական եւ կրնաք տեսնել նաեւ չափաւոր մօտեցումներ: Նաեւ տարածքաշրջանային իմաստով մամուլը տարբեր է: Զանազան վայրերու մամուլը զանազան մօտեցումներ ունի: Եթէ երբեմն որոշ հանգամանքներու հետ կապուած շատ սուր քննադատութիւններու կրնաս հանդիպիլ իրանահայ մամուլին մէջ, ապա այդպիսի բան չես կրնար տեսնել, ըսենք, իսթանպուլահայ մամուլին մէջ: Այս երկուքն ալ մերժելի չեն, եթէ կ՚ուզէք նոյնիսկ՝ ուսանելի:
Հեռուն չերթանք՝ ԺԱՄԱՆԱԿ օրաթերթը։ Ան աւանդոյթներու պահպանման առումով օրինակ է: Հարիւր տարուան ճանապարհ պէտք է անցնիլ՝ ըլլալու ճկուն, մշակուած քաղաքականութիւն ունեցող թերթ, դիմանալ ժամանակներու բերած բոլոր փորձութիւններուն եւ վերիվայրումներուն: Հարիւր տարին մամուլի մը համար լուրջ եւ վիթխարի ճանապարհ է: Ան կրցած է այս տարիներու ընթացքին ընդգրկել թէ՛ բնակութեան երկրի լուրերն ու իրադարձութիւնները, ներկայացնել բնակութեան երկրի վիճակը, անդրադառնալ համայնքային լուրերուն եւ թէ ուղղակի անդրադարձներ ունենալ Հայաստանէն եւ այսօր ալ, պարբերական դրութեամբ կ՚ընէ այդ մէկը: Այս մէկը ընթերցողին առաւել ամբողջական գաղափար կու տայ եւ այն է, ինչ մենք կը նկատենք համընդհանուր խնդիրներու հետամուտ հայկական մամուլ:
-Մամուլ ըսելով նախ եւ առաջ կը հասկնանք լեզու: Ինչպէ՞ս կը գնահատէք արեւմտահայերէնի պահպանումը հայ մամուլին մէջ:
-Խորհրդային տարիները անժխտելի հետք ձգած են մեր մտածողութեան եւ մեր ըմբռնումներուն վրայ: Բարեբախտաբար, վերջին քսանհինգ տարիներուն կը փոխուի այդ մէկը, բայց իմ կարծիքով, աններելիօրէն դանդաղ կը փոխուի: Իրաքեան եւ սուրիական դէպքերուն պատճառով մենք աւելի մօտէն ծանօթացանք մեր սփիւռքահայ հայրենակիցներուն հետ, մինչ այդ լսողաց մակարդակի վրայ էին մեր շփումները, քան թէ՝ տեսողաց: Եւ արեւմտահայերէնը այսօր սփիւռքեան աւանդական մամուլին մէջ նոյնպէս միատարր չէ եւ չէր ալ կրնար ըլլալ արդէն: Զանազան միջավայրերու մէջ ձեւաւորուած սփիւռքեան մամուլը իր երկրի լեզուական ազդեցութիւնները պիտի կրէր եւ կը կրէ: Բայց գովելի է այն փաստը, որ սփիւռքի մեր մամուլի ներկայացուցիչները ամէն ինչ կ՚ընեն երկու կարեւոր խնդիր պահելու համար: Մէկը աւանդական ուղղագրութիւնն է, զոր կը պահեն, հաւատարիմ են անոր եւ լեզուն հնարաւոր չափով անաղարտ պահելու մօտեցումն է: Ես այսօր Յակոբ Պալեանի գիրքերը կը կարդամ, կը կարդամ Յակոբ Չոլաքեանի գրուածքները, կը կարդամ ԺԱՄԱՆԱԿ-ը, կը կարդամ «Բագին»ը, հաւատացէք, որքան ալ որ լեզուական տարբերութիւններ կան, բայց ընդհանրութիւնները շատ աւելին են:
Մեր համաժողովի հիմնախնդիրներէն մէկն ալ լեզուական խնդիրն էր: Շատ յստակ գիտակցելի է, որ միայն արեւմտահայերէնը չենք կորսնցներ, եթէ կորսնցնենք, մենք կը կորսնցնենք հայ ժողովուրդի զգալի մէկ մասը, որովհետեւ լեզուն մտածողութիւնն է, իսկ մտածողութիւնը ինքը մարդն է: Եթէ մենք կորսնցնենք արեւմտահայերէնը, ոչ միայն այդ մշակոյթին հետ յարաբերելու մեր հնարաւորութիւնները զգալիօրէն կը սահմանափակուին, այլ ժողովուրդի այն տեսակը կը նօսրանայ, որ, իմ կարծիքով եւ իմ խորին համոզմամբ, աւելի շատ կը կրէ պատմական հայուն բնորոշ գիծերը:
-Սուրիահայերը, Հայաստան փոխադրուելով կը թուի, թէ պէտք է պահեն արեւմտահայերէնը, բայց յաճախ կը տեսնենք, որ միջավայրին յարմարելու նկատառումով անոնք կը փոխեն իրենց հայերէնը, լեզուամտածողութիւնը, այդ մէկը ինչպէ՞ս կը մեկնաբանէք:
-Այո՛, ոչ միայն սուրիահայերը: Ես շատ խոր ցաւով կը յարաբերուիմ այն մարդոց հետ, որոնք տասը եւ աւելի տարիներ առաջ եկած են, հաստատուած են հայրենիքի մէջ եւ անոնց խօսքը արդէն արեւելահայերէնին կը նմանի: Չեմ մեղադրեր զանոնք, այո, միջավայրին յարմարելու խնդիր կայ։ Ես պարզապէս իմ ցաւս կ՚արձագանգեմ, որովհետեւ ինչպէ՞ս կրնաս մեղադրել երբ երախան այստեղ կրթութիւն կը ստանայ, լեզուն այս է եւ այս կէտին վրայ մենք մտածելու ենք՝ ի՞նչ ընել: Սփիւռքի նախարարութեան կատարած առաջարկներուն միացած են նաեւ արեւմտահայերէնի կրող եւ սփիւռքեան մեր մտաւորականները. ինչպէս՝ լրագրողներ, գիտնականներ, ուսուցիչներ, ազգային կառոյցներու ղեկավարներ, կամ պարզապէս մտահոգ մարդիկ: Առաջարկը կը վերաբերի անոր, որ մեր դպրոցներուն մէջ պարտադիր դարձնենք արեւմտահայերէնի դասընթացքները, որպէսզի արեւելահայ աշակերտը հաւասարապէս տիրապետէ թէ՛ արեւելահայերէնին եւ թէ արեւմտահայերէնին, այսինքն գրական հայերէնին: Որովհետեւ այդ մէկը նոյնը չէ, ինչ որ դուն ռուսերէնին կը տիրապետես, կամ անգլերէնին, այդ մէկը քու մայր լեզուն է, իր երկու դրսեւորումներով, ինչ որ դուն ալ կրնաս մէջդ հանգստօրէն ունենալ թէ՛ արտասանական, թէ՛ ուղղագրական, թէ՛ բառապաշարային շերտերով: Երբ մենք կը խօսէինք այն մասին, թէ մենք չունինք համապատասխան քանակով ուսուցիչներ, որոնք կարողանան բոլոր դպրոցներու մէջ արեւմտահայերէն սորվեցնել։ Այսօր այդ խնդիրն ալ լուծուած է: Անշուշտ լուծուած է ոչ շատ բաւարար եւ ընդունելի մակարդակով։ Բայց եւ այնպէս, չկայ այն խնդիրը, որովհետեւ սուրիահայ մեր հայրենակիցներու ներգաղթը այստեղ մեզ օժտած է նաեւ ուսուցիչներով եւ հայերէնի մասնագէտներով:
-Իրակա՞ն կը համարէք այդ գաղափարը՝ դպրոցներու մէջ արեւմտահայերէնի դասընթացքներու ներմուծումը եւ եթէ առաջարկ եղած է, մօտաւորապէս ե՞րբ կը տեսնեք անոր ընդունումը եւ կիրառումը:
-Կը կարծեմ, որ այո, իրական է եւ մօտակայ տարիներուն կը կարծեմ լաւ ցանկութեան պարագային իրականութիւն կը դառնայ: Մենք կը գործակցինք նաեւ Հայաստանի Հանրապետութեան Կրթութեան եւ գիտութեան նախարարութեան հետ, բոլորը միակարծիք են մեզի հետ՝ նախարարէն սկսեալ մինչեւ մնացեալ համապատասխան պաշտօնեաները: Եւ ունինք դպրոցի տնօրէններ, որոնք ուրախութեամբ ընդունած են այդ առաջարկը եւ կը սպասեն անոր իրականացման: Այսինքն այս մէկը այն համազգային գաղափարներէն մին է, որ բոլորին կողմէ կ՚ընդունուի: Կը կարծեմ, որ շատ արագ այդ հարցերը կը լուծուին:
-Ժամանակին կար ակադեմիկոսներու խումբ մը, որ հետեւողականօրէն կը պայքարէր, որպէսզի այդ մէկը իրականութիւն չդառնայ, մանաւանդ, երբ արեւմտահայերէնի հետ նաեւ ուղղագրութիւնը պիտի ներմուծուէր: Այսօր չկա՞յ այդ բուռն պայքարը:
-Կային, այո, մարդիկ, որոնք այդպէս կը մտածէին: Այսօր արեւմտահայերէնի ներմուծման դէմ պայքար չկայ Հայաստանի մէջ եւ ըսեմ, որ նոյնիսկ դասական ուղղագրութեան ներմուծման դէմ ալ նախկին ծայրայեղ մօտեցումը վերացած է: Ի վերջոյ, տարիները ցոյց տուին, որ այդ ներմուծումները կրնան տեղի ունենալ նաեւ բնականոն ճանապարհով: Վերջին հաշուով, երկու ուղղագրութիւններու մէջ ալ կան մերժելի եւ ընդունելի կէտեր, ժամանակավրէպ պարագաներ կան երկու ուղղագրութիւններուն մէջ ալ: Ըսեմ, որ այսօր միասնական ուղղագրութեան կողմնակիցները աւելի շատ են, քան՝ միայն խորհրդային ուղղագրութեան կողմնակիցները:
Ես օրինակ մը բերեմ. չեմ կրցած հասկնալ, թէ ինչու օրինակ, ձայնաւորով վերջացող բառերու աւարտին «յ» պիտի գրուի, ինչ որ չ՚արտասանուիր: Այս հարցին մէջ ինծի հետ համաձայն են նաեւ դասական ուղղագրութիւնը կրող մեր հայրենակիցներէն շատեր: Այսինքն կարելի է գտնել իրական տարբերակ մը, միասնական ձեւ մը, որ մէկ ուղղագրութեամբ կը գրէ, այն ատեն կորուստներ չեն ըլլար երկու ուղղագրութիւններու միջեւ եւ գոհացում կու տան երկու ուղղագրութիւնները դաւանողներուն: Իսկ եթէ ուղղագրութիւնը դառնայ միասնական, պատկերացուցէք, որ արեւմտահայերէնը պահելը շատ աւելի դիւրին կ՚ըլլայ: Իսկ եթէ արեւմտահայերէնին մենք լաւ տիրապետենք, կը տիրապետենք նաեւ միջին հայերէնին՝ Կիլիկեան հայերէնին, կը տիրապետենք նաեւ գրաբարին, այսինքն՝ աւելի արագ կը սորվինք մայր լեզուն իր նախաստեղծ վիճակով եւ շատ աւելի լաւ ձեւով կարելի կ՚ըլլայ իւրացնել մեր մշակոյթը: Իմ կարծիքով, նաեւ ձեր՝ լրագրողներուդ պարբերական հաւաքները հայրենիքի մէջ (եւ տայ Աստուած, նաեւ սփիւռքի որեւէ կեդրոնի մէջ կարենանք կազմակերպել), մեծապէս կ՚օգնեն նման կնճռոտ խնդիրներուն պատասխաններ գտնելու եւ զանոնք լուծելու համար: Լրագրողներու խօսքը այսօր ազդեցիկ է, կրնայ հարց լուծել: Լրագրողին խօսքը կը զգուշացնէ թէ՛ պաշտօնեան եւ թէ ոչ-պաշտօնեան՝ առաւել եւս զգօն ըլլալու ենք այս կամ այն հարցը քննարկելու ժամանակ:
-Անցեալ տարի արեւմտահայերէնի եւ արեւելահայերէնի մերձեցման համաժողով մը տեղի ունեցաւ: Ի՞նչ ընթացքի մէջ են այնտեղ ընդունուած բանաձեւերը կամ առնուած որոշումները:
-Համաժողովի արդիւնքին որոշեցինք այդ հարցին մէջ ընդրգկել նաեւ սփիւռքի յայտնի մասնագէտները: Անոնց կարծիքները հաւաքագրած ենք, բաւական ծաւալուն ծրար մը ձեւաւորուած է եւ այս տարի մենք նախատեսած ենք արեւմտահայերէնի պահպանութեան եւ անաղարտութեան համար նման կլոր սեղան մը գումարել՝ արդէն զուտ ակադեմական մասնագիտութիւն ունեցող արեւմտահայերէնի մասնագէտներուն միջեւ (Ակադեմիա ըսելով ոչ թէ կառոյցը նկատի ունիմ, այլ նաեւ՝ աւանդական իմացութեան, ճանաչողութեան մակարդակը, որով բարեբախտաբար, սփիւռքի մէջ բաւական շատ խումբեր ունինք), որոնց ճնշող մեծամասնութիւնը համաձայնած է մասնակցիլ: Քիչ մը այդ մասնակցութեան մէջ տարածութիւնն ու որոշ նիւթական խնդիրներ կը խանգարեն աւելի արագ կազմակերպուելու համար։ Սակայն մինչեւ տարեվերջ (Դեկտեմբերի կէսերուն հաւանաբար) հաւաքներէն մէկը կ՚իրականացնենք։ Պայմանաորուած ենք, որ վեր պիտի կանգնինք բոլոր տեսակի մասնագիտական անհանդուրժողականութենէն՝ ընդունելու համար այն ուղին, մատնանշելու համար այն ճանապարհը, որով պիտի ընթանանք: Այդ մէկը կը վերաբերի թէ՛ ուղղագրութեան մերձեցման եւ թէ՛ արեւմտահայերէնի պահպանման: Կրկնեմ, առաջնայինը դըպ-րոցներու մէջ արեւմահայերէնի դասաւանդումն է: Կլոր սեղանի որոշումը կը ներկայացնենք պատկան մարմիններուն, որպէս որոշակի իրաւունքներ ունեցող կառոյցի առաջարկ եւ ծրագիր:
-Բայց մանաւանդ ուղղագրութեան միասնականութեան հարցը չէ՞ք կարծեր, որ անմիջապէս չ՚ընդունուիր ժողովուրդին կողմէ:
-Այո՛, վստահաբար միանշանակօրէն պիտի չընդունի, որովհետեւ պատմութեան մէջ բոլոր նորամուծութիւններն ալ սուիններով ընդունուած են: Բայց կը կարծեմ, որ նոյնիսկ ամենէն քարացած միտքերը կրնայ շարժել այս գաղափարը, եթէ ան համահայկական բնոյթ ստանայ: Ես՝ իբրեւ մասնագէտ, դէմ եղած եմ դասական ուղղագրութեան ներմուծման, նոյնիսկ ես այսօր փոխուած եմ, ուրեմն յոյսեր կան: Դիմադրած եմ քանի մը պատճառով, որոնցմէ մէկն ալ տնտեսական է։ Պարզ տնտեսական հաշուարկ մը ըրած եմ, զարմացած եմ, երբ տեսած եմ, որ օրինակ՝ հազար էջնոց գիրք մը տպելու պարագային շուրջ երկու հարիւր էջ աւելի կը տպենք, թուղթի եւ այլ ծախսեր կը յառաջանան: Բայց երբեմն մէկ կողմ պէտք է դնել տնտեսական հաշուարկը եւ պէտք է հաշուի առնել այն առաւելութիւնը, որ կրնայ բերել այդ փոփոխութիւնը: Դասական ուղղագրութեան ներմուծման դէմ ըլլալու իմ փաստարկներէն մէկն ալ այն եղած է, որ դասականի կրողները քիչ են, արեւելահայ ուղղագրութեան կրողները շատ են, նոյնիսկ քանի մը անգամ կը գերազանցեն, կամ դասականի մէջ գրաւոր խօսքի տիրապետողները աւելի քիչ են եւ այլն։ Բայց ի վերջոյ, անընդհատ այս հարցին մէջ խորանալը բերաւ այն եզրակացութեան, որ ոսկէ միջինը լաւագոյնն է: Ես կը կարծեմ, որ հնարաւոր է: Եւ վերջին քննակումները ինծի հաւատ ներշնչած են եւ կը կարծեմ, որ բազմաթիւներ ինծի պէս կրնան փոխուիլ:
-Ուղղագրութեան փոխուիլը երկրի մէջ այնքան լուրջ որոշում է, նախագահի որոշման համազօր: Ձեր կարծիքով, ո՞վ պիտի ստորագրէ, ո՞ր մէկ կառոյցը պիտի ստանձնէ այդ փոփոխութեան պատասխանատուութիւնը:
-Նախագահին կից պիտի ստեղծուի շատ լուրջ եւ հեղինակաւոր կառոյց մը, որու որոշումները օրէնքի ուժ պիտի ստանան: Մեր գործունէութեան կարեւոր մէկ ճիւղն ալ այն է, որ մենք կառավարութեան առաջարկած ենք ծրագիր մը եւ ան զայն կը քննարկէ լրջօրէն: Առաջարկած ենք ստեղծել կառավարութեան առընթեր լեզուի բարձրագոյն խորհուրդ մը, որու իրաւասութիւնը մօտաւորապէս կը յիշեցնէ խորհրդային տարիներուն գոյութիւն ունեցած Եզրոյթաբանական (Տերմինաբանական) կոմիտէի որոշումներու ուժը, այն տարբերութեամբ, որ այդ կոմիտէն միայն բառերու հետ կ՚աշխատէր: Պիտի ըլլայ անոր իրաւասութիւններուն ի զօրու կառոյց մը, որու որոշումները պարտադիր պիտի ըլլան երկրով մէկ: Ստեղծուելիք կառոյցին մէջ կ՚ընդրգկուին սփիւռքահայ մասնագէտներ, նաեւ՝ տեղացի մասնագէտներ եւ անոնց որոշումները համաժողովրդկան քննակման դրուելէ ետք պարտադիր կը դառնան երկրի տարածքին, նոյնիսկ անոնց համար, որոնք դէմ են այդ որոշումներուն:
Այդ մէկը ոչ թէ զուտ ժողովրդագրական կամ մշակութային խնդիր է, այդ մէկը լուրջ խնդիր է, կը վերաբերի լեզուաշինութեան, ամբողջ լեզուական դաշտին:
-Հետաքրքրական է, որ նախորդ նախագահներու օրով ալ ուղղագրութեան հարցը քննարկուած է։ Ես կը յիշեմ, որ պետական լրատուամիջոցի՝ «Հայաստանի հանրապետութիւն» օրաթերթի խորագիրը երկար տարիներէ ի վեր դասական ուղղագրութեամբ կը գրուէր, որպէս ապացոյց, որ հարցը օրակարգի վրայ է, բայց այդպէս ալ քայլեր չեն առնուած: Ինչո՞ւ:
-Որովհետեւ չէ ստեղծուած կառավարութեան կից այն կառոյցը, զոր ես անուանեցի հեղիանակաւոր կառոյց: Այն ժամանակ խնդրին դիմադրողներն ալ շատ էին, նախկին հասարակարգէն եկած գիտնականները աւելի կարծր էին: Այսօր սերունդը փոխուած է արդէն, նոր սերունդի մտածողութիւնը աւելի թարմ է, երիտասարդ լեզուաբանները աւելի ճկուն են:
Ժամանակները իրենց խնդիրները կը դնեն եւ այն, որ արդէն քսանհինգ տարի շարունակ այս հարցը օրակարգէն դուրս չէ մնացած, տակաւին օրակարգի վրայ է, ուրեմն կենսական հարց է, եւ կը կարծեմ, որ մօտ է լուծումը:
-Դուք ամէնօրեայ շփում ունիք ուսանող-հայագէտներու հետ: Համալսարան գալով, անոնք հետաքրքրուա՞ծ են նման հարցերով, արեւմտահայերէնով, թէ՞ հայերէնը կը դիտարկեն իբրեւ ճիւղ մը եւ այդ ուղղութեամբ ալ կը կատարեն իրենց ուսումնասիրութիւնները:
-Ես համալսարանի մէջ արեւմտահայ գրականութիւն կը դասաւանդեմ եւ մօտէն գիտեմ ուսանողներու հետաքրքրութիւնները այդ առումով: Կան, այո, հետաքրքրուածներ: Ես, օրինակ, ունէի ուսանող մը՝ Գոհար Մակարեանը, որ հայաստանցի ըլլալով, մեծ սէր ունէր արեւմտահայերէնի հանդէպ: Ինքը խումբ մը ստեղծեց եւ իրենք խմբովին կը խօսէին արեւմտահայերէն։ Այդ խումբին տասներկու ուսանողները կը զատուէին համալսարանի հայագիտութեան բաժնին մէջ: Ձգտումը կայ, պէտք է վառ պահել զայն: Ես ըսած եմ, որ գոնէ պէտք է կարողանաք արեւմտահայերէն թեքստը տարբերել Կիլիկեան հայերէնի թեքստէն. գիտնանք անոնց տարբերութիւնները, ամօթ կ՚ըլլայ, եթէ հայագիտականը աւարտած ուսանողը այդ մէկը չգիտնայ: Ոչ միայն համալսարանի, այլ նաեւ հասարակութեան մէջ ալ արեւմտահայերէնով քայլեր ընելու ծրագրեր կան։ Նշենք օրինակ՝ Հայաստանի մէջ գործող «Եռագոյն», «Արեւելք» կայքէջերը, որոնց ուղղուածութիւնները մէկ կողմ, արեւմտահայերէնով լրատուութիւն կը կատարեն։ Նշենք ի վերջոյ մեր նախարարութեան կայքէջը, որ միակ պետական գերատեսչութեան պաշտօնական էջն է, որ նաեւ արեւմտահայերէն լուրերու սիւնակ ունի... Ասոնք քայլեր են, որոնք ոգեւորիչ են: Առաջ, օրինակ, չկային նման բաներ: Ասոնք շարժում մը կը ստեղծեն հայ մարդուն մէջ:
Բան մը ըսեմ, չափազանցութիւն թող չթուի, բայց արեւմտահայերէնով առաջինը կը հրապուրուին այն մարդիկ, որոնք ժառանգական արեւմտահայեր են, որոնց պապերը կամ նախահայրերը գաղթած եկած են: Այդ մարդիկ անպայման կը հակին դէպի իրենց պապերու լեզուն, իսկ այդպիսիք Հայաստանի մէջ աւելի շատ են, քան՝ բնիկ արեւելահայերը:
-Եւ աւարտին, կը խնդրէի խօսէիք նաեւ ընդհանրապէս հայագիտութեան ապագայի մասին: Կա՞յ նոր սերունդ, որ այդ գիտութեան նուիրեալ է:
-Ես կը կարծեմ, այստեղ մենք շատ լուրջ եւ տխուր խնդիրներ ունինք: Մեր ժամանակներուն, երբ ես կ՚ընտրէի հայագիտութիւնը, նոյն պահուն իմ առջեւ շատ փարթամ ու շքեղ այլ ճանապարհ մը բացուած էր՝ բռնել իրաւաբանի մասնագիտութեան ուղին: Հայագիտութեան իմ ուսման առաջին տարուան ընթացքին եկան ինծի ըսին, որ կրնաք դիմումը գրել եւ տեղափոխուիլ իրաւաբանական բաժին՝ ուսումը այնտեղ շարունակելու համար: Իմ ծնողքս ալ արգիլեց, ես ալ հակում չունէի: Այն տարիներուն յայտնի բան էր (բոլոր իրաւաբաններէն ներողութին կը խնդրեմ), որ խորհրդային իրաւաբանութեան մէջ իրաւաբանութիւն չկար, այլ կար դրամ շահելու ընթացք: Ես կրնայի բարւոք ապրիլ կամ ալ յայտնուիլ բանտի մը մէջ: Ես չգացի, որովհետեւ հայերէնը այն ժամանակ ինծի հաց պիտի տար, հայագիտութիւնը հաց տալու հեռանկարներ ունէր, ես գիտէի, որ կը դառնամ ուսուցիչ, կամ գիտնական թարգմանիչ, կամ ի վերջոյ, հայագէտ եւ իմ ապագաս ապահովուած էր:
Բայց այսօր այլ է վիճակը: Այսօր մենք մեզ յայտարարած ենք հայագիտութեան պահապան, օրէնքներ կ՚ընդունինք հայագիտութիւնը փրկելու, պահելու համար, բայց հայագիտութեամբ զբաղողին գրեթէ ոչինչ կը վճարենք։ Ան ստիպուած կ՚ըլլայ հայագիտութեամբ զբաղիլ երկու օրը մէկ: Այդպիսի հայագէտ չ՚ըլլար, կը ստեղծենք հայագիտական կեդրոններ, աշխատավարձ չենք տար աշխատողներուն…
Մենք կը մոռնանք, որ հայագիտութիւնը ռազմավարական խնդիր մըն է, լեզուն նոյնինքն հայագիտութիւնն է, պատմութիւնը նոյնինքն հայագիտութիւնն է: Այսօր մեր գլխաւոր հակառակորդը հայերէնով եւ յաճախ՝ անթերի հայերէնով կայքեր ստեղծած է եւ իր քարոզչութիւնը յառաջ կը տանի: Ոեւէ մէկը չի կրնար ժխտել, որ անոնց գաղափարները տարիներ յետոյ չեն դառնար մեր գաղափարները՝ թերթը այդպիսի մոգական ազդեցութիւն ունի: Մենք չունինք այն հայագէտը, որ նաեւ տիրապետէ հակառակորդի լեզուին, բայց՝ հայերէնի ամուր իմացութեամբ: Հայագիտութեամբ զբաղողը մենք այսօր կը մատնենք սովի: Նախ եւ առաջ, դէպի հայագիտութիւն պիտի ուղղուին ֆինանսական միջոցներ, դաշտը պիտի զրկուի պատեհապաշտ հայագէտներէ: Այդտեղ, իմ խորին համոզմամբ, պիտի ընդգրկուին սփիւռքահայ այն խոշոր հայագէտները, որոնք արդէն ունին անուն, որոնք արդէն միջավայրի մէջ ճանչցուած են եւ որոնք կրնան հայագիտութեան մէկ ճիւղը՝ արեւտմահայերէնը զարգացնել: Բայց հայագիտութիւնը միշտ կախեալ չէ, կամ աւելի ճիշդ երբեք կախեալ չէ եղած ո՛չ քաղաքական իրավիճակէն, ո՛չ քաղաքական այրերու ցանկութենէն: Հայագիտութիւնը մեր արեան բաղադրութիւնն է եւ մենք, սոված ըլլանք, թէ՝ կուշտ, բարգաւաճինք, թէ՝ ոչ, միեւնոյնն է, կը զբաղինք մեր լեզուով, մեր մշակոյթով, մեր պատմութեամբ: Օրինակները բազմաթիւ են, ես չեմ ուզեր երթալ ո՛չ վաղնջական ժամանակներ, ո՛չ ալ գալ այսօրուան։ Բայց մեր աչքին առջեւ են օրինակները, սփիւռքի մէջ լոյս տեսնող հայերէն թերթերը: Միթէ՞ հայագիտութիւն չէ հայոց լեզուով թերթի հրատարակութիւնը, որ դարէ մը աւելի է գոյութիւն ունի: Նման օրինակները հայագիտութիւն են եւ արդէն իսկ՝ հայապահպանութիւն: Եւ նման օրինակները մեզ կը մղեն հասկնալու, որ մենք ալ հոս ընելիք ունինք, պետութիւնն ալ իր կարգին ընելիք ունի… Պետութիւնը հաւասարապէս պէտք է բանագիտութեան եւ հայագիտութեան զարկ տայ, պետական բոլոր միջոցներով օգնէ հայագէտներուն եւ պահանջէ արտադրանք, աշխատանքի արդիւնք: Ժամանակին Աղայեանը գրեց իր «Արդի հայերէնի բացատրական բառարան»ի չորս հատորեակը, որ այսօր ալ անգերազանցելի կը մնայ: Եւ Աղայեանը ոչ միայն փառքի գագաթին հասաւ, այլեւ ապահովեց իր նիւթականը: Այս մէկը շատ կարեւոր օրինակ մըն է, որովհետեւ այսօր հայագիտական յօդուած գրողը նոյնիսկ իր նիւթականը չի կրնար ապահովել: Ան պիտի թափառի մամուլէ մամուլ, թերթէ թերթ (իսկ ելեկտրոնային մամուլը տակաւին մեր քով չունի այն, ինչ ունի տպագիրը) եւ չտպագրէ իր յօդուածը, ապա ան կը դադրի գրելէ, կը դադրի գիտական աշխատանքով զբաղելէ: Ուզես թէ չուզես՝ կեցութիւնը մասամբ կ՚որոշէ գիտակցութիւնը:
Բայց, ամէն պարագայի ես հայագիտութեան ապագան մթագնած չեմ տեսներ, փակուղիի մէջ չեմ տեսներ: Դժուար, դանդաղ, բայց անպայման կը զարգանայ, եւ կու գայ ժամանակ մը, երբ հայագիտութեամբ նորէն կը սկսին զբաղիլ նաեւ եւրոպացիները, ինչպէս՝ 19-րդ դարուն:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ