ՆԿԱՐԻՉԻՆ ՎԵՐԱԴԱՐՁԸ
Վերջերս՝ «Գաֆէսճեան» արուեստի կեդրոնին մէջ բացուեցաւ «Գաֆէսճեան»ի այս տարուան առաջին ցուցադրութիւնը՝ «Բազմաչափ Ռուտոլֆ Խաչատրեանը» խորագրով, որ նուիրուած է մեծանուն հայ արուեստագէտ՝ Ռուտոլֆ Խաչատրեանի 80-ամեայ յոբելեանին: Ցուցասրահին մէջ գրեթէ ամէն օր հիւրերը սիրով կ՚ընդունի եւ ցուցադրութեան կ՚ուղեկցի կեանքէն հեռացած արուեստագէտին դուստրը՝ կրկին գեղանկարչուհի՝ Մոկօ Խաչատրեան:
Ատենին, Մոկօն ծաւալուն հարցազրոյցով մը իր խոհերը կիսած էր ԺԱՄԱՆԱԿ-ի ընթերցողներուն հետ։ Ան այս անգամ եւս սիրով ընդունեց մեզ «Գաֆէսճեան» արուեստի կեդրոնէն ներս, ուր նկատելի էր իր յուզումը հօր աշխատանքներուն ցուցադրութեան առթիւ։ «Արդէն տասն տարի է, որ իմ հայրս չկայ եւ այս ամբողջ տարիներուն ընթացքին իմ ամենամեծ երազանքս եղած է, որ հայրիկիս այս ցուցահանդէսը ներկայացնեմ Հայաստանի մէջ: Մանաւանդ, որ եկած է նոր սերունդ մը, որ չի գիտեր, թէ ո՞վ է Ռուտոլֆ Խաչատրեանը, որ այնքան բան ըրած է Հայաստանի ժամանակակից արուեստին մէջ: Այսօր ես երջանիկ եմ, քանի որ այդ մէկը իրականութիւն դարձած է: Երբ սրահը պատրաստ էր եւ ցուցադրութիւնը պիտի բացուէր, ես յուզումէս չկրցայ խօսիլ, որովհետեւ չէի պատկերացներ, որ այս տեսակ համադրութիւն պիտի ըլլայ: Կը կարծեմ, որ ճիշդ էր «Գաֆէսճեան»ը ընտրելս, անոնք իրապէս ճիշդ եւ ճաշակաւոր կերպով համադրած են հօրս զանազան ժանրերու գործերը», ըսաւ Մոկօ:
Արուեստագէտի խառն ու հարուստ կեանք մը ունեցած է Ռուտոլֆ Խաչատրեան. ապրելով երեք քաղաքներու՝ Երեւանի, Մոսկուայի, Լոնտոնի մէջ, ունենալով երկու ընտանիք եւ բազմաթիւ ընկերներ։ Մոկոն եղած եւ մնացած է անոր սիրելի դուստրը, թերեւս եւ ամենէն հոգեհարազատ անձը, որուն դիմանկարը վրձնած է քանի մը առիթներով եւ որոնք դարձած են Ռուտոլֆ Խաչատրեանի դիմանկարային արուեստի գլուխ գործոցներէն: Իր ընտանիքի անդամներէն ամենէն շատ Մոկոն հաւատարիմ մնացած է հօր գործերը, արուեստը տարածելու, հօր մասին անվերջ խօսելու, պատմելու, զայն աւելի ճանաչելի դարձնելու գործին: Դուստրն ալ, մտնելով գեղանկարչութեան դժուար աշխարհը, մեծ յաջողութիւններու հասած է եւ այսօր կը նկատուի յառաջապահական արուեստի տաղանդաւոր անուններէն մին եւ կը ստեղծագործէ Մոսկուայի եւ Երեւանի մէջ, տարուան ընթացքին երկու քաղաքներուն մէջ ալ ցուցահանդէսներ կազմակերպելով: Մոկոն ցուցահանդէս ունեցած է նաեւ Լիբանանի մէջ, ուր հիացուցած է տեղւոյն արուեստասէրները անխտիր:
Գալով իր հօր՝ Ռուտոլֆ Խաչատրեանին, ան կը նկատուէր 1960-ականներու լաւագոյն նկարիչներէն: Ծնած է 1937 թուականին՝ Երեւանի մէջ։ Յատկանշական է, որ Խաչատրեան ո՛չ դպրոցական եւ ո՛չ ալ նկարչական ամբողջական ու արհեստավարժ կրթութիւն ստացած է: Չորս տարի միայն սորված է դպրոցին մէջ, իսկ 1951 թուականին քանի մը ամիս միայն ուսանած է Երեւանի Գեղարուեստի ուսումնարանը եւ այնուհետեւ սկսած է նկարել եւ այդպէս ամբողջ կեանքը ինքնակրթութեամբ, ինքն իր առջեւ բացած է դռներ եւ դարձած հանրահռչակ։ Եւ ան արդէն հռչակաւոր է ժամանակակից արուեստին մէջ:
1955 թուականին մասնակցած է հանրապետական եւ միջազգային ցուցահանդէսներու։ 1960 թուականին եղած է Խորհրդային Միութեան, այնուհետեւ՝ Հայաստանի Նկարիչներու միութեան անդամ։ Նկարիչը, Երեւանէն տեղափոխուելով, ապրած է Մոսկուայի մէջ եւ 1999-2001 թուականներուն նաեւ անոր անմիջական մասնակցութեամբ ստեղծուած է Ռուսաստանի Հայերու միութիւնը: Իր արուեստը հաւասարապէս ընդունուած է նաեւ Մոսկուայի մէջ՝ բազմաթիւ ցուցահանդէսներ ունեցած է նաեւ Ռուսաստանի մայրաքաղաքին մէջ: 2002 թուականին Ռուտոլֆ Խաչատրեան ընտրուած է Ռուսաստանի Գեղարուեստի ակադեմիոյ թղթակից-անդամ։ Մոսկուայէն հետագային տեղափոխուած է Լոնտոն, ուր նոյնպէս ճանչցուած էր: Մահացած է 2007 թուականին՝ Գերմանիոյ մէջ:
Իր ստեղծագործական կեանքը բազմակողմանի եղած է, ունեցած է զանազան գեղար-ւեստական շրջափուլեր իր ետին ձգելով շատ հարուստ գեղարուեստական ժառանգութիւն մը: Գծած է թէ՛ մատիտանկարներ, թէ՛ գծանկարներ, թէ՛ իւղաներկեր:
Իսկ անոր ստեղծագործութիւններուն մէջ մեծ տեղ գրաւող եռաչափ պատկերները եկած են ամբողջացնելու իր արուեստը: Եռաչափ պատկերներն ալ հիմնականօրէն ցուցադրուած են «Գաֆէսճեան»ի մէջ, ինչպէս նաեւ ցուցասրահին մէջ կարելի է տեսնել նկարիչի կտաւներէն, քանդակներէն, այլ գործերէն: Ցուցադրութեան մէջ ընդգրկուած ստեղծագործութիւնները, ինչպէս Մոկօ Խաչատրեան յայտնեց, մասնաւոր հաւաքածոներէն բերուած են «Գաֆէսճեան», նաեւ՝ Հայաստանի Ազգային պատկերասրահէն, Երեւանի Ժամանակակից արուեստի թանգարանէն, «Պրոմէթէյ» դրամատունէն, ընտանիքի հաւաքածոներէն:
«Գաֆէսճեան» արուեստի կեդրոնը, կազմակերպելով այս ցուցադրութիւնը, նպատակ հետապնդած է յետահայեաց ցուցադրութեան միջոցաւ ներկայացնել Ռուտոլֆ Խաչատրեանի անցած ողջ ստեղծագործական ուղին՝ սկսած 1950-ական թուականներէն մինչեւ 2000-ականներ, երբ ան տակաւին կը ստեղծագործէր:
«Բազմաչափ Ռուտոլֆ Խաչատրեանը» ցուցահանդէսի ժամանակ այցելուները հնարաւորութիւն ունին տեսնելու անոր բոլոր շրջանի գործերէն նմոյշներ, իսկ վաղ շրջանին ստեղծած ինքնատիպ կերպարներն ու քանդակները լիովին կը բացայայտեն արուեստագէտը:
«Իր արուեստին միջոցաւ Ռուտոլֆ Խաչատրեան կ՚արտայայտէ տեսանելի եւ անտեսանելի աշխարհներու սեփական պատկերացումները, որոնք կը յայտնուին երկչափ եւ տարածական յօրինուածքներու մէջ, անդրադարձնելով արուեստագէտի գաղափարներն ու տեսիլքը բազմաչափ անջրպետի մասին», կը նշէ «Գաֆէսճեան» արուեստի կեդրոնի գործադիր տնօրէնի ժամանակաւոր պաշտօնակատար՝ Վահագն Մարաբեան:
«Գաֆէսճեան»ի մէջ ներկայացուած են արուեստագէտին հեղինակած երեսունչորս աշխատանքները:
Մոկոն հետաքրքրական մանրամասնութիւններ պատմեց իր հօր կեանքէն, մանաւանդ այն դժուար ուղիէն, զոր յաղթահարած է նկարիչը եւ այսօր կը նկատուի հայ ժամանակակից արուեստի յառաջատար տաղանդներէն մին:
Իր դուստրը ըսաւ, որ Ռուտոլֆ Խաչատրեան տակաւին տասնչորս տարեկանին, երբ զինք նկատած է մեծն Երուանդ Քոչարը, այն ժամանակ, երբ պատանին այգիի մը մէջ նստած կը գծէր: Անոր մէջ տեսնելով մեծ ներուժ մը, Վարպետը ձեւով մը իր թեւին տակ առած է պատանի Ռուտոլֆ Խաչատրեանը: «Երբ Քոչար տեսած է իմ հայրիկիս նկարները, ըսած է՝ դուն գիտե՞ս Լէոնարտօ Տա Վինչին: Բնականաբար պզտիկ ըլլալով, հայրս չէր գիտեր թէ ո՞վ է ան եւ Քոչար հայրս տարած է իր արուեստանոցը, բացած է գիրքը եւ ցոյց տուած է Լէոնարտօ Տա Վինչիի ալպոմը։ Երկուքն ալ ապշած են, թէ որքա՞ն իմ այդքան պատանի հայրս կը գծէր Լէոնարտօ Տա Վինչիի նկարներուն նման: «Լէոնարտոյի ոգին վերածնած է», ըսած է Երուանդ Քոչար եւ այս մէկը յատկանշական եղած է իր հետագայ կեանքին համար», կը պատմէ Մոկօ: Այդ ձեւով Երուանդ Քոչար արուեստի աշխարհը բացած է Ռուտոլֆ Խաչատրեանին առջեւ՝ արուեստի մասին զրոյցներ վարելով, անոր ծանօթացնելով համաշխարհային արուեստի նորութիւնները, դասականները եւ այլն:
Նոյն ձեւով նաեւ Ռուտոլֆ Խաչատրեան իր դստեր ուսուցիչը եղած է: Մոկօ կը պատմէ, որ սկզբնական շրջանին իր հայրը նկարած է դասական ոճով, սակայն երբ տեղափոխուած է Լոնտոն եւ արդէն որոշակի տարիքի հասած՝ յիսունը անցած, ան յանկարծ վերադարձած է այն ոճին, որով կը նկարէր Երուանդ Քոչարին աշակերտած ժամանակ: Շատ արուեստաբաններ այդ ոճը կը նկատեն քոչարեան, քիչ մը ազդուած՝ Երուանդ Քոչարէն, սակայն Քոչար, ինքն ալ, այդ տարիներուն Եւրոպայէն եկած էր Հայաստան եւ ժամանակի նկարչական ազդեցութիւնները կը կրէր: Մոկօ սակայն կը մեկնաբանէ, որ Ռուտոլֆ Խաչատրեան հետագային ստեղծած է իր ոճը, ձեւաւորուած է իբրեւ անհատականութիւն եւ ազատօրէն ստեղծագործած է:
Անշուշտ, շատ դժուար եղած է Ռուտոլֆ Խաչատրեանի համար. եթէ ան Հայաստանէն եւ հետագային նաեւ Խորհրդային Միութենէն Լոնտոն տեղափոխուած է աւելի ազատ ստեղծագործելու, ժամանակի արուեստի զարգացումներուն մօտ ըլլալու համար, սակայն Մոկօ կ՚ըսէ, որ իր հօրը համար շատ դժուար եղած է Լոնտոնի մէջ, քանի որ անգլերէն չէր գիտեր, եւ հաղորդակցուելու կարիք ունէր, իսկ այդ տարիքէն ետք ալ լեզու սորվիլը քիչ մը դժուար էր… Նկարիչը սրտի երկու կաթուած անցուցած է Լոնտոնի մէջ, այնուհետեւ ապաքինման երկարատեւ շրջան անցած է, ինչ որ ազդած է իր ստեղծագործական ընթացքին վրայ: Մոկօ կ՚ըսէ, որ իր հայրը միայն հայ նկարիչ չէր, ան ամէն ազգի նկարիչ կրնար ըլլալ: «Ճիշդ է՝ մականունը հայ է, Հայաստանի մէջ ծնած է, Հայաստանի հողէն սնած է, բայց ինքը զուտ հայկական բակ, հայկական գիւղ, հայկական խորհրդանիշեր չէ նկարած, եւ եթէ իր նկարները տանինք եւ դնենք Լուվրի, կամ ուրիշ նշանաւոր թանգարանի կամ ցուցասրահի մը մէջ, հաւասարապէս հարազատ կ՚ըլլայ ամէն ազգերուն», համոզուած է դուստրը:
Մոկօ ըսաւ, որ իր վրայ իր հայրը շատ մեծ ազդեցութիւն ունեցած է, սակայն այդ մէկը չէ եղած զուտ իրմէ սորվելու, իր ըրածը շարունակելու առումով, այլ իր հոգեւոր ներկայութեամբ Ռուտոլֆ Խաչատրեան շատ մեծ կերպար եղած է Մոկոյին համար: Ինք շատ կապուած եղած է հօրը, հակառակ անոր որ քիչ տեսած է զայն, քանի որ ան հեռացած էր ընտանիքէն եւ այլ ընտանիք կազմած: Անոր մահէն երկար տարիներ ետք միայն Մոկօ կրցած է վերադառնալ նկարչութեան, իր առջեւ ունենալով իր հօրը կերպարը, որուն համար կ՚ուզէր լաւ բան մը ըրած ըլլալ: Ռուտոլֆ Խաչատրեան շատ բարձր գնահատած է իր դստեր արուեստը, քաջալերած է զինք եւ ինչպէս Մոկօ կ՚ըսէ, շատ կը զարմանար այն գոյներուն վրայ, որ Մոկօ կը գործածէր, իսկ այդ զարմանքին պատճառը այն էր, որ Ռուտոլֆ Խաչատրեան տալթոնեան էր՝ գունակոյր: Ան գոյները լրիւ ուրիշ կերպ կը տեսնէր կամ ալ քանի մը գոյն միայն կը տեսնէր, ան ալ ի՛ր տեսած ձեւով, ինչպէս բոլոր գունակոյրերը:
Եւ, ան ունենալով այդ արատը, ստեղծած է հրաշալի գործեր, ապացուցելով, որ բնատուր տաղանդը չի կրնար պահուիլ ներսը, եթէ նոյնիսկ այդ տաղանդը կրողը գունակոյր է: Թերեւս նաեւ գոյն տեսնելու պակասութիւնը պատճառ եղած է, որ Ռուտոլֆ Խաչատրեան հիմնականօրէն աշխատի սեւ կամ միաթոն դեղնակարմրաւուն մատիտներով, բաց շագանակագոյն հեղուկ թանաքով, կարմրաւուն կաւճամատիտով, գործածած է գրիչ, ինչպէս նաեւ՝ ճերմակ կամ երանգաւոր խաւաքարտ, աշխատած է կաւիճէ յատուկ շերտով պատուած տախտակի վրայ:
«Իմ հօրս մահէն ետք ես բացուեցայ լիիրաւ ձեւով, ամբողջովին: Քիչ մը կոշտ կրնայ թուիլ ըսածս, բայց լաւ կ՚ըլլայ, որ հասկնալի ըլլայ, կարծես հայրս մահանալով ճամբայ բացաւ իմ առջեւս: Ես իր ողջութեան ժամանակ այսպէս բուռն, յաջողակ կերպով չկրցայ ստեղծագործել, որովհետեւ ես չէի կրնար ազատիլ իրմէ, կարծես կախարդած էր զիս իր տաղանդով, իր ուժով կարծես կապած էր զիս, եւ միայն իր մահանալէն ետք ես ամբողջութեամբ կրցայ դրսեւորուիլ իբրեւ Մոկօ Խաչատրեան, իբրեւ ինքնուրոյն արուեստագէտ: Ես շունչ քաշեցի: Անշուշտ, ժամանակ անցաւ, մինչեւ իր մահուան վիշտէն ելլելս, որմէ ետք ես թեւեր առի: Այնքան նկար նկարած եմ այս վերջին տարիներուն ընթացքին, որ աներեւակայելի է: Այնքան ցուցահանդէսներ, հրաւէրներ ստացած եմ», ըսաւ նկարիչին դուստրը, աւելցնելով նաեւ, որ սխալ է հօր եւ դստեր աշխատանքները նմանցնել, կամ նմանութիւններ փնտռել երկուքին միջեւ: «Մենք տարբեր ենք, իրարու հետ կապ չունինք իբրեւ ստեղծագործող, եւ թերեւս միայն այն ներքին լոյսն է, որ կայ թէ՛ իմ, թէ՛ հօրս արուեստին մէջ, եւ ատիկա ալ պատահական չէ, քանի որ երկուքս ալ լաւատես էինք, շատ լաւատես: Ես հայրիկիս նման եմ ամէն ինչով, բայց ոչ՝ նկարչութեամբ: Մենք չորս երախայ ենք, ես մէջներէն ամենէն նմանն եմ, նաեւ միակն եմ ընտանիքէն, որ գացի այս ճանապարհով, ան-շուշտ շատ չէր մեր շփումը, քանի որ հայրս կազմեց ուրիշ ընտանիք, որ իմ վրաս իր կարգին տխուր ազդեցութիւն ունեցաւ եւ այլն, բայց այն հոգեւոր կապը, այն ժառանգական անբացատրելի միացումը որ կայ, անժխտելի է», իր եւ հօրը կապին մասին այսպէս արտայայտեցուաւ Մոկօ:
Հայրն է, որ զինք կոչած է Մոկօ, փոխելով անոր Մարիամ անունը եւ Մոկօ անունը մնացած է դստեր վրայ ու այսօր ալ հմայք կը սփռէ իբրեւ արուեստագիտուհի:
Ան խօսեցաւ նաեւ իր յայտնի դիմանկարին մասին, որ նոյնպէս ցուցադրուած էր եւ որուն քով ամէն վայրկեան կեցած էր Մոկօ: Ան ըսաւ, որ այդ նկարին մէջ ինք մեծ աղջիկ կ՚երեւի, բայց ինք շատ փոքր էր, երբ հայրը նկարած է զինք։ Ինք այդքան մեծ չէր, բայց հայրը այդպէս երեւակայացած է եւ այդպէս զգացած է իր դուստրը եւ տարիքը աւելի մեծցուցած նկարած է: «Որովհետեւ երբ ինք մէկը կը նկարէր, ինք չէր ջանար անպայման արտաքին կամ տարիքային շատ խիստ նմանութիւններ դնել անձին եւ նկարին միջեւ, ինք ինչպէս որ կը զգար, այնպէս ալ կը նկարէր, եւ պարտադիր չէ, որ նման ըլլային անոնք: Այդ է արուեստագէտին ուժը, որ ինք կը ստեղծագործէ եւ չի պատճէներ:
«Նոյն ձեւով այս ցուցասրահին մէջ մարդիկ կը մօտենային ինծի եւ կ՚ըսէին՝ իսկ ինչո՞ւ ոտքերը կարճ են այս կամ այն նկարին մէջ կամ ինչո՞ւ դէմքը ասանկ է: Ասոնք անբացատրելի բաներ են, ես չեմ կրնար բացատրել, թէ այդ պահուն նկարիչը ի՞նչ զգացած է, նման նկարները պէտք է զգալ եւ ոչ՝ բացատրել: Անիմաստ է դնել եւ նկարիչի մը ներքին ապրումները, գիծերը բացատրել: Նկարը կամ կը զգաս, կամ չես զգար», ըսաւ հմայիչ, շատ զգացմունքային եւ շատ ինքնատիպ նկարիչ Մոկոն:
Մոկօ նաեւ կինն է Հայաստանի եւ Սփիւռքի մէջ նշանաւոր արուեստագէտ Վահան Ռումելեանի, զոր շատ կը գնահատէր Ռուտոլֆ Խաչատրեան: Անոնց որդին՝ մեծհօր անունը կրող Ռուտոլֆ Ռումելեան կրկին արուեստի ճամբուն վրայ է, բայց ոչ՝ կերպարուեստի, այլ՝ երաժշտութեան, տեսողական արուեստի եւ այլ բնագաւառներու մէջ կ՚առնէ իր քայլերը:
Հաճելի է իր լիբանանեան ցուցահանդէսէն ետք կրկին հանդիպիլ Մոկոյին, այս անգամ՝ Երեւանի մէջ, իր տաղանադաւոր հօր կտաւներուն եւ քանդակներուն առջեւ անկեղծացած, մանկացած եւ յուզումնախառն վիճակով:
Ռուտոլֆ Խաչատրեանի աշխատանքները այսօր կը գտնուին Հայաստանի եւ արտասահմանի մէջ՝ թէ՛ մեր, թէ՛ այլ երկիրներու ազգային պատկերասրահներուն, պետական թանգարաններուն մէջ։ Կան նաեւ մասնաւոր արժէքաւոր հաւաքածոներուն մէջ, դրամատուներէն, ժամանակակից կեդրոններէն ներս: Ժամանակին քաղաքային իշխանութիւնները խօսք տուած են, որ Երեւանի կեդրոնը պիտի տեղադրեն Ռուտոլֆ Խաչատրեանի ստեղծած արձաններէն մին եւ ընտանիքը տակաւին կը սպասէ՝ վստահ ըլլալով, որ այդ գործը եւրոպական ժամանակակից տեսք կը հաղորդէ մեր մայրաքաղաքին:
Բազմաթիւ գիրքեր, յօդուածներ, շարժանկարներ նուիրուած են այս տաղանդաւոր նկարիչի ինքնատիպ արուեստին:
Խաչատրեանական պարզ ու յստակ ընկալումները, մարդկային բնաւորութիւններու խորունկ պատկերաւորութիւնը շատերը յուզած է:
«Գաֆէսճեան»ի մէջ գործող ցուցահանդէսը Երեւանի մէջ նկարիչի յետմահու երկրորդ ցուցահանդէսն է, որով ան վերջնականապէս վերադարձաւ իր երկրպագուներուն եւ իր գործերը գնահատողներուն. 2007 թուականին, երբ ան հեռացաւ կեանքէն, մէկ տարի ետք՝ 2008 թուականին Երեւանի Ժամանակակից արուեստի թանգարանէն ներս կազմակերպուեր էր Խաչատրեանի յետմահու առաջին ցուցահանդէսը։
Այս ցուցադրութիւնը «Գաֆէսճեան» արուեստի կեդրոնէն ներս, բաց է մինչեւ այս տարուան Յունիսի 4-ը եւ մուտքը ազատ է այցելուներուն համար:
Տեսակցեցաւ՝ ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ