«ՃԱԿԱՏԱԳԻՐ»Ը ՎԵՐԼՈՒԾԵԼ
«Ճակատագիր» տառացիօրէն կը նշանակէ՝ նախասահմանուած վիճակ։ Բայց ճակատագիրը որպէս կեանքի ընթացքին ազդու մէկ տարրը, կամ կեանքի ճամբուն ուղեցոյցը, իրապէս գոյութիւն ունի՞, աւելի բաց կերպով. «ճակատագիր» ըսուածը կա՞յ։
Այս հարցը կը զբաղեցնէ խորհող միտքեր, քանի որ մարդ որպէս բանաւոր էակ եւ ազատ կամքի տէր միտք, իր ճամբան ի՛նք կ՚որոշէ, եւ կամ իր ընդհանուր առումով «ճակատագիր»ը ի՛նք կը գրէ։ Շատերու, առաջին ակնարկով խորթ կը թուի այսպիսի հարցում մը, քանի որ մարդիկ միշտ պատրուակ մը, պատճառ մը կը փնտռեն կեանքի մէջ պատահած ձախորդութիւններու, փորձանքներու եւ անյաջողութիւններու համար։ Մա՛րդ չի ստանձներ, չ՚ընդունիր որեւէ ձախորդութիւն, եւ կ՚ուզէ զայն վերագրել միշտ իրմէ զատ, իրմէ չեղած պատճառի մը, եւ եթէ մէկը չկայ, ապա ուրեմն երեւակայական «ուժ» մը, «զօրութիւն» մը կամ կարգադրութիւն մը կը ստեղծէ՝ որուն կ՚ըսէ «ճակատագի՛ր»։
Դուք լսա՞ծ էք բնաւ, որ յաջողութեան մը, ձեռք բերուած յաղթանակի մը համար մարդիկ ըսեն «ճակատագիրի հետեւանք». ո՛չ, քանի որ յաջողութիւնը, յաղթանակը անմիջապէս կ՚ընդունին եւ պատրա՛ստ են ըսելու. «Ե՛ս կատարեցի», կամ «իմ աշխատանքովս, հմտութիւնովս իրականացուցի այդ յաղթանակը…», «Ե՛ս…»։
Եթէ «ճակատագիր»ի կը հաւատան մարդիկ, ապա ուրեմն ինչո՞ւ միայն աննպաստ երեւոյթները անոր կը վերագրեն եւ նպաստաւորներուն տէր կը կանգնին։
Յաճախ կը խորհրդածենք այս մասին, եւ կ՚ըսենք թէ՝ եթէ ո՛չ «ճակատագիր», բայց աստուածային ստեղծագործութեան առաջին պահէն իսկ «ծրագի՛ր» մը կրնայ ընթացք տալ մարդկային արարքներուն՝ որոնց մասին Արարիչը արդէն կանխաւ, առաջուց տեղեակ է։ Այս պատճառով փոխանակ անհատական «ճակատագիր»ը, այլ՝ հասարակաց «ծրագիր»ը կ՚որոշէ, կ՚ըսենք մարդկային արարքներու ընթացքը, որը աւելի կը համապատասխանէ «ազատ կամք»ի գաղափարին հետ։
Ուստի «ազատ կամք»ով՝ տուեալ ծրագիրը կ՚իրականանայ կամ ո՛չ, կը յաջողի կամ ո՛չ, ի՛նչ որ կապ պէտք չէ ունենայ ճակատագրի հետ…։
Այս մասին տեսնենք, թէ՝ ի՛նչ կ՚ըսէ Վաղինակ Վարդապետ Մելոյեան երբ կը հարցնէ. «Ճակատագիր գոյութիւն ունի՞»։
«Ճակատագիրի հաւատացողները կ՚ուսուցանեն, որ մեզի պատահած ամէն դըժ-բախտ երեւոյթ սկիզբէն Աստուծոյ կողմէ որոշուած է, կամ մեր ճակատներուն վրայ գրուած է։ Այսպէս ըսողները իրենք զիրենք է որ կը հակասեն, որովհետեւ, անոնք մէկ կողմէն կը սորվեցնեն որ իրենց գլխուն եկող փորձանքները Աստուծոյ կամքին արդիւնքն են, իսկ միւս կողմէն, ամէն գնով կ՚աշխատին ձերբազատուիլ այդ փորձանքներէն։
«Եւ եթէ իսկապէս մեզի պատահող չարիքները Աստուծոյ որոշումով է որ կը պատահին, այդ կը նշանակէ որ Աստուած չարիքը կամեցող մըն է։ Իսկ եթէ Աստուծոյ կամքն է որ այսինչ կամ այնինչ չարիքին հանդիպինք, այդ պարագային մենք իրաւունք չունինք պայքարելու մեզի պատահող չարիքներուն դէմ, որովհետեւ չարիքին դէմ պայքարելով՝ Աստուծոյ կամքին ու որոշումին դէմ է որ պայքարած կ՚ըլլանք։
«Ճակատագիրի հաւատացող մարդը ինքզինք հակասած չ՚ըլլա՞ր, երբ մէկ կողմէն հիւանդութիւնը Աստուծոյ կամքին կամ որոշումին արդիւնքը կը նկատէ, իսկ միւս կողմէն, հիւանդանալուն պէս բժիշկի կը վազէ։ Ո՞վ է ճակատագիրի հաւատացող այն մարդը, որուն եղբայրը երբ արկածի հանդիպի, զինք իսկոյն բժիշկի չի տանիր, այլ կը սպասէ տեսնելու համար եթէ երբեք իր եղբօր -ճակատագիր-ը մեռնիլն է, ապա կ՚որոշէ զինք բժիշկի տանիլ թէ ո՛չ։ Նոյնիսկ կարելի է անոր -ճակատին գրած է- որ պիտի մեռնի, ոչինչ կրնայ փոխել կացութենէն։
«Եթէ համաձայն ըլլանք նման մտածելակերպի, այդ պարագային, ի՛նչ դժբախտութեան ալ հանդիպինք, պէտք չէ փորձենք անկէ ձերբազատուիլ։ Նման մտածողութիւն շատ վտանգաւոր է, որովհետեւ ատիկա կը ջլատէ մարդուն զօրութիւնը եւ կը չքացնէ կեանքի դէմ պայքարելու անոր եռանդը։ Երբ մարդուն մէջ շիջի յոյսի կրակը, մեռնի պայքարելու եւ դիմադրելու ոգին, այն ատեն մարդուն համար յոյս չի մնար յաղթելու։ Ոմանք աւելի՛ ծայրայեղութեան երթալով կ՚ըսեն.- Ո՛չ միայն ծանր փորձանքներն են որ Աստուծոյ կամքով ու որոշումով կը կատարուին, այլ նաեւ ամենապզտիկ բաներն անգամ։ Օրինակ, մէկու մը վրայ ջուր թափելը, մէկը ապտակելը…, եւայլն։ Այսպէս սորվեցնողին, փորձէ անգամ մը ապտակել կամ անոր վրայ ջուր թափել եւ պիտի տեսնես որ ան պիտի բարկանա՛յ։ Այս ընելով ան ինքզինք կը հակասէ, որովհետեւ, եթէ կ՚ընդունի որ իր -ճակատագի՛ր-ն է այդ օր ապտակուիլը, բնա՛ւ իրաւունք չունի ընդվզելու զինք ապտակողին դէմ։ Զինք ապտակողին դէմ ընդվզիլը՝ Աստուծոյ կամքին հակառակիլ է եւ անոր դէմ ընդվզիլ պիտի նկատուէր։ Նման տրամաբանութիւն տրամաբանական կը գտնէ՞ք։
«Ուստի հետեւեալ քանի մը կէտերը նկատողութեան պէտք է առնել։
«ԱՌԱՋԻՆ.- Պէտք չէ՛ ճակատագիրի վերագրել, ճակատագիրի գոյութեան ապացոյց նկատել այն ի՛նչ որ մարդոց անկարգութեան եւ անպատասխանատուութեան արդիւնքն է։
«Օրինակ, երբ շէնք մը փուլ կու գայ եւ անոր բնակիչները կը մահանան, փոխանակ ըսենք.- Անոնց ճակատագիրն էր, նախ մասնագէտներ բերենք որպէսզի շէնքին փլելուն պատճառները քննեն։ Ո՜վ գիտէ, թերեւս շատ աւազ խառնուած էր անոր -պէթոն-ին մէջ եւ կամ պէտք եղած քանակութեամբ երկաթ չէր դրուած անոր մէջ, եւ ատոնք դարձան պատճառ՝ որ շէնքը փուլ գայ։
«Երբ ամէն ինչ օրէնքով, կարգ ու կանոնով ըլլայ, փորձանքները նուազագոյնի կ՚իջնեն եւ զԱստուած այպանողներուն ալ թիւը կը նուազի։
«Մարդոց անպատասխանատուութեան զոհ գացողներ թող զԱստուած պատասխանատու չդարձնեն։
«ԵՐԿՐՈՐԴ.- Քանի որ մարդ արարածը որոշումներ առնելու կարելիութիւնը ունի, ուրեմն, չի կրնար ճակատագիր գոյութիւն ունենալ։ Երբ մարդը որոշում կ՚առնէ եւ զանիկա կը գործադրէ, անկասկած որ պիտի հանդիպի անոր հեւետանքներուն։ Մեր առած որոշումներուն եւ կատարած գործերուն հետեւանքները պէտք չէ՛ վերագրել ճակատագիրի։
«ԵՐՐՈՐԴ.- Աստուած մարդը ստեղծած է ազատ կամքով։ Մարդիկ յաճախ իրենց ազատ կամքով կը կատարեն գործ մը եւ երբ փորձանքի հանդիպին՝ զԱստուած կ՚այպանեն։ Բայց ինչո՞ւ այպանել զԱստուած, երբ Աստուած Ի՛նք չի ստիպեր մարդուն կատարելու այսինչ կամ այնինչ գործը։
«Զարեհ Արքեպս. Ազնատրեան կ՚ըսէ.- Չարը արդիւնքն է մարդուն ազատ կամքին ու գործերուն։ Աստուած մարդուն տուած է բացարձակ ազատութիւնը՝ ընտրելու եւ ընելու ի՛նչ որ կ՚ուզէ, ընտրելու չարը կամ բարին, մահը կամ կեանքը։ Բայց Աստուած մարդուն կը յիշեցնէ նաեւ որ մեր ընտրութիւնը իր հետեւանքները ունի, որ մարդ պիտի կրէ անխուսափելիօրէն։ Աստուած մարդուն ցոյց կու տայ ուղիղը, բայց չի կաշկանդեր մարդուն ազատութիւնը՝ ընտրելու ի՛նչ որ կ՚ուզէ։
«ՉՈՐՐՈՐԴ.- Աստուծոյ թոյլտուութեամբ կրնան պատահիլ միայն այնպիսի՛ փորձութիւններ, որոնք կը նպաստեն մեր փրկութեան։
«Փորձութիւններ որոնք մեզ կը հեռացնեն Քրիստոսէ՝ չեն կրնար Աստուծոյ կողմէ ըլլալ։ Փորձութիւններ կան որոնք Սատանային կողմէ կու գան։ Եթէ նման փորձութիւններ վերագրենք ճակատագիրի գոյութեան եւ ճակատագիրին հեղինակն ալ Աստուած նկատենք, այդ պարագային Սատանային ըրածը Աստուծոյ վերագրած կ՚ըլլանք։ Բայց Առաքեալը կը վկայէ, որ Աստուած մասնակից չէ փորձութիւններուն որոնք չարէն կու գան. (ՅԱԿ. Ա 13)։
«Աշխարհ լի է տեսակ-տեսակ փորձանքներով։ Ո՛չ ոք կրնայ զերծ մնալ անոնցմէ։ Ո՛չ հաւատացեալը եւ ո՛չ ալ անհաւատը, ո՛չ քրիստոնեան եւ ո՛չ ալ այլակրօնը։ Երկուքն ալ հաւասարապէ՛ս փորձութիւններու ենթակայ են։ Բայց երանելի՜ է միայն ան՝ որ Քրիսոտսի համար է որ կը չարչար-ւի. (Ա ՊԵՏՐ. Դ 14)։
«Ճշմարիտ քրիստոնեան, փորձութիւնը աստուածապարգեւ օրհնութիւն եւ Քրիսոտսի չարչարանքներուն մասնակցութիւն կը նկատէ եւ ո՛չ թէ Աստուծոյ կողմէ մեր ճակատներուն վրայ դրոշմուած անէծք»։
ՎԱՂԻՆԱԿ ՎՐԴ. ՄԵԼՈՅԵԱՆ
Երբ հարցը «ճակատագիր»ի վրայ է, անշուշտ որ կ՚արժէ զայն դիտել զանազան տեսանկիւններէ, քանի որ ժողովուրդի մէջ գրեթէ արմատացած եւ խորապէս տպաւոր-ւած «ճակատագիր»ի գաղափարէն մարդկային միտքը հրաժարեցնել դիւրին բան չէ՝ եթէ ո՛չ անկարելի, բայց շատ դժուար է, ինչպէս ամէն արմատացած գաղափար եւ մանաւանդ նախապաշարում։
Ճակատագիրը, արդեօք մարդիկ իրենց սխալներէն, մոլորումներէն կամ խոտորումներէն ազատելու համար որպէս պատըր-ւա՞կ կը գործածեն։
Եւ կամ սխալանքներու նկատմամբ արդարացում մը ներկայացնելու միջո՞ց կը նկատեն. «ես սխալ գործ գործեցի, բայց իմ կամքովս չէ, ճակատագիրն է անոր պատճառը…», մտայնութեամբ ամբողջ յանցանքը «ճակատագիր»ի վերագրե՞լ։ Շեղումներէ, սխալանքներէ ձերբազատուելու որպէս միջո՞ց կը գործածուի, կը շահագործուի արդեօք «ճակատագիր»ը։ Եթէ խորհինք, թէ առանց «պատճառ»ի «արդիւնք» չ՚ըլլար, ապա ուրեմն ճակատագիրը այս բնական յարաբերութեան մէջ ո՞ւր կարելի է զետեղել կամ տեղաւորել։
Վերջապէս, Յիսուսի խօսքը, թէ՝ «Աշխարհի վրայ նեղութիւն պիտի ունենաք, բայց քաջալերուեցէ՛ք, որովհետեւ ես յաղթեցի աշխարհին» (ՅՈՎՀ. ԺԶ 33) մեզի ցոյց չի՞ տար, թէ անոնք «ճակատագիր»ի արդիւնք չեն, որոնց հանդէպ քա՛ջ ըլլալ կը պատուիրուի։
Եւ իրապէ՛ս քրիստոնէական վարդապետութեան կը հակասէ «ճակատագիր»ի գաղափարը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Հոկտեմբեր 10, 2016, Իսթանպուլ