ԱՆԻՄԱՍՏ Ո՛ՉԻՆՉ ԿԱՅ
Աշխարհը իմաստութեամբ ստեղծուած է, ապա ուրեմն աշխարհի վրայ անիմաստ ու աննպաստակ բան չկա՛յ։ Ինչ որ կը տեսնենք մեր շուրջը, ամենէն աննշան նկատուածն իսկ անպայման պատճառ մը, նպատակ մը, այսինքն իմա՛ստ մը ունի։ Իմաստութեամբ կարգաւորուած որեւէ բան անպայմա՛ն իմաստ մը ունի։ Զոր օրինակ, ամենափոքր միջատ մը, աննշան ծաղիկ մը, անկարեւոր կարծուած որեւէ բան «աստուածային արուեստ»ի մը մասը կը կազմէ եւ իմաստութեան արդի՛ւնքն է։
Ինչպէս մեծ կտորներ, նոյնպէս հիւլէի մը էութիւնը, կազմութիւնը անիմանալի արուեստի մը հետեւանքը եւ արդիւնքն է։ Դիտենք անջրպետը, անոր գեղեցկութիւնը, անոր հրաշալի՜ կազմութիւնը, անոր օէրէնքները, անձայն շարժումը, եւ բնութեան մէջ ամէն երեւոյթ, իմաստութեան արդիւնք են։ Եւ վարջապէս մա՛րդը, այդ հրաշալի կազմութիւնը, էութիւնը՝ իմաստութեան արդիւնք է։
Ուրեմն աշխարհի վրայ չկա՛յ որեւէ անիմաստ բան, չկա՛յ որեւէ էութիւն, երեւոյթ, որ պատճառ մը, նպատակ մը չունենայ, իր էութիւնը բացատրող «իմա՛ստ» մը չունենայ։ Մարդուս ամբողջ էութիւնը ներքին գործարանները եւ անոնց ամէն մէկուն ներդաշնակ շարժումները, մարդկային հոգիին մղումները, փափաքները, մարդկային մտքին գործունէութիւնը, ամէն ինչ իմաստ մը ունին եւ դեր մը կը կատարեն բնութեան մէջ, եւ կը ծառայեն աստուածային ընդհանուր ստեղծագործութեան ծրագրին կատարման։
Նախապէս ալ ըսուած է, թէ՝ ստեղծագործութեան ծրագիր մը կայ, որ տակաւին չէ ամբաղջացած, չէ կատարելագործուած, եւ ահաւասիկ աշխարհի վրայ ամէն ինչ դեր մը ունին այս ծրագրին կատարելագործութեան իրականացման համար եւ կը ծառայեն հասնելու վերջնական նպատակին։
Զոր օրինակ, մարդ բնածին հետաքրքրութեան մղում մը, զգացում մը ունի, ըսենք՝ բնա՛զդ մը՝ որ կը ծառայէ կեանքի ճշմարտութիւնները գտնելու, իմաստը հասկնալու, որ ընթացք կու տայ մարդկային ամբողջ կեանքին։ Ասիկա, ահաւասիկ, ապացոյց մըն է կեանքի իմաստին, եւ գոյութեան պատահական կամ դիպուածային չըլլալուն։
Մարդ ունի նաեւ տեւական «երջանկութեան մղում» մը, փափաք մը, որ շատ անգամ կեանքին նպատակը կը կազմէ։ Եւ երջանկութեան մղումը անհուն է՝ սահման չի ճանչնար, եւ այդ պատճառով մարդ երբեք կատարեալ երջանկութեան չի՛ կրնար հասնիլ կամ տիրանալ։ Այս իմաստով, կարելի՞ է ըսել, թէ երջանկութեան տիրանալ ապերջանկութեան պատճառ կ՚ըլլայ, քանի որ մարդ անոր տիրանալէն յետոյ, աւելի մեծ երջանկութիւններու հասնելու փափաք մը կ՚արթնցնէ իր մէջ, եւ այս ալ ապերջանկութեան, եւ մինչեւ իսկ դժբախտութեան պատճառ կ՚ըլլայ։
Բայց «երջանկութեան մղում»ը ցոյց կու տայ, թէ կեանքը եւ աշխարհը «իմաստ» մը ունին։
Արդարեւ, աշխարհի վրայ կան զանազան նպատակներ՝ ազատութիւն, ընտանիք, յառաջացում, խաղաղութիւն, գիտութիւն, մարդասիրութիւն, անձնուիրութիւն, եւայլն։ Մարդ կրնայ հասնիլ այս բոլոր նպատակներուն, եթէ կեանքի իմաստը ասոնց մէջ միայն կը մնայ։ Եւ մարդ էակը «միջոց» մըն է այս բոլոր նպատակներուն իրականացման։ Եւ ահաւասիկ, այս իրողութիւնն ալ ցոյց կու տայ, թէ իմաստ մը ունի կեանքը, իմաստ մը ունի այս աշխարհը՝ որուն վրայ կ՚ապրի մարդ իրեն սահմանուած ժամանակաւոր ընթացք մը՝ որ կ՚անուանուի «կեանք»։ Այս իրողութիւնն ալ ցոյց կու տայ, թէ աշխարհ եւ կեանք «իմաստ» մը ունին եւ արդիւնքն են որոշ պատճառի մը։ Ուստի մարդուս կեանքը իմաստ մը ունի, քանի որ ստեղծագործութեան ընդհանուր ծրագրին մաս կը կազմէ եւ անոր իրականացման համար դեր մը կը կատարէ։ Կարեւոր չէ, թէ այդ դերը մեծ է եւ կամ պզտիկ, կարեւորը՝ ամէն ինչ աշխարհի վրայ դեր մը ունի, իմաստ մը ունի եւ նպատակի մը ծառայելու համար գոյութիւն ստացած է։
Թէեւ վերը ըսուեցաւ, թէ մարդ «միջոց» մըն է, բայց այդ «միջոց» ըլլալու իրողութիւնը պէտք է հասկնալ որպէս «դեր կատարել», թէ ոչ պարզ միջոց մը ըլլալ բոլորովին ներհակ է մարդկային արժանաւորութեան եւ կը հակասէ անոր արարչութեան ձեւին ու նպատակին, քանի որ «մարդ» իբրեւ «անձ» գերիվեր է բոլոր արժէքներէն, բարձր է ամէն էութիւններէն, քանի որ ան ստեղծուած է իր Արարչին պատկերով եւ կոչուած է աստուածանմանութեան։
Մարդ գիտակից է «իմաստ»ին, եւ այս «գիտակցութիւն»ն է, ահաւասիկ, որ ան կ՚ընէ գերադաս բոլոր միւս արարածներէն։
Յառաջացումը, բարեփոխութիւնը մարդ էակին համար են եւ ո՛չ թէ մարդը յառաջացումի, բարեփոխութեան համար։ Ամէն ինչ մարդուն համար է, քանի որ միայն մարդն է աստուածանման, Աստուծոյ պատկերով ստեղծուած։ Մարդ արժանի է, իրաւունք ունի գիտնալու, գիտակցելու «իմաստ»ին, սիրել եւ հետաքրքրուիլ «իմաստ»ին հետ։ Եւ այս իսկ պատճառով ամէն մարդ, որոշ չափով մը, բայց անպայմա՛ն իմաստասէ՛ր է, որ բնական զգացում մըն է։ Եւ կայ նաեւ ուրիշ մը՝ որմէ կեանքի իմաստը եւ նպատակը կ՚ընդունի մարդ, մահէն վերջ իսկ։
Կեանքին իմաստը հասկնալու համար, պէտք է մարդ ընդլայնէ իր մտային եւ հոգեւոր հորիզոնները։ Ասիկա կը նշանակէ՝ «ինքզի՛նք գտնել»։ Իսկ ինքզինք գտնելու համար, մարդ պէտք է փնտռէ իր Արարիչը՝ Աստուա՛ծ։
Հաւատացեալը, կեանքը երբեք անիմաստ չի՛ տեսներ, հակառակ դժուարութիւններու, տարակոյսներու, նեղութիւններու՝ ան կ՚ուղղուի իմաստին՝ որ զինք կ՚առաջնորդէ Լոյսին…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Նոյեմբեր 5, 2016, Իսթանպուլ