«ԹԻԹԱՆԻՔ»ԷՆ ԴՐՈՒԱԳ ՄԸ
Կեանքի զանազան երեւոյթներուն, պատահարներուն եւ դէպքներուն ամէն մարդէ չի սպասուիր նոյն հակազդեցութիւնը՝ ոմանք քաջ են, ոմանք շուարած, ոմանք սարսափի մատնուած, եւ տակաւին անհամար մարդկային արտայայտութիւններ կարելի է նշմարել նոյն դէպքին, նոյն երեւոյթին նկատմամբ։ Ասիկա շատ բնական է, քանի որ ամէն մարդ նոյն բնաւորութիւնը, նոյն նկարագիրը կամ նոյն խառնուածքը չունի։
Այս պարագան կրնայ ըլլալ ժառանգական, այսինքն բնածին, եւ կամ ստացական, այսինքն արտաքին՝ ընկերային միջավայրի ազդեցութիւններով գոյացած ըլլալ մարդուս մէջ։ Անշուշտ ասիկա որոշել հոգեբաններու եւ ընկերաբաններու կը վերաբերի։ Եւ մենք չենք ուզեր միջամտել մասնագիտութեան սահմաններուն եւ կ՚անցնինք ներկայացնելու պատմական դէպք մը՝ «Թիթանիք»ի աղէտէն առնուած, որուն կը վկայեն պատմական վկայութիւններ։
«Թիթանիք»ի յայտնի աղէտին ընթացքին երբ նաւուն նաւապետը հրամայեց նա՛խ կիներն ու մանուկները ազատել, աշխարհ հիացումով լսեց այրերուն քաջարի ընթացքը՝ ո՛չ խուճապ անոնց մէջ, եւ ոչ ալ ինքզինք ազատելու համար նաւակներուն մէջ նետուելու փորձեր։ Բայց պատմական արձանագրութիւններ կը վկայեն նաեւ թէ՝ նմանօրինակ պարագայի մը տակ, «Թիթանիք»ի նաւապետը ստիպուած է կրակել չինացի այրերու վրայ՝ որոնք հակառակ իր հրամանին, կիներէն առաջ նաւակներուն մէջ կը նետուէին։ Այս, հազուադէպ պարագայ մը թէեւ, բայց արձանագրուած է որպէս իրողութի՛ւն։
Եւ դարձեալ, կը պատմուի, թէ՝ ուսուցիչ մը, որ երկրաշարժի մը ատեն իր խնամքին ու հոգածութեան յանձնուած ուսանողները հոգալու, անոնց օգնելու տեղ, պատուհանէն վա՛ր նետուած է ինքզինք ազատելու եւ միա՛յն իր կեանքը փրկելու համար։
Բայց այս երկու օրինակները բացառութիւն կը կազմեն բարեբախտաբար, քանի որ ընդհանրապէս մարդիկ կը վարուին ա՛յնպէս՝ ինչպէս որ պէ՛տք է վարուին, եւ ի՛նչ որ կը պահանջէ իրենց կոչումը՝ իրերօգնութեան, իրարու հասնելու, իրարու պակաս լրացնելու եւ զօրացնելու իրենց տկարութիւնները փոխադարձաբա՛ր։
Արդարեւ, մարդ էակին առաջնակարգ պարտականութիւնն է՝ իրարու օգնել ամէն նեղութեան մէջ, հոգալ եւ խնամք տանիլ իրարու, անշուշտ կարելիութիւններուն, կարողութիւններուն ներած չափով։
Պէտք է ընդունիլ, որ ամէն մարդ, իւրաքանչիւր անհատ տարողութիւն մը ունի իրերօգնութեան հարցին նկատմամբ։ Բայց սա անվիճելի է, թէ պահանջք մըն է իրերօգնութիւնը, քանի որ մարդ էակը ընկերային էակ մըն է՝ հաւաքականութեան մէջ ապրելու նպատակով ստեղծուած է, եւ ո՛չ թէ մինակ ապրելու համար։ Եւ գուցէ, մարդ, մահու կամ որեւէ վնասի եւ կամ կորուստի յանկարծահաս վտանգի մը պարագային, ամէն գնով ազատելու է թէ՛ իր կեանքը եւ թէ՛ իր շուրջիններուն կեանքը կարելիութիւններու թոյլտուութեանը չափով անշուշտ։
Արդարեւ, ո՛չ մէկէ կարելի է սպասել՝ անկարելին կատարելը, ամէն ինչ որոշ տարողութեան մը, կարողութեան մը համեմատ կ՚ակնկալուի։ Որքան գիտենք՝ կրօններն ալ, ընդհանրապէս անկարելի որեւէ բան չեն պահանջեր մարդոցմէ, քանի որ մարդ էակը բնութեամբ որոշ տկարութիւններ եւ թերութիւններ ունի, կատարեալ չէ՛։ Ուրեմն մարդուս կը վերաբերի՝ «կարելի՛ն ընել». ջանասէր ըլլալ եւ ձգտիլ՝ կատարեալին։
Այս կէտին, կ՚ուզենք յիշել երկու պարագայ՝ որ առածի նիւթ է եղած։
Նախ, այն որ ժողովրդական իմաստութիւնը կ՚ըսէ, թէ՝ լաւագոյնը թշնամի՛ է լաւին։ Արդարեւ մարդ լաւագոյնը, կերպով մը «անկարելի»ն ընելու ատեն տեւապէս կ՚անտեսէ «լաւ»ը, այսինքն կարելին՝ որ թերեւս բաւարար պիտի ըլլայ նպատակի մը հասնելու, կատարեալին մօտենալու։
Յետոյ, երբ մարդ տեւապէս վեր նայի, վերը փնտռէ իր մտադրածը, կրնայ չտեսնել վարինը՝ ուր թերեւս իր փնտռածը կարելի է որ գտնէ։ Եւ երբ մարդ շարունակ վեր նայի, գուցէ վարը՝ ոտքին առջեւ քարը կրնայ չտեսնել, եւ կառչելով անոր, կրնայ գլորիլ կամ տապալիլ։ Նոյնն է պարագան հեռուն փնտռելու մէջ նպատակները, թերեւս անոնք անմիջապէս մօտն են եւ կ՚անտեսուին, քանի որ ամբողջ ուշադրութիւնը սեւեռած է հեռուինին վրայ։ Եթէ կա՛յ «վեր»ը, ուրեմն կա՛յ նաեւ՝ «վար»ը, եւ դարձեալ, եթէ գոյութիւն ունի «հեռու»ն, ուրեմն եւ գոյութիւն ունի նախ՝ «մօտ»ը, եւ չես գիտեր թէ ո՞ւր է մարդուս փնտռածը, հասնիլ ուզած կատարելութիւնը, մտադրած նպատակը։ Եւ դարձեալ, քանի որ կայ թէ՛ «վեր»ը եւ թէ «վար»ը, եւ կայ թէ՛ «հեռու»ն եւ թէ «մօտ»ը, ապա ուրեմն մարդ պէտք է օգտագործէ երկուքն ալ, փորձելով հաւանականութիւնները։
Այս ուղղութեամբ, կեանքի մէջ կայ նաեւ՝ «դիւրին»ը եւ «դժուար»ը։ Երկուքն ալ մարդուս համար է քանի որ, ուրեմն երկու ճամբան ալ օգտագործելու է մարդ։ Այս իմաստով թէեւ Աւետարանը կ՚ըսէ. «Մտէ՛ք նեղ դռնէն, քանի կորուստի տանող դուռը լայն է եւ ճամբան՝ ընդարձակ, եւ շատեր կը մտնեն անկէ։ Մինչ դէպի կեանք տանող դուռը նե՛ղ է եւ ճամբան դժուարին, եւ քիչեր միայն կը գտնեն զայն» (ՄԱՏԹ. Է 13-14)։
Արդարեւ, իրա՛ւ է որ յաղթանակ մը կը շահուի պայքարով, յաջողութիւն մը ձեռք կը ձգուի աշխատանքով՝ առանց նեղութիւն կրելու հանգիստը ո՛չ մէկ արժէք ունի։ Բայց կարենալ բաղդատելու, կարենալ համեմատելու համար միշտ պէտք է ըլլայ հակադիր արժէքներ, զոր օրինակ, ծուլութեան գաղափարն է որ արժէքը կ՚աւելցնէ աշխատութեան, ո՛չ միայն աշխատութենէ ձեռք բերուած յաջողութիւնը, գոնէ նախընտրութիւն մը ընելու եւ օգտակարը ընտրելու պատճառ կ՚ըլլայ այդ հակադրութիւնը։
Այս մասին կը ներկայանայ պարագայ մը եւս, ուստի երկրորդ կարեւոր արգելք մըն է «անտարբերութիւն»ը՝ որ գոնէ կարելին ընելու մէջ անգամ խոչընդոտ մը կը կազմէ մարդուս առջեւ։ Անտարբերութիւնը ա՛խտ մըն է, որ կը խափանէ ամէն օգտակար ձեռնարկ՝ յառաջդիմութիւն եւ աշխատութիւն։ Եւ անտարբերութիւնը կը խաթարէ ընկերային կեանքը ամբողջութեամբ։ Ուստի նպատակի մը համար, գաղափարի մը համար, բարոյական արժէքի մը համար նուիրուիլ, զոհուիլ՝ կեանքը գիտակցաբար զոհելու պատրաստակամութիւն ունեցած բազմաթիւ հերոսներ կարելի է տեսնել մարդկութեան ընդհանուր պատմութեան մէջ զանազան շրջաններու, զանազան վայրեր։ Նուիրական սկզբունքը կը պահանջէ նուիրում, զոհողութիւն, մինչեւ իսկ անձնուիրութիւն, որոնք կատարողներ ահաւասիկ կը յիշուին որպէս «հերոս»ներ եւ «դիւցազն» անձեր՝ որոնք թէեւ հազուագիւտ բայց մեծ գործեր կը կատարեն՝ մարդկութեան բարիքին եւ օգտին ի նպաստ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մայիս 18, 2017, Իսթանպուլ