ԼԻԲԱՆԱՆ. «14 ՄԱՐՏ»Ի ՆԱՒԸ Կ՚ԸՆԿՂՄԻ՞
Լիբանանցիներու կարեւոր մէկ տոկոսին համար «14 Մարտ» քաղաքական ուժերը աւարտած են իրենց դերը:
Այս մասին բացայայտ խօսակցութիւններէն անդին յստակօրէն սկսած է ուրուագծուիլ այդ ուժերուն ընդհանուր «խաղադաշտ»էն դուրս գալու երեւոյթ մը, որ պայմանաւորուած է տարբեր հանգամանքներով:
Նախքան այդ մասին խօսիլը, հարկ կը համարեմ յիշեցնել, որ իբրեւ «14 Մարտ» հանդէս եկած ուժերը կազմաւորուեցան եւ հրապարակ ելան Լիբանանի նախկին վարչապետ Ռաֆիք Հարիրիի սպանութենէն անմիջապէս ետք:
Հարիրի, որ զոհ կը դառնար ահաբեկչական պայթումի մը (14 Փետրուար 2005), երկիրը կը կիսէր երկուքի:
Մինչ Հարիրիի մօտիկ շրջանակները եղած ահաբեկչութիւնը կը վերագրէին Սուրիոյ իշխանութիւններուն, անդին այդ երկրի դաշնակից կողմերը գլխաւորութեամբ՝ «Հիզպուլլահ»ին, արագ հակազդեցութիւն ցոյց տալով իրենց համակիրները հրապարակ «կը կանչէին»: Հերթաբար 8 եւ 14 Մարտ 2005-ին տեղի կ՚ունենային բողոքի երկու կեդրոնական հաւաքներ, որոնցմէ իւրաքանչիւրին կը մասնկացէր աւելի քան մէկ միլիոն հոգի:
Այդ օրերէն ետք էր, որ երկու քաղաքական ուժերը «կը մկրտուէին»՝ «8 եւ 14 Մարտի քաղաքական ուժեր» անունով:
Յիշեցման կարգով պէտք է նշել, որ 8 Մարտի քաղաքական ուժերուն մաս կը կազմէին երկրի շիի երկու գլխաւոր ուժեր՝ «Հիզպուլլահ»ն ու «Ամալ»ը, ինչպէս նաեւ երկու քրիստոնեայ ուժեր՝ «Ազգային ազատ հոսանք»ն ու «Ալ Մարատա» հոսանքները: Ինչ կը վերաբերի 14 Մարտի ուժերուն, ապա այդ քաղաքական թեւին գլխաւոր ուժերն էին՝ վարչապետ Ռաֆիք Հարիրիի «Ալ Մուսթաքպալ» (սիւննի), ինչպէս նաեւ քրիստոնէական «Լիբանանեան ուժեր» եւ «Փաղանգաւոր» կուսակցութիւնները: Բացի այս խմբաւորումներէն, երկու կողմերուն մէջ ալ կային տասնեակ մեծ ու փոքր խմբաւորումներ, որոնք ժամանակի ընթացքին դուրս կու գային «դաշինքներ»էն:
Լիբանանի քաղաքական կեանքի արդի շրջանի պատմութեան մէջ կազմուած այս դաշինքները իւրօրինակ էին:
Նախ անոր համար, որ ստեղծուած դաշինքներուն մէջ առաջին անգամ ըլլալով կային թէ՛ քրիստոնեայ եւ թէ իսլամ տարրեր: Այս ձեւաչափը «պայքարի դրօշ» կը դառնար յատկապէս 14 Մարտի քաղաքական կողմին համար, որուն «ճարտարապետներ»ը կ՚ուզէին հանդէս գալ ոչ թէ կրօնական, այլ ազգային մօտեցումներով: Խորքին մէջ, ի՛նչ էր այս երկու կողմերուն ուզածը եւ ինչ հիմքերով է, որ անոնք կը մտնէին քաղաքական պայքարի դաշտ:
Նախ պէտք է հասկնալ, որ յատկապէս 14 Մարտի ընկալումներուն մէջ կարեւոր դեր կ՚ունենար Արեւմուտքի այն ըմբռնումը, թէ Լիբանան պէտք է ամէն գնով «ազատէր» սուրիական լուծէն: 14 Մարտի հիմնադրումէն շատ առաջ 1990-ականներուն, երբ Լիբանանի ղեկը ստաձնած փոխանցման զինուորական կառավարութեան վարչապետ զօրավար Միշէլ Աուն ստիպուած կ՚ըլլար լքել Պաապտայի պալատը եւ ապաստանիլ Պէյրութի մօտ Ֆրանսայի դեսպանատուն։ Այդ ժամանակէն սկսեալ յստակ կը դառնար, որ սուրիական ուժերու Լիբանան մէջ գոյութեան դէմ պայքարը դարձած է երկրի քրիստոնեայ թեւը ներկայացնող հիմնական ուժերուն գլխաւոր խնդիր:
Ու այդ պայքարի ճամբուն վրայ էր նաեւ, որ մարոնիթ համայնքի երկու կարեւոր գործիչներ՝ զօրավար Միշէլ Աուն եւ Սամիր Ժաաժա «սուղ գին» կը վճարէին այդ պայքարին համար: Նոյնը չէր պարագան իսլամ համայնքերու ղեկավարներուն տեսակէտէ, որոնց համար սուրիական ուժերու գոյութիւնը երաշխիք դարձած էր Լիբանանի արաբական դիմագծի պահպանման, ինչպէս նաեւ Սուրիոյ մէջ գտնուող պաղեստինեան ուժերու (աւելի վաղ) «ազատ գործունէութեան» երաշխաւորման:
Տարբեր փուլերէ անցած Լիբանանի քաղաքացիական պատերազմի գլխաւոր հանգրուաններուն Հաֆըզ Էսատի առաջնորդած Սուրիան կարողացած էր ոչ միայն «հսկիչ»ի դեր խաղալ, այլ նաեւ իր ձեռքին պահել «լիբանանեան խաղաքարտ»ը:
Անշուշտ այս բոլորը չէր պայմանաւորուած այդ տարիներուն Սուրիոյ ունեցած «շրջանային դեր»ով, այլ նաեւ տարբեր գործօններով եւ 10.452 քառակուսի քիլօմեթր հանդիսացող Լիբանանի մէջ առկայ բաւական խորքային տարակարծութիւններով եւ կրօնական-համայնքային հակամարտութիւններով։
Սուրիոյ բանակի ուղղակի միջամտութեան շնորհիւ էր նաեւ, որ 1976 թուականին Լիբանանի քրիստոնէական ուժերը հեռու կը պահուէին ամբողջական պարտութենէ: Նոյն այդ օրերուն էր, որ պաղեստինեան ՊԱԿ-ի («Պաղեստինի ազատագրութեան ճակատ») առաջնորդ եւ Պաղեստինի ապագայ նախագահ Եասէր Արաֆաթ կը յաջողէր իր շուրջ հաւաքագրել բոլոր իսլամական ուժերը եւ կազմել՝ «Ազգային ուժերու ճակատ»ը, որուն գլխաւոր նպատակն էր գրոհել եւ գրաւել արեւելեան Պէյրութը, որ այդ օրերուն (ցայսօր ալ) երկրի քրիստոնեայ ուժերուն կեդրոնատեղին էր: Սուրիական ուժերու շնորհիւ էր, որ կը տապալէր այդ փորձը եւ Սուրիոյ նախագահի հրամանով սուրիական բանակի հազարաւոր զինուորներ Պէյրութ կը ժամանէին «պահպանելու» համար՝ «արեւելեան» կամ քրիստոնէական Պէյրութը:
Պատմական հակիրճ պատկերը տալէ ետք պարզ կը դառնայ, որ Լիբանանի վերջին տարիներու պատմութեան մէջ ալ երկրի քրիստոնեայ հատուածներուն եւ Սուրիոյ իշխանութիւններուն միջեւ եղած գործակցութիւնը եղած է արդիւնաւէտ: Ու քրիստոնեայ համայնքներու շարք մը ղեկավարներու առողջ մօտեցումներով կարելի եղած է երկիրը հեռու պահել մեծ ցնցումներէ:
Ճիշդ է, որ սուրիական կողմն ալ տարբեր առիթներով թոյլ տուած է մեծ սխալներ, բայց շրջանային ազդեցութիւններու հիմքով անհնար էր (յատկապէս 1970-ականներէն մինչեւ 2005 թուականը), որ ներքին բախումներու եւ արիւնալի պատերզամի ենթակայ Լիբանանը «գոյատեւէր» առանց Սուրիոյ նեցուկին:
Արեւմուտքի եւ յատկապէս Միացեալ Նահանգներու Սուրիոյ հետ ունեցած յարաբերութիւններու լոյսին տակ, ինչպէս նաեւ Ամերիկայի Իրաքի դէմ շղթայազերծուած պատերազմի աւարտէն ետք հերթական անգամ Լիբանան «պահ կը տրուէր» Սուրիոյ:
Ամերիկեան վարչամեքենային համար շատ աւելի հեշտ էր Լիբանանի «բաւական բարդ» պատկերը «ընկալել»՝ «սուրիական պատուհան»ով մը: Ամերիկեան հաշուարկներու մէջ կարեւորագոյնը Իսրայէլի «գերագոյն շահեր»ուն եւ անվտանգութեան պաշտպանութիւնն էր ու այդ առումով Լիբանանի մէջ «սերմեր ցանած» պաղեստինեան դիմադրութեան վերահսկողութիւնը:
Ու այս բոլորը կը կատարուէր սուրիական անմիջական միջամտութեամբ եւ Սուրիան Լիբանանի «գլխուն» ոստիկան կարգելով: Այս գործընթացին ընթացքին էր նաեւ, որ երկրի քաղաքացիական պատերազմի նախօրէին Սուրիոյ «օգնութիւն»ը խնդրած քրիստոնէական ուժերուն մօտ կը սկսէր աճիլ սուրիական ուժերուն դէմ հետզհետէ «անզսպելի» դարձող հակակրանք մը ընդհուպ, մինչեւ այդ ուժերուն Լիբանանէն հեռացման պահանջը: Սուրիոյ համար ալ շատ կարեւոր էր առընչուիլ ու «կերտել» քրիստոնեայ այնպիսի դաշնակիցներ, որոնց շնորհիւ կարելի պիտի ըլլար ներքրիստոնէական շերտերուն մէջ կարեւոր ազդեցութիւն ապահովել:
Շրջանին մէջ կատարուող արագ փոփոխութիւններուն լոյսին տակ եւ «Ամերիկա-Սուրիա» սիրաբանութեան աւարտին Լիբանան կը մտնէր նոր շրջափուլ:
Մէկ կողմէ Խորհրդային Միութեան տապալումը եւ միւս կողմէ Իրանի Իսլամական Հանրապետութեան շրջանային դերին աճը կը ստեղծէին նոր նախադրեալներ, որոնք աւելի ուշ իրենց անմիջական ազդեցութիւնը կ՚ունենային երկրին վրայ:
Արաբական աշխարհը կը դառնար «գե-րին» նոր դրոյթի մը, որուն տրուած էր «Արաբական գարուն» խորագիրը: Այդ «արիւնոտ գարնան» գաղափարական առաջին խմորումները տեղի կ՚ունենային Պէյրութի մէջ եւ տարբեր մեկնաբաններու կարծիքով ալ՝ 14 Մարտ 2005 թուականին Պէյրութի «Նահատակաց հրապարակ»ին վրայ հաւաքուած հանրութիւնը կը համարուէր այդ գարնան «աւետաբեր»ը: Աւետաբերը խորքին մէջ ժողովուրդը չէր, որուն համար այդ օրերուն հիմնական թեման Ռաֆիք Հարիրիի սպանութեան բացայայտումն էր, այլ Արեւմուտքի թելադրանքներով «յառաջացող» քաղաքական «ճարտարապետները», որ աւելի ուշ Լիբանանի մէջ սկիզբ առած «շարժում»ը կը կոչէին «Մայրիներու յեղափոխութիւն»:
Այս բոլորին մէջ կային տարբեր, զիրար հակասող դրուածքներ, դէպքեր, պատահարներ եւ նոյնիսկ սպանութիւններ: 14 Մարտի քաղաքական ուժերուն առաջին ձեռքերումը կը համարուէր սուրիական ուժերու տարբեր շրջաններէն դէպի Պեքաա (Սուրիոյ սահմանին մերձ լիբանանեան դաշտային շրջան, ուր կը գտնուի նաեւ հայկական Այնճար գիւղը) հեռացումը ու աւելի ուշ Լիբանանէն դուրս գալը:
Բաւական սեղմ, պատահարներով հարուստ այդ շրջանին էր նաեւ, որ 14 Մարտի քաղաքական ուժերը կը դառնային երկիրը ղեկավարող գլխաւոր քաղաքական ուժ: Կը հրաժարէր վարչապետ Օմար Քարամէյի կառավարութիւնը եւ անոր ղեկը կը ստանձնէր Ռաֆիք Հարիրիի ամենէն սերտ գործակիցը՝ Ֆուատ Սինեորան:
Բնականաբար այս բոլորը կը կատարուէին Լիբանանի հանրութեան գրեթէ կէս հատուածին համաձայնութեամբ, իսկ միւս կէսը, որուն գլխաւոր ուժը «Հիզպուլլահ»ն էր, կը մնար ձեռնպահ:
ՍԱԳՕ ԱՐԵԱՆ
Երեւան
•շար. 1