ՍԷՐԸ ԵՐԿԱՅՆԱՄԻ՜Տ Է…
Պօղոս Առաքեալ, կորնթացիներուն գրած իր առաջին նամակին մէջ կը սահմանէ «սէր»ը, եւ կ՚ըսէ, թէ՝ սէր ունեցողը համբերատար եւ քաղցրաբարոյ, երկայնամիտ, այսինքն՝ ներող կ՚ըլլայ։ Արդարեւ ներողամտութեան նախապայմանն է՝ հանդուրժողութիւն, համբերութիւն եւ քաղցրաբարոյ նկարագիր։ Այն որ կը համբերէ՝ կը հանդուրժէ եւ գոնէ երկար ժամանակ չի գրգռուիր բարուկան վատ զգացումով եւ կը ներէ։ Ներել, տեսակէտով մը կը նշանակէ իր «Ես»էն չտարուիլ եւ զոհողութիւն ընել, զիջանիլ եւ համբերե՛լ։ Սիրոյ սկզբունքը ի զօրու է ո՛րքան հոգեւոր աշխարհին համար՝ նո՛յնքան եւ յատկապէս՝ մարմնաւոր աշխարհի մէջ։ Սիրոյ Աւետարանը Քրիստոսի Աւետարանն է եւ Քրիստոս Ի՛նք կենդանի լուսաբանութիւնն ու սահմանո՛ւմն է Սիրոյ Աւետարանին։
Ահաւասիկ այս ուղղութեամբ է որ Յովհաննէս Աւետարանիչ կ՚ըսէ, թէ՝ Աստուած սէ՛ր է, եւ կը շարունակէ. «Սիրելինե՛ր, սիրե՛նք իրար, քանի որ սէրը Աստուծոյ պարգեւն է, ուստի ո՛վ որ կը սիրէ՝ Աստուծմէ ծնած է եւ զԱստուած կը ճանչնայ։ Իսկ ով որ չի սիրեր՝ զԱստուած չի ճանչնար, քանի որ Աստուած սէ՛ր է։ Աստուծոյ սէրը հետեւեալ ձեւով մեզի յայտնուեցաւ. Աստուած իր միածին Որդին ղրկեց աշխարհ, որպէսզի անով կեանք ունենանք։ Ա՛յս է ահաւասիկ ճշմարիտ սէրը. ո՛չ թէ մենք սիրեցինք զԱստուած, այլ Աստուած Ի՛նք սիրեց մեզ եւ Իր Որդին ղրկեց մեր մեղքերը քաւող իբրեւ Զո՛հ։ Սիրելինե՛ր, երբ Աստուած ա՛յսպէս սիրեց մեզ, ապա ուրեմն մե՛նք եւս պէտք է իրար սիրենք» (Ա ՅՈՎՀ. Դ 7-11)։
Եւ Յիսուս սիրոյ մասին կ՚ըսէ. «Իմ պատուէրս է՝ որ սիրէք իրար, ինչպէս ես ձեզ սիրեցի։ Մեծագոյն սէրը այն սէրն է, որով մարդ ինքզինք կը զոհէ իր բարեկամներուն համար» (ՅՈՎՀ. ԺԵ 12-13)։
Ուրեմն ճշմարիտ սէրը զոհողութիւն եւ անձուրացութիւն կը պահանջէ։ Այս իմաստով սէրը երբեք չի գոռոզանար, չի հպարտանար եւ ինքնամոլ չ՚ըլլար, այլ մանաւանդ՝ ինքզինք կը նոյնացնէ ուրիշին հետ, կը լեցուի նոյն զգացումներով, գիտէ զգալ այն՝ ի՛նչ որ կը զգայ դիմացինը՝ ընկերը, բարեկամը կամ դրացին։ Սիրել, մէկ խօսքով՝ «մէ՛կ» ըլլալ, զգացումներու մէջ «միանա՛լ» կը նշանակէ…։
Այս պատճառով, երբ կը խօսինք «ճշմարիտ սիրոյ» մասին, սխալ է ըսել. «Կը սիրեմ, քանի որ ան ալ զիս կը սիրէ…»։ Ճշմարիտ սէրը փոխադարձ չէ՛, փոխադարձ չէ՛, քանի որ զոհողութիւն, անձնուիրութիւն կը պահանջէ։ Եւ ահաւասիկ հոս է իսկական իմաստը՝ թշնամիներն իսկ սիրելու…։
Եւ ճշմարիտ սէ՛րն է որ «աւելի երջանկութիւն է տա՛լը, քան առնելը» (ԳՈՐԾՔ. Ի 35) կ՚արտայայտէ։
Եւ կարծեմ, սէրը իր իսկական իմաստը կը գտնէ Յիսուսի այս խօսքին մէջ։
Սէրը՝ ուրիշով ուրախանալ, ուրիշով ցաւ եւ տխրութիւն զգալ կը նշանակէ, ինչպէս ըսինք՝ զգացումներու «միութիւն»ը, «նոյնացում»ն է սէրը։
Այս իմաստով, ահաւասիկ, սէրը երբեք չի վերջանար, անվախճա՛ն է։ Սէրը այն գերագոյն զգացումն է՝ որ մարդս մարդու, եւ Աստուծոյ կը միացնէ։
Քրիստոս սիրոյ դեսպանն էր յաւիտենական Սիրոյ Աղբիւրին՝ նոյնինքն Աստուծո՛յ։ Հեթանոս աշխարհ մը եկաւ այս «Դեսպան»ը, հեթանոս աշխարհ մը՝ որ անծանօթ եւ անտեղեակ էր Սիրոյ սկզբունքին, եւ թէ կ՚ապրէր պնդելով «իրաւունք»ի վրայ, եւ իրաւունքը որեւէ գնով ապահովելու, պաշտպանելու կամ ձեռք անցընելու արդարացումին վրայ։
Հեթանոս աշխարհը՝ որ անծանօթ էր Սիրոյ սկզբունքին՝ ի՛նչ որ կ՚ուզէր «շահիլ», կը խորհէր թէ միայն պատերազմով, արեան գնով կրնար շահիլ։ Եւ «հեթանոս աշխարհ»ը քրիստոնեայ եղաւ «անուն»ով, բայց հեթանոս մնաց իր կեանքով, ապրելակերպով եւ ունակութիւններովը։ Քրիստոնեայ եղաւ անունով եւ հեթանոս մնաց «միտք»ով, մտածելակերպո՛վ…։
Մարդիկ երբ չմիացնեն իրենց միտքը իրենց արտաքին տեսքին ու կեանքին հետ, անորոշ վիճակ մը կը տիրէ եւ դուրսը եւ ներսը իրարու չեն համապատասխաներ, քանի որ մարդ կազմուած է մարմինէ, եւ հոգիէ, ե՛ւ միտքէ, եւ այս ամբողջութիւնն է որ կը կազմէ կատարեալ «մա՛րդ»ը։ Այս պատճառով, մտաւորը եւ մարմնականը չներդաշնակուած մարդը անտեսեց սիրոյ սկզբունքը, արհամարհեց եւ վէճի, կռիւի, արիւնահեղ պատերազմներու, սպառազինութիւններու ապաւինեցաւ։
Այսօրուան մարդկութեան համայնապակերը աւելի՛ տխուր է եւ մտահոգիչ քան երբեք եղած է անցեալի մէջ՝ պատմութեան ընթացքին որեւէ ատեն։
Այսօր, դժբախտաբար մարդիկ կը խօսին միա՛յն սիրոյ վրայ, բայց չե՛ն գործադրեր, «սէ՜ր, սէ՜ր» կ՚ըսեն, բայց կ՚ատեն զիրար։ Լեզուները մեքենաբար սէր կը քարոզեն, բայց հոգիներ ատելութեան գերին դարձած՝ սիրոյ նշոյլ մը իսկ ցոյց չեն տար։ Մարդիկ, ամբողջ աշխարհի վրայ, ընդհանրապէս իրարու չեն վստահիր, ընտանիքներու ամէն մէկ անդամ իսկ կարծես «օտար» մըն է միւսին։
Այսօր մարդիկ իրարու դէմ կը դաւեն, նենգութեամբ կը վարուին, զիրար կը խաբեն, զիրար կը վախցնեն այն սպառնալիքներով՝ որոնցմէ աւելի եւս կը վախնան իրենք։ Մէկը միւսին դէմ կը գանգատի, թէ անկեղծ չէ, մտերիմ չէ, բայց անկեղծութիւնը եւ մտերմութիւնը ստեղծելու եւ քաջալերելու տեղ, կարծես սուտը, անհարազատը կը խրախուսեն։
Մինչդեռ նախընտրելի է եւ աւելի արդիւնաւոր՝ սառոյցը կացինով կոտրելու տեղ, զայն ջերմութեամբ հալեցնել փորձել։ Ինչպէս սառը սառով, սխալն ալ սխալով ոչնչացնել ճիշդ չէ՛։ Եւ եթէ այս մասին գանգատի պատճառ մը կայ, այն ալ սա՛ է, թէ սառը «սառ»ով հալեցնելու ապարդիւն եւ անիմաստ ջանքին մէջ են մարդիկ։
Խաղաղութիւն, համերաշխութիւն ապահովելու եւ հաստատելու համար՝ մէկը եթէ «սառ» է՝ պա՛ղ, միւսը «արեւ»՝ ջերմութիւն ըլլալու է իր սիրովը։ Ումպ մը, կաթիլ մը անկեղծ սէր բաւական է «պաղութեան» ընդդիմութիւնը նուաճելու համար եւ առանց որեւէ ծախքի, քանի որ ՍԷՐԸ ՀԶՕՐ Է, ԹԷԵՒ ՁՐԻ։ Եւ երբ ամէն ինչ հաստատուած կ՚երեւի նիւթի, նիւթականի՝ դրամի վրայ, ապա ուրեմն մարդիկ ինչո՞ւ չեն օգտուիր եւ շահագործեր այս «ձրի» պարգեւին զօրութենէն, եւ անոր ուժը կ՚անտսեն։
Երբեմն «մարդ»ը հասկնալ իրապէ՛ս անկարելի է՝ «մարդը՝ սա անծանօ՛թ»ը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յունիս 24, 2016, Իսթանպուլ