ԲԱՌԵՐՈՒ ՆԵՐԹԱՓԱՆՑՈՒՄԸ…
Երեւանի մէջ կազմակերպուած «Արեւելահայերէնի եւ արեւմտահայերէնի մերձեցման խնդիրները» խորագրեալ համաժողովին արձագանգները կը շարունակուին։ Հայաստանի Սփիւռքի նախարարութեան եւ Գիտութիւններու ազգային ակադեմիոյ «Հրաչեայ Աճառեան» լեզուի կաճառի համատեղ նախաձեռնութեամբ կազմակերպուած այս գիտական հաւաքոյթը համախմբեց բազմաթիւ մասնագէտներ, որոնք ծաւալուն քննարկումներ կատարեցին այս առանցքային խնդրին շուրջ։ Համաժողովի օրերուն մենք ալ կարծիքը շօշափեցինք քանի մը մասնակիցներու։ Ստորեւ կը ներկայացնենք մեր խօսակիցներուն ամփոփ խորհրդածութիւնները։
ՅԱԿՈԲ ՊԱԼԵԱՆ (ԼԻԲԱՆԱՆ, «ԲԱԳԻՆ» ԱՄՍԱԳՐԻ ԽՄԲԱԳԻՐ)
Արուեստականօրէն կարելի չէ մօտեցնել երկու աշխարհաբարները, պէտք է սկսիլ պզտիկ քայլերէ, որպէսզի մարդիկ հասկնան, թէ ասիկա կարելի բան մըն է: Թէ՛ արեւելահայերէնը կարելի է մօտեցնել արեւմտահայերէնին եւ թէ արեւմտահայերէնը՝ արեւելահայերէնին: Բայց մենք առայժմ բարդոյթներ ունինք այդ առումով, մերձեցումը արգելակող հոգեբանական ազդակներ կան, ամէն մէկը կառչած է իր լեզուին: Օրինակ՝ Ֆրանսայի մէջ Հայաստանէն արտագաղթած տիկնոջ մը հարցուցի, թէ ինչո՞ւ զաւակդ հայկական դպրոց չես ղրկեր, ըսաւ՝ մեր հայերէնը թող ըլլայ, կը ղրկեմ: Այս պատնէշները պէտք է յաղթահարել: Մենք խնդիրներ ունինք թէ՛ Հայաստանի թէ Սփիւռքի մէջ՝ լեզուն որպէս կենդանի լեզու չենք սորվցներ: Շարադրութիւն կու տանք, պզտիկը կը գրէ՝ ծառը գեղեցիկ է, ծաղիկը ծաղկած է, բայց ո՞ր ծառն է այդ, ո՞ր ծաղիկն է այդ, չենք սորվեցներ:
Մերձեցումէն զատ շատ մեծ խնդիր մը կայ այսօր. այդ մէկը լեզուի մաքրութեան հարցն է. նախ զտենք, մաքրենք, ետքը՝ մերձեցնենք, մօտեցնենք իրարու: Հայաստան վաճառատուն կը մտնես՝ գրուած է մաղադանաոս: Ինչո՞ւ մաղադանող, երբ մենք ունինք ազատքեղ գեղեցիկ բառը, կամ լոլիկը, սմբուկը իրենց օտար անուններով կը գրեն, կը գործածեն: Ես այս համաժողովի ընթացքին առաջարկ մը պիտի ընեմ՝ որ մարմին մը ստեղծուի, Լեզուի պետական տեսչութեան կից, որպէսզի քննէ այս ամէն հարցերը, ցանկ մը պատրաստէ եւ ուղարկէ վաճառատուներ, հեռատեսիլներուն, դպրոցներուն: Նոյն մաքրութեան հարցը արեւմտահայերէնի մէջ ալ կայ: Կը գործածենք ձեռքերնին ձեւը, որ թրքաբանութիւն է: Այս եւ նմանատիպ սխալ ձեւեր պէտք է սրբագրուին: Մենք ունինք խոշոր հայերէն բառարաններ, բայց անոնք կեանքի մէջ չեն դրուած: Լաւ կ՚ըլլար, որ դպրոցներու մէջ, ամէն մէկ դասարանի համեմատ, ամէն մէկ բառարանէ որոշ քանակութեամբ բառեր յանձնա-րարուին եւ աշակերտներն ալ սորվին:
ՀԻԼՏԱ ԳԱԼՖԱԵԱՆ-ՓԱՆՈՍԵԱՆ (ՖՐԱՆՍԱ, ԴԱՍԱԽՕՍ)
Համաժողովի թեման շատ լաւ դրուած է, կախում ունի, թէ քննարկողները ինչպէ՞ս կը մօտենան այդ հարցին: Խօսակցական լեզուին անդրադառնալը չեմ կարծեր այնքան ճիշդ ըլլայ, քանի որ դժուար է խօսակցական լեզուն հսկել, կարելի է գուցէ, բայց բռնութիւն կ՚ըլլայ, ամէն մարդ իր լեզուն պիտի խօսի, կարեւորը գրաւոր լեզուն է: Եթէ երախաները չեն կրնար կարդալ իրարու գրածները, հետեւաբար չեն կրնար հասկնալ, այստեղի չափահասները այնտեղի չափահասները զիրար հասկնալու հարց ունին, ուրեմն այդ կէտէն պէտք է սկսիլ: Նախ պէտք է միասնականացնել ուղղագրութիւնները՝ դասականի հիմքի վրայ: Երկու ուղղագրութիւններու մէջ չլուծուած հարցեր կան, օրէնք պէտք է ըլլայ եւ այդ վիճելի հարցերը կանոնակարգէ:
Ես յոյս ունիմ, որ օր մը Հայաստանի մէջ ուղղագրութեան հարցը կը լուծուի: Հրանոյշ Յակոբեան պատահական չէ ձեռնարկած այս համաժողովին, անոր այս քայլը պետական քայլ մըն է, սովորական քայլ մը չէ: Քսանչորս տարի կորսնցուցինք, վնաս չունի, քսանչորս տարի ալ քննարկենք, այս հարցերու մէջ համախոհութեան մը յանգինք:
ՍԵՐԺ ՍՐԱՊԻՈՆԵԱՆ (ՀԱՅԱՍՏԱՆ, ՀԱՅԱԳԷՏ, ՍՓԻՒՌՔԻ ՓՈԽ-ՆԱԽԱՐԱՐ)
Մերձեցում ըսելով ես նկատի ունիմ հիմնականին երկու լեզուաճիւղերու արմատներէն շեղումի վերականգնումը: Այսինքն, երկուքն ալ այս կամ այն չափով կապուած են կա՛մ գրաբարի, կա՛մ մեր բարբառներուն հետ: Եւ եթէ գրաբարային կամ բարբառային ձեւերը փոխարինուած են օտարամուտ այնպիսի լեզուական իրողութիւններով, որոնց համարժէքը մենք լեզուի մէջ ունինք, մենք պարտաւոր ենք այդ մէկը թօթափել: Արեւտմահայերէնի մէջ ալ կայ այդ շեղումը, արեւելահայերէնի մէջ ալ: Մերձեցման այս եղանակը կը նշանակէ զտել, բերել իր նախաստեղծ վիճակին: Ես մերձեցում ըսելով այդ մէկը նկատի ունիմ: Երկու հայերէննու նոյնացում երբեք պէտք չէ նկատի ունենալ մերձեցում ըսելով: Նոյնացնելը չափազանց վտանգաւոր է: Եթէ մենք այսօր ունինք լեզուաբաններ, որոնք գրաբար չեն գիտեր, անոնց համար գրաբարը օտար լեզու մըն է, կը նշանակէ, թէ մենք նոյն ձեւով այսօր կը պատրաստենք սերունդ մը, որ պետականութեան հովանաւորութեան տակ է, անոր լեզուն արեւելահայերէնն է, ան վաղը չի ճանչնար արեւմտահայերէնը, անոր անծանօթ պիտի ըլլան այն գանձերը, զորս մենք ունինք արեւմտահայերէնով։ Այդ գանձերը, հարստութիւնը անմատչելի պիտի ըլլայ անոր համար: Եթէ վաղուան մեր լեզուաբանը չգիտնայ արեւմտահայերէնը, ապա արեւմտահայէրենը կ՚երթայ պատմութեան գիրքը, այնպէս, ինչպէս գրաբարը:
Բարեբախտաբար, այսօրուան ժամանակները խորհրդային տարիներու հետ չեն համեմատուիր։ Մենք այսօր ունինք առաւեւութիւններ. օրինակ՝ արդէն երկրին մէջ այս կամ այն մակարդակի վրայ կան արեւմտահայերէնի դասընթացքներ: Բայց այստեղ կայ հարց մը, մենք պէտք է պատրաստենք արեւելահայ մասնագէտներ, որոնք հաւասարապէս կը տիրապետեն նաեւ արեւելահայերէնին: Բայց հոս ինչ բանն է վտանգաւորը: Կան մասնագէտներ, բայց անոնք արեւմտահայերէն սորված են ինքնուս կամ գիրքերով, ոչ թէ միջավայրի մէջ: Մենք պէտք է կարողանանք Հայաստան բերել նաեւ միջավայրի մէջ լեզուն իւրացուցած մասնագէտներ: Սփիւռքի նախարարութիւնը կը գործակցի արեւմտահայերէնի հմուտ անձերու հետ, արդէն հրաւիրած ենք Սուրիայէն Յակոբ Չոլաքեանը, Լիբանանէն Կարօ Առաքելանը, Ֆրանսայէն Հիլտա Գալֆաեան-Փանոսեանը, որոնք կը պարապին այն ուսանողներուն կամ ուսուցիչներուն հետ, որոնք փափաք ունին սորվելու արեւմտահայերէնը: Եթէ մենք քանի մը տարուան ընթացքին կարողանանք ստեղծել արեւմտահայերէնի տիրապետող մասնագէտներու բանակ մը, որ լեզուին կը տիրապետէ արեւելահայերէնին հաւասար, այդ պարագային մենք կը համարձակինք այստեղ դպրոցներուն մէջ մտցնել արեւմտահայերէնը իբրեւ զատ դասաւանդութեան նիւթ: Մենք կրնանք դպրոցին մէջ զատել արեւմտահայ գրականութիւնը՝ արեւելահայերէնէն եւ արեւմտահայերէնի հետ դասաւանդել իր բոլոր դրսեւորումներով: Մենք արեւմտահայերէնի լեզուակիրը պիտի ստեղծենք մեր երկրին մէջ, որպէսզի հասկնանք, թէ կը փրկենք մեր ժողովուրդի լաւագոյն, կատարեալ, կարեւորագոյն արժէքները:
Մեր նախարարութիւնը այդ ուղղութեամբ մեծ աշխատանքի ձեռնարկած է, եւ հայրենի կառավարութիւնն ալ կազմ ու պատրաստ է իր աջակցութիւնը ցուցաբերել մեր բոլոր այն ծրագրերուն, որոնք կ՚առընչուին երկրի մէջ արեւմտահայերէնի աւելի լայն տարածման, պահպանման:
ԳԱՐԻԿ ՄԿՐՏՉԵԱՆ (ՀԱՅԱՍՏԱՆ, ԲԱՆԱՍԷՐ, ԵՐԵՒԱՆԻ ՊԵՏԱԿԱՆ ՀԱՄԱԼՍԱՐԱՆԻ ԴԱՍԱԽՕՍ)
Նմանատիպ գիտաժողովները, մասնագիտական փոխշփումները խիստ կարեւոր են եւ ողջունելի, որովհետեւ անոնք հնարաւորութիւն կու տան տեսնելու իրական վիճակը: Եւ իսկապէս, մենք այսօր տեսանք, թէ ի՛նչ վիճակի մէջ են թէ՛ արեւելահայերէնը եւ թէ արեւմտահայերէնը: Իսկ ինչ կը վերաբերի անոնց մերձեցման ուղիներուն. մեձեցում ըսուածը պէտք է համակարգային խնդիրներով կատարուի, զուտ գիտական մակարդակով: Երկու գրական լեզուները, կամ զանազան տարածքներու մէջ գոյակցող, զարգացող լեզուները մերձեցնել հնարաւոր չէ: Աւելի շատ տնտեսական լծակներ պէտք է գործադրել, որպէսզի սփիւռքահայութիւնը, որ արեւմտահայերէնի հիմնական կրողն է, սերտ կապեր ունենայ Հայաստանի հետ: Այսինքն յանգինք այն վիճակին, որ Սփիւռք ըսուածը կամաց-կամաց ձուլուի Հայաստանին, լեզուական մերձեցումը միայն այդ ճանապարհով կրնայ տեղի ունենալ: Թերեւս ես կը խօսիմ հայրենադարձութեան մասին: Եթէ Սփիւռքը պիտի վերանայ, իսկ այդ մէկը անխուսափելի է, ապա թող վերանայ ի հաշիւ Հայաստանին: Սփիւռքը, ի վերջոյ, պէտք է գայ այն գիտակցման, որ իր բնօրրանը, ապրելու միջավայրը Հայաստանի Հանրապետութիւնն է: Մնացեալ բոլոր հատուածներուն մէջ մենք դատապարտուած ենք կորստեան եւ դատապարտուած է կորստեան այն ամբողջ հսկայական ժառանգութիւնը, որ ստեղուած է արեւմտահայերէնով: Իսկ եթէ Սփիռւքը Հայաստան գայ, ան իր հետ կը բերէ նաեւ լեզուն։ Այդ հոգեւոր, նիւթական ժառանգութիւնը կը բերէ եւ Հայաստանի Հանրապետւթիւնը արդէն բնականաբար կը դառնայ այդ հարստութեան պահապանը, նաեւ՝ լեզուի զարգացնողը: Զգացմունքային դաշտին մէջ խօսիլը տարբեր բան է, իրական գործ տեսնելը տարբեր բան: Չենք կրնար Փարիզի, Լոնտոնի, Լոս-Անճելըսի մէջ հայերէն պահպանել, հնարաւոր չէ: Այսօր Սփիւռքի մէջ արեւմտահայերէնով խօսող սերունդի ժառանգները հարիւր տարի ետք հայերէն պիտի չխօսին: Անցեալ դարասկիզբին աշխարհով մէկ ցրուած հայերու ո՞ր մէկ մասը այսօր հայերէն կը խօսի: Գոյութիւն ունի լեզուաժամանակագրութիւն: Լեզուաժամանակագրութիւնը աստիճանաբար կը յանգեցնէ լեզուի ձուլման: Այս մէկը պէտք է հասկնանք ու գիտակցինք անոր:
«ԱՅՍՕՐՈՒԱՆ ԵԼԵԿՏՐՈՆԻԿ ՀԱՄԱԿԱՐԳԸ ՄԵԶԻ ԿՈՒ ՏԱՅ ՀԵՏԱԳԱՅԻՆ ՄԻԱՍԻՆ ԱՇԽԱՏԵԼՈՒ ՀՆԱՐԱՒՈՐՈՒԹԻՒՆ»
«Արեւմտահայերէնի եւ արեւելահայերէնի մերձեցման խնդիրները» խորագրեալ համաժողովէն ետք ԺԱՄԱՆԱԿ հարցումներ ուղղեց մասնակիցներուն: Մեր այն հարցումին, թէ արդեօք հայերէնի երկու ճիւղերու մերձեցման հարցերը միանշանակ կ՚ընդունուի՞ն երկու հայերէնները գործածողներու կողմէ, այն իմաստով, որ իւրաքանչիւր հայերէն ունի իր լեզուամտածողութիւնը, բառամթերքը եւ այլ առանձնայատկութիւններ, Հայաստանի Սփիւռքի նախարար Հրանոյշ Յակոբեան պատասխանեց.
«Գիտէք, խնդիրը վիճայարոյց է: Ըսել, թէ ամէն մարդ միանշանակ կ՚ընդունի այս հարցը, այդպէս չէ: Կան տեսակէտներ, որոնք աջ են, կան տեսակէտներ ալ, որոնք ձախ են: Բայց բնականոն զարգացման արդիւնքը պէտք է յանգեցնէ անոր, որ իրօք, նախեւառաջ բառերու փոխներթափանցումը պէտք է շատ աշխոյժ ձեւով շարունակուի: Մենք, օրինակ, անընդհատ կ՚ըսենք օբյեկտիւ եւ սուբյեկթիւ, բայց ինչ գեղեցիկ են արեւմտահայերէնու մօտ գործածուող ենթակայական եւ առարկայական բառերը, զորս կրնանք ընդօրինակել: Կամ հեռուստացոյց բառի փոխարէն հեռատեսիլ բառը, որ աւելի կարճ, աւելի ականջահաճոյ եւ աւելի ճիշդ է: Արեւմտահայերէնը ունի հսկայական բառապաշար (կամ ինչպէս իրենք կ՚ըսեն՝ բառամթերք), որմէ պիտի օգտուինք: Այս համաժողովի նիւթին կ՚առընչուի նաեւ ուղղագրութեան հարցը. պէտք է նստիլ եւ մասնագիտօրէն նայիլ, թէ որո՞ք են այն խնդիրները, որոնք պիտի մերձեցնեն նաեւ մեր ուղղագրութիւնները: Ես ընդունելի կը նկատեմ հնչած այն տեսակէտը, որ մեր դպրոցներուն մէջ աւելցնենք արեւմտահայերէն գրողներու ստեղծագործութիւններու ուսումնասիրման դասաժամերը, ընդունելի կը նկատեմ, որ մեր համալսարաններու բոլոր հայագիտական մասնագիտութիւններու մէջ արեւմտահայերէն բոլորը պիտի գիտնան: Վստահ եմ, որ այսօր առկայ շատ ու շատ հարցեր այս ճանապարհով կրնան լուծում եւ կարգաւորում ստանալ: Մէկ համաժողովը անշուշտ, բաւարար չէ, պէտք է խումբ ստեղծուի, իւրաքանչիւր հարց մաս առ մաս քննարկուի, ճշգրտուի եւ ընդհանուր եզրայանգումներու բերէ», ըսաւ Հրանոյշ Յակոբեան: Մեր այն հարցումին, թէ հայերէններու մերձեցման ուղղութեամբ ընդունուած ծրագրերը արդեօք պետական մակարդակով կեանքի կը կոչուի՞ն, օրէնքներու կը վերածուի՞ն, թէ անոնք կը մնան ցանկութիւններու եւ զգացմունքային դաշտի ծիրին մէջ, Հրանոյշ Յակոբեան պատասխանեց.
«Անշուշտ: Այդ մէկուն համար համապատասխան պետական կառոյցը կազմակերպած է այս համաժողովը՝ այլ պետական գիտական հիմնարկի մը հետ համատեղ: Ասոնք հասարակական քննարկումներ չեն, լուրջ պետական, արդէն սկիզբ առած աշխատանք է, որ շարունակականութիւն պիտի ունենայ: Այ-սօրուան ելեկտրոնային համակարգը մեզի հնարաւորութիւն կու տայ, որպէսզի հետագային միասին աշխատինք»: