ՊԱՏՈՒԱԽՆԴՐՈՒԹԻՒՆ
«Պատուախնդրութիւն», իր լայն առումով կը նշանակէ՝ իր պատուին հանդէպ նախանձաւորութիւն, բծախնդրութիւն եւ այդ մասին եռանդոտ ըլլալու ընդհանուր վիճակ։ Մարդկային արժանապատուութիւնը, արդարեւ նախանձաւոր ըլլալ կը պահանջէ ամէն մէկ անհատէն, քանի որ «մարդ»ը ինքնին արժանաւորութիւն մը ունի՝ բոլորովին անկախ իր ընկերային դիրքէն, աստիճանէն, պաշտօնէն, պարզապէս անոր համար որ «անհատ» մըն է ան՝ «անձ» մը՝ որ արժէք մը ունի եւ պատի՛ւ մը, անձեռնմխելի՛։ Արժանապատուութիւնը, այս իմաստով վերապահուած, անհրաժարելի, մարդկային էութեան սերտօրէն կապուած իրաւունք մը՝ արդար սեփականութիւն մը, ընդոծին պահանջք մը եւ բնատուր կարողութիւն մըն է։ Մարդ, ուրեմն ի գին ամէն բանի պէ՛տք է պաշտպանէ եւ նախանձաւոր ըլլայ իր արժանապատուութեան նկատմամբ, որ կը նշանակէ՝ պատուախնդիր ըլլալ, եռանդոտ ըլլալ այդ մասին։
Շատ բնական հակազդեցութիւն մըն է պատուախնդրութիւնը, քանի որ արժանապատուութիւնը, ինչպէս ըսինք, բնատուր իրաւունք մը, անձին կապուած սեփականութի՛ւն մըն է։
Թէեւ պատուախնդրութիւնը անձին սերտօրէն կապուած իրաւունք մըն է, բայց ի վերջոյ ան ալ ունի իր չափը եւ սահմանը՝ ինչպէս ամէն իրաւունք։
Պատուախնդրութիւնը կամ պատուի նկատմամբ նախանձաւորութիւնը պէտք է վայելել կամ գործածել սահմանաւոր կերպով, քանի որ այդ սահմանը կ՚որոշուի ուրիշ անհատի մը, անձի մը արժանապատուութեան գիծով։ Ուստի երբ մէկը կը զգայ կամ կը կարծէ, որ վիրաւորուած է իր արժանապատուութիւնը, երբ հակազդեցութիւն ցոյց տայ անոր, որ բնական է եւ բանակա՛ն, պէտք է ուշադիր ըլլայ՝ որ ինքն ալ փոխադարձ չվիրաւորէ իր հասցէագրած անձը եւ կամ ոեւէ մէկը։ Մա՛րդ, իր արժանապատուութիւնը պաշտպանելու պատրուակով չի՛ կրնար ուրիշ մէկուն արժանապատուութիւնը վիրաւորել, յարձակիլ ուրիշին մարմնական կամ բարոյական սեփականութեան, չի կրնար ատել ու նախատել, անարգել, անպատուել եւ մինչեւ իսկ թշնամանալ…։
Ահաւասիկ այս կէտին կը յիշենք Հին Ուխտի «աչքի դէմ՝ ա՛չք, ատամի դէմ՝ ատա՛մ» յայտնի պատուիրանը, որ Մովսիսական օրէնքի մէջ արտայայտուած դաստիարակչական պատուիրան մըն էր՝ որպէսզի մարդիկ անդրադառնան ու հասկնան, թէ վրէժխնդրութիւնը եւ ոխակալութիւնը լաւագոյն եւ նպաստաւոր արդիւնքներ չեն կրնար տալ։ Ուստի Պօղոս Առաքեալ, գաղատացիներու գրած նամակին մէջ սապէս կ՚ըսէ.
«Օրէնքը եղաւ դաստիարակ՝ Յիսուս Քրիսոտսը բերելու համար»։ Այսինքն՝ այս պատուիրանը նաեւ մարգարէական էր, քանի որ մարդ, այդ խօսքը ընելով, հետագային Յիսուս Քրիսոտսի ներողամտութեան ըմբռնումը պէտք է հասկնար։
Արարչագործութեան ժամանակ «մարդ»ուն տրուեցաւ Աստուած ընկալելու աչք եւ ատամներ՝ այսինքն՝ մարդ օժտուեցաւ զԱստուած ճանչնալու, վայելելու եւ բարոյապէս ու հոգեպէս ճաշակելու կարողութեամբ։ Բայց եւ դժբախտաբար այդ կարողութիւնը եւ կարելիութիւնը, մարդ ի վնաս իրեն գործածեց, քանի որ իր աչքով տեսաւ ու հաւնեցաւ արգիլուած «հաճելի պտուղ»ը եւ իր ատամներով՝ ակռաներով ճաշակեց զայն։
Մինչդեռ Յիսուս Քրիսոտս եկաւ եւ թշնամութեան դէմ բարին հատուցանեց, մարդուն չարակամութեան դիմաց ինքն իր աչքերը մատուցանեց, ինքզինք զոհեց, քանի որ Ինքն իր Մարմինը եւ Արիւնը տուաւ ճաշակելու։
Ուրեմն երբ մարդ իրաւացիօրէն եւ արդարութեամբ կը հակազդէ ու կը պաշտպանէ իր պատիւն ու իրաւունքը, պէտք է նախ չափաւոր ըլլայ՝ սահմանը չանցնի, յետոյ նոյնպէս չվիրաւորէ այն՝ որ զինք վիրաւորած կը կարծէ։ Արդարակշռութիւնը առաքինութիւն մըն է, իսկ արդարադատութիւնը՝ ազնուութի՛ւն։
Յետոյ, աւելի կարեւորը, այդ մասին ցուցաբերած նախանձախնդրութիւնը եւ հակազդեցութիւնը պէտք չէ երբե՛ք թշնամանքի վերածէ այն՝ որ արժանապատուութիւնը վիրաւորուած կը նկատէ։ Եւ որպէս ճշմարիտ, անկեղծ եւ հաւատարիմ քրիստոնեայ, անվերապահօրէն պէտք է փորձէ դիմել ներողամտութեան ազնիւ զգացումին։
Մա՛րդ իր արժանապատուութիւնը վիրաւորուած կարծելով ուրիշին արժանապատուութիւնը պէտք չէ վիրաւորել փորձէ։ Մա՛րդ պէտք չէ մոռնայ, որ սխալը սխալով, աղտը աղտով եւ արիւնը արիւնով կարելի չէ սրբագրել կամ մաքրել։ Եւ ահաւասիկ հո՛ս է որ արժէք կը ստանայ ներողամտութեան առաքինութիւնը, վեհութիւնը, վեհանձնութի՛ւնը։ Արդարեւ կեանքի մէջ կարգ մը աւելի բարձր արժէքներու համար սովորական արժէքներ «մասամբ» զոհել վեհ հոգիներու առաւելութիւններէն մէկն է. արժանաւորութիւն եւ արժանապատուութիւն, այս արժէքները անշուշտ որ անսակարկ, անհաշիւ, լման նուիրումով վայելելու արժանի իրաւունք մըն է, եւ պէ՛տք է պաշտպանուի, պահպանուի, եւ սակայն այդ միջոցին պէտք է ուշադիր եւ բծախնդիր ըլլալ ուրիշներու ալ արժանաւորութեան ու արժանապատուութեան, որպէսզի անոնք ալ փոխադարձ վիրաւորանք չունենան։ Ուստի հակազդեցութիւնը չափաւոր եւ համապատասխան պէտք է ըլլայ, եւ ինչպէս Հին Ուխտին մէջ ըսուած է, գոնէ՝ «աչքի դէմ աչք» եւ «ատամի դէմ ատամ» ըլլայ, այսինքն աչքի դէմ ամբողջ գլուխը, ամբողջ մարմինը, եւ կամ ատամի մը փոխարէն ամբողջ անդամները չպահանջուի՛։ Իրաւունք պաշտպանել իրաւացի եւ արդար արարք մըն է, բայց անիկա չափազանցել՝ նուազագոյն որակումով՝ սխա՛լ է, եթէ ո՛չ յանցանք կամ պատուիրանի դէմ թերացում, մեղանչո՛ւն։
Եւ վերջապէս, ամէն պարագայի եւ հանգամանքի մէջ բացարձակապէս պէտք չէ՛ անտեսուի ներողամտութիւնը՝ եթէ նոյնիսկ անիկա զոհողութիւն եւ հրաժարում պահանջէ կարգ մը արժէքներէ։ Ներողամտութիւնը վսեմ հոգիներու, առաքինի եւ ազնիւ անձերու փառքն է, այտկանիշը եւ նկարագիրը։ Վէրքը ուրիշ վէրք մը բանալով կարելի չէ՛ դարմանել, կարելի չէ՛ բուժել…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Ապրիլ 25, 2016, Իսթանպուլ