ԵԿԵՂԵՑԱԿԱՆ ԻՐԱՒԱԲԱՆՈՒԹԻՒՆ - Բ -
Մեր նախորդ գրութեան մէջ անդրադարձանք՝ մասնագիտութեան կարեւորութեան եւ արժէքին, որեւէ մարզի մէջ եւ նաեւ Եկեղեցական շրջանակի մէջ։ Արդարեւ մասնագիտութեան պէտք եղած արժէքը ընծայել, երբեք չի՛ հակադրեր իշխանութեան, աստիճանի կամ դիրքի եւ արգելք չէ՛ անոնց գործադրութեան։ Ընդհակառակը՝ մասնագիտութեան մասնակցութեամբ աւելի՛ կը զօրանայ եւ աւելի՛ կը հաստատուի եւ աւելի արդարացի գետին մը կը ստեղծուի անոնց։
Ընկերային կեանքը կը նմանի, կամ պէտք է նմանի, ժամացոյցի մը՝ որ անշեղ կ՚աշխատի եւ կը կատարէ իր պարտականութիւնը, երբ զայն կազմող գործիքները եւ կազմածն ու սարքը կանոնաւոր է եւ լաւ կը գործէ։
Ժամացոյցը կազմող սարքը, իրականին բաւական բարդ է, բայց ամէն մէկը կը կատարէ իր պարտականութիւնը՝ առանց մէկը միւսին միջամտելու, առանց որեւէ խառնակութիւն յառաջ բերելու։ Մէկ խօսքով՝ ամէն գործիք իր գործը կը կատարէ առանց մէկը՝ միւսին միջամտութեան, եւ ամէն ինչ կարգին կ՚ընթանայ…։
Բայց բանաւոր էակներէ՝ անձերէ բաղկացած ընկերութիւն մը նոյն յատկութիւնները ցոյց չի տար, անհատներու մէջ ներդաշնակութիւն, պարտականութեան եւ իրաւասութեան չափի եւ կշիռի գիտակցութիւնը կը պակսի եւ յաճախ միջամտութիւններ կ՚ըլլայ եւ ընկերութեան կարգ ու սարքը, գործառնութիւնը կը խանգարուի, ամէն ինչ տակնուվրայ կ՚ըլլայ։
Խանգարուած ամէն ձեռնարկ կը շեղի իր նպատակէն եւ ի վերջոյ ի դերեւ կ՚ելլէ ամէն աշխատանք։
Ուրեմն, մեր համեստ կարծիքով, ամէն մարդկային հաստատութեան մէջ պէտք է արդարացի եւ իրապաշտ ըլլալ պաշտօնի բաշխումի նկատմամբ եւ ո՛չ թէ «պաշտօնատարին համեմատ պաշտօն» այլ՝ «պաշտօնի յարմար պաշտօնատար» սկզբունքով պէտք է շարժիլ։ Եւ մանաւանդ իւրաքանչիւր պաշտօնի վրայ պէտք է այդ պաշտօնին գիտակցութեան տէր, մասնագէտներ նշանակուին։ Պաշտօնի այս արդար բաշխումով է, որ հաստատութիւններ կրնան գոյապահպանուիլ եւ գոյատեւել։ Ուստի մա՛րդ ամենագէտ չի կրնար ըլլալ, ուրեմն մասնագէտներ միշտ իրարու կը կարօտին եւ այդպէս է որ կը կազմուի «ամբողջութիւն» մը։
Պիտի ըսէք, որ ի՞նչ է պատճառը այս խորհրդածութիւններուն։ Անշուշտ որ մեր համեստ գաղափարներն են, բայց անոնք արտայայտելու դրդապատճառը եղաւ Վահան Վարդապետ Բաստամեանցի «ԿԱՆՈՆԱԳԻՏԱԿԱՆ ԵՐԿԵՐ» գիրքը։ Թէ՝ ինչպէ՞ս։
Մեր սիրելի եւ հաւատարիմ բարեկամը Վաղարշակ Սարկաւագ Սերովբեան, ինչպէս միշտ, դարձեալ մեզի այցելելու ազնուութիւնը ունեցաւ՝ թեւին տակ գիրքով մը։ Թէեւ իր այցելութիւնը մեզի մեծ հաճոյք կը պատճառէ ամէն անգամ, բայց նաեւ անակնկալ մը կ՚ըլլայ նաեւ, քանի որ միշտ նոր գիրքով մը կը ծանօթացնէ մեզ։ Եւ մեր «համեստ» գրադարանը կը ճոխանայ իր նուիրած արժէքաւոր գիրքերով։ Այո, այս անգամ ալ գիրքով մը եկած էր. գիրք մը՝ որ յատկապէ՛ս մեզ կը հետաքրքրէր, քանի որ մեր տարինե՜ր զբաղած, միտք յոգնեցուցած, մեզի համար մարդոց օգտակար ըլլալու եւ անոնց կերպով մը ծառայելու միջոց նկատած եւ այս իսկ պատճառով մեր շատ սիրած, նուիրական գործունէութեան բնագաւառի մը՝ մարզի մը մասին էր։
Եւ երբ այդ գիրքին մասին կարդացած էինք համացանցի վրայ, փափաքը ունեցած էինք այդ կարեւոր գիրքը ձեռք բերելու եւ սկսած էինք առիթներ որոնել այդ գիրքէն հատ մը ունենալու համար։ Եւ ահաւասիկ մեր սիրելի՜ բարեկամը, այդ գիրքն էր որ բերած էր մեզի՝ առանց գիտնալու, թէ ո՛րքան կ՚ուզէինք ունենալ այդ գիրքը։ Իր հասցէին մակագրուած այդ գիրքը մեզի տալու ազնուութիւնը ունեցաւ սիրելի՜ Վաղարշակը։ Կրկին, կրկին ուրախացանք, մեր ուրախութիւնը բարդուեցաւ երբ ան ըսաւ.- «Այս գիրքը ինձմէ աւելի քեզ կը հետաքրքրէ, անոր համար բերի…»։
Եւ ահաւասիկ այս խօսքերը խորապէս տպաւորեցին զիս, եւ ահաւասիկ ա՛յս էր «արժէք գիտնալ», ա՛յս էր «իրաւունք ճանչնալ» եւ վերջապէս ա՛յս էր «ինքնագիտակցութի՛ւն» եւ նաեւ՝ մասնագիտութեան փոխադարձ գիտակցութիւն, ընկերային գիտակցութի՛ւն։
Եւ յիշեցի Յիսուսի ոսկի պատուիրանը.
«Ի՛նչ որ կայսրին կը պատկանի՝ կայսրին տուէ՛ք, եւ ի՛նչ որ Աստուծոյ՝ Աստուծոյ տուէք»։
Եւ շատ անգամ մարդիկ կը շփոթեն զԱստուած եւ կայսրը։ Կամ ամէնը կու տան կայսրին, եւ կամ բոլորը՝ Աստուծոյ։ Այսինքն չափ ու կշիռ չունին արժէք գնահատելու կամ իրաւունք ճանչնալու մասին։ Եւ աւելի ցաւալին՝ արժէքներ կ՚անտեսուին, կը ստորագնահատուին եւ նուազ արժէք ներկայացնողներ մե՜ծ պատիւներու եւ փառքերու կ՚արժանանան։ Եւ ո՞վ կ՚ըլլայ վնասուողը։ Անշուշտ ընկերութիւնը, հասարակութիւնը, ժողովուրդը, քանի որ անարժաններէ չեն կրնար ստանալ այդ օգուտը՝ երբ պիտի ստանային իրապէ՜ս արժանաւորներէ։ Եւ այս աշխարհի «օրէնք»ն է, ինչպէս եղած է ամբողջ մարդկային պատմութեան մէջ եւ շատ քիչեր, իրապէս զօրաւորներ կրցած են ազատիլ այս անարդար եւ անիրաւ իրողութենէն եւ պարտադրած են իրենք զիրենք հասարակութեան։
Ուրեմն մենք շնորհակալ ենք մեր սիրելի եւ ազնիւ բարեկամին՝ Վաղարշակին, որ մեզ ա՜յնքան հետաքրքրող գիրքը մեզի տուաւ։ Եւ մանաւանդ առիթ ստեղծեց խորհրդածելու կարգ մը արմատացած անարդարութիւններու, անիրաւութիւններու մասին։ Եւ արդէն սկսանք հետաքրքրութեամբ թղթատել այս պատմական արժէքաւոր գիրքը։
Անշուշտ կը խոստանանք այս շահեկան գիրքէն հատուածներ ներկայացնել մեր սիրելի՜ եւ հաւատարիմ ընթերցող բարեկամներուն, երբ աւարտենք մեր ընթերցումը։
Եւ ահաւասիկ մի քանի տող գիրքէն։
«Իրաւաբանութեան այն ճիւղը, որ կը կոչուի ԵԿԵՂԵՑԱԿԱՆ ԻՐԱՒԱԲԱՆՈՒԹԻՒՆ, այս գիտութիւնը նոյնչափ հին է, որչափ հին է քրիստոնէութիւնը եւ քրիստոնէական Եկեղեցին, քանի որ իրարու կապուած են, առաջինը իբրեւ ծնունդ եւ երկրորդը՝ իբրեւ ծնո՛ղ։
«Եկեղեցական իրաւաբանութիւնը կամ այլապէս ըսելով, սրբազան իրաւունքը՝ -jus sacrum- կար ե՛ւ հեթանոսութեան դարուն, բայց չունէր այն նշանակութիւնը, որ ունի քրիստոնէական դարու եկեղեցական իրաւաբանութիւնը…»։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մայիս 1, 2016, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 11/28/2024
- 11/28/2024