ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՄԱՆՐԱԿԵՐՏԸ
Ըստ Երեւանի քաղաքապետարանի որոշումին՝ Բիւզանդ-Խանճեան փողոցներու հատման հատուածին վրայ փռուած Վերնիսաժը՝ հայ վարպետներու ձեռագործ աշխատանքներուն եւ ինքնատիպ իրերուն բացօթեայ տօնավաճառը, արդիական տեսք մը պիտի ստանայ: Խորտուբորտ ու անմշակ գետնին տարերայնօրէն շարուած մեծ ու պզտիկ սեղանները պիտի փոխարինեն ժամանակակից ու նոյնանման կրպակներ: Արդէն գծուած է Վերնիսաժի նոր մանրակերտը եւ սկսած են բարեկարգման աշխատանքները: Ներկայիս չգործող շատրուաններուն փոխարէն նախատեսուած է ստեղծել նոր ճեմուղի մը, որուն կողքին ալ պիտի կազմակերպուի Վերնիսաժը: Տարածութիւնը պիտի կահաւորուի նաեւ նստարաններով: Վերնիսաժի երկու մուտքերն ալ պիտի առանձնանան աւազաններով, իսկ ամենէն հաճելին այն պիտի ըլլայ, որ Վերնիսաժի չորս կողմը եւ ճեմուղիին եզերքները պիտի կանաչապատուին:
Աւելի քան քսան տարի առաջ ինքնիրեն ձեւաւորուած Վերնիսաժը տարիներու ընթացքին ընդլայնած է իր սահմանները, առեւտուրին շատ աւելի չկանոնակարգուած տեսք մը տալով, եւ հակառակ անոր, որ Վերնիսաժը կը մնայ Հայաստան այցելող զբօսաշրջիկներուն ամենէն նախընտրելի վայրը, այնուամենայնիւ, իր անմշակ տեսքով մայրաքաղաքի կեդրոնին յարիր չէ: Որոշուած է շինարարութիւնը փուլ առ փուլ իրականացնել, որպէսզի շուկան չփակուի բարեկարգման ընթացքին, ինչպէս չէ փակուած հիմնադրումէն մինչեւ օրս, նոյնիսկ Հայաստանի համար ամենէն ծանր տարիներուն:
Մայրաքաղաքի պատասխանատուները յայտնած են, որ վերանորոգումէն ետք Վերնիսաժ այցելող իւրաքանչիւր ոք պիտի զգայ, թէ կը գտնուի հայկական արուեստը ներկայացնող վայրի մը մէջ, ուր Հայաստանի շունչը զգալէն ետք հնարաւոր ըլլայ նաեւ հաճելի գնումներ կատարել: Այդ նպատակով, բարեկարգման եւ արդիականացման ծրագրին իրագործումէն ետք, Վերնիսաժի մէջ բացառապէս կը ներկայացուի միայն այս անունին համապատասխանող ապրանքատեսականի՝ գեղանկարչութիւն, ձեռագործ աշխատանքներ, զարդարուեստ, իսկ շինարարական նիւթերու, հագուստի եւ Վերնիսաժի մէջ ցուցադրուած նմանատիպ ապրանքներ վաճառող կրպակները պիտի տեղափոխուին այլ վայրեր: Վերնիսաժի մէջ կը մնայ միայն Հայաստանը՝ իր բոլոր գոյներով եւ խորհրդանիշներով:
Յիրաւի, շատեր Վերնիսաժ այցելելով կ՚որոնեն Հայաստանը: Ամրան այս տապին կրկին լեցուն է Վերնիսաժը: Փորձեցինք մենք ալ պտոյտ մը կատարել եւ հոն գտնել Հայաստանը յատկանշող առնուազն հինգ խորհրդանիշ, եւ զարմանալիօրէն գտանք հինգէն շատ աւելին:
ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՅԱՒԵՐԺՈՒԹԵԱՆ ՆՇԱՆԸ
Հայ ձեռագործ վարպետներու աշխատանքներուն մէջ նկատելի է հայկական յաւերժութեան նշանը, ինչ որ անոնք կիրառած են փայտեայ փորագրութիւններէն մինչեւ ասեղնագործ ծածկոցներու, օղերու, գօտիներու, կաւէ ամաններու, ափսէներու, գորգերու, կարպետներու ու խաչքարերու ստեղծման աշխատանքներուն մէջ, որոնց վրայ դաջուած է աջ եւ ձախ ոլորուող հայկական յաւերժութեան նշանը:
Շատերուն ծանօթ է այս նշանը, բայց հաւանաբար քիչեր կ՚անդրադառնան, որ ան ամենէն հին հայկական մեկնաբանութիւն-նախշն է, որպէս մէկ կէտէ ծագող աջ կամ ձախ պտոյտ ունեցող կոր թեւերով պատկերք (ոլորք): Այս նշանին ամենահիները յայտնաբերուած են հայկական բարձրավանդակի ժայռապատկերներուն վրայ, որպէս Արեգակի պատկեր: Այս նշանը հայ իրականութեան մէջ կը հանդիպի ինչպէս մէկ, նոյնպէս ալ՝ բազմաթիւ ոլորքներու տեսքով։ Հայկական յաւերժութեան նշանը կը նկատուի նաեւ արեւի ու լոյսի նշան, ահա թէ ինչու այս նշանը մեծ տարածում գտած է իբրեւ կենսատու: Հին ժամանակ, մարդիկ յատուկ նշանակութիւն տուած են ոլորքներու աջ կամ ձախ պտոյտներուն՝ օրինակ, աջ պտոյտի յաւերժութեան նշանով զարդարուած մանկական օրօրոցը կը նախատեսուէր տղայ նորածիններուն համար, իսկ ձախ պտոյտի պարագային՝ աղջիկ նորածիններուն: Եկեղեցական հնագոյն զարդանախշերէն մինչեւ մեր օրերը յարատեւած այս նշանը յաճախ կարելի է տեսնել ժամանակակից խորհրդանիշներուն եւ զանազան ընկերութիւններու տարբերանշաններուն վրայ՝ մէկ կամ քանի մը ոլորքներով: Կենցաղային իրերու եւ արուեստի նշաններուն վրայ գործածելէ զատ յաւերժութեան նշանը, պարզ ձեւերէն մինչեւ ամենէն բարդ կառուցուածքները գործածուած է նաեւ պետական մարմիններու խորհրդանիշներուն վրայ: Հայկական յաւերժութեան նշանին կը հանդիպինք Երեւանի զինանշանին վրայ, Երեւանի դրօշին, տօնական դրոշմաթուղթերուն, Հայաստանի Կեդրոնական դրամատան եւ «Հայաստան» համահայկական հիմնադրամի խորհրդանիշներուն, Հայաստանի սահմանապահ զօրքերու նշանին, Հայաստանի Հանրապետական կուսակցութեան խորհրդանշանին եւ այլ պետական ու ոչ-պետական նշաններուն վրայ:
ԱՅԲՈՒԲԵՆ
Հայաստանի խորհրդանիշներուն կարգին Վերնիսաժի մէջ տիրական է հայոց այբուբենը: 5-րդ դարուն ստեղծուած եւ 12-րդ դարէն գրեթէ չփոխուած հայերէն տառերը այսօր ալ իրենց յաղթական ու հպարտ տեսքով հայոց բոլոր խորհրդանիշներուն մէջ ուրոյն տեղ մը կը գրաւեն: Վերնիսաժի մէջ ամէնուր կը վաճառեն հայոց այբուբենը: Հայ վարպետներու աշխատանքներուն մէջ հայոց այբուբենը տեղ գտած է զանազան կերպերով: Կան փորագրուած, նկարուած, դաջուած, արծաթով եւ ոսկիով պատրաստուած այբուբեններ, այբուբենով ծածկոցներ, սփռոցներ, գլխաշորեր, շապիկներ, պայուսակներ, ինչպէս նաեւ՝ հայոց այբուբենի իւրաքանչիւր տառով պատրաստուած վզնոցներ, ապարանջաններ, յուշանուէրներ, մոմակալներ եւ բազմաթիւ այլ իրեր, որոնց վրայ հայոց ոսկեղենիկ տառերը առկայ են: 5-րդ դարու աւանդութեամբ հայոց այբուբենի երեսունվեց տառերը որպէս Աստուածային պարգեւ շնորհուած են Մեսրոպ Մաշտոցէն եւ շարունակաբար, անփոփոխ կերպով, կը գործածուին առ այսօր:
ԴՐՕՇ
Հայաստանի անկախութեան 25-ամեակին զուգահեռ, Վերնիսաժին մէջ տօնական տեսք ստացած են հայկական խորհրդանիշները՝ դրօշն ու զինանշանը, որոնց վաճառքը աշխուժացած է: Հայաստանի անկախութենէն ետք հայկական դրօշն ու զինանշանը միշտ ներկայ եղած են Վերնիսաժի վաճառելի իրերուն մէջ: Դրօշին գոյները պատկերող գլխարկներ, վզկապներ, ապարանջաններ, զանազան գործածութեան գաւաթներ, սփռոցներ եւ հազար ու մէկ կիրառական իրեր կը վաճառուին Վերնիսաժի մէջ: Եռագոյն իրերը արդէն հեռուէն տեսանելի են:
ԶԻՆԱՆՇԱՆ
Վերնիսաժի մէջ վաճառուող Հայաստանի Հանրապետութեան զինանշանի մանրակերտները պատրաստուած են զանազան նիւթերէ՝ անոնք փայտէ, մետաղէ, ձեռագործուած եւ ասեղնագործուած են, ինչպէս նաեւ զինանշանը պատկերող գորգեր հիւսուած են հայ գորգագործներու ձեռքով: Հայաստանի Հանրապետութեան զինանշանին վրայ պատկերուած առիւծն ու արծիւը հազարաւոր տարիներ եղած են հայկական արքայատոհմերու խորհրդանիշները, որոնց բռնած վահանը կը պատկերէ մեր չորս գլխաւոր արքայատոհմերը, իսկ զինանշանին կեդրոնը՝ Արարատը կայ։ Զինանշանին վրայ նկատելի են սուր, կտրուած շղթան, հասկերուն փունջը, ժապաւէն եւ փետուրներ, որոնցմէ իւրաքանչիւրը ունի իր նշանակութիւնը: Արարատ լերան պատկերով իրերը նոյնպէս Վերնիսաժի մէջ ամենէն շատ վաճառուողներու շարքին են:
ԳՈՐԳԵՐ
Հակառակ որ Հայաստանի մէջ հիւսուած գորգերն ու կարպետները դարեր շարունակ ճամբորդած են աշխարհով մէկ՝ զարդարելով նշանաւոր թանգարաններ, ցուցասրահներ, պալատներ ու դղեակներ, այնուամենայնիւ, Հայաստանի մէջ տակաւին կարելի է հանդիպիլ հնագոյն հայկական գորգերու: Վերնիսաժի մէջ հին հայկական գորգերու կողքին կը վաճառուին նաեւ հնագոյն զարդանախշերու նմանօրինակով հիւսուած մեծ ու փոքր գորգեր, կարպետներ, գլխարկներ, պայուսակներ, բաճկոններ եւ զանազան հիւսուածքներ: Հայկական գորգը, իբրեւ մեր ժողովուրդի խորհրդանիշներէն մին, տիրական ներկայութիւն ունի Վերնիսաժի մէջ:
ԽԱՉՔԱՐ
Փորագրուած հայկական խաչքարերը զարդարուեստի բացառիկ օրինակներ են։ Հին ժամանակ խաչքարը կը պատրաստուէր իբրեւ շիրմաքար, սակայն այսօր ան նաեւ զարդ եւ յուշանուէր է: Հայկական խորհրդանիշ դարձած խաչքարի զանազան նմոյշներ՝ փայտի, քարի, տուֆի վրայ դրոշմուած, կարելի է գտնել Վերնիսաժի մէջ վաճառուող իրերուն կարգին: Կան նաեւ ասեղնագործուած խաչքարեր, նաեւ՝ եկեղեցական, կրօնական յուշանուէրներ խաչքարի պատկերով: Բազմաթիւ արտասահմանցիներ, Վերնիսաժ այցելելով Հայաստանէն իրենց հետ կը տանին մանաւանդ խաչքարը, իբրեւ հայկական խորհրդանիշ:
ՆՈՒՌ
Վերնիսաժի մէջ իշխող գոյներէն է գինեգոյն կարմիրը: Գինեգոյն նռնային յուշանուէրները, նռան տեսքով պատրաստուած խմիչքի շիշերը, նռան պատկերազարդումով ափսէները, վզնոցներն ու այլ իրերը Վերնիսաժի հիմնական իրերէն են եւ նոյնպէս հայկականութիւն կը խորհրդանշեն: Հինէն ի վեր նուռը եղած է պտղաբերութեան, առատութեան ու բախտաբերութեան խորհրդանիշ: Հայ մշակոյթին, մանրանկարչութեան եւ զարդարուեստին մէջ իր ուրոյն տեղը ունին հիւթալի տեսքով նուռն ու նռնահատիկները:
ԴՐԱՄԸ
Քսաներեք տարեկան հայկական դրամը նոյնպէս վաճառելի յուշանուէր դարձած է Վերնիսաժի մէջ: Հայոց ազգային արժոյթը հետաքրքրութիւն կը ներկայացնէ, իսկ անկախութեան առաջին տարիներու թղթադրամներն ու մետաղադրամները, որոնք այսօր դուրս ելած են գործածութենէն, պարզապէս գտնուած նմոյշներ են դրամի պատմութեամբ հետաքրքրուողներուն եւ հաւաքողներուն համար:
ՕՐ ՄԸ ՎԵՐՆԻՍԱԺԻ ՄԷՋ
Մելիք Արսինեան իր հարսին պատրաստած սպասքը, հայկական ոճի գլխարկները եւ ծանօթ ընկերներուն նկարած կտաւները ծախելով կը շահի իր ապրուստը: Վերինսաժը Երեւանի կեդրոնը գտնուող այն փոքր տարածութիւնն է, ուր կարելի է հանդիպիլ գիրքերու, նուէրներու, արծաթեղէնի, հայկական յուշանուէրներու... Հոս կը հանդիպիմ հայրենի ծանօթ արձակագիր Լեւոն Ջաւախեանին: Ան տօնավաճառի այս երեւոյթը բացատրելով կ՚ըսէ. «Վերնիսաժը հիմնականօրէն ձեւաւորուած է յատկապէս Հայաստանի անցման տարիներուն, երբ մարդիկ ստիպուած էին իրենց ունեցած իրերը բերելու ու յարմար գինով վաճառելու, իրենց օրուան հացը ճարելու համար»:
Գլխարկ եւ նկարներ վաճառող Մելիքը ժպիտով կը դիմաւորէ բոլորը ու կը վանէ այն միտքերը, թէ երեւանցիք խոժոռ են ու ժպտիլ չեն գիտեր: Մելիք դժգոհ չէ առեւտուրէն ու գովասանքով կը խօսի հարսին մասին ու գիտնալով, որ ինծի ընկերացող ընկերուհիս Լիբանանէն է, կ՚աւելցնէ. «Շատ շնորհակալ ենք Սփիւռքէն եկող ժողովուրդին: Շատ հաճելի մարդիկ են անոնք, կու գան, գնումներ կ՚ընեն ու մենք շատ ուրախ ենք», կ՚ըսէ Մելիք, ընկերուհիիս ձեռքը սեղմելով բարձրաձայն կ՚աւելցնէ. «Կեցցէ՛ մեր ազգը»:
Մինչեւ Մելիքին հասնիլս մի քանի գիրք վաճառողներու մօտէն կ՚անցնիմ ու շատեր կը մերժեն նկարուիլ: Առաջ այդպէս չէր: Տեսակ մը զգուշաւոր դարձած են:
Վերնիսաժի մուտքին կայ գիրք վաճառողներու բաժին մը, ուր Էտիկը (շուրջ 65 տարեկան երեւանցի գրքավաճառ) Կոստան Զարեանի «Նաւը լերան վրայ» հատորը կը վաճառէ հազար դրամով: Հոս կարելի է գտնել յատկապէս խորհրդային տարիներուն տպագրուած հրատարակութիւններ, որոնք բաւական մատչելի գիներով ծախու դրուած են: Այսպէս, յարմար գիներով ծախու դրուած են Տէրեանի, Չարենցի, Շիրազի, Սահեանի ու աւելի շատ՝ Պարոյր Սեւակի հատորները: Էտիկ կը բացատրէ նաեւ, որ այս գիրքերը ամենէն շատ փնտռուած հատորներն են:
Յաջորդ կանգառս եօթանասուն տարեկան ծերունի մայրիկի մը զբաղեցուցած բաժինն է, ուր ան կը վաճառէ գլխարկներ, զինուորական տարազներ, կօշիկներ եւ այլ իրեր: Հայաստանի անկախութեան մասին կը հարցնեմ, մայրիկը կը մերժէ խօսիլ ու քիչ մը ջղային թոնով կը յառէ՝ «Չնկարես» ու խօսելու առաջարկիս ժխտական պատասխան մը տալով կ՚ըսէ. «Ոչ մէկ բան կ՚ուզեմ ըսել, ես այստեղէն ոչ մէկ բան գիտեմ, ի՞նչ ըսեմ», ու խօսքը Հայաստանի մասին շարունակելով կ՚ըսէ. «Գացէք ղեկավարին հարցուցէք, ես ըսելու բան չունիմ»:
Կայ այսպիսի խաւ մը Հայաստանի մէջ: Ամսական երեսուն-քառասուն հազար դրամ վաստկելու յոյսին (այսօր ծերութեան թոշակներն ալ մօտ այդքան են Հայաստանի մէջ, թերեւս՝ աւելի քիչ) ապաւինած այս մայրերն ու հայրերը մեր բոլորին հոգածութեան արժանի պէտք է դառնան: Ու նոյնիսկ տանելի չէ, երբ քսանհինգ տարիներու անկախութեան ճանապարհէն ետք հայաստանցին տակաւին ամէնօրեայ «սեւ» հացի խնդիր ունի: Այս մարդոց առջեւ ոչ մէկ հայրենասիրական խօսք իմաստ կրնայ ունենալ: Սա այն դէպքն է, որ գլուխդ կը հակես ու լուռ կը հեռանաս...:
Զարմանալի չէ նաեւ հանդիպիլ այնպիսի մարդոց, որոնք տարբեր մասնագիտութիւններու տէր են ու կեանքի պայմաններուն բերումով հասած են Վերնիսաժ եւ գիրք կամ տարբեր իրեր վաճառելով կը շահին իրենց ապրուստը: Անոնցմէ է Բաբգէնը: Բաբգէն ունի տարբեր որակի հին ու նոր գիրքեր եւ յատկապէս արուեստի ալպոմներ. «Այն ընդհանուր տպաւորութիւնը, որ մարդիկ գիրք չեն կարդար, բոլորովին սխալ է», ու կը պատմէ, թէ աշխարհի զանազան կողմերէն մարդիկ կը փութան Վերնիսաժ յարմար գիներով մասնագիտական գիրքեր գնելու: Աւարտին Բաբգէն կը փորձէ համոզել զիս, որ ինք հարցազրոյցներ տալ չի սիրեր, թեպետեւ շատ կը յարգէ Սփիւռքը ու կը կարեւորէ սփիւռքահայութեան դերը՝ կրկին ակնարկելով սփիւռքահայ բարեկամիս:
Ամէն քայլափոխի կը լսուին ապրանքներու տարբեր գիներու առաջարկութիւններ՝ երեք հազար, երկու հազար, հինգ հազար, եւ մարդիկ գնումներ կը կատարեն: Անոնցմէ մէկն է յաջորդ խօսակիցս, որ կ՚ըսէ. «Վերնիսաժի գները շատ ցած գններ են ու մեր ժողովուրդը վատ կ՚ապրի, իբր այդ ալ հնարաւորութիւն չունի թանկ բաներ գնելու: Այստեղի գիները կը համապատասխանեն մեր աշխատավարձին», եւ անցնելով Սփիւռքին, յոյս կը յայտնէ, որ Հայաստան-Սփիւռք կապերը աւելի ուժեղ կը դառնան եւ կ՚ըսէ. «Մենք կը տուժենք: Թէ՛ Սփիւռքի ժողովուրդը կը տուժէ եւ թէ՛ մենք: Շատ կ՚ափսոսամ, որ Սփիռքի մէջ կան գրագէտ մարդիկ եւ մարդիկ, որոնք յաջողութիւններու հասած են, բայց չկայ կազմակերպութիւն մը կամ առաջնորդ, որ մեզ՝ բոլորս միացնէ»:
Երեւանի այս հատուածին մէջ կարելի է հանդիպիլ նաեւ օտար զբօսաշրջիկներու: Անոնցմէ է պելժիացի Փիէռը, որ իր հայազգի ընկերուհիին հետ եկած է Երեւան ու կը պատմէ, թէ այս երկրորդ անգամն է, որ կ՚այցելէ այստեղ գնելու համար հնատիպ գիրքեր, նկատել տալով, որ «այս վայրին մէջ եղած գիրքերը շատ հազուագիւտ են, ես, այսօր, օրինակ յաջողեցայ գորգագիտութեան նուիրուած գիրք մը գնել, որ Մանիա Ղազարեանի հեղինակութեան կը պատկանի»:
Յաջորդ խօսակիցս Կոլիա Անդրէասեանն է, որ մանրակերտ նուագարաններ կը վաճառէ եւ կ՚ըսէ. «Այս բոլորը իմ ձեռքի աշխատանքն են»: Ուշադիր կը նայիմ Կոլիայի ձեռային հետաքրքրական աշխատանքներուն, մինչ ան կը շարունակէ պատմել, ըսելով. «Դժգոհ չեմ բայց այստեղ վաճառքը եղանակային է, երբ զբօսաշրջիկներ կու գան, մեզ մօտ առեւտուրը կ՚աշխուժանայ»:
ՎԵՐՆԻՍԱԺԻ ՄԻԱԿ ԳՐՈՂԸ.
Լեւոն Ջաւախեանի հետ խօսիլը դիւրին չէ: Ան սկիզբը հարց կու տայ. «Ինչի՞մասին կը գրես», ու լսելով՝ Վերնիսաժի ու անկախութեան, կը բողոքէ՝ «Աղջիկ ջան, այսպէս նիւթ ինչպէ՞ս կրնաս գրել...»: Ես կը փորձեմ բացատրել, որ իրմէ երկու խօսք կ՚ուզեմ Վերնիսաժի մասին, եւ այն մասին, թէ անկախութիւնը ի՞նչ տուաւ, մինչ կողքի ընկերները կը միջամտեն ու անոնցմէ ամէն մէկը իր ըսելիքը կ՚ունենայ: Նորութիւն չէ, որ Երեւանի մէջ ամէն ոք իր խօսքն ու ըսելիքը ունի:
Լեւոն Ջաւախեանն է խօսողը, որ կ՚ըսէ. «Կեանքը պէտք է ապրիլ մանրամասն, կեանքը պէտք չէ խմել բաժակ մը ջուրի պէս միանգամէն: Ես, օրինակ, վաթսուն տարեկան եմ դարձած ու գիտեմ, որ ջուրը պէտք է ումպ-ումպ խմել: Ես ոչ թէ ջուրը ումպ-ումպ կը խմեմ, այլ կեանքը կը վայելեմ մանրամասն: Մարդիկ կեանքի մէջ երջանկութիւն կը փնտռեն ու հազար ու մէկ բան կ՚ըսեն այդ մասին: Անոնք երջանկութեան մէջ երջանկութիւն կը փնտռեն: Եթէ դուն նպատակ ու խնդիր կը դնես քու առջեւ ու կը փորձես որեւէ տեղ հասնիլ, այդ արդէն երջանկութիւն է: Կեանքը ամբողջութեամբ խնդիրներու լուծում է: Եթէ կը գրես, խնդիր կը դնես քու առջեւ: Եթէ կ՚ապրիս ու առջեւդ առաստաղ կը տեսնես եւ կ՚զուես հասնիլ, այդ հրաշալիք է: Մինչեւ մահանալը մարդ պիտի ապրի ու գրողը, եթէ լաւ գրող է, կ՚ապրի մինչեւ անմահութիւն, յետոյ միայն կը մահանայ: Եթէ կը կարողանաս անմահանալ ու յետոյ մեռնիլ, այդ ոչ թէ երջանկութիւն է, այլ՝ դրախտ»:
Գիրքերու եւ մրցանակներու հեղինակ եւ այստեղ՝ Վերնիսաժի մէջ արծաթեայ խաչեր, շղթաներ, մատանիներ եւ օղեր վաճառող Ջաւախեան եղաւ անոնցմէ, որոնք անցումային տարիներուն տունը չնստան ու ծուլօրէն չյոխորտացին, թէ իրենք գրող են, ու ազգը պարտաւոր է պահել զիրենք, այլ ան մաքառեցաւ ու պահպանեց իր արժանապատուութիւնը:
Ճիշդ է, որ հոս կան մարդիկ, որոնք օրուան հացին կարօտ են: Ճիշդ է, որ հոս կան մարդիկ, որոնց աղքատութիւնն ու ցաւը մեր բոլորինն է: Բայց ան մերն է:
Այս քաղաքը առաջին հայեացքով կոպիտ, կովկասեան, մերժողական շեշտ մը ունի: Բայց խորքը այլ է:
Կարեւոր է մտնել անոր խորքը: Հոն սիրոյ մեծ պաշարներ կան: Կարեւոր է դուռը թակելով ներս մտնել:
Երեւանը ներսդ է: Ներսը հարազատներդ կան: Ներսը քու աշխարհդ է:
Իր ամէն ինչով, իր պատմութեամբ, պայքարով, գաղթականի անցեալով, որոնումներով ու ամենէն կարեւորը՝ բառով: Անոր բառին մէջ ինքնութեան մը բոլոր արժէքները կան: Կան կեանքի բոլոր մնայուն բաները՝ մինչեւ անմահութիւն ապրելու ու յետոյ մեռնելու: Այս է Երեւանը: Անոր մայթերը՝ թաց, մայթերուն վրայ տարբեր ու գունագեղ բառեր: Ու յատկապէս աշնան հետ հանդիպելու ու թէյ խմելու պատրաստ մեծ երազողներ:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ